Автор Тема: Как да подредя правилно влак в 3-та епоха с тези вагони (...)  (Прочетена 16673 пъти)

petuha_69

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Абсолютно си прав за първото купе в първия второкласен/служебното/.Аз имах честа да пътувам в него след една нелепа случка с //успиване// от Бургас за Шумен с връзка на Карнобат за Комунари /влак Пловдив-Варна/ и на Комунари /с връзка за Шумен/влак Комунари - Каспичан.Просто след качването на Карнобат се успахме и кондуктора ни събуди с думите крайна гара Варнаааа.След кратък разговор с началник влака за Шумен ни настаниха във въпросното купе със същите билети /Бургас -Шумен/.Голям резил! ;D

760mm

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Много интересна дискусия! И последно, все пак, вагонът 3-1-2-ра класа как се реди - с трета назад, или с трета напред?

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Няма значение как е обърнат вагона.

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Да не забравяме, че в крайна сметка, че ти си шефа и като ти е кеф можеш и да буташ първата класа отпред - нека изгине класовият враг най - бързо и сигурно.  :lol: :lol: :lol:
В крайна сметка и това му е хубавото на хобито ни - всеки си го прави както му харесва.  :good:

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Цитат на: schatsi link=topic=2798.msg48890#msg48890 date=1289249042

Цитат
Поща> Багажен> 2-ра> 2-ра> 2-ра> 2-ра(непушачи и майки с деца)> 1-ва> Ресторант> 2-ра> 2-ра> 2-ра> 2-ра (дневна композиция)

 Аз си спомням ,че вагона за майките с деца винаги!!!.. беше вторият второкласен след багажния. В първия -първото купе беше служебно –за кондукторите и началник влака.
Грешиш приятелю, вагонът за майки с деца беше четвърти от второкласните, непосредствено пред групата 1-ва класа-ресторант. Логиката на тази подредба е идентична- при спиране в гарата, този вагон да бъде максимално близо до приемното здание. :)
Мога да подкрепя това твърдение като открия детската си колекция от влакови билети. По онова време брат ми беше бебе и нашите билети за запазени места бяха все в 4-ти вагон.
« Последна редакция: 09 Ноември 2010, 12:50:09 от Сaprycorn »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Пак повтарям, че споменатата подредба се отнася за бързи влакове по глани линии. По клоновете можеха да се видят доста странни композиции. Например по линията Плевен-Черквица влака беше съставен от три второкласни вагона, като и трите бяха от съвсем различен сорт- един купеен ВКАЖ, един купеен ТАТРА и един безкупеен тип "В".
По линията Левски-Свищов композицията съдържаше 3 или 4 безкупейни второкласни вагона, един първа класа-оригинален немски вагон от 1929 година и ДВУОСЕН багажен вагон на ГАНЦ. Този влак през май 1979 се теглеше от парен локомотив серия 15! Тогава за последен път видях парен локомотив в редовна експлоатация!
Друга странна композиция, която съм виждал е пътническия влак Горна Оряховица-Златарица, влакът се състоеше от един единствен безкупеен второкласен вагон, теглен от серия 55.
И най-фрапантната композиция беше по линията Ямбол-Елхово- ДМВ серия 18, но без двигател-теглеше се от серия 06.

760mm

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Каприкорна помни уникални неща. Защо не направиш една статия със спомени за различни линии и влакове? Значи за последен път в БДЖ се е ползвала парна тяга в редовна експлоатация 1979-та?

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 947
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
През ония години доста интересно ставаше и в посока Кулата. В случай, че влакът беше за Гърция, а това се отнасяше поне за два от четирите ежедневни чифта в това направление, към Кулата продължаваха само фургонът и гръцкият вагон. Той обикновено беше смесен първа/втора класа, производство на завода в Познан - Полша, по-рядко ГДР-ски Бауцен, също смесен, но ми се е случвало и изцяло първокласен такъв. Както и БДЖ вагон, но задължително ГДР-ски, не Дряновски. Тогава кой-знае колко пътуващи за Гърция нямаше, но въпросният вагон почти винаги по празници пращеше по шевовете, тъй като беше единствен от/за Кулата. Всичко останало се откачваше на Ген. Тодоров и заминаваше за Петрич. Но тези вагони бяха поне няколко класи над кокошарниците 47-а серия а в добавка първокласните купета бяха игнорирани от кондукторите и съответно там можеше да се сяда и с обикновен билет. На Кулата четворката, заедно с фургона се откачваше, идваше гръцкият Алщом и се закачаше за самичкия вагон – много добре си го спомням, бръмчеше като самолет, не че четворките не шумяха, но това минаваше всякакви граници.

760mm

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Е-е-ех, четворка...!

