Най-новите попълнения в архива:
Официална карта на пътищата в България от 1887г. (една година преди основаването на БДЖ)

Цариброд и Клисура(западна) са си наши. Но през Стара планина минават
вече пет прохода - петроханския път, витиня, Троян-Карлово, шипченския проход и еленския такъв.
Прави впечатление, че точно в ниската източна част на Стара планина,няма официални пътища - Варна и Бургас разчитат
повече на морските си връзки - именно за това предстоят изгражданията на новите им голями пристанища в близкото бъдеще.
Вече се забелязва центростремителността към новосъздадената столица.
Железопътната линия градена от д-во "Виталис" (не без барон Хирш) от Ихтиманско през Пловдив, Борисовград до Ямбол,
сякаш е строена от нищото към нищото, но вече си личи замисъла на бъдещите железопътни връзки на юг.
И само две шосейни връзки с Източна Румелия - през Харманли и Кюстендил.
До съединението на България има още доста години...
План на гр.Русе от 1896г. (поздрав за Дани и всички русенци)

Прави впечатление, че на запад града е все още ограничен от оврага на р.Русенски Лом (или бъркам),
но пък централната права улица сякаш сочи за години напред, към бъдещата нова (за сега последна) пътническа гара Русе.
Освен река Дунав, от към сушата града сякаш е обграден от зелен пояс гори!? По запознатите може да коментират...
А действащата железопътна гара (бъдещият ни музей) е все още зад този пояс и извън града всъщност.
Карта на пътищата и железопътните линии в България от 1903г. (или ~15 години след горната карта)

За съжаление въпреки голямата резолюция на снимката, железопътните линии - построени и в строеж,
са означени също в червен цвят като шосетата (също построени и в строеж). И все пак се виждат добре,
особено за нашите запознати с железниците очи. До Гюешево вече съществува на картата, Бургас е свързан
с Ямбол, Русе през В.Търново, Плевен, Роман и Искърското дефиле със София.
План на съществуващо и бъдещо в развитието на гр. София от 1907г.
към закона за благоустройство на населените места в България.(средно голям "трафик")

Интересното е, че вече има отделено място ясно визиращо оврага в който ще проектират и построят бъдещата
гара Сердика. Въпреки че на плана е означено бъдещи квартали (и до днес не са застроени още изцяло).
Сега става ясно защо при започването на бъдещата околовръстна железопътна линия, тя е била извън София,
но доста бързо са се наложили трите премествания още по-вън от пределите на града с бъдещ девиз - "Расте, но не старее".
Прави впечатление предвиденото построяване на двата речни канала - по т.н. бул "Окръжен" който е бъдещият бул. България
в югоизточно направление, и настоящият канал по река Сливница. Освен "Окръжния" булевар който опасва града почти около
застроените му квартали, прави впечатление,че вече има изграден и вътрешен ринг (сега вече очертаващ същинския център на столицата). До узаконяването на "плана Мусман" през 1938г. има още точно 30 години, но се вижда градоустройственото
решение "погледнало" много надалеч в бъдещето. Сега най-външният ни рингов булевард (четвърти софийски ринг)
е вече...околовръстен път (особено когато го изградят докрай). За тези дето още не са сигурни дали е било
"ПодуЕне" или "ПодуЯне" - вижте горе в дясно заглавието на плана към закона от 1907г!!!!!
План на гр.Пловдив от 1908г. съгласно същият закон.(поздрав за Миро и Евгени)

Вече се виждат тютюневите фабрики и складове по булеварда към гарата.
Града е още доста по-малък и има само един мост над р.Марица.(снимката му е от 1911г.)

Въобще пловдивчани могат да кажат повече интересни неща от мен.
Още 5 години по-късно - железопътна мрежа на България през 1912г.(anubis, това е нов по-голям формат на известната карта)
План на гр. Варна от 1923г.(Много специален поздрав за Борис Чакъров)

Виждам депото и бъдещата ремонтна фабрика (поправка на вагони)...
В тази връзка д апопитам - депо Варна било ли е някога, с двоен кръг както тук е предвидено?
Коментара за гр.Варна го оставям на варненците тук!

ПП. Много интересно означение на север от канала и западно от малкия пристанищен басейн - "Мол за масови стоки" - годината е 1923!!!!!!!!