Автор Тема: Парни локомотиви  (Прочетена 363777 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12375
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Парни локомотиви
« Отговор #255 -: 19 Декември 2008, 12:41:04 »
 ;D ;D ;D
А към коя дата е верен този списък!?

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Re:Парни локомотиви
« Отговор #256 -: 19 Декември 2008, 12:48:46 »
Ами може да се каже, че е актуален.
За повече информация ТУК
« Последна редакция: 19 Декември 2008, 12:51:07 от Vlado »

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 473
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re:Парни локомотиви
« Отговор #257 -: 19 Декември 2008, 13:51:15 »
Цитат на: Vlado link=topic=237.msg15419#msg15419 date=1229674665
Това са горе-долу локомотивите по разни депа и бази в БГ. Нямам данни само за музея в Русе и затова списъкът от там е непълен:
София – 01.23, 26.26, 05.01, 49.19, 48.04, 47.05, 479.
Левски – 17.68.
Синдел – 36.01.
Горна Оряховица – 03.12, 16.01, 16.33, 11711, 16.23, тендер от 15.04.
Мездра (Бойчиновци) – 15.215.
Монтана – 35.01.
Стара Загора – 28.48 (555).
Дупница – 13.20.
Септември – 10.76, 609.76, 611.76.
Банско – 504.76, 613,76.
Калояновец – 02.02, 01.13, 14.33, 14.41, 14.49, 15.242, 16.27, 19.25, 20.05, 10.10, 14.50, 14.05, 14.26, 14.42, 28.22, 12.03, 28.53.
Асеново – 35.05, 49.02, 36.09, 11.10, 46.03, 46.13, 45.06, 15.17, 15.24, 01.06, 01.07, 01.14, 25161, 15.131, 01.05, 01.15, 36.04, 12.17, (99.081).
Варна – 47.31, 36.10.
Димитровград – 26.19.
ЖП музей Русе – 148, 18.01, 17.01, 19.62 и др.
Червена вода – 50.01.
Пловдив - 14.25.

Ако мога да допълня списъка:
В двора на моя университет (ВТУ "Тодор Каблешков") като музеен експонат е     615.76

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #258 -: 19 Декември 2008, 13:56:10 »
Другите локомотиви в ж.п. музея в Русе са теснолинейни: една от серия 500.76 (мисля че е 505.76) и една от серията 400.60 (за междурелсие 600мм)

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #259 -: 19 Декември 2008, 14:21:39 »
Цитат
Още един локомотив излиза от тази серия през 1941 г. защото е преустроен  от тип  Тт 0-5-0 15,3  във  Т 1-5-0   и от № 49.21 става № 23.01.Преустройството е извършено в Главна железопътна работилница – София. 

За локомотив 23.01 информацията е много оскъдна, няма снимки, няма чертеж, само една скица, която Деянов е рисувал по памет. Знае се, че работата на този локомотив е много незадоволителна, и че това преустройство е най несполучливото, извърШвано в БДЖ. В началото на 50те години е изваден от експлоатацията.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #260 -: 20 Декември 2008, 12:36:21 »
Цитат на: Vlado link=topic=237.msg15419#msg15419 date=1229674665
Това са горе-долу локомотивите по разни депа и бази в БГ. Нямам данни само за музея в Русе и затова списъкът от там е непълен:
София – 01.23, 26.26, 05.01, 49.19, 48.04, 47.05, 479, теснопътен 615.76.
Левски – 17.68.
Синдел – 36.01.
Горна Оряховица – 03.12, 16.01, 16.33, 11711, 16.23, тендер от 15.04.
Мездра (Бойчиновци) – 15.215.
Монтана – 35.01.
Стара Загора – 28.48 (555).
Дупница – 13.20.
Септември – 10.76, 609.76, 611.76 - теснопътни.
Банско – 504.76, 613,76 - теснопътни.
Калояновец – 02.02, 01.13, 14.33, 14.41, 14.49, 15.242, 16.27, 19.25, 20.05, 10.10, 14.50, 14.05, 14.26, 14.42, 28.22, 12.03, 28.53.
Асеново – 35.05, 49.02, 36.09, 11.10, 46.03, 46.13, 45.06, 15.17, 15.24, 01.06, 01.07, 01.14, 25161, 15.131, 01.05, 01.15, 36.04, 12.17, (99.081).
Варна – 47.31, 36.10.
Димитровград – 26.19.
ЖП музей Русе – 148, 18.01, 17.01, 19.62 и др.
Червена вода – 50.01.
Пловдив - 14.25.
Малка поправка: в Монтана се намира 35.02, а не 35.01. Локомотивът, заедно с един открит товарен вагон, стоят в стъклен павилион, но не като експонати от историята на железниците, а като паметник на АНТИФАШИСТКОТО ВЪСТАНИЕ от 1923 година. Локомотив 35.02 е возил вагона с оръдието на поп Андрей...... а съвсем друг е въпросът дали е имало фаШизъм в България....

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Re:Парни локомотиви
« Отговор #261 -: 20 Декември 2008, 13:17:27 »
Мда, прав си: снимка
Абе, ще стигнем до истината! С общи усилия. :)
« Последна редакция: 20 Декември 2008, 14:24:52 от Vlado »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #262 -: 21 Декември 2008, 16:45:18 »
По темата "БДЖ и Ревилюционното движение в България" може да се кажат много и все нелицеприятни истории. Спомням си книгата на Деянов "Локомотивното стопанство на БДЖ", където се разказва експлоатационната съдба на теснилинейните мотриси серия 05 (от 1965 серия 81). Партизаните имали навик да причакват тези мотриси някъде на открит път между Велинград и Аврамови колиби, спирали ги, сваляли пътниците и персонала, след което пускали мотрисите по надолниШтето с освободени спирачки. Мотрисите дерайлирали в първата крива  :o  И това се е наричало БОРБА ПРОТИВ ФАШИЗМА И КАПИТАЛИЗМА ???
 Сега си спомням че на локомотив 46.03 (запазен цял) има табела, която гласи, че на него е работил като огняр поетът революционер Никола Вапцаров. Значи този локомотив е запазен, не за това, че е най големият тендерен тип в Европа, не заради неговата уникална конструкция, не заради факта, че БДЖ експлоатира над 40 години тази серия, а за това, че 46.03 е свързан с революционното движение ???

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #263 -: 21 Декември 2008, 17:57:09 »
Друг случай със серия 10 (не помня номера на локомотива), композиция с 47 товарни вагона, партизаните са прекъснали главния въздухопровод след 8мия вагон. Така влакът остава практически без спирачки, и става една от най тежките катастрофи с много човеШки жертви (целият локомотивен и влаков персонал) и огромни материални загуби. Катастрофата става между Драгоман и Цариброд.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #264 -: 28 Декември 2008, 17:10:50 »
Цитат
Всъщност тази локомотивна серия е първият опит за по-широко стандартизиране на основни възли и агрегати от конструкцията на парните машини (в този случай – компаунд)  в употреба по това време от БДЖ . Напълно еднакви с части и възли от серия 500 (бъдеща №28) са размерите и разположението на парните цилиндри , системата “GOLSDORF” по която е сглобена колата включително с напречното изместване на колоосите , ресорното окачване , както и частите на  кулисното и сцепно движение
Няколко думи за колата “GOLSDORF” . Това е първата концепция за локомотивите с 5 сцепни колооси. ТогаваШното виждане за вписване в крива на конструкторите е било следното: 1ва, 3та и 5та колооси имат страничен разбег, а 2ра и 4та са странично неподвижни (твърди). Задължително ведуШтата колоос трябва да бъде "твърда" (странично неподвижна), т.е.  2ра или 4та. Ако ведуШта е 2ра, тогава Шатуните трябва да са много къси, което пък води до много големи вертикални натоварвания на паралелите и кръстоглавите. Ако ведуШта е 4та колоос, тогава Шатуните би трябвало да са много дълги (което ги прави податливи на усукване и огъване). В крайна сметка концепцията “GOLSDORF” е ведуШта да бъде 4та колоос, но с нормална дължина на Шатуните, вместо тях са удължени буталните стержени и паралелите, като е добавено и допълнително водило на стержените. Много скоро са "изобретени" изтънените реборди. Така ведуШта става 3та колоос, която е "твърда" но с изтънени реборди и така се вписва в криви, Шатуните и паралелите добиват нормалните си размери.
 В БДЖ системата “GOLSDORF” се среШта при сериите 28, 45, 49 и 50. При серия 50 (пруски тип Т16, DRG 94.2-4) само 2 локомотива са били по системата “GOLSDORF” , останалите 8 са били със "симетричен" екипаж (ведуШта 3та колоос). Впоследствие и двете маШини са преработени от “GOLSDORF”  в симетричен екипаж.
« Последна редакция: 29 Декември 2008, 02:53:00 от caprycorn »

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Re:Парни локомотиви
« Отговор #265 -: 29 Декември 2008, 10:12:25 »
Цитат на: caprycorn link=topic=237.msg15438#msg15438 date=1229687770
Другите локомотиви в ж.п. музея в Русе са теснолинейни: една от серия 500.76 (мисля че е 505.76) и една от серията 400.60 (за междурелсие 600мм)
Теснопътните ги изнесоха, когато сменяха коловозите в музея. Сега мисля, че са в Септември всичките.
В музея е също и 27.08.
15.215 в момента е в София и ще ходи вероятно в Асеново.

Coltrane

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Парни локомотиви
« Отговор #266 -: 29 Декември 2008, 11:24:53 »
Независимо от политическата конюнктура след 44г., Вапцаров си остава един велик Поет и личност, който ако беше наш съвременник щеше да е, надявамсе, и активен съфорумник. И, слава Богу, защото иначе надали 46.03 щеше да е  "оцелял" ;)

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #267 -: 29 Декември 2008, 15:01:08 »
Мисля си, дали Димитър Деянов не е "изхитрувал" за това, че Вапцаров е бил огняр на 46.03??? Как иначе би могъл да убеди тогаваШната управа на железниците, че този локомотив трябва да бъде запазен ;)

Coltrane

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Парни локомотиви
« Отговор #268 -: 29 Декември 2008, 15:42:31 »
Можеби ама надали!! Да приемем, че такава е историческата истина. Важното е че все още го има. Де да можеше да бъде възсановен или поне прибран, така че поне да можехме да го виждаме от време на време. :(

Coltrane

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Парни локомотиви
« Отговор #269 -: 29 Декември 2008, 16:40:12 »
Впрочем, моделът на Стефан Деянов на 46.01 в НО изглежда много сполучлив. Някой знае ли как е бил направен?