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Цитат на: IKAR link=topic=2798.msg48973#msg48973 date=1289377549
През ония години доста интересно ставаше и в посока Кулата. В случай, че влакът беше за Гърция, а това се отнасяше поне за два от четирите ежедневни чифта в това направление, към Кулата продължаваха само фургонът и гръцкият вагон. Той обикновено беше смесен първа/втора класа, производство на завода в Познан - Полша, по-рядко ГДР-ски Бауцен, също смесен, но ми се е случвало и изцяло първокласен такъв. Както и БДЖ вагон, но задължително ГДР-ски, не Дряновски. Тогава кой-знае колко пътуващи за Гърция нямаше, но въпросният вагон почти винаги по празници пращеше по шевовете, тъй като беше единствен от/за Кулата. Всичко останало се откачваше на Ген. Тодоров и заминаваше за Петрич. Но тези вагони бяха поне няколко класи над кокошарниците 47-а серия а в добавка първокласните купета бяха игнорирани от кондукторите и съответно там можеше да се сяда и с обикновен билет. На Кулата четворката, заедно с фургона се откачваше, идваше гръцкият Алщом и се закачаше за самичкия вагон – много добре си го спомням, бръмчеше като самолет, не че четворките не шумяха, но това минаваше всякакви граници.
Вярно, че имаше само един гръцки вагон в тази композиция. ГДР-ския не го помня, но полския го помня много добре, от същата конструкция имахме голямо количество пощенски вагони. Тези пощи стояха гарирани на София-Север през 1993, преди да бъдат бракувани.
През 1979 аз съм видял за последен път парен локомотив в редовна експлоатация, а доколкото си спомням от книгите на Деянов, експлоатацията на парни локомотиви в България приключва през 1980.
« Последна редакция: 10 Ноември 2010, 17:32:29 от Сaprycorn »

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 947
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Да, почти винаги гръцкият вагон беше полски, много рядко ГДР-ски, но се случваше.....През ония години се дъргасах до Кулата и обратно кажи-речи веднъж на две седмици, първо с родителите, а после баща ми като си купи кола самичък, като това самостоятелното почна на осмата ми година, след като завърших първи клас поради абсолютната невъзможност да пътувам с кола....И така докато пораснах....Нашите полски фургони всъщност бяха смесени - освен фургонната част имаха и по четири нормални купета, но с решетки отвътре - не помня да са пускали редовни пътници с тях, а са ползвани само от кондукторите или за превозване на пандизчии. Виждал съм такъв фургон няколко пъти на влака Истанбул-Мюнхен. Първи клас учех в онова даскало до гара Обеля и всяко голямо междучасие въпросният влак профучаваше покрай мен, тоже с четворка.....Но гръцките вагони бяха с коренно различно вътрешно оформление, за повечето екстри да не говорим - като например лампички за четене, разпъващи се седалки.....Но гърците и те като нас не пазят, за съжаление....с годините ги занемариха тотално, дори веднъж майка ми щеше да ми счупи главата...Прибирам се от село някъде началото на май с една чисто нова бяла тениска, която от седалката на гръцкия вагон беше станала отзад черна...после беше невъзможно да се изпере и отиде на боклука ;D
« Последна редакция: 11 Ноември 2010, 12:52:02 от IKAR »

topalov

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Дали пък не стана време да се заформи една темичка със заглавие "Спомени от моето пътуване с влак"  :good:

Не че нещо, ама на Светлин влака му се композира преди 3 страници  ;D

Императоре, ти на какво мнение си?

760mm

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Аз съм навит ;)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Бе то тук и заглавието не е вярно, щото се разминаха вагоните с епохата  :scratch_ones_head:
...ама е важно и интересно с тези спомени!
 :music: :music: :music:

Tramway

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Изчетох темата и установих, че тя може да са изчерпи с не повече от 4-5 поста. Ама явно писателите са повече от читателите, а бисерите са в изобилие.
В последните 70-80 години (за преди не знам) съществува ежегодно издавана с всеки нов ГДВ една служебна книжчица, наречена ПКВ (план за композиране на влаковете), в която е описан състава и подредбата на всички редовни бързи, пътнишки и смесени влакове. Таз книжка допреди 10 години имаше задължителен характер, като от тогава насам добива все по-пожелателен успоредно с нарастващия недостиг на вагони.
Та по таз книжка зад машината са прикачат първо пощата, след нея фургона (ако ги има по ПКВ). Съображението е, че първо пощата от съображения за сигурност няма челни врати, второ че канцеларията на н-к влака е във фургона, а н-к влака трябва да стои в началото на влака максимално близко до машината, за да може машинистът безпогрешно да възприема подаваните сигнали. А-вагонът са прикача приблизително по средата на състава (като изключим служебните вагони), до него, без значение отпред или отзад, са туря кръчмата. На опашката са кушетите и спалните. Когато имаше вагон "за майки с деца и бременни до 3 г" (не е грешка, на няколко табели съм го срещал точно тъй изписано), той са поставяше 3-ти, 4-ти или 5-ти. Идеята е А-вагонът да са установява максимално близо до приемното здание, а спалните могат да са далеч, тъй като от тях има най-малко качване-слизане в междинните гари. За всички останали вагони е без значение как ще са подредени. А дали А-то ще застане пред приемното здание много зависи от дължината на състава - при 4 вагона А-то ще е 2-ро или 3-то, докато при 15-вагонен състав то ще е 6-то, 7-мо или 8-мо. Като са добави евентуално фургон и/или поща, отива още по-назад. А по нар. 58 пътническите състави са установяват в гара тъй, че челната буферна греда на машината да са изравни с полукръглия знак "П", от което следва, че 1-та класа може да застане къде ли не.
Знам, че на времето вагоните в състава са били обръщани тъй, че лятно време купетата да са обърнати към по-сенчестата страна по маршрута, а зимно време обратно. Но туй правило е изоставено още през 50-те години поради нарастване на пътникопотока, броя на влаковете, и от там липса на време за такива сложни маневри. От тогава си спомням, че всеки вагон беше обърнат както доде, а по-късно в ПКВ не съм срещал никъде такова изискване.

Още нещо: само в състава на пътнишки влакове на дълги разстояния (Сф-Ва, Сф-Бс, Сф-Вн, Р-Дг) са предвиждаше А-вагон. Също тъй пощи возеха почти изклюбително бързите влакове, с изключение на направленията, по които са движеха само пътнишки. Фургони возеха всички влакове без КПВ.