Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling

Въпрос за ОО мащаб

<< < (2/5) > >>

mitko0888:
Отдавна я гледам тази тема и все нещо не ми харесва в нея. От друга страна непрекъснато попадам на означенията 00, 3.5мм, 4мм, затова реших да напиша още малко по въпроса.

Не знам до колко е меродавнен, но мниго ми хареса този сайт: http://www.doubleogauge.com/
В три големи страници е дадена историята на 00 стандарта: http://www.doubleogauge.com/history/history.htm

От друга страна, ровейки се в архивите на едновремешната MIBA, както и в старите каталози на Maerklin, се споменават следните неща:

Модели в размер 00 се появяват още през 1914 - 1915 година.
В Германия опитите да се направи масов модел, който да е подходящ "за масата", започва с мащаб 00. Този типоразмер използва релси 16.5 мм. Въпреки че сега в Англия размерът е 4мм, или приблизително 1:76, немците са използвали 1:90 (мащаб 3.5мм) за същото означение. Първоначално дори не се означава мащаба, а само междурелсието. И тъй като колелата са били доста  дебели, това налага кошът на локомотива да е по-широк, съответно всичко да е малко по-голямо. Така в коша се събира задвижването, което по това време не е било никак малко по размери. Остава и достатъчно място за някакви щанги отвън на колелата, които не излизат извън габарита на коша. Така локомотивите са по-едрички, но използват нормално междурелсие от 16.5 мм, дължината им е около 1:90 и немците ги наричат 00.

Първият опит на Мерклин за малък макет е в мащаб 00, само че е на междурелсие от 22мм! Това е през 1932 година. Влакчето е с пружина. Релсите са широки за да не се клати много и за да не се обръща при движение и при игра с него. Опитът остава около година в историята.

Това, което се сочи като начало на Н0 за Мерклин - 1935 година, всъщност е за размер 00. Просто така са си го наричали и така е бил известен по това време. А истинският мащаб е 1:90. Макар че в началото не се говори за мащаб, а само за ширината на междурелсието, на всички чертежи в MIBA изрично е даден и мащаб - 1:90, а не 1:87. Това продължава чак до пролетта на 1950, тогава тихомълком всички немски означения 00 са допълнени с Н0 в скоби. през февруари 1951 немците публикуват MONO 0001 (първите modelbahn normen) с означението H0 и "истинския" мащаб 1:87, както и означението 00 "вече" за мащаб 1:75.

Едни от добре известните ни влакчета на Пико всъщност за доста едрички за мащаба си. Въпреки че са по релси от 16.5 мм, мащабът им е около 1:75. Вицовете разказват че 1:87 е прочетено наобратно: 1:78... Така се появяват известния Е69, на което истинският мащаб е 00, а междурелсието е Н0. Имат и няколкои пътнически вагони и фургон в мащаб, който е малко по-едър от 87 и се връзва чудесно например с Е69, но не и с други вагони в точния мащаб 87.

В доста редки случаи 00 стои недобре до Н0. Обикновено локомотив и вагони от двата мащаба спокойно могат да се сложат заедно на един влак. Ако вагоните са от един и същи вид, а мащабът им е различен - май не става.

Der Hetzer:

--- Цитат на: mitko0888 link=topic=2575.msg74011#msg74011 date=1330241501 ---

Едни от добре известните ни влакчета на Пико всъщност за доста едрички за мащаба си. Въпреки че са по релси от 16.5 мм, мащабът им е около 1:75. Вицовете разказват че 1:87 е прочетено наобратно: 1:78... Така се появяват известния Е69, на което истинският мащаб е 00, а междурелсието е Н0. Имат и няколкои пътнически вагони и фургон в мащаб, който е малко по-едър от 87 и се връзва чудесно например с Е69, но не и с други вагони в точния мащаб 87.



--- Край на цитат ---

Относно серия Е 69 понеже ми е един от любимите локомотиви - не знам и не съм мерил дали си отговаря на мащаба (възможно е напълно да си прав, същият случай с Пико е при E 11/42 BR 211/242 и BR 130), но Е 69 05 е най-големият локомотив от серията, така че ако го сложиш до Е 69 на Трикс, Брава или Флайшман изглежда по-голям. Произведени са общо 5 локомотива от тази серия и всичките до ден днешен са запазени. В НО до сега са произведени:

Е 69 01 - от някаква месингова фирма с английско название, което не мога да си спомня в момента и струваше над 800 евро като кит за сглобяване

Е 69 02 - Трикс и Мерклин, а също и Флайшман, но техния е здраво дърво с доста чепата матрица

Е 69 03 - Брава

Е 69 04 - не се произвежда, въпреки че мисля Флайшман бяха обозначили 02 като 04, но те нямат нищо общо... От петте локомотива един с един няма еднакъв

Е 69 05 - Пико

widowmaker:
Пиковският Е6905(169005) е в мащаб 1:87,
който не вярва, може да провери по този оригинален чертеж:


BaHkaTa:
Ще допълня и аз малко темата отностно двойната нула на англичаните.

