Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Парни локомотиви
Сaprycorn:
В "Тракцията в БДЖ 1866-1946" се споменава за BR91 под наем.
Сaprycorn:
Отварям тази тема посветена на BR50-един от най-любимите ми локомотиви!
Накратко историята е следната: През 1938 година DRG възлага на Германският Локомотивен Консорциум да проектира, разработи и конструира един сравнително лек и максимално универсален локомотив, който да може да тегли както товарни, така и пътнически влакове. Изключително любопитен факт е, че когато локомотивните фабрики започват да умуват различни варианти за изпълнението на искания локомотив, Шварцкопф-Берлин предлага чертежите на българската серия 10, тъй като вече са го произвеждали за БДЖ, и го препоръчват и на DRG! В крайна сметка, локомотива, който е създаден по това задание е доста различен от нашата серия 10.
Ако трябва да опиша само с една дума BR50, то думата е "СЪВЪРШЕНСТВО". Невероятна хармония между котел, кола и парна машина (трите най-важни звена при парният локомотив), допълнени с един много модерен за времето си тендер, който вози с комфорта на 4-осен пътнически вагон и позволява на локомотива максималната скорост (80км/ч) и на заден ход,
и всичко, изброено дотук облечено в абсолютно естетическа форма! Това е BR50, който скоро става най-масово произвежданият "ЕINHEITZ" локомотив с над 3100 броя!
В БДЖ за първи път BR50 се появава през 1943 година, когато е взет под наем от DR. След края на Втората световна война у нас остават 30 броя BR50, които са закупени през 1946 година и получават БДЖ серия 14. Всички те изглеждат както първоначалния вариант на BR50, без никакви изменения, с изключение на локомотив 14.30, който е от така наречената UK (преходен към военния тип BR52) партида, и се отличава от другите машини най-малко по това че няма (и не е имал по начало) крила! Няколко години след закупуването на първите 30 локомотива от серия 14, започва тяхното "побългаряване". Първо са изолирани, а по-късно демонтирани водните помпи и водоподгревателите, на тяхно място са монтирани инжектори. По-късно на повечето машини от серията са демонтирани крилата "Вагнер", с което е нарушен силно естетическия вид на локомотивите.
През 1960 година БДЖ прави запитване до CSD за закупуване на старо 20 локомотива BR52 (CSD серия 555.0;БДЖ серия 15). От CSD отговарят, че нямат BR52, но предлагат 20 броя от CSD серията 555.1 (BR50). Така серия 14 получава попълнение от 20 машини и достига окончателния си брой 50 единици! Машините, които са закупени от CSD са с някои вече направени преустройства- свалени водни помпи и водоподгреватели, и заменени с инжектори.
TheJackal:
Още веднъж благодаря на Ясен! :drinks:
Сега от всичко изложено до тук си задавам следния въпрос: BR 50 е сравнително лек и максимално универсален локомотив, който да може да тегли както товарни, така и пътнически влакове, от това следвали, че BR 44 е негов брат по съдба, защото на външен вид си приличат доста?
Предполагам имат и доста разлики?
Adrian:
Br 44 e по-добър по душа струва ми се... ?
Сaprycorn:
На пръв поглед си приличат, но са съвсем различни.
BR50 има натоварване 15 тона на ос, докато при BR44 натоварването е 20 тона, т.е. с около 25 тона е по-тежка от BR50. Другата основна разлика е системата на парната машина- ЦВИЛИНГ за BR50 и ДРИЛИНГ за BR44, което ще рече, че първата е двуцилиндрова, а втората трицилиндрова. Третата основна разлика е в тендерите. Тендерът на BR50 е една съвсем нова конструкция, този тендер "затваря" кабината отзад, и благодарение на перфектните си талиги позволява движение на заден ход с 80 км/ч. По този начин BR50 съчетава удобството на тендерните локомотиви да тегли еднакво добре и в двете посоки, с по-големите екплоатационни запаси на отделния тендер! Тендерът на BR44 е от нормалната ЕINHEITS конструкция, която позволява на локомотива движение на заден ход с максимум 50 км/ч.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия