Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Парни локомотиви
CaLLlo:
Така ... докато наши хора наместят коритото на река Русенски Лом, както и старото пристанище върху новото, да видим какво става със самия локомотив.
--- Цитат на: Сaprycorn link=topic=237.msg52303#msg52303 date=1294867148 ---Не е зле да се погледне в книгата на Деянов "Локомотивното стопанство в БДЖ 1947-1990 година". Там се разказва подробно за прyските локомотиви T16, които (цитирам по памет) са останали в България след Първата Световна Война, бездействат, гарирани на някакъв коловоз. Частна фирма е натоварена през 1931 година да продаде, или да върне в Германия тези локомотиви. Комосия от БДЖ прави оглед и избира 10 сравнително по-запазени машини за закупуване, като липсващите части ще бъдат взети от останалите локомотиви!...Никъде, обаче не се споменава, че T16 са звимани под наем от БДЖ, или че са експлоатирани в БДЖ! Нищо чудно на въпросния коловоз с T16 да е бил гариран и Т9.3 от снимката!
--- Край на цитат ---
Чудесно и логично заключение ... и аз с такова впечатление бях останал, че едва ли не там са били струпани всички зарязани локомотиви след изтегляне на войските, но истината се оказва малко по-различна - те са били там от по-рано за да им се извършат някакви ремонти.
Яско, в "Локомотивното стопанство на БДЖ 1947-1990" (стр. 305) няма нещо интригуващо по въпроса, затова продължавам с преписването от другата книга "Тракцията в БДЖ 1866-1946" (стр. 112):
"Както е известно, по време на Първата световна война германците създават Експлоатационна дирекция № 7 в Ниш и експлоатират със свой персонал и подвижен състав част от железопътните линии на територията на Сърбия. По нашите железници те транспортират вагони и локомотиви за Турция, а освен това техен подвижен състав е постъпвал за по-малки и по-големи ремонти в Софийската жп работилница.
Относително бързото приключване на военните действия към края на войната във вреда на германската коалиция, не дава възможност за своевременно изтегляне на подвижния състав. Така у нас остават известен брой повредени локомотиви, които са гарирани в София на коловози зад железопътната работилница."
Очевидно е, че точно тия локомотиви вече не са им били нужни и изтеглянето плюс възстановяването им биха надхвърлили евентуалната полза от тях в бъдеще.
Не така обаче са постъпили към края на втората война, когато са успяли да намерят начин и време да изтеглят до последната бройка наетите локомотиви BR 57 (стр. 220):
"Те се предават на германските железопътни органи, независимо от състоянието, в което се намират. Някои от тях са закарани повредени, в студено състояние."
Но пък тогава са изоставили другите две от наетите серии - BR 52 и BR 58. Защо ли са предпочели от трите именно BR 57, а не примерно съвсем новите тогава машини BR 52 !?!
Сaprycorn:
Интересно от кои серии са били останалите локомотиви на въпросните коловози, щом БДЖ избира за закупуване само T16?
CaLLlo:
От написаното разбирам, че всички са били само T16, незакупените просто са били много повредени и по-късно изтеглени.
TheJackal:
На вниманието на ТТ четата!
