Автор Тема: ЖП в Швеция  (Прочетена 11045 пъти)

Bodwen

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (7)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 65
  • Рейтинг: 16
  • HO | III, IV | DB/DR Варна
ЖП в Швеция
« -: 28 Април 2010, 00:19:52 »
Миналата събота и неделя бях на малка екскурзия до Швеция (въпреки вулканичния облак) и поскитах из шведската провинция. И понеже нямам навик да наемам кола от rent-a-car, част от разстоянието пропътувах с Шведските Държавни Железници.

Ето малко инфо и клипчета:

1. Закуппуване на билети:
Още докато планувахме пътуването с моята любима, организаторите на посещението бяха пратили информация, че най-бързият начин за предвижване от Стокхолм до Катринехолм (от където щяха да ни превозят с автобус до крайната дестинация) е с ж.п. транспорт. Бяха ни изпратили и линк към сайта на шведските железници, от където можеше да се види разписание на влаковете и да се направи резервация. И понеже шведските железници явно искат да печелят, направили са сайта си и на английски... Цивилизована работа!
Оказа се, че може да се направи не само резервация, а и 'пълноправна' покупка на билет on-line. Достатъчно беше да се посочат началната и крайната гара, дата и час на тръгване, както и имената на пътниците и (разбира се) номерът на кредитната карта, с която да се извърши плащането. Дори нямаше нужда човек да се регистрира на сайта...
Цялата процедура отне по - малко от 15 минути и така около 0:30 часа вечерта успах да се сдобия с билиети за пътуване за дата след 3 - 4 дена.  Билетите бяха изпратени като pdf файл веднага след регистриране на резервацията на посочения от мен мейл адрес. Съгласно инструкциите, разпечатах билетите на домашния принтер. Според указанията в сайта, по време на пътуването трябваше да представим разпечатаните елетронни билети заедно с личните си карти, които да удостоверят, че ние сме лицата, указани със съответните имена на билетите.
Всъщност представянето на лична карта се оказа само 'писана процедура'. В действителност и в двете посоки кондукторите само погледнаха датите на билиетите и с химикал отбелязаха, че вече са проверени (еквивалента на нашето 'дупчене на билети' с кондукторски клещи). Не поискаха нито лични карти, нито някакви други удостоверения. Ето как изглежда разпечатаният ж.п. билет, с който пътувахме в Швеция:
http://www.bgphoto.net/photos/34913/o634080096548643115.JPG

За информация: Катринехолм (градчето, до което трябваше да пътуваме с влак от Стокхолм) не е някой важен ж.п. възел (да кажеш - като Горна Оряховица), а е малко населено място с около 20, 000 жители. И все пак успях да резервирам билети посред нощ, от кажи-речи - другия край на Европата!

2. Къде ти спира вагонът:

На билета (включително - на електронния билет, който купих от интерен) си има номер на вагона и номер на място. Между другото, номера на мястото си избрах докато купувах билета on-line - процесът ми даде възмоност да визуализирам разположението на местата в композицията, да видя кои са свободни и съответно - да си избера тези, които ми харесват.
На гарата имаше и допълнителна информация: указание кой вагон на кое място на перона ще спре.
Ето един клип за това как са го направили шведите:

  -> В началото на клипа се вижда табло, в което е указано кой влак (т.е. влак в съответен час) с какви номера вагони се движи. Например влакът от 10:53 (влакът за Стокхолм, с който пътувахме ние) е указан, че е комплектован с вагони с номера от 2 до 6.
  -> В горната част на таблото има разположение на буквите от А до Е, които съвпадат с разположението на номерата на вагоните в долната част на таблото. Това, което трябва да направи пътникът е да види неговият вагон под коя буква се пада. Аз бях във вагод 3, който се пада под буква С (на клипчето това ясно се вижда за влака в 10:53).
  -> След като види буквата, пътникът трябва да се огледа и да види къде на перона се намира знакът с буквата, която съответсва на неговия вагон. Това е мястото, където трябва да чака. Вагонът със съответния номер, ще спре на знака (или близо до него). Така ние чакахме до знака с буква С и трябваше да вървим не повече от 10 метра, докато се качим на вагон номер 3. На клипчето се вижда по какъв начин са обозначени локациите на перона.

http://www.youtube.com/watch?v=a_ugPMHO_vc

Чувал съм, че такава или аналогична система има и в други европейски държави, ама не съм ходил много по европейски гари и не знам...

3. Пътнически влакове:
Пътническите вагони в шведските влакове са без купета, нещо като нашите първокласни вагони, които се появиха през последните няколко години в експредните влакове. Има си първокласни и второкласни вагони. В първокласните разположението на седалките е 2 + 1 (т.е. в рамките на един ред има две седалки от едната страна на пътечката и една седалка от другата страна на пътечката). Във втора класа разположението е съответно 2 + 2.
Отвътре вагонине не създават неприятното усещане за мръсотия и запуснатост, но си личи, че са старички и амортизирани. Тапицерията на седалките си беше протрита и захабена, на много места боята по стената беше олющена. Въпреки, че не бях разочарован, признавам, че очаквах по - конфортни и по - съвременни условия. Но тази амортизираност се компенсираше напълно от скоростта на превоза. От списанието на шведските железници, налично в джобчето пред всяка седалка, успях да видя различните видове композиции, които са в движение. Шведските железници използват електрически мотриси за близки и по - далечни разстояние, с максимална скорост на джижение м/у 160 и 200 км/час. Имах възможност да се возя и в двете разновидности. Във втория случай (скорост до 200 км/час) разстоянието от Катринехолм до Стокхолм (около 120 км - колкото, да кажем, от Варна до Попово, или може би - малко по - малко) се взема за 50 минути. Може би е излишно да казвам, че високата скорост на практика не се усеща. Возенето е гладко, няма подскачане и друсане, няма го и характерният звук на преминаването на колелата през междурелсията. Такъв се чува само спорадично и най-вече - при преминаване през стрелки, което е относително рядко. В интерес на истината подобен вид движение съм забелязвал и по нашите линии (експресът София - Варна) но само в някои къси участъци и при относително ниска скорост - може би до около 100 км/ч или дори по - малко.

А ето и няколко клипа:

Клипче на скоростен влак. Това е влакът, на който се возихме от Катринехолм до Стокхолм:
http://www.youtube.com/watch?v=QwnFv-NQkLU

Клипче на по - малко скоростен влак. Това е случаен влак, който тръгва от Катринехолм и който успях да снимам:
http://www.youtube.com/watch?v=agbQOgjQDeE

Клипче на товарен влак, който минава през Катринехолм:
http://www.youtube.com/watch?v=DVMwyTJ9l9c

А ето едно клипче за това как изглеждат нещата отвътре:
Това е в т. нар. 'Arlanda Express", който свързва централната гара в Стокхолм с летище Арланда, което е на около 50 км от града:
http://www.youtube.com/watch?v=S85UBC1SA7E


Tatcho

  • Trade Count: (17)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 308
  • Рейтинг: 29
  • БДЖ, DB, Privat Bahn
Re:ЖП в Швеция
« Отговор #1 -: 28 Април 2010, 00:29:10 »
Благодарности за страхотното представяне и клиповете.

Maktub

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:ЖП в Швеция
« Отговор #2 -: 28 Април 2010, 04:50:31 »
Готино представяне, мерси. Доста има докато ги стигнем... Скоростният влак тип пендолино ли е? Накренява ли се при завоите?

Gervasii

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1733
  • Рейтинг: 40
  • НО DRG IIb епоха София
Re:ЖП в Швеция
« Отговор #3 -: 28 Април 2010, 06:37:32 »
много приятен пътепис. аз съм пътувал в Швеция и съм очарован от страната и железниците, тъй че искрено ти завиждам в положителният смисъл за приятното пътешествие.

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6711
  • Рейтинг: 1087
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:ЖП в Швеция
« Отговор #4 -: 28 Април 2010, 07:54:59 »


Очите и ушите на RWP са навсякъде !

 :good:

nilfe

  • Trade Count: (75)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 955
  • Рейтинг: 15
  • H0 Епоха 1, 2, K.P.E.V. DRG - ВАРНА
Re:ЖП в Швеция
« Отговор #5 -: 28 Април 2010, 08:03:38 »
Веднага тръгвам за Швеция. Ти просто си направил страхотен железо-пътеводител. Благодаря, информацията е много полезна. Пътувал съм много из Европа, но никога с влак (освен в Швейцария веднъж, но ме носеха като куфар и почти нищо не помня от организацията), основно със самолет.

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2035
  • Рейтинг: 1421
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re:ЖП в Швеция
« Отговор #6 -: 28 Април 2010, 09:42:41 »
  Готино пътуване  :good:,ама оперираш с камерата малко като мене - "клатещо,люшкащо",да ти се завие свят-шегичка ;D

Bodwen

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (7)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 65
  • Рейтинг: 16
  • HO | III, IV | DB/DR Варна
Re:ЖП в Швеция
« Отговор #7 -: 29 Април 2010, 20:17:29 »
Цитат на: Maktub link=topic=2424.msg40370#msg40370 date=1272419431
... Скоростният влак тип пендолино ли е? Накренява ли се при завоите?
Да, накренява се. Като пътуваш, по виражите вагонът така се накланя, че от едната страна виждаш земята, а от другата небето  ;D
И на гаричката, която съм снимал на клипчетата, мина един такъв. Ама се оказа, че от едната страна в гарата се влиза от завой. Влакът се появи сякаш от нищото и докато влизаше в гарата постепенно се изправяше от крена. Красота ви казвам! Яд ме е, че не сварих да включа камерата и да снимам.

Цитат на: gregary link=topic=2424.msg40385#msg40385 date=1272436961
  Готино пътуване  :good:,ама оперираш с камерата малко като мене - "клатещо,люшкащо",да ти се завие свят-шегичка ;D
Да, камерата се люшка много, особено при по - голям зум. Ама така се създава усещане за динамика на събитията и адреналина се вдига  ;D
Найтап бе Уили, аматьори сме си отвсекъде и камерата ни и тя е аматьорска  ;D

Maktub

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:ЖП в Швеция
« Отговор #8 -: 30 Април 2010, 00:57:55 »
Цитат на: Bodwen link=topic=2424.msg40429#msg40429 date=1272561449
...аматьори сме си отвсекъде и камерата ни и тя е аматьорска  ;D

Важното е, че ги има :)

BDZ

  • Trade Count: (7)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 212
  • Рейтинг: 15
  • БДЖ | III-V
Re:ЖП в Швеция
« Отговор #9 -: 30 Април 2010, 13:00:25 »
 :clapping:

Страхотно представяне!

Аз от есента на миналата година съм в Швеция, но за съжаление  :blush2: само 2 пъти се качих на влак: Елмнулт-Копенхаген и обратно. Надявам се лятото и аз да ви представя нещо.

На връщане към Елмхулт имах малък проблем - оказа, че жена ми е купила билет онлайн, според който трябва да се кача една спирка предварително, а не от тази под летището в Копенхаген. На билета ми бяха написани само междинните спирки на моето пътуване, а на монитора на перона бяха изписани само крайните, което не ми помогна съществено да открия къде трябва да чакам влака. И като прибавим факта, че всеки 5 минути спира и тръгва влак на SJ... направо се главозамаях. Та, докато чаках нервно една млада (според мен около 25 годишна) и невероятно красива девойка облечена в някаква жп униформа ме попита учтиво на английски дали може да ми помогне. Оказа се, че ще се качва на същия влак. Питам я, дали е кондукторка, а тя вика, че е началник влак. :swoon: Казах й, че ме кефят влаковете и събирам за бъдеща домашна железница в НО, а тя отговаря, че тя също, че влаковете с й страст и затова работи тази работа и е горда с нея. Малиии, направо взех да се замислям за промяна на семейния ми статус. :oops:
Накрая преди да сляза на моята спирка се изцепих много яко.  :blush2: Минава един кондуктор и му казвам, може ли да кажете нещо на началник-влака. Той ме изгледа притеснен, все едно съм поставил бомба и ще искам 1000000 и пита какво да предаде. "Че е най-красивия началник-влак, когото съм срещал някога! :give_rose:" - му викам. А той още повече втрещен... Оказа се, че някъде по средата на пътуването се е сменил началник-влак и сега е мъж и то този същия, който стоеше пред мен (и не е кондуктор, както си мислех). Е, посмяхме се и двамата.

Влаковете наистина се движат страшно бързо. Седейки до прозореца, първото разминаване на моя с влак с друг ми изкара буквално акъла.  :wacko: Трябваше скришом да си плюя в пазвата 3 пъти. :fie:

Имат едни електрички, които изглеждат много странно в двата края - плоски с едни дебели, черни (изглеждат като гумени) уплътнения по ръба - абсолютна антиаеродинамика, но може би означава по-голяма безпоасност. Та, значи, един път на един жп прелез заставам точно до ръба на бариерата, за да видя възможно най-отблизо влака, който трябваше да мине. Беше една точно такава електричка. Това нещо незнам с каква скорост мина, но благодарение на челната си форма и оттам на въздушните завихряния, които генерира направо разлюля автомобила, като имате предвид, че това е тежко комби.