Може би тук трябва да обясним какво означава всъщност 00/H0. Двата термина са Scale и Gauge. Първият обозначава мащаба а вторият означава междурелсието. При повечето фирми произвеждащи модели scale и gauge не се изписват отделно. Приемат се за едно. Така междурелсието (gauge) попада автоматично под мащаба (scale) Като се каже Н0 мащаб разбираме и междурелсието че е също 1:87.

Бри британците обаче не е точно така както вече казаха Венци и Сашо. Същата аномалия се наблюдава и при N мащаба. На всички ни е известно че това е 1:160 и така сме свикнали, но при британците това е 1:148 но за нещастие не са му дали ново име нещо от сорта на N0 примерно. Запазили са означението N с което става голяма обърквация. Специално на мъНиците тук от форума обръщам внимание да внимават ако поръчват от Англия за да не се окажат уеекоо изненадани от едрината на моделите.

С две думи английско Н0 е 1:76, а английското N е 1:148

Отностно съпоставката на двата мащаба чисто визуално мога да кажа че 00 и Н0 стоят почти перфектно за сграден фон и ландшафт. За подвижен състав имам 2 британски дизела и товарни вагони който си пасват с Н0, но това е при мен. Локомотивите изглеждат доста добре един до друг редом до американските ми дизели. Най осезамо е дължината на моделите в 00 мащаба. Ако искате мога да щракна няколко снимки на 00 и Н0 за съпоставка.

mitko0888:

--- Цитат на: widowmaker link=topic=2575.msg75452#msg75452 date=1332942001 ---Пиковският Е6905(169005) е в мащаб 1:87,
който не вярва, може да провери по този оригинален чертеж:

...


--- Край на цитат ---

Като не вярвам - проверявам! (не че не съм проверявал преди да напиша нещото преди ...)

За съжаление не се чете нищо от чертежа.
Не съм казал че петте Е69 са еднакви.
Имам доста различни данни за някои от размерите на Е69 05 (става въпрос само за него).
Но разликата в размерите е фрапираща:

Дължина с буферите: 8700 (100 мм), на Пико - поне 106 мм. Това се преживява.

От тук нататък - тук: http://www.bahn.hfkern.de/Vorbild/E169_S2.html има неясно чертежче, при което водещите колооси са 1100 мм. В 1/87 това е12,65мм.  Тук: http://dampflok-bilder.jimdo.com/deutsche-elektroloks/altbaulokomotiven/e-69/ този размер е 1000 мм, в мащаб - 11.5 мм. На един качествен чертеж от немски произход:
който съм взел от едно списание и мога много да не му вярвам, размерът пак е 1100 мм.

Да ама на пиковското локче диаметърът е 14 мм! (1200 мм)

Междуосие: 3800 мм. В мащаб 1/87: 44 мм. На модела - 50 мм.

Височина от глава релса до покрива на кабината: 3850 мм. В мащаб - 44.5 мм. На модела - 50 мм.

Дължина на корпуса (корубата) 6800 мм, в мащаб - 78 мм, на модела - 86 мм.

Ширина на кабината (без дръжките!) 2700 мм. В мащаб 1/87: 31 мм, на Пико - 35 мм.

Казано с други думи: Пиковското Е69 05 толкова прилича на оригинала, колкото и бебешката 80-ка. Само на брой колелата са докарани. Особено фрапираща е разликата в мащаба на ходовата част. Също така и на общата височина, особено сложена до нормални вагони (както писах по-горе има една серия пиковски пътници също с по-голяма височина, за които 69-ката стои добре).
Дори в зеления си вариант (Е 69 05) третият фар не трябва да го има! Като цяло визията също е доста различна и в детайлите.

Мисля че разликата в мащаба е очевАдна. Ако може чертежчето с по-голяма резолюция  :search:

Между другото - при почистен двигател/четки и смазана предавка, моята пиковска Е69 поддържа движение при 2 (два) волта стабилизирано захранване! Тръгва при малко повече. Даже и Роковските петполюсни модели/моторчета не поддържат нормално въртене при същото (не импулсно) захранване. Пък и за тези пари - преживявам го и в 00.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия