Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Парни локомотиви
Сaprycorn:
--- Цитат на: Vlado link=topic=237.msg15419#msg15419 date=1229674665 ---Това са горе-долу локомотивите по разни депа и бази в БГ. Нямам данни само за музея в Русе и затова списъкът от там е непълен:
София – 01.23, 26.26, 05.01, 49.19, 48.04, 47.05, 479, теснопътен 615.76.
Левски – 17.68.
Синдел – 36.01.
Горна Оряховица – 03.12, 16.01, 16.33, 11711, 16.23, тендер от 15.04.
Мездра (Бойчиновци) – 15.215.
Монтана – 35.01.
Стара Загора – 28.48 (555).
Дупница – 13.20.
Септември – 10.76, 609.76, 611.76 - теснопътни.
Банско – 504.76, 613,76 - теснопътни.
Калояновец – 02.02, 01.13, 14.33, 14.41, 14.49, 15.242, 16.27, 19.25, 20.05, 10.10, 14.50, 14.05, 14.26, 14.42, 28.22, 12.03, 28.53.
Асеново – 35.05, 49.02, 36.09, 11.10, 46.03, 46.13, 45.06, 15.17, 15.24, 01.06, 01.07, 01.14, 25161, 15.131, 01.05, 01.15, 36.04, 12.17, (99.081).
Варна – 47.31, 36.10.
Димитровград – 26.19.
ЖП музей Русе – 148, 18.01, 17.01, 19.62 и др.
Червена вода – 50.01.
Пловдив - 14.25.
--- Край на цитат ---
Малка поправка: в Монтана се намира 35.02, а не 35.01. Локомотивът, заедно с един открит товарен вагон, стоят в стъклен павилион, но не като експонати от историята на железниците, а като паметник на АНТИФАШИСТКОТО ВЪСТАНИЕ от 1923 година. Локомотив 35.02 е возил вагона с оръдието на поп Андрей...... а съвсем друг е въпросът дали е имало фаШизъм в България....
Vlado:
Мда, прав си: снимка
Абе, ще стигнем до истината! С общи усилия. :)
Сaprycorn:
По темата "БДЖ и Ревилюционното движение в България" може да се кажат много и все нелицеприятни истории. Спомням си книгата на Деянов "Локомотивното стопанство на БДЖ", където се разказва експлоатационната съдба на теснилинейните мотриси серия 05 (от 1965 серия 81). Партизаните имали навик да причакват тези мотриси някъде на открит път между Велинград и Аврамови колиби, спирали ги, сваляли пътниците и персонала, след което пускали мотрисите по надолниШтето с освободени спирачки. Мотрисите дерайлирали в първата крива :o И това се е наричало БОРБА ПРОТИВ ФАШИЗМА И КАПИТАЛИЗМА ???
Сега си спомням че на локомотив 46.03 (запазен цял) има табела, която гласи, че на него е работил като огняр поетът революционер Никола Вапцаров. Значи този локомотив е запазен, не за това, че е най големият тендерен тип в Европа, не заради неговата уникална конструкция, не заради факта, че БДЖ експлоатира над 40 години тази серия, а за това, че 46.03 е свързан с революционното движение ???
Сaprycorn:
Друг случай със серия 10 (не помня номера на локомотива), композиция с 47 товарни вагона, партизаните са прекъснали главния въздухопровод след 8мия вагон. Така влакът остава практически без спирачки, и става една от най тежките катастрофи с много човеШки жертви (целият локомотивен и влаков персонал) и огромни материални загуби. Катастрофата става между Драгоман и Цариброд.
Сaprycorn:
--- Цитат ---Всъщност тази локомотивна серия е първият опит за по-широко стандартизиране на основни възли и агрегати от конструкцията на парните машини (в този случай – компаунд) в употреба по това време от БДЖ . Напълно еднакви с части и възли от серия 500 (бъдеща №28) са размерите и разположението на парните цилиндри , системата “GOLSDORF” по която е сглобена колата включително с напречното изместване на колоосите , ресорното окачване , както и частите на кулисното и сцепно движение
--- Край на цитат ---
Няколко думи за колата “GOLSDORF” . Това е първата концепция за локомотивите с 5 сцепни колооси. ТогаваШното виждане за вписване в крива на конструкторите е било следното: 1ва, 3та и 5та колооси имат страничен разбег, а 2ра и 4та са странично неподвижни (твърди). Задължително ведуШтата колоос трябва да бъде "твърда" (странично неподвижна), т.е. 2ра или 4та. Ако ведуШта е 2ра, тогава Шатуните трябва да са много къси, което пък води до много големи вертикални натоварвания на паралелите и кръстоглавите. Ако ведуШта е 4та колоос, тогава Шатуните би трябвало да са много дълги (което ги прави податливи на усукване и огъване). В крайна сметка концепцията “GOLSDORF” е ведуШта да бъде 4та колоос, но с нормална дължина на Шатуните, вместо тях са удължени буталните стержени и паралелите, като е добавено и допълнително водило на стержените. Много скоро са "изобретени" изтънените реборди. Така ведуШта става 3та колоос, която е "твърда" но с изтънени реборди и така се вписва в криви, Шатуните и паралелите добиват нормалните си размери.
В БДЖ системата “GOLSDORF” се среШта при сериите 28, 45, 49 и 50. При серия 50 (пруски тип Т16, DRG 94.2-4) само 2 локомотива са били по системата “GOLSDORF” , останалите 8 са били със "симетричен" екипаж (ведуШта 3та колоос). Впоследствие и двете маШини са преработени от “GOLSDORF” в симетричен екипаж.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия