Миналата събота и неделя бях на малка екскурзия до Швеция (въпреки вулканичния облак) и поскитах из шведската провинция. И понеже нямам навик да наемам кола от rent-a-car, част от разстоянието пропътувах с Шведските Държавни Железници.
Ето малко инфо и клипчета:
1. Закуппуване на билети:
Още докато планувахме пътуването с моята любима, организаторите на посещението бяха пратили информация, че най-бързият начин за предвижване от Стокхолм до Катринехолм (от където щяха да ни превозят с автобус до крайната дестинация) е с ж.п. транспорт. Бяха ни изпратили и линк към сайта на шведските железници, от където можеше да се види разписание на влаковете и да се направи резервация. И понеже шведските железници явно искат да печелят, направили са сайта си и на английски... Цивилизована работа!
Оказа се, че може да се направи не само резервация, а и 'пълноправна' покупка на билет on-line. Достатъчно беше да се посочат началната и крайната гара, дата и час на тръгване, както и имената на пътниците и (разбира се) номерът на кредитната карта, с която да се извърши плащането. Дори нямаше нужда човек да се регистрира на сайта...
Цялата процедура отне по - малко от 15 минути и така около 0:30 часа вечерта успах да се сдобия с билиети за пътуване за дата след 3 - 4 дена. Билетите бяха изпратени като pdf файл веднага след регистриране на резервацията на посочения от мен мейл адрес. Съгласно инструкциите, разпечатах билетите на домашния принтер. Според указанията в сайта, по време на пътуването трябваше да представим разпечатаните елетронни билети заедно с личните си карти, които да удостоверят, че ние сме лицата, указани със съответните имена на билетите.
Всъщност представянето на лична карта се оказа само 'писана процедура'. В действителност и в двете посоки кондукторите само погледнаха датите на билиетите и с химикал отбелязаха, че вече са проверени (еквивалента на нашето 'дупчене на билети' с кондукторски клещи). Не поискаха нито лични карти, нито някакви други удостоверения. Ето как изглежда разпечатаният ж.п. билет, с който пътувахме в Швеция:
http://www.bgphoto.net/photos/34913/o634080096548643115.JPG
За информация: Катринехолм (градчето, до което трябваше да пътуваме с влак от Стокхолм) не е някой важен ж.п. възел (да кажеш - като Горна Оряховица), а е малко населено място с около 20, 000 жители. И все пак успях да резервирам билети посред нощ, от кажи-речи - другия край на Европата!
2. Къде ти спира вагонът:
На билета (включително - на електронния билет, който купих от интерен) си има номер на вагона и номер на място. Между другото, номера на мястото си избрах докато купувах билета on-line - процесът ми даде възмоност да визуализирам разположението на местата в композицията, да видя кои са свободни и съответно - да си избера тези, които ми харесват.
На гарата имаше и допълнителна информация: указание кой вагон на кое място на перона ще спре.
Ето един клип за това как са го направили шведите:
-> В началото на клипа се вижда табло, в което е указано кой влак (т.е. влак в съответен час) с какви номера вагони се движи. Например влакът от 10:53 (влакът за Стокхолм, с който пътувахме ние) е указан, че е комплектован с вагони с номера от 2 до 6.
-> В горната част на таблото има разположение на буквите от А до Е, които съвпадат с разположението на номерата на вагоните в долната част на таблото. Това, което трябва да направи пътникът е да види неговият вагон под коя буква се пада. Аз бях във вагод 3, който се пада под буква С (на клипчето това ясно се вижда за влака в 10:53).
-> След като види буквата, пътникът трябва да се огледа и да види къде на перона се намира знакът с буквата, която съответсва на неговия вагон. Това е мястото, където трябва да чака. Вагонът със съответния номер, ще спре на знака (или близо до него). Така ние чакахме до знака с буква С и трябваше да вървим не повече от 10 метра, докато се качим на вагон номер 3. На клипчето се вижда по какъв начин са обозначени локациите на перона.
http://www.youtube.com/watch?v=a_ugPMHO_vcЧувал съм, че такава или аналогична система има и в други европейски държави, ама не съм ходил много по европейски гари и не знам...
3. Пътнически влакове:
Пътническите вагони в шведските влакове са без купета, нещо като нашите първокласни вагони, които се появиха през последните няколко години в експредните влакове. Има си първокласни и второкласни вагони. В първокласните разположението на седалките е 2 + 1 (т.е. в рамките на един ред има две седалки от едната страна на пътечката и една седалка от другата страна на пътечката). Във втора класа разположението е съответно 2 + 2.
Отвътре вагонине не създават неприятното усещане за мръсотия и запуснатост, но си личи, че са старички и амортизирани. Тапицерията на седалките си беше протрита и захабена, на много места боята по стената беше олющена. Въпреки, че не бях разочарован, признавам, че очаквах по - конфортни и по - съвременни условия. Но тази амортизираност се компенсираше напълно от скоростта на превоза. От списанието на шведските железници, налично в джобчето пред всяка седалка, успях да видя различните видове композиции, които са в движение. Шведските железници използват електрически мотриси за близки и по - далечни разстояние, с максимална скорост на джижение м/у 160 и 200 км/час. Имах възможност да се возя и в двете разновидности. Във втория случай (скорост до 200 км/час) разстоянието от Катринехолм до Стокхолм (около 120 км - колкото, да кажем, от Варна до Попово, или може би - малко по - малко) се взема за 50 минути. Може би е излишно да казвам, че високата скорост на практика не се усеща. Возенето е гладко, няма подскачане и друсане, няма го и характерният звук на преминаването на колелата през междурелсията. Такъв се чува само спорадично и най-вече - при преминаване през стрелки, което е относително рядко. В интерес на истината подобен вид движение съм забелязвал и по нашите линии (експресът София - Варна) но само в някои къси участъци и при относително ниска скорост - може би до около 100 км/ч или дори по - малко.
А ето и няколко клипа:
Клипче на скоростен влак. Това е влакът, на който се возихме от Катринехолм до Стокхолм:
http://www.youtube.com/watch?v=QwnFv-NQkLUКлипче на по - малко скоростен влак. Това е случаен влак, който тръгва от Катринехолм и който успях да снимам:
http://www.youtube.com/watch?v=agbQOgjQDeEКлипче на товарен влак, който минава през Катринехолм:
http://www.youtube.com/watch?v=DVMwyTJ9l9c
А ето едно клипче за това как изглеждат нещата отвътре:
Това е в т. нар. 'Arlanda Express", който свързва централната гара в Стокхолм с летище Арланда, което е на около 50 км от града:
http://www.youtube.com/watch?v=S85UBC1SA7E