Тази зима шведските железници бяха яростно критикувани, заради закъсненията, дължащи се на обилния сняг. 2 или 3 влака дерайлираха на излизане от Гьотеборг и Стокхолм. Март месец даже викаха армията да помага с чистенето на релсовия път. Като и да е, това е била най студената зима от 1947 г. и най-обилната на сняг от 20 и няколко години. Иначе пътищата им нямат грешка през зимата - чисти се нон-стоп + съботи и недели, ако трябва.

Шведския "ибей" е tradera.se и оттам може да се купят също билети на SJ. SJ пуска за продажба чрез наддаване онлайн билети 48 часа преди тръгването на влака. Наддаването започва от 1 шведска крона, което е около 0.10 евроцента, трае само 24 часа, и ако билета важи за пътуване от понеделник до петък, шансът да няма наддавания за него е повече от 50%. Нашата съседка отвреме-навреме си купува няколко билета едновременно, я до Стокхолм, я до Гьотеборг, я до някъде другаде и вече когато дойде времето решава, къде да отиде за един ден на разходка.


Тези, които биха дошли в Швеция, ако имат възможност разбира се, да дойдат между май и септември - уникално красива е природата тогава с максимални температури 25-30 гр.

Юни ще се местя, надявам се за последно в едно градче, където има жп гара с локомотивно депо и лятото се организират атракционни пътувания с теснолинейката. Обещавам, че ще кача снимки във форума! :good:

Jospen

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: ЖП в Швеция
« Отговор #10 -: 27 Юни 2013, 15:40:06 »
.
« Последна редакция: 08 Юли 2013, 12:36:02 от Jospen »

Rado

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 151
  • Рейтинг: 89
Re: ЖП в Швеция
« Отговор #11 -: 08 Септември 2014, 17:04:34 »
Дойде ми музата да напиша и аз няколко реда в тази тема. Преди половин година имах възможността също да се повозя на влак в Швеция.
Пътувах от Копенхаген до Халмщад и обратно. Влаковете по тази дестинация се обслужват от същите "антиаеродинамични" електрически мотриси за които пише BDZ по-горе.


В случая това бяха регионални влакове между Дания и Швеция с маршрут Елсинор - Копенхаген - Малмьо - Гьотеборг и обратно.
Всички мотриси от този вид, които видях и в двете държави бяха на датските железници - DSB. Би трябвало да са двусистемни, защото доколкото разбрах в Дания напрежението на КМ (в този участък) е 25 kV/50 Hz, а в Швеция 15 kV/16,7 Hz.


Не намерих логично обяснение за тази странна форма на кабините. Изглежда, че тези гумени уплътнения имат смисъл при куплирането на две мотриси (което е и честа практика там), но как би било и дали въобще е възможно преминаването от едната в другата не ми стана ясно.


Във влаковете е чисто и приятно. Докато мотрисата пътува в Дания, надписите на електронните табла във вагоните и съобщенията по радиоуредбата са на датски. Преминавайки в Швеция, и надписите по таблата и съобщенията стават на шведски. Разбира се по-важните гари (като например Каструп - летището на Копенхаген) се съобщават и на английски.
От време навреме по уредбата някой (вероятно машинистът) започва да говори дълго и увлекателно, все едно разказва някаква приказка. Всичко обаче е на шведски и така и не разбрах за какво става дума.
Отделно от това, когато има спиране не по разписание, веднага това също бива съобщавано по уредбата. Това се случи 1-2 пъти в Швеция заради изчакване на друг влак по единичните трасета и няколко пъти около Копенхаген, където е такава лудница от влакове и вероятно е с проходни светофори. Между другото, не можах да повярвам, че на централната гара в Копенхаген (с население колкото София, разположен на остров, в малка държава почти в края на Европа) е възможно на всеки 4-5 min да пристига или тръгва влак!
При едно от изчакванията в Швеция забелязах, че заради около 2-минутния престой, не по разписание, веднага се актуализираха часовете на пристигане в оставащите по пътя гари на електронното табло във вагона.
Кондукторите са любезни и усмихнати. Като че ли аз бях единствения пътник с билет, купен от касата на гарата. Всички останали или си похазваха дисплея на смартфона, или бяха с електронен билет от машините по гарите (които аз така и не посмях да използвам, а много държах да отида на касата и да обясня на жив човек какво точно искам   ;D ).
Влаковете са доста добре населени и пригодени за велосипеди и детски колички.


В по-голямата си част, линията от Копенхаген до Халмщад е удвоена, включително и на моста Йоресунд. Скоростта нямаше как да измеря, но "по усещане" вероятно беше около 160 km/h. В хълмистия участък от Förslöv до Bösta линията е единична, с настави и скоростта е около 70 km/h (отново "по усещане"). Въобще, потракването при снадките на наставите, ниската скорост и гористите пейзажи в този район приятно ме върнаха в детството напомняйки пътуванията с влак по линията Свищов - Троян. Разликата обаче е, че този участък скоро ще бъде заменен от новоизграждащ се близо 9 километров тунел за двойна жп линия.
През цялото си пътуване в Швеция само ведъж чух машинистът да свири. Беше на единствения неохраняем прелез, който видях и се намираше в полето (жп линията буквално разделяше нивите на една ферма на две части).
Впечатлих се от големите гари в Швеция, подобни на нашите разпределителни. Много коловози, много вагони, много нещо...


Навсякъде кипи живот. И товарните им влакове големи и камионите по магистралите също. Абе, икономика като нашата...




Работно влакче (явно зимно)


Прелез с АПУ


И в Швеция има вандали   :angry:


И дори липсващи скрепления    :haha:


Железопътен музей


Mотриси на SJ. Не успях да ги снимам добре, но са много разпространени там където бях.


Fast train (така го обявиха) Копенхаген - Стокхолм на SJ. На съседния коловоз пак от "онези" мотриси.


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12291
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: ЖП в Швеция
« Отговор #12 -: 09 Септември 2014, 08:26:19 »
Интересен разказ. Винаги съм се чудел, че Дания я водат скандинавска държава
а то дори не съм знаел, че има сухопътна връзка с Швеция!!!
Предполагам, че това е именно мостът Йоресунд, но ще се радвам по-подробно
да разкажеш още от впечатленията си моля.

Доколкото знам мотрисите с гумите , когато се скачат една с друга, благодаряние на
някакво устройство се притеглят една към друга плътно и тогава гумите добиват смисъл в аеродинамиката.

Rado

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 151
  • Рейтинг: 89
Re: ЖП в Швеция
« Отговор #13 -: 10 Септември 2014, 00:07:47 »
Да, мостът Йоресунд е единствената сухопътна връзка между Дания и Швеция. Но не това е причината Дания да се нарича скандинавска държава  ;)
Мостът е започнат през 1995г. - годината на присъединяване на Швеция към ЕС. Открит е през 2000г. Всъщност цялото съоръжение е доста по-сложно. Напускайки територията на Дания жп линията и автомобилният път влизат в 4 километров тунел под морското дъно. След това излизат на повърхността на изкуствен остров. Едва след това започва същинският 8 километров мост над едноименния проток. Подобно на нашия Дунав мост 1 и той е "двуетажен". На долното ниво е жп линията - удвоена и електрифицирана, както писах по-горе. По обясними причини снимки на самия мост нямаше как да направя.
Общо взето, всичко което ме е впечатлило или ми се е сторило интересно във връзка с темата "ЖП в Швеция" го споменах в предния си пост. Мога да допълня само с няколко снимки от Дания, въпреки, че малко излизаме от темата, но пък тема "ЖП в Дания" така или иначе във форума нямаме  :) .

Освен 25kV/50Hz, в Дания има жп линии с напрежение на КМ 1500V DC. За мен беше интересно да разбера, че на централната гара в Копенхаген част от коловозите са електрифицирани именно по тази система. Гарата има 12 (или 13) коловоза. Повечето са с КМ с напрежение като нашето. Последните 3-4 коловоза са с постояннотоковата КМ. Естествено, двете системи нямат връзка една с друга и се пресичат на различни нива извън гарата. Като казвам "нямат връзка" не изключвам възможността за неелектрифициран "шунт" между линиите от едната и другата система.
На следващата снимка двата най-леви коловоза са с постояннотокова КМ.


Постояннотоковите мотриси са по-красиви, поне за мен.




Между другото, в първия момент, виждайки онези "гумирани" мотриси и потресен от високата честота на преминаващи през гарата влакове реших, че това е обща гара ЖП и метро. Но не е! Метрото и в Копенхаген си е съвсем отделно.


Датски двуетажни вагони:




Влак с дизелов локомотив в Копенхаген:


Влак на DSB:


Влак на SJ:   


И накрая - цената на най-евтиния билет (между две спирки в Копенхаген) е 36 датски крони, което е... около 10 лв.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2391
  • Рейтинг: 982
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: ЖП в Швеция
« Отговор #14 -: 10 Септември 2014, 09:51:23 »
Цитат на: Rado link=topic=2424.msg96336#msg96336 date=1410296867
И накрая - цената на най-евтиния билет (между две спирки в Копенхаген) е 36 датски крони, което е... около 10 лв.

Не е толкова страшно де ...

"Градът Копенхаген" обхваща голяма част от острова, като в името на града се включват и доста отдалечени части от острова. Радиално целият район е разделен на зони, мисля че бяха около 9 (1-ва, 2-ра, ...). Ако пътуването ти е "от един радиус" до точка в друг радиус, се броят и концентричните сектори, през които преминаваш (напр. 31, 32, 33, 43, 53). Цената на билета зависи от това през колко зони пътуваш. Има някои гари (селца), които са на границата на две зони, като това допълнително намалява цената ако пътуваш от такава гара в определена посока. Има билети за различен брой зони, има и доста по-евтини от 36 крони, има и по-скъпи! В зависимост от броя на зоните билетът ти важи от един до два часа, така че в някои случаи можеш спокойно да отидеш до някъде, да си напазаруваш нещо и да се върнеш с един билет. За техните стандарти това не е особено скъпо. Има и много начини да пътуваш евтино, ако ти се налага престой от седмица - месец и т.н . - карти с различна цена и валиност на достъпни цени. За туристи пък има карти за 24 часа или 72 часа (часове, а не дни), които ти дават и безплатен достъп до повечето забележителности.

По отоншение на влаковете: постоянно токовите са S-бан мотрисите. Изключително развита мрежа от влакове. Габаритът им е по-голям от нормалните влакове (в долната част вагонитге са по-широки и са по-удобни за сядане на 2+2 души в един ред), но поради това не могат да се движат по доста от трасетата на нормалните влакове, особено в централната част - с тунели и високи перони.  Мисля че съм виждал в северните участъци по едно и също трасе да се движат S-влаци и дизелови крайградски мотриси, но това е по-скоро изключение.

Метрото им е съмсем отделна система. Влакчетата се движат без какъвто и да е обслужващ персонал - няма машинисти, шофьори и т.н. Движат се напълно автоматично на доста кратък интервал. Виждал съм дори и в случай на "кратковременна повреда" струпване на доста влакчета едно след друго, като в едно "междугарие" от около 1 км. се движехме бавно поне две влакчета, изчаквайки трето да напусне предната спирка. По трасето на метрото се използват доста стрелки с подвижни сърца, въпреки че скоростта е ниска, това поврежда по-малко ходовата част, а е и по-приятно за пътуване.

"Гумените" мотриси са няколко вида. Най-стари (от началото на 90-те години) и многобройни са дизелови с механична скоростна кутия (4 двигателя в един три вагонен влак), има дизел-електрически (обикновено в другите части на Дания), има и електрически (май бяха 4 вагонни). Могат да се съединяват заедно по няколко, като при това се отваря цялата предна стена навътре във вагона, за преминаване от единия влак в другия. При това таблото и седалката на машиниста се сгъват и остават в страни на вагона, зад отворената врата. Разбира се управлението е само от един човек.

През моста за Швеция с влак се пътува с доста прилична скорост. Не съм чакал повече от 15 минути до следващия влак. В този район 160 - 200 км/ч се считат за достатъчни, тъй като разстоянията са кратки, гъстотата на населението е висока и спирките са на често.
Всичките им влакове се наблюдават с камери, като правило при пиянски изпълнения полицаите чакат на точно нужната врата още на следващата спирка! Технологично всичко е на доста по-високо ниво, поне в сравнение с това, което съм виждал в Германия, UK, Франция, Италия и т.н.

Малко отклонихме Швеция с Дания, ама все тая ...