Има няколко основни понятия в ЖП транспорта, без които много от принципите са трудно разбираеми.
1. Влак и маневра. Не всеки локомотив с вагони, който щъка из гарата е влак.
Влак е подреден и скачен състав от вагони, снабден с документи, сигнализиран, осигурен със спирачна маса и т. н...
По-същественото е, че движението на влак става по по-стрикти правила:
- влакът се движи на междугарие, т. е. заминава от гарата и пристига в съседната;
- в един обособен участък от пътя, не по-къс от нормативното спирачно разстояние (най-често 1000 м) може да има само
един влак. Такъв участък може да бъде цялото междугарие или блок-участък с по-малка дължина, ограден със светофори;
- влакът се движи по влакови сигнали - зелената или жълтата светлина на светофора е разрешение за заминаване от
гарата към междугарието и означава, че трасето е свободно, заключено и осигурено срещу самоволно навлизане на
враждебни возила поне до следващия светофор и е разрешено движение с максималната за влака скорост.
Всичките тези процедури по обезпечаване на безопасното движение на влаковете, по проверка на свободността на
трасето, по недопускане преминаване на враждебни влакове и возила се наричат осигуряване на движението, а
служителите, които се грижат за това са службата по движението. В помощ на тези служители и за недопускане на техни
опасни грешки има осигурителна техника, която следи повечето или всички условия за безопасно движение.
- Маневрата за разлика от влака се движи само в рамките на гарата, маневрения район, депото, завода и т. н.
- Маневрата може да бъде изолиран локомотив или локомотив с маневрен състав.
- Маневрата може да се движи по заети коловози, да преминава по неосигурен и незаключен маршрут;
- Маневрата може да се движи без светофори или да не се съобразява с тях, водейки се по ръчните сигнали на
стрелочник;
- Маневрата няма право да излиза извън входния сетофор на гарата, освен с изрично разрешение при спазени определни
условия (свободно междугарие). Дори тогава маневрата не може да отпътува към съседната гара.
- Маневрата се движи с до 40 км/ч и до 25 км/ч при бутане на вагони.
Или най-общо:
всичко, което се движи между две гари по осигурен и свободен маршрут по зелена и/или жълта светлина на светофор е
влак;
всичко, което се мота из гарата, прикачва, откачва, разпределя вагони, локомотиви влизащи и излизащи от депо и т. н.
е маневра.
2. Гари и междугария. Гарите са експлоатационни пунктове с коловозно развитие за надминаване и разминаване на
влаковете, перони за пътниците, устройства за товарене и разтоварване, имат служба по движението
(ръководител-движение и стрелочници) и др.
Междугарие е железният път между две съседни гари и по-точно между техните входни светофори
Разделен пост е също експлоатационен пункт, но с функции само по осигуряване на движението. Разделният пост се
поставя в средата на дълги междугария, за да ги раздели на две части. Така дългото междугарие става на две къси и
във всяко едно от тях може да има по един влак, от което се увеличава пропускателната способност. Разделен пост се
прави и на място където се разклонява ЖП линията, но не е необходимо да има пълноценна гара. В този случай постът
може да има една или няколко стрелки и функцията му е да пропуска влаковете в съответните направления и да осигурява
движението им. Разделните постове като правило имат само ръководител-движение без стрелочници. В разделните постове
също така не се извършват маневри.

Следва...