Автор Тема: SBB и всички други железници в Швейцария  (Прочетена 499316 пъти)

mgirginov

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (34)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1937
  • Рейтинг: 192
  • N Länderbahnen I еп. София
Фукльовци...швейцарски....ниедни....

 :give_heart: :drinks: :give_rose:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12409
  • Рейтинг: 1344
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Железницата в Швейцария
« Отговор #391 -: 11 Юни 2012, 10:33:01 »
Малко встрани от готардското трасе - перфектни скали за моделиране по макетите ни:




 :drinks: :drinks: :music:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12409
  • Рейтинг: 1344
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Честито!!!
Ама друго си е модела да ти го докара голевмият влак!!!!
Страшни сте - давайте все в този дух!!!
Очакваме свнимки от модела (пък и макета на Гришата до къде я докарал?)!!

Loco-motion

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Железницата в Швейцария
« Отговор #393 -: 11 Юни 2012, 10:40:17 »
Да, но не много встрани от трасето. Това е споменатото ждрело Шьоленен с прочутия Дяволски мост. Всъщност дяволските мостове са три, но легендарен е първият.

Loco-motion

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Железницата в Швейцария
« Отговор #394 -: 11 Юни 2012, 13:11:28 »
Готтардският тунел

Вече се вижда северният портал на тунела през Готтард. Тунелът може много бързо да бъде описан. Започва от гарата в Гьошешен и завършва в гарата в Аироло, а между двете се движи по права линия. Но подобно описание силно обезличава и подценява Готтардския тунел, който може да се похвали с много жива и интересна история. Не ми вярвате? Дължината на кой друг тунел е променяна три пъти?



Но нека започнем със самото строителство на тунела. Първоначалният замисъл да бъде построен за около 8 години с дължина около 15 километра. Днес това са напълно обичайни параметри, но през 1872г. това определено не е било така. Повечето кандидатури са предвиждали доста по-дълъг период на строителство, а някои фактори дори директно отписвали проекта като неосъществим.

Тогава швейцарецът Луи Фавр заявява, че може да осъществи проекта в заложените параметри. Днес идеята му звучи логично, но тогава...? Фавр планира да съкрати времето за строеж, като атакува планината от двата й склона едновременно. Договорът е сключен и швейцарският предприемач пристъпва към работа.


Луи Фавр

Основната група от работници са италиански гастарбайтери, привлечени от перспективата за работа на Готтардския проект. Нуждата от работа на тези работници трябва да е била голяма, защото леглата им се давали под наем на час и винаги били заети. Населението от околността също не било очаровано от чужденците.

Работите по тунела отново и отново удряли на камък и то буквално. Скалата била толкова твърда, че машините едва успявали да пробиват дупки. Миньорите постоянно били изложени на големи горещини и запрашаване. Всичко това забавя строителството и изстрелва разходите към небесата. Оказва се че тунелът действително не може да бъде прокаран в заложените срокове и със заложените финансови средства. На хоризонта се очертавало финансово фиаско и безславно анулиране на проекта.


Пневматична бормашина



Условията в тунела ставали все по-тежки за работниците, изложени на жегите и отровните газове от експлозивите. Самият Фавр също е подложен на страданията и в крайна сметка умира със страха, че двете дупки никога няма да се срещнат и превръщайки се в поредната жертва на Готтардския тунел. По официални данни при злoполуки живота си загубват 30 работници. Други 22 са застреляни при стачки от охраната на проекта и загиват от раните си. Но най-голям проблем си остават ужасните хигиенни условия на строителните площадки. Не по-малко от 147 миньори умират от болести, причинени от условията в тунела. Но това са само официалните жертви на тунела. В това число не влизат тези, отнесли смъртоносните си болести вкъщи.


Пневматичен локомотив с резервоар за въздух под налягане, използван при строителните работи на Готтардския тунел

До ден днешен няма тунел в Швейцария, чието строителство е причинило такива човешки загуби. Злите езици дори заявяват, че тунелът е изграден с кръвта на тези жертви. И тези реплики не могат да бъдат подминати, защото 199 жертви, положени на олтара на прогреса са твърде много. Но има и такива работници, които са извършвали не толкова опасна работа. Има и такива, станали част от семейства от кантона Ури. Малко преди смъртта си Фавр бил в северната тръба на строежа, когато чул със собствените си уши тътенът от експлозиите от южната тръба. Това настървило до максимален предел миньорите, които заработили с удвоени сили. Какво ли затишие е настъпило, когато кирката на първия миньор минала през скалата и прорязала въздуха от другата й страна?! Но настъпилите веднага след това ликуващи възгласи без съмнение са били оглушителни. Готтардският проход най-накрая е подчинен!



Завършеният тунел струвал твърде много и строителството му се проточило твърде дълго. В памет на загиналите работници в кантона Тичино е изграден паметник, а Луи Фавр е положен в гроб до него. До ден днешен негова паметна плоча стои в гробището на Гьошенен. Фавр се превръща в герой, макар да не успява да стане свидетел на триумфа си.




Смъртта на Фавр

Готовият проект се състои от една права тръба с дължина близо 15 км, която едва при влизането в Аироло прави лек завой. Още с откриването си тунелът разполага с двоен железен път, а първият влак преминава през него през 1881г. Вторият портал е построен по-късно заедно с гарата в Гьошенен и не е просто обект на криворазбраната суета на строителите.


Тържествено посрещане в Беллиндзона на първия влак, преминал през тунела.

Официално днес дължината на тунела е 15 003 метра. Той не само свързва двата портала, а и между тях има какво да се види. Готтардският тунел си има своите особености. Най-важните са в цетралната му част. След Гьошенен се изкачва малко, след което запова спускането към Аироло. На 1 151 метра надморска височина се намираме на най-високата точка от трасето, както и от цялата железопътна мрежа на Швейцарските федерални железници. Интересно е, че тук е и езиковата граница между немската и итаианската част на Швейцария. В пътничеки влак това причинява неудобството, че следващата спирка не мое да бъде съобщена.

За да приключим с този етап от пътешествието си трябва да преодолеем тунела. Влакът ни напуска района на гара Гьошенен с ляв завой, пресичайки за последен път река Ройс и се устремява в тунела. По правило с влак Интеррегио преминаването през него трае 10 минути. Тъй като наклоните са малки не натоварваме особено локомотивите и спирачките.

Целта ни е гарата в Аироло. Тя се намира на 1 142 метра над морското равнище и е най-високата гара на SBB. Специално за преминаването през тунела се издава допълнителен билет, известен и като тунелна такса. В Аироло отново се отдавамем на почивка. Оттук са възможни разходки из долината Бедретто. Можете и да се качите на автобус на Швейцарските пощи и обратно през прохода да стигнете в Гьошенен. Ако имате късмет по пътя можете да срещнете старата пощенска карета, движеща се оттук като атракцион. Точно тази пощенска карета. С началото на редовната експлоатация на тунела от страна на железниците през 1882г. тази карета е възпята в песен като последната. Днес знаем, че влаковете не са й сложили кръст и пътуването с нея в днешния забързан свят може да бъде описвано само със суперлативи.


Гледката към южния портал на тунела е закрита от шосеен мост.


Гара Аироло от птичи поглед



http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/02/LongitudinalProfileGotthardtbahnAndTunnelSwitzerland.jpg/800px-LongitudinalProfileGotthardtbahnAndTunnelSwitzerland.jpg

(Следва третата част от материалите за Готтардската железница. Мисля, че ще направя една по-дълга пауза, преди да се заема с тях. :hi:)

« Последна редакция: 11 Юни 2012, 14:26:24 от Loco-motion »

niki

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Да се разпиша и аз лекичко  :drinks:  , ,, и с лека гордост, не видях  в друга колекция  да има на  CROSSRAIL
« Последна редакция: 12 Юни 2012, 12:40:41 от niki »

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Поздравления  :drinks:
Мен лично новият на КРОСРАЙЛ ме кефи но то ще иска и влак и става еднаааааа..... Успокоява ме мисълта че номера му е по дебейската номенклатура и го слагам в друга графа.
http://www.tee-usa.com/store/media/roco62388.jpg
Каргото 4/4 ли е, от къде се сдоби с него и на коя фирма е?

niki

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Миро, видях  го и аз този, но по чисто цветови/много хубаво стои графично/съображения го избрах- той е на TRIX, a CARGO-то е на FLEISHMANN -дори е гласовито ;D

niki

  • Гост
  • Trade Count: (0)
и понеже има как да кажа))) недостиг на вагони с администрация на sersa,си позволих да си понаправя една композиция/9 вагона/

Loco-motion

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Железницата в Швейцария
« Отговор #399 -: 13 Юни 2012, 17:41:43 »
Една много интересна снимка от времето, когато южният портал на Готтардския тунел е бил видим:


Be 4/6 12303 (Foto: Archiv Arthur Meyer)
 


Be 4/6 Nr. 12303, първият сериен локомотив от своята серия, произведен през 1920г. напуска южния портал на Готтардския тунел при Аироло през 1922г.

Предвид недостигът на въглища през ПСВ Швейцарските федерални железници ускоряват електрификацията на Готтардската железница.  През юни 1917г. SBB поръчват на промишлеността опитните локомотиви Be 4/6 Nr. 12301 и 12302, Be 3/5 Nr. 12201 и Ce 6/8 I Nr. 14201.

Разработеният от AG Brown, Boveri & Cie. (BBC), от град Баден, кантон Ааргау съвместно с Schweizerischen Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM), град Винтертур, кантон Цюрих  Be 4/6 Nr. 12302 е изпитан на вече електрифицираните отсечки по брега а езерото Тун, но никога не се е движил по Готтардската железница планово. Задачите на скоростни готтардски локомотиви поемат силно подобрените в електро-техническо отношение серийни машини Be 4/6 Nr. 12303-12342. В механично отношение серийните образци до голяма степен отговарят на прототипния Be 4/6 Nr. 12302.

Снимката е оттук, но за да я видите трябва регистрация. Сайтът е DEF - Дигиталният железопътен фотоархив
http://www.eisenbahn-bilder.com/db/details.php?image_id=91584&mode=search

И мисля, че номерът на локомива е сбърка в описанието, защото това е 12 307.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12409
  • Рейтинг: 1344
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Специално за Миро и всички любители на Re 6/6:
(не съм очаквал такова да е натоварването на ос)

 :hi:

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Как сте приятели ЕСБИБИСТИ?Как карате почивките и лятото?
За мен след една почивка обследваща теснолинейната ни линия първото ми дежурство беше днес по 4та.Крайно време е да ви товаря в кабината и да ви покажа за каква красота става на въпрос.Ще разберете и защо на шваицерите са им по малки каретките на пантографите.На места каретката минава на два пръста от арката на тунела и при тез течове стават едни дъгииииии.Снимки естествено пак няма понеже се радвах на преживяното а не на обектива.
 Весело лято!  :drinks: :hi:

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Железницата в Швейцария
« Отговор #402 -: 15 Юли 2012, 17:16:19 »
http://www.youtube.com/watch?v=n0-LsMtvUTI&NR=1&feature=endscreen
Много и най-различни швис влакове :locomotive: :locomotive: :locomotive:

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1026
  • Рейтинг: 273
    • bgrail.info
Re:Железницата в Швейцария
« Отговор #403 -: 02 Август 2012, 11:57:45 »
400 снимки от една бърза разходка до RhB през почивките, но съм захапал малко и от SBB, ÖBB и DB:

Само опипах почвата, така че повечето имат само информативна стойност, но има и попадения тук-там. Ясно е, че ще се ходи пак...
« Последна редакция: 02 Август 2012, 12:03:05 от bdz43r »

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Най-после:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Trix/8-4-005001-162358-0-0-0-5-5-2-0-gatt-de-h-0/ein_produkt.html
само две бройки са налични в магазина, така че побързайте :yes: