Оказа се, че имаме
(не е сигурно да съществува още обаче-трябва
да се провери две години по-късно) съвременен международен влак с име "СЕРДИКА"
БЪЛГАРИЯ
Бавният влак за Будапеща
© ВЕЛКО АНГЕЛОВ
С европейска благословия железниците на България и Унгария направиха пътуването с влак по-продължително и по-скъпо
от Павел Антонов, 19 декември 2014, 17:02, 20732 прочитания
Потеглянето на "Сердика" - новия директен бърз влак до Будапеща, зарадва служители и любители на железницата с рядко срещана напоследък добра железопътна новина. Финансираният от ЕС проект RAIL4SEE определи на сайта си събитието като "сбъдната мечта", а заместник областният управител на Видин Любомир Низамов, също железничар, се похвали, че за пръв път видинчани имат възможността да пътуват с редовен влак директно от Видин до Будапеща. Малцината пътуващи по цялата дължина на жп линията до унгарската столица обаче нямат особен повод за радост, тъй като с новия влак до нея се стига по-бавно и по-скъпо, отколкото по съществуващата линия през Белград.
Предоставеното от БДЖ разписание на бъдещия влак показва защо е така. "Сердика" ще изминава разстоянието от София до Видин за 4 часа и 30 мин. Из България влакът за Европа ще спира на 15 гари, на една от които – Мездра, има заложен престой от 12 минути. В Румъния "Сердика" спира на 10 места и взема разстоянието от Крайова до унгарската граница при Куртици за 7 часа и 10 мин. Там европейската сметка напълно се губи: след половинчасов престой от румънската страна, българският влак засяда на унгарското КПП Локошха за 75 минути по разписание. Това изчакване на уж вътрешната европейска граница е по-дълго от предвиденото за всеки друг международен влак по същото направление. Унгарският жп оператор MÁV обясни, че то се налага, за да се гарантират връзки на "Сердика" с други интерсити влакове. Излиза, че унгарците очакват българският влак да закъснява толкова често, че предпочитат да го забавят по разписание. С тази любезна подсигуровка "Сердика" пристига в Будапеща в 8.15 ч. сутринта, което заедно с часовата разлика от един час означава, че изминава разстоянието за общо 21 часа и 20 мин.
"Поради факта, че това е изцяло нов маршрут и няма информация за търсенето на услугата, с железниците на Румъния и Унгария беше договорено превозите да стартират с включването на директни вагони в съставите на съществуващите вътрешни и международни влакове по направлението. Това е една от причините за по-големия престой на границата между Румъния и Унгария, който е съобразен и с гранично-пропускателния режим между двете страни", казват от БДЖ. На българска територия според държавната компания се налага да се спира толкова често , защото "вагоните са включени в съставите на обедните влакове между София и Видин, които превозват значителен брой пътници във вътрешността на страната, поради което са запазени досегашните спирания". Според БДЖ обаче, дори и да не спираха толкова често, това нямаше да промени генерално картината. "Състоянието на железопътната инфраструктура, както в българския така и в румънския участък е такова, че дори да се сведе броя на спиранията до минимум, времето за пътуване няма да се намали чувствително", казват от железопътмата компания.
Реклама
Реклама
Сравнението с продължителността на пътуването по другата налична линия до Унгария през Белград не е в полза на "Сердика". Пътуващият по нея международен бърз влак "Нушич" потегля от София в 20.30 и пристига в сръбската столица рано на следващата сутрин. Допреди седмица пътуващите продължаваха оттам в 06.45 с InterCity "Авала," който пристигаше на централната гара "Келети" в Будапеща към 14.30 на следващия ден, за общо 19 часа. Оттам "Авала" продължаваше към Братислава и Прага и бе почти изцяло окомплектован с нови луксозни вагони от чешките железници – с първокласно разположение на местата, електрически контакти и климатик във всяко купе, както и с бюфетно обслужване и разкошен вагон-ресторант, предлагащ топли ястия по богато меню.
Всичко това за съжаление е история. С влизането в сила на зимното разписание от 14.12.2014 маршрутът на "Авала" е променен. Влакът вече тръгва от Белград половин час по-късно и стига до Будапеща по заобиколен маршрут в 16.19 ч. Така общото времетраене на пътуването от София до Будапеща през Белград се покачва на 20 ч. и 50 мин. От MÁV обясниха обиколката през Кечкемет със стремежа да се създаде международна жп връзка към този град. Освен това по новия си маршрут "Авала" не влиза в центъра, а продължи направо за Виена, като спира на две периферни будапещенски гари, обслужвани от метрото. Пресцентърът на MÁV остави без коментар въпроса дали забавянето на връзката от Белград има за цел да "даде рамо" на новия директен влак от София, в чийто състав е включен унгарски спален вагон. Факт е обаче, че връзката през Белград мистериозно изчезна от уебсайта на MÁV преди около два месеца.
Важен аспект при сравнението на двата алтернативни маршрута е цената. Специална оферта на MÁV позволява на по-пестеливите да пътуват от Будапеща до Белград за 15 евро в едната или за 26 евро в двете посоки. Отсечката София – Белград струва около 20 евро, плюс място за спане за 13.10 лв. Така с два отделни билета цената от София до Белград в момента излиза до 42 евро заедно с кушета – с неудобството, че има прехвърляне в Белград, при което се купува отделен билет. Офертата на "Сердика" е за 118,52 лв. в една посока без спалното място. А инак привлекателното директно пътуване, без ресторант или бюфет на борда за повече от 21 часа прави сандвичите и бутилката вода незаменими.
Влак - брошка на европейски ревер
Пускането на "Сердика" е важно за ЕС. Както правилно сочи Низамов, то е "заявка за дългоочакваното пълноценно използване на Дунав мост 2" – проект, в който са инвестирани много европейски – и български – средства. Новата жп връзка между София и Будапеща преминава през територията на Румъния по трасето на трансевропейски транспортен коридор 8 и се явява вътрешна за съюза. Безспорно важно е, че новите влакове "Сердика" и "Авала" свързват изолирани досега региони като Видин и Кечкемет със столиците на ЕС, а железниците пестят енергия и опазват природата. Всичко това обяснява и ентусиазма, с който проектният екип на RAIL4SEE приветства "Сердика". Проектът, финансиран от South East Europe (SEE) Programme на ЕС, играе ролята на платформа за координация и оптимизиране на връзките между железниците в региона с огледа на интегрирането им към европейските транспортни схеми и политики.
Проблемът с геополитическите, социалните, макроикономическите и екологичните аргументи обаче е, че не продават билети. Колкото и да са добронамерени и посветени на природата и железопътните изживявания, пътниците ще предпочетат "Сердика" единствено ако е по-бърз, по-удобен или поне по-евтин от конкурентните възможности за пътуване между София и Будапеща. MÁV обясниха по имейл, че през последните десет години пътническият трафик между Унгария и България е намалял почти наполовина. "Благодарение на построения наскоро мост през река Дунав между Румъния и България, открит неотдавна, можахме да установим нов маршрут, който съкращава времето за пътуване, от пресцентъра на MÁV."
Но МБВ "Сердика" не съкращава пътуването, дори в сравнение с удобно забавената алтернативна връзка през Белград. А тя далеч не е основният му конкурент. Спирането на директните полети до унгарската столица действително оскъпи осезаемо самолетните билети от и до София. Но от това печелят най-вече автобусните превозвачи, които се възползват от построената през почти цялата на територия на Сърбия автомагистрала. С автобус от София до Будапеща се стига за 11 часа. И докато железниците пренебрегват комфорта, който им даваше известно предимство, автобусните компании се стремят да го постигнат. Само преди месец "Метро" анонсира пускането на нова линия през Будапеща три пъти седмично, при това с обещание за бюфет, работеща тоалетна на борда на автобусите и безжичен интернет поне на територията на България.
"Сердика" все пак би могъл да надделее в съревнованието за пътници, ако предложи значително по-добро удобството при пътуване от конкурентните влакове или автобуси. За целта новият влак през Дунав мост предлага български кушет и унгарски спален вагон. Унгарските спални кабини с по три легла по принцип са по-луксозни, но по-платежоспособните и капризни пътници ще трябва да разчитат на пакетирани сандвичи поради липсата на ресторант в състава на "Сердика."
"Разчитаме "Сердика" да повиши желанието на хората да пътуват", заяви говорител на MÁV. Но за да пребори конкуренцията на автобусите, новият влак през Видин трябва да предложи поне част от характерните за железниците в ЕС преимущества като висока скорост, надеждност, комфорт. Действията на БДЖ и унгарската железопътна компания MÁV за съжаление не постигат нито една от тези цели. Те поставят под съмнение икономическата логика и пазарната рентабилност на международните жп превози в Югоизточна Европа. В плачевната финансова ситуация на пътническите железници експрес "Сердика" изглежда, образно казано, като скъпа брошка на прокъсана риза. А лекотата, с която държавните жп плановици са готови да пожертват интересите на пътниците и елементарната пазарна логика, сякаш умишлено налива вода в мелницата на интересите на конкурентните транспортни услуги и аргументите на пазарните фундаменталисти, които ламтят за бърза приватизация на железниците.
*Павел Антонов е социален изследовател, редактор на Evromegdan.bg и редовен пътник по жп линията Будапеща – София
По материали от в.Сапитал