Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby
За гарите и ЖП транспорта по принцип
pach:
--- Цитат на: bdz43r link=topic=2185.msg35260#msg35260 date=1265374086 ---Имам един учебник по гарови съоръжения, направо да взема да го преснимам...
--- Край на цитат ---
А виж това и мен ме заинтригува...
bdz43r:
Има няколко основни понятия в ЖП транспорта, без които много от принципите са трудно разбираеми.
1. Влак и маневра. Не всеки локомотив с вагони, който щъка из гарата е влак.
Влак е подреден и скачен състав от вагони, снабден с документи, сигнализиран, осигурен със спирачна маса и т. н...
По-същественото е, че движението на влак става по по-стрикти правила:
- влакът се движи на междугарие, т. е. заминава от гарата и пристига в съседната;
- в един обособен участък от пътя, не по-къс от нормативното спирачно разстояние (най-често 1000 м) може да има само
един влак. Такъв участък може да бъде цялото междугарие или блок-участък с по-малка дължина, ограден със светофори;
- влакът се движи по влакови сигнали - зелената или жълтата светлина на светофора е разрешение за заминаване от
гарата към междугарието и означава, че трасето е свободно, заключено и осигурено срещу самоволно навлизане на
враждебни возила поне до следващия светофор и е разрешено движение с максималната за влака скорост.
Всичките тези процедури по обезпечаване на безопасното движение на влаковете, по проверка на свободността на
трасето, по недопускане преминаване на враждебни влакове и возила се наричат осигуряване на движението, а
служителите, които се грижат за това са службата по движението. В помощ на тези служители и за недопускане на техни
опасни грешки има осигурителна техника, която следи повечето или всички условия за безопасно движение.
- Маневрата за разлика от влака се движи само в рамките на гарата, маневрения район, депото, завода и т. н.
- Маневрата може да бъде изолиран локомотив или локомотив с маневрен състав.
- Маневрата може да се движи по заети коловози, да преминава по неосигурен и незаключен маршрут;
- Маневрата може да се движи без светофори или да не се съобразява с тях, водейки се по ръчните сигнали на
стрелочник;
- Маневрата няма право да излиза извън входния сетофор на гарата, освен с изрично разрешение при спазени определни
условия (свободно междугарие). Дори тогава маневрата не може да отпътува към съседната гара.
- Маневрата се движи с до 40 км/ч и до 25 км/ч при бутане на вагони.
Или най-общо:
всичко, което се движи между две гари по осигурен и свободен маршрут по зелена и/или жълта светлина на светофор е
влак;
всичко, което се мота из гарата, прикачва, откачва, разпределя вагони, локомотиви влизащи и излизащи от депо и т. н.
е маневра.
2. Гари и междугария. Гарите са експлоатационни пунктове с коловозно развитие за надминаване и разминаване на
влаковете, перони за пътниците, устройства за товарене и разтоварване, имат служба по движението
(ръководител-движение и стрелочници) и др.
Междугарие е железният път между две съседни гари и по-точно между техните входни светофори
Разделен пост е също експлоатационен пункт, но с функции само по осигуряване на движението. Разделният пост се
поставя в средата на дълги междугария, за да ги раздели на две части. Така дългото междугарие става на две къси и
във всяко едно от тях може да има по един влак, от което се увеличава пропускателната способност. Разделен пост се
прави и на място където се разклонява ЖП линията, но не е необходимо да има пълноценна гара. В този случай постът
може да има една или няколко стрелки и функцията му е да пропуска влаковете в съответните направления и да осигурява
движението им. Разделните постове като правило имат само ръководител-движение без стрелочници. В разделните постове
също така не се извършват маневри.
Следва...
pach:
Перфектнооо! :yahoo:
И благодарско Тодоре! :hi:
bdz43r:
Гарите могат да са няколко типа:
- разменни гари - служат само за разминаване и надминаване на влаковете и евентуално за качване и слизане на
пътници. Нямат товаро-разтоварна и маневрена дейност. Маневра се извършва инцидентно (изваждане на повреден вагон,
обръщане посоката на движение на пътнически влакове, прикачване и откачване на помощни локомотиви и др.). Такива
гари имат 2-4 приемноотправни коловоза и най-често един рампен коловоз, който служи и за гаражен при нужда. Този рампен коловоз се осигурява с вагоноизхвъргачка срещу самоволно излизане от него на гарирани возила.
На картинката е една обичайна разменна гара с три приемноотправни коловоза и един глух рампен коловоз, защитен с вагоноизхвъргачка:
- Посредни гари - при тях освен разминаване и надминаване на влаковете и обслужване на пътниците има също
товаро-разтоварна и маневрена дейност. Освен обичайните за всички гари приемноотправни коловози и перони, тук има
изтеглителни коловози за маневра, рампени и гаражни коловози, разни други товаро-разтоварни коловози (подкранови,
естакади за насипни товари) и индустриални клонове към предприятията наоколо.
