Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Парни локомотиви
anubis:
Ясе, няма тайни за теб и Сашо относно парните локомотиви. Много полезна и интересна информация. Благодаря!
CaLLlo:
--- Цитат на: Сaprycorn link=topic=237.msg52110#msg52110 date=1294646738 ---В "Тракцията в БДЖ 1866-1946" се споменава за BR91 под наем.
--- Край на цитат ---
Яско, не успях да намеря къде е споменато, намирам само това (стр. 77):
"В края на 1915 година е договорено и от началото на 1916 година БДЖ вземат за първи път под наем 30 пруски локомотива тип G71, тип D, с номера намиращи се в интервала 4401-4982 (по-късно в DRG - серия 550-6). Това са цвилингови машини, отговарящи по външен вид и възможности на нашите No 251-259. Експлоатирани са по железопътната линия Ниш-Цариброд-София-Пловдив-Свиленград и една част от тях в Североизточна България. След приключване на военните действия са използвани още известно време и угасени. Върнати са в Германия на групи от по няколко локомотива докъм 1924-1925 година, с изключение на No 4638, останал в Турция заедно с други наши локомотиви."
В тоя край на страната са експлоатирани и взетите под наем pr. G10 (BR 5710-35), но тук става дума вече за втората световна война - септември 1943 (стр. 216).
Сaprycorn:
Саше, понеже книгата не е при мен и няма как да проверя. Но доколкото си спомням за BR91 се споменаваше някъде в главата за екплоатацията в ж.p. райони Скопие и Драма.
pach:
В тази книга (както и другите впрочем) информацията по мое виждане е доста...разбъркана.
Деянов :hi: е имал друго виждане за дадени описания, та чак ми се наложи да си правя таблици за нашите
І-ва и ІІ-ра, епохи в която събирах (по мой критерии) данните за всяка серия и локомотив от всичките му книги.
Нещо повече! Ако в една от книгите има дадено инфо, то в друга или следващо издание на същата това инфо понякога е разширено, но понякога въобще го няма. Предполагам, че това се е получило по два (три) начина.
Единият е при поредната корекция на книгата (чисто технически при набирането на текста и издаването и в поредния формат - няма две книги в един формат...)
Вторият е потвърждаване или не на историческите данни и факти. Логично е, че когато няма такова да отпаднат някой информационни изречения, но не е ясно защо са отпаднали.
Третия, струва ми се е защото автора ги е счел за известни вече и ги премълчава, защото така отварят място в ограничения обем на книгата за по-новите данни.
Може би има и четвърта причина, която на мен не ми е ясна, но резултата е ...събиране на данните за І-ва епоха на БДЖ и нейните локомотиви в таблицата ми, в продължение на три месеца (през свободното време) и неколкратно препрочитане на едни и същи книги и страници. Наложило ми се е да събирам едно (малко по-дълго) изречение, от две до три книги в които съм намирал интересуващата ме информация.
Така, не твърдя (дори и след поредното препрочитане), че знам със сигурност за употребата на BR-91,
макар и под наем в българската тракция.
За това се и усъмних в думите на Ясен, но пък и на позованите точно страници не е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да се намират данните за които говори. Може да са на друго място в книгата... :search:
Довечера (ако ми остане време) ще прехвърля набързо конкретната книга и може и да изкочи, нещо по въпроса.
При всички положения това е интересно и интригуващо. :yes:
Сега като се замисля, добре че е Димитър Деянов :hi:, та имаме все пак някакво инфо и какво да четем де!
:hi: ;D ;D ;D
ПП.Друга наша (българска) снимка на въпросната серия немски локомотиви в някаква експлоатация в нашата тракция май няма,
за това се усъмних и в коректността на сайта (те не са тесни специалисти там :pardon:) "Изгубена България" от която е извадената тази снимка. Може би трябва да потърсим по съседните на Дунав страни около нас - при сърбите или румънците и дали някой от тях не е ползвал BR-91?!?! :scratch_ones_head:
zazo:
"Тракцията в БДЖ 1866-1946" стр. 226
--- Цитат ---... Така към края на май и началото на юни 1944 година в жп район Скопие работят около 75 локомотива от DR, серии 52, 57 и 58. Там работи и един DR локомотив № 91.1207, за който е плащан наем от 17 март до 31 май 1944 година, т.е. за 76 дни. ...
--- Край на цитат ---
Спомените на Ясен, както винаги са точни. Обаче сниките в загубена българия са обявени "Товарене на батареи на кораби за фронта, пристанище Русчук. Първа световна война (1914-1918)". И снимките наистина изглеждат като правени по това време, а информацията за БР91 е за втората война.
??? :scratch_ones_head: :scratch_ones_head: :scratch_ones_head: ???
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия