С едно изречение няма да стане ясно, сигурно Ште има много въпроси, но Ште опитам най кратко да обясня:
Най важните елементи при парния локомотив са КОТЕЛЪТ, КОЛАТА и ПАРНАТА МАШИНА (цилиндри и пароразпределение)
КОТЕЛЪТ има три части: стояШт котел (където е пеШтта), надлъжен котел (където са димогарните тръби) и димна камера. Котелът произвежда парата.
Произведената в котела пара, постъпва в ШИБЪРИТЕ (пароразпределителите). От Шибърите зависи в коя посока Ште се движи локомотива (напред или назад) и колко пара Ште постъпва в цилиндрите ( ПЪЛНЕНЕ). От пълненето зависи скоростта и моШтността на локомотива. От Шибърите парата постъпва в парните цилиндри, тук тя действа върху БУТАЛАТА (ПАРАТА ДЕЙСТВА И ОТ ДВЕТЕ СТРАНИ НА БУТАЛОТО). Буталото извърШва възвратно-постъпателно движение, което се предава на буталния стержен от него на кръстоглава. ШАТУНЪТ (мотовилката) превръШта възвратно постъпателното движение в кръгово. Единият му край е свързан с кръстоглава, а другият с КРИВОШИПА на ведуШтата колоос. ВедуШтата колоос, посредством сцепните Штанги задвижва останалите двигателни колооси.
Това е съвсем накратко. А сега на конкретните въпроси на Smile: ИНЖЕКТОРИТЕ служат за вкарване на водата от тендера в котела, при това я подгряват предварително до около 90 градуса, за да не спада налягането в котела. Има инжектори за прясна и за отработила пара. Парата, която влиза в инжектора "увлича" със себе си водата от тендера и постъпва в котела, това е съвсем накратко принципът на действие.
За Шибър уравнителите е малко по сложно, но накратко: Когато локомотивът се движи по инерция, Шибърните тела (които по форма и движение наподобяват бутала) създават с движението си вакуум в Шибърната кутия. Този вакуум затормозява движението по инерция на локомотива. Затова са измислени най напред въздуШните уравнители, а по късно и Шибър уравнителите. ВъздуШният уравнител преставлява една П образна тръба, която свързва предния и задния край на Шибърната кутия. Принципът на Шибър уравнителят е, че при безпарен ход, Шибъните тела НЕ СЕ ДВИЖАТ в Шибърната кутия, движат се само Шибърните стержени. Най-сполучливата система за Шибър уранители е тази на ТРОФИМОВ.
Надявам се да съм бил полезен
