Така ... докато наши хора наместят коритото на река Русенски Лом, както и старото пристанище върху новото, да видим какво става със самия локомотив.
Не е зле да се погледне в книгата на Деянов "Локомотивното стопанство в БДЖ 1947-1990 година". Там се разказва подробно за прyските локомотиви T16, които (цитирам по памет) са останали в България след Първата Световна Война, бездействат, гарирани на някакъв коловоз. Частна фирма е натоварена през 1931 година да продаде, или да върне в Германия тези локомотиви. Комосия от БДЖ прави оглед и избира 10 сравнително по-запазени машини за закупуване, като липсващите части ще бъдат взети от останалите локомотиви!...Никъде, обаче не се споменава, че T16 са звимани под наем от БДЖ, или че са експлоатирани в БДЖ! Нищо чудно на въпросния коловоз с T16 да е бил гариран и Т9.3 от снимката!
Чудесно и логично заключение ... и аз с такова впечатление бях останал, че едва ли не там са били струпани всички зарязани локомотиви след изтегляне на войските, но истината се оказва малко по-различна - те са били там от по-рано за да им се извършат някакви ремонти.
Яско, в "Локомотивното стопанство на БДЖ 1947-1990" (стр. 305) няма нещо интригуващо по въпроса, затова продължавам с преписването от другата книга "Тракцията в БДЖ 1866-1946" (стр. 112):
"Както е известно, по време на Първата световна война германците създават Експлоатационна дирекция № 7 в Ниш и експлоатират със свой персонал и подвижен състав част от железопътните линии на територията на Сърбия. По нашите железници те транспортират вагони и локомотиви за Турция, а освен това техен подвижен състав е постъпвал за по-малки и по-големи ремонти в Софийската жп работилница.
Относително бързото приключване на военните действия към края на войната във вреда на германската коалиция, не дава възможност за своевременно изтегляне на подвижния състав. Така у нас остават известен брой повредени локомотиви, които са гарирани в София на коловози зад железопътната работилница."
Очевидно е, че точно тия локомотиви вече не са им били нужни и изтеглянето плюс възстановяването им биха надхвърлили евентуалната полза от тях в бъдеще.
Не така обаче са постъпили към края на втората война, когато са успяли да намерят начин и време да изтеглят до последната бройка наетите локомотиви BR 57 (стр. 220):
"Те се предават на германските железопътни органи, независимо от състоянието, в което се намират. Някои от тях са закарани повредени, в студено състояние."
Но пък тогава са изоставили другите две от наетите серии - BR 52 и BR 58. Защо ли са предпочели от трите именно BR 57, а не примерно съвсем новите тогава машини BR 52 !?!