По темата "БДЖ и Ревилюционното движение в България" може да се кажат много и все нелицеприятни истории. Спомням си книгата на Деянов "Локомотивното стопанство на БДЖ", където се разказва експлоатационната съдба на теснилинейните мотриси серия 05 (от 1965 серия 81). Партизаните имали навик да причакват тези мотриси някъде на открит път между Велинград и Аврамови колиби, спирали ги, сваляли пътниците и персонала, след което пускали мотрисите по надолниШтето с освободени спирачки. Мотрисите дерайлирали в първата крива :o И това се е наричало БОРБА ПРОТИВ ФАШИЗМА И КАПИТАЛИЗМА ???
Сега си спомням че на локомотив 46.03 (запазен цял) има табела, която гласи, че на него е работил като огняр поетът революционер Никола Вапцаров. Значи този локомотив е запазен, не за това, че е най големият тендерен тип в Европа, не заради неговата уникална конструкция, не заради факта, че БДЖ експлоатира над 40 години тази серия, а за това, че 46.03 е свързан с революционното движение ???