Ровейки за справка на BR 50 DB, се натъкнах на следната информация, парни локомотиви в ТТ 1:120 използвани в някой държави и фирмите производители:
Austria (OBB)
42 (Kittler BR42)
44 (Roco BR44)
50 (Tillig BR50)
52 (Tillig BR52)
64 311 (Kehi or Schirmer BR64)
86 (Tillig BR86)
638 (Jatt BR38.10-40 )
658 (Kittler BR58.10)
691 (Jatt, Jago or MMS BR91.3/91.20)
693 (Jago BR93.5)
694 (Jago BR94.5)
794 (Beckmann BR94.20)
Belgium (SNCB)
25 (Tillig BR50)
26.001-100 (Tillig BR52)
27.001-003 (Tillig BR52 modified to kondenstender)
64 (Jatt BR38.10)
92 (Kittler BR58.10)
93 (Jatt, Jago or MMS BR91.3/91.20)
98 (Jago BR94.5)
Bulgaria (BDZ)
08.09 (Beckmann BR38.0)
14 (Tillig BR50)
15 (Tillig BR52)
16 (Kittler BR42)
Czechoslovakia (CSD)
312.8 (Jatt or Tillig BR89.70/89.62/T3)
335.1 (Jatt, Jago or MMS BR91.3/91.20/T9.3)
365.4 (Kehi or Schirmer BR64)
377.0 (Jatt BR38.10)
425.0 (Jago BR55.25)
437.05 (Tillig BR56.20)
447.05 (Jago BR93.5)
455.2 (Tillig BR86)
516.05 (Beckmann 94.20)
523.15 (Kroner BR94.1)
536.05 (Kittler BR58.10)
537.05 (Jago BR94.5)
555.0 (Tillig BR52)
555.1 (Tillig BR50)
Denmark (DSB)
Litra N (Tillig BR50)
Litra T (Jatt BR38.10)
France (SNCF)
040-D (Jago BR55.25)
050-TA (Jago BR94.5)
150-D (Kittler BR58.10)
150-X (Roco BR44)
150-Y (Tillig BR52)
230-C (Jatt BR38.10)
230-F (Jatt BR38.10)
232-TC (Jatt or MMS BR78.0/T18)
Greece (SEK)
Zd (Jatt BR38.10)
Hungary (MAV)
501 (Kittler BR42)
520 (Tillig BR52)
Hungary (GySEV)
520 (Tillig BR52)
Lithuania (LG) (inter-war)
K8 (Jatt BR38.10)
P8 (Jago BR55.25)
Luxembourg (CFL)
3501-3513 (Kroner BR75.10)
3901-39xx (Jatt BR38.10)
4601-46xx (Jago BR55.25)
5501-5521 (Kittler BR42)
5601-5610 (Tillig BR52)
Norway (NSB)
63a (Tillig BR52)
Poland (PKP)
Oi2 (Gutzold BR24)
Ok1 (Jatt BR38.10)
Okl2 (Kehi or Schirmer BR64)
Oko1 (Jatt or MMS BR78.0)
Ot1 (Kittler BR41)
Pm3 (Stromlinie.eu/MMC BR03.10)
Tkh1 (Jatt or Tilling BR89.70)
Tki3 (Jatt, Jago or MMS BR91.3/91.20/T9.3)
Tkt3 (Tillig BR86)
Tkw2 (Jago BR94.5)
Tp4 (Jago BR55.25)
Ty1 (Kittler BR 58.10)
Ty2 (Tillig BR52)
Ty3 (Kittler BR42)
Ty4 (Roco BR44)
Ty5 (Tillig BR50)
Ty42 (Tillig BR52)
Ty43 (Kittler BR42)
Romania (CFR)
140.4 (Tillig BR56.20)
150.0 (Tillig BR50)
150.1000-1100 (Tillig BR52)
150.1201-1202 (Kittler BR42)
230.0 (Jatt BR38.10)
Turkey (TCDD)
3701-3708 (Jatt or MMS BR78.0)
34061-34068 (Gutzold BR24)
44101-44102 (Jago BR55.25)
45001-45062 (Tillig BR56.20)
46051-46061 (Kittler BR41)
56501-56553 (Tillig BR52)
56701-56748 (Roco BR44)
USSR (SZD)
TL (Kittler BR42)
TYe (TE) (Tillig BR50)
TE (ТЭ) (Tillig BR52)
TO (Tillig BR56?)
TS (TC) (Tillig BR01)
44 (Roco BR44)
Yugoslavia (JZ)
09.001-007 (Jatt BR38.10)
23.101-203 (Jago BR55.25)
33 (Tillig BR52)
36.001-049 (Kittler BR58.2)
154.003-007 (Jatt, Jago or MMS BR91.3/91.30/T9.3)
158.001-002 (Jago BR93.5)
159.001(Jago BR94.5)
widowmaker:
http://www.ttnut.com/bulgaria-bulgarski-durzhavni-zheleznitsi-t659.html
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия