Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby
SBB и всички други железници в Швейцария
Loco-motion:
Запазени локомотиви
Общо 9 крокодила са запазени. Всеки от тях има повече или по-малко късмет и е смислено да разгледаме съдбата им поотделно. Става дума за машини както от първата, така и от втората серия.
Ce 6/8 II Nr. 14'270
Първа Ce 6/8 II номер 14'270 започва нова кариера през 1971г. След тежък дефект вътрешността е съсипана и основните усилия са хвърлени върху външния вид. Машината е прехвърлена в Ерстфелд. Там е качена на пиедестал, заменяйки един C 5/6, който на свой ред е закаран в Швейцарският музей на транспорта в Люцерн, заставайки до друг крокодил.
От този ден Ce 6/8 II 14'270 вярно стои на пост в пек и мраз пред депото в Ерстфелд и поздравява посетителите от цял свят. Но по-наблюдателният ще забележи празната вътрешност на корпуса. В този крокодил никога вече няма да се влее живот. През 1993г. отегчени от липсата на работа и изпитващи жал за локомотива, машинистите от депото вземат четки и кофи с боя и освежават окраската му. Оттогава нищо друго не последва и машината е нападната от ръжда. Злите езици дори казват, че това последно боядисване е единственото, което държи крокодила цял.
Бил съм свидетел как цели семейства се любуват, изучават и снимат 14'270, без дори да забелязват, че другият крокодил от Ерстфелд се движи на собствен ход само на няколко метра зад тях. През 2003г. Erstfeld Tourismus "разкрасява" локомотива с пояснителна табела.
За 125-годишния юбилей на Готардската ж.п. линия срамът от външният вид на локомотива принуждава работниците да го опаковат в червено платнище.
В резултат се появяват нови слухове за машината. Първият е, че ще се върне в депото, където е служил, но община Ерстфелд, която привлича туристи чрез него остро се противопоставя. Друг е, че локомотивът трябва спешно да се свали от пиедестала, преди да се разпадне от ръждата и да може да бъде събран само с четки и лопати.
През 2010 се сещат за гниещите останки и Обществото на железопътните ентусиасти от Винтертур е натоварено с изработването на концепция за транспортирането му. То обаче отказва, защото във време на финансова криза цената се оказва непосилна. 14'270 остава в Ерстфелд.
SBB Historic продължава да умува как да се санира машината на пиедестала. Става ясно, че цената ще е солена, но поне облагодетелстваната от туризъм община този път проявява интерес.
(следва)
Loco-motion:
Be 6/8 III 13'302
1973г. е добра за 13'302. Локомотивът е изведен от екслоатация и предаден за поддръжка на ж.п.моделисткия клуб МЕСН от окръг Хорген. Членовете му извършват образцова работа върху машината и през 1979г. локомотивът отново се появява в целия си блясък.
Официално машината е част от SBB Historic, но частният клуб я съхранява и поддържа. Организацията не щади време и усилия за крокодилът, приютен в Раперсвил. Не бива да се забравя, че клубът не разполага със собствени средства.
Това е една от най-активните машини от този тип и винаги е на път. На 13 септември 1984г. 13'302 тръгва на голямо пътешествие. В Швейцария получава по-широк пантограф и се отправя към Германия към гарата в Гьопинген. Базираната там фирма производител на ж.п. модели (която произвежда и модели на крокодила) организира голямо празненство за 125та си годишнина. Само след един ден локомотивът тръгва заедно с един BR 194, по-точно 194’155-8, по Гайслингерското изкачване (http://en.wikipedia.org/wiki/Geislinger_Steige). Там се чувства като у дома си, защото трасето силно напомня Готард. Самите BR 194 са определяни като „немските крокодили“, но е с по-дълъг корпус и по-къси торпеда.
