Автор Тема: За ламповите усилватели  (Прочетена 83869 пъти)

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1540
  • Рейтинг: 386
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #90 -: 04 Април 2014, 02:19:31 »
Почвам те отзад напред ;)

Цитат
Като толкова акуратно мериш и настройваш дай да видим каква измервателна техника ползваш?

Чакай бре, аз нали слушам само mp3 на лаптоп! Дори не съм и помирисвал лампи. Каква техника и какви измервания търсиш у мен?! Ти си професионалиста тук - ти кажи как и с какво мериш!

Между другото, имам една нелоша система, но тя е за измерване и калибриране на медицинска апаратура и не става за Hi-Fi техника, въпреки, че може да мери и в свободно поле, но това значи източник и усилвател заедно с колони като едно цяло. Само за сведение - целия комплект струва около 30K евра и всяка година ходи за рекалибрация в Дания, която отделно струва още маса пари, но какво да се прави - изисквания на EС...

Сега за снимките - много са хубави, наистина. Предполагам и че свирят много добре. Но ако искаш да разбереш доколко наистина звучат вярно в комплект с дадени колони, намери някой читав генератор (моите са ограничени до 8kHz) и може да опитаме да ги измерим в удобно и за двама ни време.

А сега малко и за "великия" Wavac SH-833 за (o Боже!) половин милион кинта.



Първия резултат който излиза в Google e едно ревю в stereophile.com. Редакторът общо взето го хвали до небесата, само дето не се е изпразнил от кеф (а може и да е, знам ли...). Ето част от словоизлиянията му:

What I can tell you is that the SH-833 did what I'd expect of a superbly executed SET amplifier: it had absolute midrange purity, physicality, transparency, and especially delicacy. These are easily the most musically sensual, delicate, wrap-your-musical-heart-around-them, physically and emotionally palpable amplifiers I have ever heard. Getting this level of delicacy, transparency, solidity, and speed in one package is what's new for me—especially the speed of resolution.

Though it sounds like a contradiction in terms, the SH-833 sounded rich and warm and had tremendous powers of resolution. It managed to balance these qualities in a way that resulted in an unusually and spectacularly seamless and coherent performance. It was also remarkably quiet. Music erupted from the kind of jet-black silence usually associated with solid-state gear—but with far more grace, delicacy, liquidity, and transparency. Sound never seemed to be coming from, or sticking to, the loudspeakers.


Горното - без коментар. Толкова префърцунени епитети сигурно няма дори и в булевардните любовни романи.

Ето ги и спецификациите:

Direct-heated-triode, single-ended, class-A tube monoblock power amplifier.
Tube complement: one each WE437, 6550/KT88, SH-833.
"Effective" power: 150W (no distortion percentage specified).
Frequency range: 20Hz-100kHz.
Input sensitivity: 1V.
Input impedance: 100k ohms.
Signal/noise ratio: >100dB (no reference level quoted).

А ето и страницата с измерванията http://www.stereophile.com/content/wavac-sh-833-monoblock-power-amplifier-measurements, правени обаче от друг човек.

Няколко неща тук са доста интересни.



Wavac SH-833, 8 ohm tap, frequency response at 2.83V into (from top to bottom at 80Hz): simulated loudspeaker load, 16 ohms, 8 ohms, 4 ohms, 2 ohms (1dB/vertical div.)



Wavac SH-833, 4 ohm tap, frequency response at 2.83V into (from top to bottom at 80Hz): simulated loudspeaker load, 16 ohms, 8 ohms, 4 ohms, 2 ohms (1dB/vertical div.).

What is subjectively important is the SH-833's behavior in the bass - there is a bass boost, the amount of which depends on the output transformer tap, the source impedance, and the load impedance. In the worst case, 4 ohm tap into 16 ohms, the boost reaches 9dB between 80Hz and 160Hz, while in the best case, 8 ohm tap into 2 ohms, there is a broad plateau 2dB high between 30Hz and 200Hz. With our simulated loudspeaker load, the high source impedance and exaggerated low frequencies produce a well-defined, 10dB peak at the woofer's resonant frequency.

Even though MF used the 4 ohm tap with his WATT/Puppies, this equalization will undoubtedly be audible. Mikey says in his review that the Wavac's balance "sounded rich and warm," adding that the bottom end was "fuller" than he was used to. That is what I heard in his system, though it wasn't quite so much that the low frequencies were ponderous as that the high frequencies sounded plateaued down.


С две думи, в най-лошия случай имаме повдигане от 9 dB в ниските между 80 и 160 Hz, което за първия редактор е "топло и богато звучене", но е доста далеч от верния звук. Егати, ако искам да си надуя ниските, ще си сложа еквалайзер...

Сега за изкривяванията.



Wavac SH-833, 8 ohm tap, distortion (%) vs 1kHz continuous output power into (from bottom to top at 10W): 16 ohms, 8 ohms, 4 ohms, 2 ohms.



Wavac SH-833, 4 ohm tap, distortion (%) vs 1kHz continuous output power into (from bottom to top at 10W): 16 ohms, 8 ohms, 4 ohms, 2 ohms.

Note that the SH-833 becomes increasingly nonlinear with increasing power into all loads. Only between 10mW and 100mW does it produce what would conventionally be called "low" distortion. So why did the amplifier sound more linear than these measurements would suggest? The answer lies in the harmonic content of the distortion. At moderate power levels in the midrange, it is almost entirely pure second harmonic (fig.7). At 1%, the level is high enough that it will be just audible—hear for yourself, using the distortion tracks on Stereophile's Test CD 2. However, second-harmonic distortion, being musically consonant and close enough in frequency terms to the fundamental that there will be plenty of masking, is both relatively benign and can often be preferred to an undistorted signal, in that it sounds "fatter" and "warmer."

Тука общо взето всичко е ясно - усилвателя криви, и то доста, но субективно се възприема като линеен заради втория хармоник, който е в съзвучие с основния сигнал и заради много по-слабите следващи хармоници.

Обаче, к'во пра'им с мощността? (текстът е за горните графики)

So, what about the SH-833's output capability power? Those 550 lbs and that humongous transmitter tube promise a lot of power, not to mention the specified "effective" output of 150W. As you can see from the figs, which plot the percentage of distortion and noise in the Wavac's output against power from the 8 and 4 ohm taps, respectively, that promise is not kept. At our usual definition of clipping—1% THD+noise—the Wavac gives out just 2W or less into loads ranging from twice the nominal tap impedance to one quarter that nominal value. The highest power is obtained when the load is half the nominal tap—ie, from the 8 ohm tap into 4 ohms—but even then, the definition of clipping has to be relaxed from 1% to 10% for the amplifier to approach its specified power. Looking at the waveform on an oscilloscope during these tests, the point in these graphs when the waveform clips is actually the sharp notch in the traces. At 10% THD, the amplifier is putting out a pretty good squarewave!

С две думи, ако не искате повече от 1% TDH, не го надувайте над 2W ;D  Сигурно някой ще каже, че повече не са и нужни, особено с високочувствителни колони, но производителят все пак заявява мощност от 150W. Или това може би са просто топлинните загуби от греенето на лампите!?  ;)  Последното изречение обаче кърти - при мощност още под 100W (видно от диаграмите) и изкривявания от 10%, "великия" усилвател се превръща в... обикновен генератор на правоъгълни импулси  :haha:  И това ми ти струва $350 000 !!! E не - не е истина  :lol:  :lol:  :lol:

Цялата статия - http://www.stereophile.com/tubepoweramps/704wavac/index.html

Предполагам, че тоя, втория пич от stereophile.com, дето го е мерил усилвателя или не е знаел колко струва, или е пълен аматьор, по-голям дори и от мен  ;D

И накрая, по отношение на елементите и толерансите в хапчето.

Цитат
Ти сериозно ли мислиш, че 10% толеранс за катоден кондензатор е проблем и ти ще го чуеш?
Изобщо наясно ли си за чий ч*п е въпросният катоден кондензатор
(в случая с хапчето е танталов със сребърен катод, руско военно производство, 10% толеранс).

Не бе, аз падам от Марс. Знанията ми стигат до там, че постоянния ток се удря в челото на означението "--||--" и спира, а променливия (синусоидата) успява да го прескочи, да се промуши под другата вертикална черичка и да мине отатъка. Поне на Марс е така :)

Нищо не каза обаче за резисторите, съответно падовете на напреженията, работната точка... Но предполагам, че и те (резисторите) са съветско военно не ами направо космическо производство, свалени директно от MKС и изчислените стойности на схемата просто няма как да не съвпадат до деветия знак на десетичната запетая - все пак това е лампов усилвател и там нема лабаво. Тръгва от раз и свири по-добре и от изпълнение на живо ;)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #91 -: 04 Април 2014, 08:38:39 »
Mixy, благодаря за разясненията.

Почти бях тръгнал да дам 35 000 USD за син светодиод (ама то с тези банки ...).

Справих се и с характеристиките, и видях къде отиват сигналите от извънземните! (ей там в къдравия участък).

Запомних че в следващия ми усилвател не трябва да има повече от две ламБи, за да не кривят музиката, а не да си я слушам такава, каквато изпълнителят е преценил че трябва да е.

Още не ми е ясно какво ще стане с 220-те долара на pach, когато пусне 60 мА постоянен ток през тях, но предполагам той ще направи ново проучване и ще ни запознае с обективните резултати на 15 слушатели от различен пол. Ще го посъветвам преди това да не начуква хубаво ламелите на трафа.

С интерес ще следя развитието на темата, дано за следващите 30 години от живота ми да науча предимства на лампите, различни от "една баба каза ..." (че не и стигнали жълтите стотинки за да ги оцени подобаващо).
« Последна редакция: 04 Април 2014, 08:46:47 от mitko0888 »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12388
  • Рейтинг: 1341
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #92 -: 04 Април 2014, 09:25:38 »
Цитат на: Mixy link=topic=2289.msg94414#msg94414 date=1396567171
Почвам те отзад напред ;)
....

 :lol: :lol: :lol: :lol:
Ми така де ...всичко по реда си!

Цитат на: Mixy link=topic=2289.msg94414#msg94414 date=1396567171
...
С две думи, в най-лошия случай имаме повдигане от 9 dB в ниските между 80 и 160 Hz, което за първия редактор е "топло и богато звучене", но е доста далеч от верния звук. Егати, ако искам да си надуя ниските, ще си сложа еквалайзер...
...


На вас може да не ви харесва, но като погледна 12-каналния ми еквалйзер в хола (и аз имам залитания към МР3... :blush2:),
на който чак са прашасали плъзгачите в "кривата поза" => ....+12dB/27 НZ.... през 0dB/4kHz..... до -12dB/16кHz,
то този усилвател ми върши страхотна работа.Поне на мен, защото не обичам да чувам (а го мога за жалост) много силно
високите звуковми честоти. Направо чак съжалявам че нямам място за него над еквалайзера... :spiteful:

Впрочем малко по-напред тук стана въпрос за честоти под 10 Hz, че не се чували от всеки (може би).
Те си се чуват много добре, но винаги са ограничени фабрично и то не само за да запазят целостта на излъчвателите си,
но и защото всеки ги чувства, особено при хард и металпарчета със стомаха си. Всъщност точно така измислиха "кафявия" звук
(а познайте защо е "оцветен" така  :haha:) с който разгонват демонстранти от улицата.
Ама това си е проблем, който кара всички производители да ги режат от звуковата апаратура
 (нарочно или заради схемите и компонентите - все едно),
 защото инфраниските честоти имат гадното свойство да влизат в резонанс,
не само с океанските вълни потапяйки огромни кораби, но и да въздействат на
човешкото сърце като по-слабите направо може да се пръснат в такъв момент.


Цитат на: Mixy link=topic=2289.msg94414#msg94414 date=1396567171
...
С две думи, ако не искате повече от 1% TDH, не го надувайте над 2W ;D  Сигурно някой ще каже, че повече не са и нужни, особено с високочувствителни колони, но производителят все пак заявява мощност от 150W. Или това може би са просто топлинните загуби от греенето на лампите!?  ;)  Последното изречение обаче кърти - при мощност още под 100W (видно от диаграмите) и изкривявания от 10%, "великия" усилвател се превръща в... обикновен генератор на правоъгълни импулси  :haha:  И това ми ти струва $350 000 !!! E не - не е истина  :lol:  :lol:  :lol:
...

Първо - никой истински меломан не слуша лампов усилвател на повече от 2VV мощност, защото се губи усещането
за атмосферата ...пък и съседите при повече от 2 вата, или лумкат по стената, или викат полиция без повод!  ;)

Второ - Останалите ватове (в случая на горния пример са 148) са само за да не те оплюят приятелите, че ти е слаб
усилвателя. То е като ламборджинито което много рядко ползва всичките си коне под капака. Пък и нали за това
лампите се виждат отвън на всеки "дизайнерски" усилвател - не само за да галят окото със светлина различна от светодиодната,
но и за да могат да се охлаждат ефективно...а през зимата и да отопляват "стаята за слушане на музика", щото таки или иначе ir плащаш тока де...
 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Е какво беше третото...(?)....ах, даааа - Венци, както виждаш ламповия бустер за DCC
 (виж какви правоъгълни импулси се сформират само при високите мощностти !!!) вече е на лице! Дочака го, ама дали ще си го купиш - ти решаваш.
Аз лично не обичам универсалните уреди от типа "2 в 1" - на ниска мощност звуков усилвателq а на висока мощност, бустер за DCC!!! ;) :spiteful:

Впочем за недоразбралите - кита на "синята мечта" за тях, може да е 220 долара, но въсщност става въпрос за 250 лв.
Не ми пука, че някои си усилватели толкова им струва само щепсела на шнура за 220V!!!!
Важното е че в слудващите 30 години ако гръмне бомбичката (пък идори да е от клас "Скалпел") аз ще имам на какво
да чуя (зя разлика от "Митко-МР3"-ката),  чия е била заслугата за загасването на лампите по планетата!!!
 ...така ми каза един белобрад старец, в една далечна галактика, със странното джедайско име - Ламби, явно кръстен на дядо си Светльо!
 ;D ;D ;D


Накрая обаче имам един "по-технически" въпрос.
При наличието на толкова много "честотни замърсители" като компютри, GSM-и и т.н.
какво правим със свободно умилкващи се около голичките лампи (горкичките те) смущения???????
Аааа? щото и сега като съм на средните вълни на "VEF"-а, не си включвам компютъра, щото вие като гладен вълк пред кошара!
("VEF"-а вие - не кампЮтъра) :blink:

Чувал съм, че лампите се слагат в метални екрани (подобно на екранираните проводници),
ама тогава с какво се осветява пространството около ламповия усилвател?
Казвайте с тези смущения  как се борите, преди да съм почнАл кутията на моя!?

 :yes: ;D

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #93 -: 04 Април 2014, 10:12:16 »
Цитат на: Mixy link=topic=2289.msg94414#msg94414 date=1396567171
Почвам те отзад напред ;)

Кого почваш? И за какво? Да не би аз да съм произвел аз SH-833?
Или някъде да съм твърдял, че след като струва 350000$ (Митака нещо е пропуснал една нула,
явно не допуска, че едно нещо може да струва 350к$), та след като струва толкова
е и най верния усилвател? Ми той свири в клас А2 бе, откъде да му дойде вярност?
А и е 150 вата, ти къде си чувал за еднотактен клас А с такава мощност?
Че то така спокойно можеш да туриш 2 печки8 "Лъч" вместо говорители!
Та дай все пак цитат къде съм написал, че Уейвак свири убийствено вярно де?
И все пак след като така разпалено твърдиш някакви неща, се надявах да са базирани
на твой опит и измервания... Ама ти така и не даде да видим с какво мериш,
за да стигаш до такива гениални умозаключения за нелинейността на лампите.
Щото аз меря с ей тая техника:

Fluke ScopeMeter 196B, двулъчев, 100MHz, 1Gs/s
Fluke 179, true RMS multimeter
Fluke 189, true RMS multimeter
Fluke i3000s current probe
Testec SI 9010 7kV differential probe.

И запоявам с JBC AD2700 advanced soldering station:



И мога да ти уредя мерене на усилвателя, който съм постнал в предния си пост, мое производство е.
Стига да има с какво да мериш де, щото пак казвам, след като разпалено твърдиш някакви неща,
се предполага, че не си ги прочел или свалил от нета, а си ги измерил сам и то не само на едно устройсто.
Ако ще е само бла-бла повтаряне на нещо прочетено някъде си (или другояче казано правене на помен с чужда пита),
просто не ми губи времето, вярвай в каквото си искаш, просто избягвай да го правиш обществено достояние
и да се опитваш да го налагаш с претенции, че е истина. Така заблуждаваш хората, които не са на "ти" с материята.
« Последна редакция: 04 Април 2014, 10:28:47 от widowmaker »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12388
  • Рейтинг: 1341
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #94 -: 04 Април 2014, 10:28:48 »
Ако се организирате двамата за едно публично замерване на местен лампов усилвател (например този на Дани),
от мен имате (само за меренето де) перфектен професионален генератор за целта!
За данните и марка, ще ви кажа ако проявите интерес...няма да съжалявате да може го пипнете! :on_the_quiet:
Евентуално и още един осцилоскоп четирилъчев "Tektronix-2465", който може да е с "лампа" за екран,
 ама има памет (удобно показва замереното и графичният му израз на екрана при поискване).
За звуковите честоти ще се справи с голяма точност !!!
("горницата" му може официално да е 500мHz, но практически мери точно и ваярно и над 1,5 GHz  ;) )

Знам че Микси има малък проблем с дечкото , така че не му давайте зор сега!
Ще пише тук когато може, надявам се!

А междевременно кой ще ми отговори за смущенията дето питах по-горе!
 :search:

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #95 -: 04 Април 2014, 10:36:26 »
Чакам го да си покаже техниката с която мери,
а не само да ми вади някакви простотии от нета.

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1355
  • Рейтинг: 211
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #96 -: 04 Април 2014, 11:05:39 »
 :blink: Спора е много интересенм, но понеже и аз си имам скромно hi fi, мисля че  е  безсмислен. Безспорно, ламповите усилватили са върхът, както месинговие модели при влакчетата, но дали можем да си ги позволим или по точно, периферията която им трябва!? Дори и да можем, не е само усилвателя, а кобинация между: носител (как е записан и на какво и знаят само производителите), възпроизвеждащо устройство (тука имаме хиляди варианти), качестени кабели, чак тогава усилвател, след това пак качествени кабели (виждал съм такива специално правени от сребро), след това колони (тук имаме хиляди комбинации, изчисления и подобрения на боксове, филтри и  говорители), и на края помещение и акустика! Паричките за периферните неща са сериозна сума, непосилна поне за мен. За това си се радвам на yamahata a-s 300,  коятото имам, дебна да си закупя, някой ден, малко по-добри колони от моите и си слушам музика в стаята с кофти разположение, в която имам и макет.  Вярното възпроизводство на звукът е утопия, която никой не е постигнал, а преследването и е скъпо начинание! Кефът е пътят, емоциите, познанията и запознаствата, които тя носи. И в крайна сметка, най-важното май за hi-fi то е човек да си е измил ушите! :music:                 

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1540
  • Рейтинг: 386
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #97 -: 04 Април 2014, 11:43:15 »
Пак почвам отзад напред.

Цитат
Чакам го да си покаже техниката с която мери...

Има да чакаш. Всички вече разбраха, че съм аматьор, а и сам казах, че техниката ми не може да мери Hi-Fi аудио. Между другото, ти кога последно си калибрира измервателнатга апаратура и къде? Имаш ли сертификат? Сигурен ли си въобще какво мериш и колко е вярно? Неща, като стареене на компонентите и промяна в характеристиките на измервателната апаратура дали те вълнуват? Щото аз моята я пращам до Дания за калибриране при едни пичове от Brüel & Kjær, ама това не е от значение, щото и те са едни смешници, не си е работа...

Цитат
... а не само да ми вади някакви простотии от нета.

Айдеее... и stereophile.com излязоха простаци...  :(

Цитат
Да не би аз да съм произвел аз SH-833?
Или някъде да съм твърдял, че след като струва 350000$ ... е и най верния усилвател? Ми той свири в клас А2 бе, откъде да му дойде вярност?
А и е 150 вата, ти къде си чувал за еднотактен клас А с такава мощност?
Че то така спокойно можеш да туриш 2 печки8 "Лъч" вместо говорители!
Та дай все пак цитат къде съм написал, че Уейвак свири убийствено вярно де?

Тука вече съвсем се обърках  :blink:  :blink:  :blink: Нещо взе да даваш на заден  :fie:  Не било клас А (както е по спецификации), най ми ти било А2, луди ли са да го правят 150W и да топлят околната среда, въобще... не знам... и тея излязоха некви аматьори...  пък и нагли бре - да му искат $350 000... баси :(

Като не свири вярно, за какво въобще го споменаваш?! Не беше ли твое виждането, че дори и най-смотаният лампов усилвател свири по-вярно и от най-хубавия транзисторен? Това не си го казал, ама аз някак си с таквоз впечатление останах... не знам за другите...

Цитат
И мога да ти уредя мерене на усилвателя, който съм постнал в предния си пост, мое производство е.
Стига да има с какво да мериш де, щото пак казвам, след като разпалено твърдиш някакви неща,
се предполага, че не си ги прочел или свалил от нета, а си ги измерил сам и то не само на едно устройсто.
Ако ще е само бла-бла повтаряне на нещо прочетено някъде си (или другояче казано правене на помен с чужда пита),
просто не ми губи времето, вярвай в каквото си искаш, просто избягвай да го правиш обществено достояние
и да се опитваш да го налагаш с претенции, че е истина. Така заблуждаваш хората, които не са на "ти" с материята.

Единственото, което твърдя и в което вярвам е, че възприятието на звука е чисто субективно и това съм го написал още в първия си пост в темата! Налагането на мнение за истинност, вярност на звука, знания и компетенции не е част от моята теза. Съжалявам, ако съм заблудил някой потенциален клиент за лампите, затова тук публично си посипвам главата с пепел и заявявам най-отговорно: лампите са върха! Не мога без лампи, особено вечер в къщи. Имам поне по една във всяка стая. Да не мислите, че си светя с транзистори!?

Пак повтарям - единственото, което твърдя е, че чуването е субективно! Оттам на сетне (ако приемеш тази моя теза) спора е само за спорта. В което няма лошо ;)

A на Пламен, дето е решил да прави лампов усилвател и дето има некви залитания по mp3 (как само не ми го каза снощи на живо) ще кажа: Ей, момче, осъзнай се! Каква е тая ерес да пускаш mp3 на лампов усилвател?!? Ти в ред ли си? Такива като теб трябва да ги бесят публично на първия срещнат стълб на улична лампа... как въобще може да има такива хора  :lol:  :lol:  :lol:   :pleasantry:
« Последна редакция: 04 Април 2014, 13:25:12 от Mixy »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #98 -: 04 Април 2014, 12:01:45 »
Следя темата с голяма доза забавление, нищо повече. Все пак у мен назря едно питане:
Навремето всички звукозаписни студия ползваха едни 16-пистови магнетофони с едни спец. ленти - 2 пръста широки. Както може да се очаква, всички си беше чисто аналогово, барабар с всякаквите ефекти, миксове, микстурки и прочие обработки на записания звук. Та въпросите ми са следните:
1. Има ли все още такива аналогови техники в едно съвременно студио? Не е ли вече всичко цифрово /естествено, че и без ленти/?
2. Не се ли записва вече всичко направо цифрово /дори ако все още някой припада по ленти/, за да може после много по-лесно да се обработва с компютър във всяко едно отношение?
3. При т.нар. "регенерирани" на стари записи, записани от преди 40-50-70-100 г. не се ли ползва цифрова технология? Съответно не се ли "обръща" целия "чист, оригинален, аналогов сигнал" в цифров, за да се обработи?
4. Всеки съвсем леко запознат с електрониката е ясно, че има едни модули, наречени АЦП и ЦАП /аналогово-цифров преобразувател и цифрово-аналогов преобразувател/, при които ВИНАГИ има загуби и разлики между входа и изхода. Как лампите се справят с компенсиране на тия преобразувания? Или при ламБите не се налага това???
5. За да няма загуби и всичко да е супер точно и вярно, как лампата възпроизвежда цифрово записан звуков сигнал?

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12388
  • Рейтинг: 1341
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #99 -: 04 Април 2014, 12:55:40 »
Освен дозата забавление, аз извличам все пак и нещо ново и полезно за мен. :spiteful:
Радвам се, че чувството за хумор е все още на ниво тук!

Конкретно!

Милене, аз съм чиста проба еретик от класа (сигурно new-богомил  :triniti:) щото съм замислил
дори да си пускам звука от декодер за 52-ката (нищо че е в ТТ) да свири отвреме на време
през лампите. Само който  е чул (Жоро ти не вдигай ръка  :buba:) наш декодер през усилвателна уредба,
може да знае какво е !!!! Ако си затвориш очите, а в пепелника запалиш кибритени клечки,
 усещането е още по-по-най....пък ако го пуснеш два пъти пълната програма
почваш да си дърпаш фотьойла по-далече от колоните, за да не те сгази влака... :locomotive:
Но въпреки че две пускания, са върхът, те не правят  едно истинско ***не  :haha:

Венци, това че е цифровизирана музиката напоследък (освен всичко останало от филмите до книгите)
съвсем не означава че колоните ти излъчват цифрови сигнали, щото ушите ни не са радарни установки.
За жалост и дори при цифровизиран звук, пак след последващата обратна обработка (в ЦАП)
дори лампите могат да се справят с...изнанадааааа....аналоговият сигнал, който да обработят и усилят.

Даже не им трябва компютър, както и на нас щото и мозъка ни е "аналогов" като ушите!
И по-добре - така никой не се опитва да ни "хакне" данните. Това за вирусите, болестите и хипнозата не се брои... :spiteful:
Както вече самохакналите се  пациентите на заведенията дето им дават едни ризи
 с дълги ръкави, които за да не се влачат по пода,  просто им ги връзват зад гърба!  :fool:

Така че лампите просто ще работят след ЦАП-а (който впрочем може да направи перфектния аналогов звук
 при достатъчно желание и капазитет) и отново опираме до субективния фактор - нашите уши!
 ;)

Jopeto, май среброто е съществена част не само от лампите и кондезатори за техните схеми, в бормбата против паразитния шум,
но дори и в кабелите, а често и за шаситата...дали пък за точно за това някои усилватели не гонят такива космически цени!?!! ;D :scratch_ones_head: :lol:

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #100 -: 04 Април 2014, 13:30:06 »
Цитат на: Mixy link=topic=2289.msg94423#msg94423 date=1396600995
Пак почвам отзад напред.

Има да чакаш. Всички вече разбраха, че съм аматьор, а и сам казах, че техниката ми не може да мери Hi-Fi аудио. Между другото, ти кога последно си калибрира измервателнатга апаратура и къде? Имаш ли сертификат? Сигурен ли си въобще какво мериш и колко е вярно? Неща, като стареене на компонентите и промяна в характеристиките на измервателната апаратура дали те вълнуват? Щото аз моята я пращам до Дания за калибриране при едни пичове от Brüel & Kjær, ама това не е от значение, щото и те са едни смешници, не си е работа...

Дай да видим това, което калибрираш де!!!
Щото иначе всичко е мижи да те лажем или нещо ала "Драги ми Смехурко"
Техниката минава на калибрации веднъж на 2 години, моята ходи последно заедно с фирмената в Швейцария
(до преди няколко дни все още имахме офис в Цюрих, затвориха го на 31.03)
Няма да влизам в безмислени анализи и коментари, докато не покажеш калибрираната от Brüel & Kjær измервателна техника.
И не фирмената, а твоята лична, щото ако е за фирмена, мога да извадя  Tektronix DSA71254, но не мога да разполагам на 100% с него.
Даже ти оферирам да си размених техниките за 2 седмици примерно, за да я няма оная ситуация с чуждата пита и помена.
Щото иначе на приказки мога да изкарам, че имам и ускорител на елементарни частици, по голям от тоя в Церн,
а в един момент да се окаже, че било обикновен надувен пояс, останал от последното летуване на море...
И вземи напиши нещо по различно от това, което си задъвкал от няколко поста насам, на хората им доскуча.
Но... иначе си пиши де, не ми пречиш.
« Последна редакция: 04 Април 2014, 13:32:54 от widowmaker »

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #101 -: 04 Април 2014, 13:43:01 »
Цитат на: Best Ripper link=topic=2289.msg94426#msg94426 date=1396602105
Следя темата с голяма доза забавление, нищо повече. Все пак у мен назря едно питане:
Навремето всички звукозаписни студия ползваха едни 16-пистови магнетофони с едни спец. ленти - 2 пръста широки. Както може да се очаква, всички си беше чисто аналогово, барабар с всякаквите ефекти, миксове, микстурки и прочие обработки на записания звук. Та въпросите ми са следните:
1. Има ли все още такива аналогови техники в едно съвременно студио? Не е ли вече всичко цифрово /естествено, че и без ленти/?
2. Не се ли записва вече всичко направо цифрово /дори ако все още някой припада по ленти/, за да може после много по-лесно да се обработва с компютър във всяко едно отношение?
3. При т.нар. "регенерирани" на стари записи, записани от преди 40-50-70-100 г. не се ли ползва цифрова технология? Съответно не се ли "обръща" целия "чист, оригинален, аналогов сигнал" в цифров, за да се обработи?
4. Всеки съвсем леко запознат с електрониката е ясно, че има едни модули, наречени АЦП и ЦАП /аналогово-цифров преобразувател и цифрово-аналогов преобразувател/, при които ВИНАГИ има загуби и разлики между входа и изхода. Как лампите се справят с компенсиране на тия преобразувания? Или при ламБите не се налага това???
5. За да няма загуби и всичко да е супер точно и вярно, как лампата възпроизвежда цифрово записан звуков сигнал?

Венци, все още има аналогови техники, но използването им е сведено до минимум.
Да, има загуби, тъй като броят на разредите и 1честотата на семплиране не са безкрайни и няма как
да предадеш цифрово на 100% аналоговия звук. Това няма как да се избегне или да се компенсира,
заради това има своеобразен бум и връщане на винила като звуконосител в последните години.
На лампите не им се налага да се справят с цифров звук освен на тия, които са след токовите конвертори в ламповите ЦАП-ове.
(визирам цифрова част на полупроводници и аналогова част на лампи, а не, че всичко в тоя ЦАП е лампово).
А не им се налага, защото сигналът вече е аналогов (на изхода на ЦАП-а). Иначе ЦАП-овете с лампови изходи са най добрите
заради ултра линейността на триодите, там няма съгласуващи трансформатори (които са трън в очите и ушите на Измервателя),
а реално в схемата има един триод, два резистора и прехвърлящ кондензатор в изхода.
Предвид много по малкото генерирани хармоници като спектър и като ниво - реален пример е при ограничаване на сигнала (клипиране),
лампите нямат проблем да работят с не дотам добре фитрирани цифрови сигнали, тъй като не са склонни да довнасят
невъобразимо количество "мармалад", който не пръсъства оригинално в звуковата картина, нещо, характерно за полупроводниците.
Дефакто какво означава това? Ами запис, който е чисто аналогов и е на порядъчна възраст, след като е бил "цифровизиран"
става практически неслушаем през полупроводников усилвател точно заради този им принос в общата звукова картина,
докато на лампова техника звучи прилично добре. Точно заради това се налага ремастериране, с цел да се извадят полезните неща
от въпросния "мармалад".
« Последна редакция: 04 Април 2014, 14:02:46 от widowmaker »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12388
  • Рейтинг: 1341
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #102 -: 04 Април 2014, 13:54:45 »
Цитат на: widowmaker link=topic=2289.msg94435#msg94435 date=1396608181
...
А не им се налага, защото сигналът вече е аналогов (на изхода на ЦАП-а). Иначе ЦАП-овете с лампови изходи са най добрите
заради ултра линейността на триодите, там няма съгласуващи трансформатори (които са трън в очите и ушите на Измервателя),
а реално в схемата има един триод, два резистора и прехвърлящ кондензатор в изхода.

И аз това казах де...
А при Микси, няма моя, няма фирмена апаратура - фирмата си негова и апаратурат също, струва ми се!!!
 :yes: :lol: &bgflag

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1540
  • Рейтинг: 386
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #103 -: 04 Април 2014, 13:56:30 »
Е не, предавам се, не издържам вече. От смях едвам уцелвам клавишите  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Виж моля те пак, в твоя пост, дето ме цитираш, на втория ред, второто изречение, какво съм писал. Моля те!

Сега за системата.

Цитат
Няма да влизам в безмислени анализи и коментари, докато не покажеш калибрираната от Brüel & Kjær измервателна техника.

Ето:



The cs20 measuring system has been developed for measuring the performance of audiometric equipment. It comes as a complete portable system neatly arranged in a carrying case ready to use with a thorough product manual.

Сори, ама не съм в офиса и не намерих по-читава снимка в нета. Другата седмица ще гледам да ти сканирам и сертификата, стига да не забравя. Ако това ще те направи щастлив или пък ще докаже, че лампите са още по-добри от това да са върха (признах го вече няколко пъти).

Цитат
И не фирмената, а твоята лична

Ами ако фирмата ми е лична?!

Цитат
И вземи напиши нещо по различно от това, което си задъвкал от няколко поста насам, на хората им доскуча.
Но... иначе си пиши де, не ми пречиш.

Еми аз вече в няколко поста пиша, че лампите са върха, не знам вече и аз какво да напиша...  :mda:  Може би нещо за кабелите, а? Специалните аудиофилски кабели за връзка с озвучителните тела (с маркирана посока от усилвателя към колоните) и специалните захранващи кабели например. Какво мислиш за тях? Подобряват ли видимо (чуваемо, де) звука на и без това перфектните лампи?
« Последна редакция: 04 Април 2014, 13:58:48 от Mixy »

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: За ламповите усилватели
« Отговор #104 -: 04 Април 2014, 14:12:38 »
Лично мога да ти докажа (освен ако не си глух) как солид кор сребро свири безобразно зле
ако е вързано наобратно на посоката на изтегляне на телта. Всъщност то и глух да си ще го чуеш...
Така, че това с посоката е нещо, което въпреки физиката съществува.
Ето ти един сайт, който показва какво правят едни хора, по скоро един човек,
с който работихме заедно преди да почна да се занимавам със силова електроника и инвертори от по 1МВат нагоре.
Вярвам, че след като си навътре в материята познаваш човека и това, което прави.
http://www.etheraudio.net/
Ако все пак не го познаваш, мога да ти уредя слушане на ей тая система:


« Последна редакция: 04 Април 2014, 14:31:55 от widowmaker »