В
годините около Първата Световна Война за бързи и пътнически влакове
БДЖ използва локомотивите от типа 1-4-0 (известни като серия 17,
тогава все още серия 800) До 1925 са доставени общо 74 локомотива
от тази серия. През 1928 година една от машините е тежко
катастрофирала и в Главна й.p. работилница в София предприемат не
само възтановяване, но и една сериозна реконструкция, с удължаване
на котела, монтиране на паропрегревател, монтиране на задна едноосна
талига и някои други подобрения. Новият локомотив е вече тип 1-4-1 и
получава номер 8001 (от 1936 година 18.01), работата му в БДЖ е
много сполучлива. Намерението на БДЖ е да поръча такъв тип
локомотиви. Но получава нещо много по-добро! През 1930 година
фабриката HANOMAG в Хановер доставя 3 броя бързоходни локомотива тип
1-4-1 изпълнени по новото кoнструктивнo оформление (както немските
"EINHEITS" локомотиви). Тези машини получават номера
8002, 8003 и 8004 в БДЖ, и променят коренно обликът на парните
локомотиви в България! През 1931 са доставени следващите 10 броя с
номера от 8005 до 8014, този път от полската фабрика КШАНОВ.
Разликата с машините на HANOMAG е, че парният дом е изнесен малко
по-напред. От 1936 година серията 8000 е вече 01, с изключение на
локомотив 8001, чиято нова серия е 18.01. Последната партида
локомотиви пристигат през 1935 година направо с новите си серийни
номера. Десетте машини доставени през 1935 са два броя от
BORSIG-БЕРЛИН, два броя оt HENSCHELL-KASSEL и шест броя от
ВИНТЕРТУР-Швейцaрия. Това са първите локомотиви на БДЖ строени в
Швейцaрия, и в същото време най-големите и най-мощни машини,
които ВИНТЕРТУР е строила до момента. Швейцарското дружество е
поело строителството на тези локомотиви като въпрос на огромна чест
и престиж!!!
По-конкретно става дума за локомотивите
с номера 01.18, 01.19, 01.20, 01,21, 01.22 и 01.23. Всички те са
работили през по-голямата част от експлоатационният си живот в
софийското депо обслужвайки международни, бързи и пътнически
влакове.
През 1988 година 01.23 е възтановена
като действащ музеен парен локомотив.
Наскоро 01.22 бе откупена обратно от
Швейцарскта фирма за да бъде възтановена за техния музей.
Фактът, че фирма като FULGUREX
проявява интерес за производство на модел е може би най-голямата
новина в областта на й.p.моделизма свързан с БДЖ.
Забележете, че не става дума за
локомотив, който е работил и в България, а за един ИЗЦЯЛО БЪЛГАРСКИ
ЛОКОМОТИВ, който е ПОСТРОЕН САМО И ЕДИНСТВЕНО ЗА БДЖ!!! Тук се
получава много добро преплитане на интереси- от една страна
интересът на швейцарците към тези машини, които са огромно
постижение за свеийцарското локомотивостроене от 30те години, и от
друга страна интересът на българите-за пръв път се очаква
производство на български парен локомотив, при това един от
най-красивите и най-българските локомотиви!!!