На 16 септември локомотивът се отправя обратно към Швейцария. Там дори от време на време тегли специални влакове и се грижи за това и младото поколение да не забравя за крокодилите. Be 6/8 II 13'302 се радва на хубави старини и е намерил своя дом в кантона Санкт Гален. Ето жизненият път на машината:
Lebenslauf der Be 6/8 III Nr. 13'302
1926 - 1927 Олтен
1927 – 1930 Биаска
1930 – 1946 Ерстфелд
1946 – 1956 Белиндзона
1956 – 1960 Белиндзона като Be 6/8 III
1960 – 1976 Базел
1976 Раперсвил като ист. локомотив (под грижите на MECH)
2009 Раперсвил монтиране на модерна система за сигурност ETM
Ce 6/8 II 14'253
Този локомотив е имал и тежки моменти. След дълги години вярна служа получава тежък дефект и е изпратен в главно депо Белиндзона. За толкова стар локомотив това неумолимо сочи към последно пътуване за Биаска. Там легендите от Готардската линия срещат своя край по онова време. Но съдбата й се усмихва. Персоналът на главно депо Белиндзона извършва капитално-възстановителен ремонт на машината. Доста малко машини получават втори КВР.
Ремонтът дори е разширен с доста подобрения. Възстановени са всички врати към кабината, по-добри буфери и т.н. но все пак не е възстановен в историческия си вид, а са допуснати компромиси. Прясно ремонтираната машина се връща във върхова форма през 1976г. в депо Ерстфелд. Там дори е използвана всеки петък да тегли един вагон-цистерна за бира до Флюелен.
През зимата машината остава на топло. Крокодилът излиза невредим от два пожара в халето. Откакто Ерстфелд не се използва за композиране на влакове на 14'253 му е по-спокойно, но машината е постоянен представител на историческите локомотви.
На 21 май 1979г. заедно с Ae 8/14 11'801 и Re 6/6 11'673 тръгва по широкия свят. Пристигат в гара Мюнхен - Фрайман, след което Re 6/6 изтегля двете музейни машини до Констанц.
Поради липса на контактна мрежа оттам 218’287-1 изтегля трите машини до Мюнхен. Там крокодилът среща роднините си от Германия и Австрия. Дори получава възможност да вдигне пантографа си на място. След официална програма машините си заминават за Швейцария.
Ce 6/8 II 14'253 е най-старият швейцарски електровоз в движение, както и един от най-старите в Европа. Все пак не са толкова много машините с година на производство 1919. Това е единственият оцелял Ce 6/8 II и единственият в оригинален сив цвят. Собственост е на SBB Historic и членовете на организацията в Ерстфелд се грижат наистина много добре за него. Всяка първа събота през летните месеци локомотивът се показва в гарата в Ерстфелд.
Жизнен цикъл Ce 6/8 II Nr. 14'253
1919 – 1920 Берн, оперира по трасето Берн – Шпийц
1920 – 1924 Ерстфелд, оперира по Готард
1924 – 1926 Базел
1926 – 1943 Цюрих, преработен в Be 6/8 II 13'253
1943 – 1976 Ерстфелд
1976 Ерстфелд SBB Historic
2009 Ерстфелд, монтирана е ETM
След около 30 минути ще кача цялата страница.
Be 6/8 II 13'257
Приключва кариерата си през 1978г. Локомотивът заминава за Австрия като старо желязо. За сметка на него оттам идва 1089.06 на ÖBB. Последната е считана за австрийски крокодил, но му липсва елегантността на швейцарския.
Ве 6/8 на SBB пристига в депо Флорисдорф, Австрия, където е ремонтиран. Там получава широки пантографи, фарове по австрийските стандарти и номерацията 1089.10. Освен това щангите на колелата са боядисани в червено.
Но австрийците бързо му се насищат и след години машината е намерена в забутано хале в най-скришния ъгъл. И двата локомотива не получават кой знае каква популярност в другата страна, дори като екзотики.
В крайна сметка 13'257 би станал прекрасно попълнение към Ce 6/8 II 14'253, защото така ще е втората машина от първо поколение в движение. Но никой не знае колко пари и усилия са нужни, за да се върне той в родината си.
Ce 6/8 III 14'305
През 1979г. се сещат за останките на Be 6/8 III 13'305. Локомотивът е изведен от експлоатация през 1976г. и не е нарязан, в добро състояние е и лесно може да се върне към живот. Но SBB е уклончива по този въпрос. Хората от депото в Базел обаче имат вече планове. Работят упорито и машината става отново Ce 6/8 III 14'305.
Локомотивът е включен към музейните. Дори прави и маневри в чисто новата разпределителна гара Волф и тегли влакове из околността. В опит да се концентрират всички исторически локомотиви те са изпратени в Олтен.
Жизнен цикъл на Ce 6/8 III Nr. 14'305
1926 – 1927 Erstfeld
1927 – 1930 Biasca
1930 – 1946 Erstfeld
1946 – 1956 Bellinzona
1956 – 1960 Bellinzona като Be 6/8
1960 – 1976 Basel
1979 - 2007 Basel Historische Lokomotive SBB Historic
2007 Olten Historische Lokomotive SBB Historic
2009 монтирана е системата ETM
Крокодилите в музея
Като се изключи съдбата на 14'270 се запознахме дотук с машини в движение. Те са по-специални, защото все още са в депа.
Следващите локомотиви са в музеи. Общото между тях е, че не са в експлоатация.
Започват да постъпват в музеите през 1982г. Нека започнем с Be 6/8 II 13'254. СЛед пенсионирането си е променен визуално. При откриването на музей в Люцерн тя е приютена там.
Това единственият екземпляр в музей, на който стоят още оригинални щанги. Заедно седин C 5/6 от Ерстфелд И парен роторен снегорин прави най-добрата реклама за машините от Готард. През същата 1982г. този крокодил пътува за Германия и по-точно Зинсхайм, като тегли недолюбвания 1089.06. Двете машини е трябвало да отидат в музей в Германия. Достатъчно лудо е да сложиш швейцарски крокодил в немски музей. Но това, което му се случва там е направо престъпно. Боядисват щангите му и колелата в червено както на австрийските локомотиви. А в Швейцария това никога не е правено.
Междувременно Ce 6/8 II 14'267 приключва кариерата си и се е очаквало да замине за рязане, но това му се разминава. Предвижда се да замине за техническия музей в Шпайер, Германия. Временно и той получава червени щанги.
Ce 6/8 II 14'276
Плановите операции на крокодилите прекратяват през 1986г. Последният е Ce 6/8 II 14'276. След дълги години като маневрен локомотив и този крокодил се отправя за Тичино. Но не в товарна композиция, а на собствен ход и не отива в Белиндзона, а няколко километра по нататък в Мендризио.
Там официално е предаден на клуб "San Gottardo" и на ерата на крокодилите в експлоатация е сложен край. И този клуб има за цел да поддържа машината в работно състояние. Но плановете не се осъществяват и машината е в дълбок сън в едно хале в очакване да се присъединикъм събратята си в Ерстфелд в истински музей на крокодилите. Два Ce 6/8 II теглещи влак по Готард не е имало вече от доста години.
pach:
Мдаааа, :scratch_ones_head: ясно е ...не само у нас си имаме проблеми с музейните локомотиви. :(
Но пък "да им имам проблемите на..." крокодилите!!! :haha:
Много приятен превод, на хубава статия.
Направи ми впечатление и не знам дали е "спазен духа" на статията,
или е въпрос на преводача - но особено за екземпляра- "СЕ6/8 II 14'253",
се говори като за ... жив и одухотворен предмет!!! :drinks: :wacko:
Хвала на такива хора - било то в депата, администрацията или музейте - хората си тачат историята!!!
Благодаря на колегата Loco-motion (ако е приключил с превода де...) за предоставената
информация!!!
:hi: :clapping: :clapping: :clapping:
Daemon TT:
нещо по темата
Loco-motion:
Самият оригинал е написан в по-непринуден стил. Нека изясня - има още страници, просто аз обърках последователността. След като привърша крокодилите мисля да продължа с Re 4/4 I
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия