То тази карта я свалих (чрез малко "сложна" техника

) от немска библиотека, издирвайки именно нещо свързано с 14-та линия.
За нея (софийската околовръстна всъщност) излезна също нещо интересно и то отново на стара карта на София.
Преди да минава през Слатина е минавала доста по-близо през центъра на града. Практически сегашното
местоположение на бул. Ситняково (от Подуене) и отчасти бул. Шипченски проход, очертават първоначалното и
местоположение, преди да я демонтират и пуснат отново през Слатина и ПЖИ-то.
Въобще от старите карти, наистина изкачат понякога невероятни попадения,
за неща които "уж" се знаят и са общоизвестни.
Например според една карта от 1908 г. на София, сегашната Централна гара,
се е наричала "Северна гара" (гарите "север", "военна рампа" и "илиенци" не са били),
а гара Сердика, всъщност е била "Западна гара", въпреки наличието на гара "Захарна фабрика".
Колкото до възможността да се ползва съществуващата околовръстна линия като вътрешноградски
маршрут, то тя вече е изспусната...и не защото няма цели участъци от нея (местата по трасето все още са почти на 95 % празни),
ами защото за съжаление "столичани в повече" станаха наистина много и тази околовръстна линия, е очертала
новите централни части на града. Практически същите проблеми (от разрастването на града) предизвикаха
"затварянето" на централната част от тъй наречения "първи ринг" (някога по него се движеше тролейбус №1 - в кръг без начални спирки)
само за "идеален център" (съответно зони за паркиране), а цялото ново строителство и разширение на булеварди,
вече се е насочило към някогашния "втори ринг" (който беше почти в края на града през 70-те.
Втория ринг - това са бул Сливница, през Сточна гара, през гара Подуене, бул.Ситняково,
старата ТV-кула (в реконструкция за две нива), алея Яворов, части от 14-та линия - ул Сребърна около Южния парк,
бул.Гешов - в реконструкция за две нива при ВМА и последващо такова на пресичането с бул.България,
пробива през бившата Инженерна ръботилница (първата автомобилна фабрика в БГ) по известна като "завод 12"
и през Константин Величков, да се завърши отново на Сливница. Доколкото знам, на място на митниците,
пощенската част от Централтна гара и част от разтоварището там, трябва от Ц.Гара да пуснат изцяло нов булевард,
който да излиза направо на Сточна гара.
Същевременно се очертава и новия трети ринг от булеварди на София,
който не бих се учудил ако да 10/12 години се окаже също тесен за града.
Да не забравяме, че новоткритата "южна дъга" на автомобилното околовръстно шосе,
официално вече се води булевард от южните части на градската улична мрежа!
В тази връзка, ако някога и имало смисъл от употребата на 14-та линия за "крайградски влак"
то сега по-скоро би било по-удачно, да се пусне най-после софийския скоростен трамвай по това трасе.
И то при условие че общините "потушат" апетитите към сега опразнените части от бившата околовръстна железопътна линия на София.