В посредните гари обичайно се обособяват маневрени райони, в които може да се извъшва маневрената дейност без да се
навлиза на приемноотправните коловози и да се смущава влаковото движение. Основно изискване при обособяване на тези
зони е коловозите, по които ще преминават влакове да са защитени от случайно неразрешено излизане на маневрата от
обособената маневрена зона.
Долу се вижда една типична посредна гара на малък град с някаква индустрия.
Има три приемноотправни коловоза (тези, които имат изходни светофори). Възможно е и четвърти коловоз да стане отправен, стига да се съоръжи с изходни светофори, независимо че на него могат да се извършват и товаро-разтоварни дейности с кран.
Коловози 5 и 6 са рампени и служат само за товаро-разтоварна дейност. На коловоз 5 може да работи и кран.
В гарата има обособена зона за транзитното влаково движение (коловози 1 и 2), където се приемат и изпращат неспиращи влакове, пътнически влакове и такива, които чакат среща. Товарните влакове, които ще се преработват (карат вагони за гарата или ще взимат такива) се приемат на 3-ти коловоз, който заедно с изтеглителния и товаро-разтоварните коловози образува обособена маневрена зона, където маневрите не пречат на транзитното влаково движение. Коловози 1 и 2 са защитени от самоволно движение на маневрата чрез вагоноизхвъргачката в дясната гърловина и чрез английската стрелка в лявата (стрелката винаги е обърната към изтеглителния коловоз)
Гарата обслужва индустриален клон към завод, като откъм клона, гарата е оградена с маневрен светофор (с бяла и синя светлина), който разрешава излизане на заводската маневра от клона за подаване или взимане на вагони.
Излишно е да споменавам, че конкретното коловозно развитие зависи от даденостите на терена, броя и разположението на индустриалните клонове и т. н. Стремежът обаче е един и същ - оптимално решение според интензивността на движението, товаропотока в гарата, големината на населеното място и др.
Често има пътнически влакове, които приключват и започват движението си в такива посредни гари, като заемат коловоз за няколко часа. Това също следва да се оцени, според това дали по същото време не се очаква активизиране на маневрената дейност (пристигане на локалния товарен влак). С тези и други фактори се съобразяват броя и разположението на коловозите.
Дължината на коловозите трябва да позволява безпроблемно разминаване на обичайно преминаващите през гарата влакове.
luci:
bdz43r, много благодаря,
страхотно начало на темата. Много разбираемо поне за мен обяснение.
Значи, очевидно вече ми е че, основното параметризиране, което получава една обособена локация от железопътната структура е:
1. Вид - функционален и специализиран (Видовете гари, междугария, разделен пост, предполагам и такива с различен характер: надлез, прелез, може би мостове и дори стръмнини и участъци с наклони).
2. Положение спрямо близките си други обекти + свързаност към тях и пропускливост (допустим възможен трафик).
3. От 2-ра следва и това, че капацитетите на един обособен гаров участък или Гара се определят от дължина на релсов път обособен между входните и светофори и разгърнат брой на релсов път обособен в брой коловози.
Разбира се с всички подробности по функции и тн. на всеки един отколовозите. Освен това, коловозите са специализирани, явно и и са групирани по техните си функции.
Искам да задам доуточняващ въпрос на базата на това, което разбрах до тук от прочетеното:
1) Имали стандартни изисквания за минимални дължини, на които трябва в „гаровото” релсово пространство на да има разклонение (стрелка) на даден коловоз. Или дали има дори максимално такова разстояние, след което се щита за неестествено да не е разклонено при толкова голяма дължина.
2) Кои са приоритетите и как се спазват предимствата на преминаване и маневриране в рамките на гарата.
( Пример: Предполагам, че транзитите са с по-голям приоритет и гаровото ръководство се грижи за спазването по време на маневра и вече пристигнали други влакови композиции).
Сигурно това е стриктно описано някак и е подобно на закона за движение. При различни сценарии и базирано на пътна сигнализация.
3) Кое от изброеното е с международно значение и имали основна специфика за отделните страни, която да е всеизвестна и да се отнася до грамадни разлики в сфетофори и тн..
4) Още един въпрос, как се охраняват Гаровите пространства и между гарията - какви характерни за целта сради, ограждения и тн. се прилагат. Има ли публични и рестриктирани зони и как се отделят ако има. Как се регламентира преминаването на Хора а и на служители през прозтранството на гарата - при пресичанията на релсите.
Не искам да прекалявам с въпросите, опитвам се после този труд тук да е използваем и за други които със сигурност биха прочели толкова хубаво написаното по темата от другите преди мен.
Искрено благодаря отново за отделеното време до момента.
:girl_crazy:
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия