Автор Тема: За гарите и ЖП транспорта по принцип  (Прочетена 16786 пъти)

luci

  • Гост
  • Trade Count: (0)
За гарите и ЖП транспорта по принцип
« -: 05 Февруари 2010, 13:09:26 »
Здравейте,
Аз съм много досаден, нов потребител. Искам да си планирам анализ преди за започна да проектирам мой си макет или да събирам подвижен състав.
За целта имам нужда от следното споделено знание с цел насоки, към които да се образовам самостоятелно. Ще се опитам да систематизирам въпроса си, за да не ви губя време.

База:  Аз съм пълен лаик на тема влакове, освен останалото от детството разглобяване и познаване на ТТ моделите, не знам нищо за Истинските машини, гарите, стандартите и уредбите.
Дори терминологията не ми е ясна и все още чета, но не схващам грамадна част от прочетеното. Имам опит с макро макетиране за кино, стоп моушън и материалознание свързано с тях, контроли и ембедед системс за реалистична кинематроника. Но за влакове съм ги гледал само по гарите или съм се возил :)
Въпроси свързани не с Моделирането, а с разбирането на ЖП трафика, структурата и логиката и:

1)   От къде мога да прочета или разбера какво има на една гара от епоха IV и V. Кое и как действа, и защо. Как се наричат и кой са задължителни елементи за една гара.

2)   Препрочитам да се насоча към гари от типа на типичната суб – Индустриална гара до някой малък град, със перон за пътници и товарна част. Къде мога да намеря информация за това: Има ли разновидности във гарите, някакви стандарти в това при различните типове. Има ли Зониране в една гара (байпаси, бързи трасета, рулирания-маневрени зони и сервизни по поддръжката, за което предполагам просто), така, че да схвана процесите и логиката по принцип поне основно.

3)   Елементите от трасето:  (Прибори и елементи от трасетата в гарите и междугарието и това как се използват и в кой момент и за какво са.) Попаднах на сайта на ваш колега за Сфетофорите и сигнализацията с тях, прекрасно място, но не съм достатъчно компетентен да го разгадая и обвържа с останалата логика на Трасето и трафика. Как и къде може да се достигне до тази информация.

4)   Има ли философия и конвенции при проектирането на Флоодконтрола(контрол над потоците и целите на логистиката) и трафика през едно трасе, осолено ако е в рамките на близки гари или Мегаполис.

5)   Какви са стандартите за използване на допълнителна тяга (локомотивна) при различни денивелации, натоварвания и скорости – как се отразява това достоверно при Моделите. Тоест какви са нормите при еди какви си видове състав на композицията от вагони, товари, трасе и терен с денивелация и броя на локомотиви и типа им. Имали схеми и стандарти за това.
Въобще има ли концентрирани източници за такава информация в достъпен не професионален вид.

Спирам до тук, защото си е много и за мен. Съжалявам за тъпите въпроси, и можеби вече разисквани теми, но ако има източници на информация които не мога да открия – или незнам как да търся – ще мога да си спестя много от безумните въпроси и да не ви губя времето за дълго напред .

Това което събера като информация ще се опитам да систематизирам по късно и да е достъпно до други по нови потребители, ако им спести време и да им донесе допълнителна леснина ;)

Благодаря за отделеното време.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12288
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:За гарите и ЖП транспорта по принцип
« Отговор #1 -: 05 Февруари 2010, 13:49:01 »
Списъка ти е "скромен" така че не очаквай моментален отговор - ще поряботя по въпроса, ама...
Нали се сещаш , че ако ти отговоря подробно (не че съм чак толкова в час) ще трябва да ликвидираме БДЖ, НКЖИ и тем подобни на часа, нас да ни направят шефове и от утре да печелим куп пари от истинските железници.
Така зададени, въпросите ти,са си цяло висше образование по "Организация и експлоатация на железопътният транспорт в света" пък са и тема направо за докторат " Що е това железница и как да се организира, че да стане печеливша в един загиващ свят".

Все пак ще ти дам някой линкове , да видим - може  пък и да го напишеш...доктората де.

А без майтап (не става) - очаквай другата седмица първите сламки по въпроса
.
Като начало на въпрос ... :scratch_ones_head: №2 (частично) поразгледай тук реални гари от цяла

Европа.

(е почти цивилизованата част от нея.)
като това са основните части (давам пример за германските железници , които са ни братовчеди тук)

Gleisplдne DB und DR


ето ти и оригиналните чертежи (пак примера е за Германия).
Originalzeichnungen DB und DR


Zeichnungen Wuppertal/ Hagen 1955 (-1960)


Original Zeichnungen Deutschland - Schleswig=Holstein


Originalplдne Reichsbahndirektionen

luci

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:За гарите и ЖП транспорта по принцип
« Отговор #2 -: 05 Февруари 2010, 13:56:01 »
pach, :) ще се наложи някой ден да бъдеш черпен извсестно време.. от сега да си знаеш да не се дърпаш много-много.  :prankster:
Мерси, сега почвам да разглеждам измежду правенето че работя..  :yahoo:

За ЖП-то незнам, ама ако за София някой измисли Правилна конструкциа на потоците от коли - или е марсианец, или "софянците" сме измрели преди това.

Много благодаря !

Жоро

  • Trade Count: (67)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1651
  • Рейтинг: 143
  • HO DR IV епоха София
    • Хоби свят
Re:За гарите и ЖП транспорта по принцип
« Отговор #3 -: 05 Февруари 2010, 14:04:37 »
Луци, ама верно си много скромен. Ако някой успее да напише "концентрирани източници за такава информация в достъпен не професионален вид" е направо за Нобелова награда :declare:
Пич, ти пропусна само още няколко глави от списъка във ВТУ.
Майтапа на страна, това е повод за едно наистина достъпно и сбито представяне на нЕкои въпроси, касаещи ЖП-транспорта и неговата инфраструктура. Само дето такова начинание иска време.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1014
  • Рейтинг: 261
    • bgrail.info
Re:За гарите и ЖП транспорта по принцип
« Отговор #4 -: 05 Февруари 2010, 14:48:06 »
Имам един учебник по гарови съоръжения, направо да взема да го преснимам...

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12288
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:За гарите и ЖП транспорта по принцип
« Отговор #5 -: 05 Февруари 2010, 15:30:20 »
Цитат на: bdz43r link=topic=2185.msg35260#msg35260 date=1265374086
Имам един учебник по гарови съоръжения, направо да взема да го преснимам...
А виж това и мен ме заинтригува...

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1014
  • Рейтинг: 261
    • bgrail.info
Re:За гарите и ЖП транспорта по принцип
« Отговор #6 -: 05 Февруари 2010, 16:26:21 »
Има няколко основни понятия в ЖП транспорта, без които много от принципите са трудно разбираеми.
1. Влак и маневра. Не всеки локомотив с вагони, който щъка из гарата е влак.
Влак е подреден и скачен състав от вагони, снабден с документи, сигнализиран, осигурен със спирачна маса и т. н...
По-същественото е, че движението на влак става по по-стрикти правила:
- влакът се движи на междугарие, т. е. заминава от гарата и пристига в съседната;
- в един обособен участък от пътя, не по-къс от нормативното спирачно разстояние (най-често 1000 м) може да има само
един влак. Такъв участък може да бъде цялото междугарие или блок-участък с по-малка дължина, ограден със светофори;
- влакът се движи по влакови сигнали - зелената или жълтата светлина на светофора е разрешение за заминаване от
гарата към междугарието и означава, че трасето е свободно, заключено и осигурено срещу самоволно навлизане на
враждебни возила поне до следващия светофор и е разрешено движение с максималната за влака скорост.
Всичките тези процедури по обезпечаване на безопасното движение на влаковете, по проверка на свободността на
трасето, по недопускане преминаване на враждебни влакове и возила се наричат осигуряване на движението, а
служителите, които се грижат за това са службата по движението. В помощ на тези служители и за недопускане на техни
опасни грешки има осигурителна техника, която следи повечето или всички условия за безопасно движение.
- Маневрата за разлика от влака се движи само в рамките на гарата, маневрения район, депото, завода и т. н.
- Маневрата може да бъде изолиран локомотив или локомотив с маневрен състав.
- Маневрата може да се движи по заети коловози, да преминава по неосигурен и незаключен маршрут;
- Маневрата може да се движи без светофори или да не се съобразява с тях, водейки се по ръчните сигнали на
стрелочник;
- Маневрата няма право да излиза извън входния сетофор на гарата, освен с изрично разрешение при спазени определни
условия (свободно междугарие). Дори тогава маневрата не може да отпътува към съседната гара.
- Маневрата се движи с до 40 км/ч и до 25 км/ч при бутане на вагони.

Или най-общо:
всичко, което се движи между две гари по осигурен и свободен маршрут по зелена и/или жълта светлина на светофор е
влак;
всичко, което се мота из гарата, прикачва, откачва, разпределя вагони, локомотиви влизащи и излизащи от депо и т. н.
е маневра.

2. Гари и междугария. Гарите са експлоатационни пунктове с коловозно развитие за надминаване и разминаване на
влаковете, перони за пътниците, устройства за товарене и разтоварване, имат служба по движението
(ръководител-движение и стрелочници) и др.
Междугарие е железният път между две съседни гари и по-точно между техните входни светофори
Разделен пост е също експлоатационен пункт, но с функции само по осигуряване на движението. Разделният пост се
поставя в средата на дълги междугария, за да ги раздели на две части. Така дългото междугарие става на две къси и
във всяко едно от тях може да има по един влак, от което се увеличава пропускателната способност. Разделен пост се
прави и на място където се разклонява ЖП линията, но не е необходимо да има пълноценна гара. В този случай постът
може да има една или няколко стрелки и функцията му е да пропуска влаковете в съответните направления и да осигурява
движението им. Разделните постове като правило имат само ръководител-движение без стрелочници. В разделните постове
също така не се извършват маневри.

Следва...

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12288
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:За гарите и ЖП транспорта по принцип
« Отговор #7 -: 05 Февруари 2010, 16:52:07 »
Перфектнооо! :yahoo:
И благодарско Тодоре! :hi:

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1014
  • Рейтинг: 261
    • bgrail.info
Re:За гарите и ЖП транспорта по принцип
« Отговор #8 -: 05 Февруари 2010, 17:27:09 »
Гарите могат да са няколко типа:
 - разменни гари - служат само за разминаване и надминаване на влаковете и евентуално за качване и слизане на
пътници. Нямат товаро-разтоварна и маневрена дейност. Маневра се извършва инцидентно (изваждане на повреден вагон,
обръщане посоката на движение на пътнически влакове, прикачване и откачване на помощни локомотиви и др.). Такива
гари имат 2-4 приемноотправни коловоза и най-често един рампен коловоз, който служи и за гаражен при нужда. Този рампен коловоз се осигурява с вагоноизхвъргачка срещу самоволно излизане от него на гарирани возила.
На картинката е една обичайна разменна гара с три приемноотправни коловоза и един глух рампен коловоз, защитен с вагоноизхвъргачка:

 - Посредни гари - при тях освен разминаване и надминаване на влаковете и обслужване на пътниците има също
товаро-разтоварна и маневрена дейност. Освен обичайните за всички гари приемноотправни коловози и перони, тук има
изтеглителни коловози за маневра, рампени и гаражни коловози, разни други товаро-разтоварни коловози (подкранови,
естакади за насипни товари) и индустриални клонове към предприятията наоколо.
В посредните гари обичайно се обособяват маневрени райони, в които може да се извъшва маневрената дейност без да се
навлиза на приемноотправните коловози и да се смущава влаковото движение. Основно изискване при обособяване на тези
зони е коловозите, по които ще преминават влакове да са защитени от случайно неразрешено излизане на маневрата от
обособената маневрена зона.
Долу се вижда една типична посредна гара на малък град с някаква индустрия.
Има три приемноотправни коловоза (тези, които имат изходни светофори). Възможно е и четвърти коловоз да стане отправен, стига да се съоръжи с изходни светофори, независимо че на него могат да се извършват и товаро-разтоварни дейности с кран.
Коловози 5 и 6 са рампени и служат само за товаро-разтоварна дейност. На коловоз 5 може да работи и кран.
В гарата има обособена зона за транзитното влаково движение (коловози 1 и 2), където се приемат и изпращат неспиращи влакове, пътнически влакове и такива, които чакат среща. Товарните влакове, които ще се преработват (карат вагони за гарата или ще взимат такива) се приемат на 3-ти коловоз, който заедно с изтеглителния и товаро-разтоварните коловози образува обособена маневрена зона, където маневрите не пречат на транзитното влаково движение. Коловози 1 и 2 са защитени от самоволно движение на маневрата чрез вагоноизхвъргачката в дясната гърловина и чрез английската стрелка в лявата (стрелката винаги е обърната към изтеглителния коловоз)
Гарата обслужва индустриален клон към завод, като откъм клона, гарата е оградена с маневрен светофор (с бяла и синя светлина), който разрешава излизане на заводската маневра от клона за подаване или взимане на вагони.

Излишно е да споменавам, че конкретното коловозно развитие зависи от даденостите на терена, броя и разположението на индустриалните клонове и т. н. Стремежът обаче е един и същ - оптимално решение според интензивността на движението, товаропотока в гарата, големината на населеното място и др.
Често има пътнически влакове, които приключват и започват движението си в такива посредни гари, като заемат коловоз за няколко часа. Това също следва да се оцени, според това дали по същото време не се очаква активизиране на маневрената дейност (пристигане на локалния товарен влак). С тези и други фактори се съобразяват броя и разположението на коловозите.
Дължината на коловозите трябва да позволява безпроблемно разминаване на обичайно преминаващите през гарата влакове.

luci

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:За гарите и ЖП транспорта по принцип
« Отговор #9 -: 05 Февруари 2010, 19:35:36 »
bdz43r, много благодаря,
страхотно начало на темата. Много разбираемо поне за мен обяснение.

Значи, очевидно вече ми е че, основното параметризиране, което получава една обособена локация от железопътната структура е:
1. Вид - функционален и специализиран (Видовете гари, междугария, разделен пост, предполагам и такива с различен характер: надлез, прелез, може би мостове и дори стръмнини и участъци с наклони).
2. Положение спрямо близките си други обекти + свързаност към тях и пропускливост (допустим възможен трафик).
3. От 2-ра следва и това, че капацитетите на един обособен гаров участък или Гара се определят от дължина на релсов път обособен между входните и светофори и разгърнат брой на релсов път обособен в брой коловози.
Разбира се с всички подробности по функции и тн. на всеки един отколовозите. Освен това, коловозите са специализирани, явно и и са групирани по техните си функции.

Искам да задам доуточняващ въпрос на базата на това, което разбрах до тук от прочетеното:
1)   Имали стандартни изисквания за минимални дължини, на които трябва в „гаровото” релсово пространство на да има разклонение (стрелка) на даден коловоз. Или дали има дори максимално такова разстояние, след което се щита за неестествено да не е разклонено при толкова голяма дължина.
2)   Кои са приоритетите и как се спазват предимствата на преминаване и маневриране в рамките на гарата.
( Пример: Предполагам, че транзитите са с по-голям приоритет и гаровото ръководство се грижи за спазването по време на маневра и вече пристигнали други влакови композиции).
Сигурно това е стриктно описано някак и е подобно на закона за движение. При различни сценарии и базирано на пътна сигнализация.
3)   Кое от изброеното е с международно значение и имали основна специфика за отделните страни, която да е всеизвестна и да се отнася до грамадни разлики в сфетофори и тн..
4)     Още един въпрос, как се охраняват Гаровите пространства и между гарията - какви характерни за целта сради, ограждения и тн. се прилагат. Има ли публични и рестриктирани зони и как се отделят ако има. Как се регламентира преминаването на Хора а и на служители през прозтранството на гарата - при пресичанията на релсите.

Не искам да прекалявам с въпросите, опитвам се после този труд тук да е използваем и за други които със сигурност биха прочели толкова хубаво написаното по темата от другите преди мен.

Искрено благодаря отново за отделеното време до момента.

 :girl_crazy:




« Последна редакция: 05 Февруари 2010, 19:54:53 от luci »

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1014
  • Рейтинг: 261
    • bgrail.info
Re:За гарите и ЖП транспорта по принцип
« Отговор #10 -: 05 Февруари 2010, 22:35:40 »
Понеже възникна въпрос, ето какво е вагоноизхвъргачката:
в отворено положение:

в затворено положение:

На втората снимка се вижда и електрическият обръщателен апарат, който я задвижва и контролира дали е заела необходимото положение.
Както се вижда, когато вагоноизхвъргачката е затворена, евентуално самопридвижили се вагони или спират в нея, или се качват върху плочата и дерайлират.
Маневреното светофорче е в зависимост с изхвъргачката и не може да светне бяло (разрешена маневра), ако изхвъргачката е затворена.

760mm

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:За гарите и ЖП транспорта по принцип
« Отговор #11 -: 05 Февруари 2010, 23:03:05 »
Какви възможности има това светофорче? Бяло - разрешено, синьо - затворено, други комбинации има ли?

А на самата гара, збелязвам, че някой светофори имат жълто-зелено-червено-жълто; докато други - само по една жълта светлина.

Виждал съм и големи секции на гари, които имат и синьо и бяло и жълто, зелено, червено - какви са значенията на светлините?

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1014
  • Рейтинг: 261
    • bgrail.info
Re:За гарите и ЖП транспорта по принцип
« Отговор #12 -: 05 Февруари 2010, 23:07:15 »
За значенията на светлините: http://bgrail.info/site/index.php?page=3 Ще откриеш и какви показания има маневрения светофор.
Светофори с червено и синьо едновременно няма - червеното замества синьото.
Изходния светофор от правия коловоз му липсва долната жълта светлина, защото тя никога не би светила (няма как да се замине по отклонение).

luci

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:За гарите и ЖП транспорта по принцип
« Отговор #13 -: 06 Февруари 2010, 00:55:51 »
Цитат на: bdz43r link=topic=2185.msg35286#msg35286 date=1265402140
Понеже възникна въпрос, ето какво е вагоноизхвъргачката:
......

Беше ме срам да те попитам :)

Да виждал съм нещо подобно, прерполагах че е за предизвикване на делеириране на движението по релсата извън нея. Стори ми се драстично устройство :)
Не съм обърнал внимание, че дори има светофор до устройството.

Причината за у-вото явно е Прекалено голямата кинетична енергия на движещ се по енерция вагон/и за реалното му спиране. Предполагам, че се слага/планира на локация, която не застрашава сгради и друга линия при подобна ситуация - както е на конкретните снимки !? с чисто пространство ..

Искам да попитам: Има ли реален аналог съоръжение, което откача Връзките между вагоните? (при моделите вагоно-оркачалката). Непознавам устройството на скачване на истинските вагони. но си спомням, че освен чисто физическото скачване имаше и отделно кабелно свързване, което  е висящо и не ми изглежда възможно да става автоматично при някой вагони.
(извинявам се за тъпия въпрос)






bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1014
  • Рейтинг: 261
    • bgrail.info
Re:За гарите и ЖП транспорта по принцип
« Отговор #14 -: 06 Февруари 2010, 01:48:42 »
За изхвъргачката - предназначението и е да не допусне случайни возила да застрашат движението на валковете по съседните коловози.  Наличието на чисто пространство не е определящо за вагоноизхвъргачката. Естествено тя не е направена за спиране на засилена с 60 км/ч 10-вагонна композиция. Идеята е да се спрат случайно тръгнали гарирани возила, които се движат с малка скорост и биха спряли почти веднага след дерайлирането без да нанесат големи щети.
А светофорът е опционален, не е задължително да го има. В случая на снимката светофорът дава разрешение за маневрено придвижване извън коловоза. Тъй като това е маневрен светофор, от този коловоз не могат да заминават влакове, защото няма как да им се даде разрешително показание (зелена и/или жълта светлина). В гари без маневрени светофори, разрешенията за маневрено придвижване се дават с ръчни сигнали (ръкомахане) от постовия стрелочник.
Не съм виждал устройство за откачване. Прикачването и откачването става ръчно. Освен механично се свързват и въздушни ръкави за автоматична влакова спирачка, а при пътнически валкове също и електрически кабел или парен ръкав за отопление.