05 е много специфична българска серия! На пръв поглед прилича на ЕINHEITS локомотивите, но има такива размери на основните части, че не пасват с нито една немска серия. Например колелата с диаметър 1850 мм са уникални. Най-близкия размер до тях при немските локомотиви е 1750 мм (от BR23) Тук е много важно да се има предвид, че 05 е ТРИЦИЛИНДРОВА, което значи, че противовесите на 1-ва и на втора двигателна колоос са обърнати различно от нормалните за двуцилиндрови локомотиви, т.е. колелата от BR23 не стават. Котелът не прилича на нито един немски, тендерът също! Просто нямам идея за локомотиви-донори на части за БДЖ серия 05!
Колега, не се обиждай, но туй, което си написал, не е много вярно.
1. ЕINHEITZ означава еднократно разширение на парата и туй не е отличителен белег. Такива са всички машини, които не са COMPOUND (с двойно разширение). На външен вид двуцилиндровите компаунди са познават само по диаметъра на левия цилиндър, който е нископарен и значително по-дебел от десния.
2. При трицилиндровите машини (Drilling) зацепването на трите машини е на 120° една от друга, като при движение напред първа е дясната, следва средната на 120°, и накрая лявата на 240°. Тъй че ако дясната машина са намира в ЗМТ (кривошипа хоризонтално назад), левият кривошип, погледнат отляво, заема положение 120° напред и нагоре. Противовесите, тъй като уравновесяват и други маси освен на шатуните, не лежат точно диаметрално на кривошипите.
При двуцилиндровите машини дясната машина бяга с 90° от лявата.
3. Немската 23-та серия също е трицилиндрова (в Холандия карам 23.023) и разликата е само в диаметрите на бандажите.
4. Котелът с малки разлики е подобен на тоз на серии 03 и 11, тендерът е абсолютно същия. За 05.01 изпратихме в Сф тендерът на 11.10, тъй като всичките 5 машини от серия 05 бяха преустроени на пълни мазутки и въглищните сандъци на тендерите бяха премахнати и заменени с мазутни резервоари. Сега обаче мазут няма откъде да са зарежда и минаваме пак на кюмюр. Същото правим и с 03.12, само че те бяха на смесено горене и мазутния резервоар беше само пъхнат в задната част на въглищния сандък без последния да са разрушава.
5. Арматурата, гарнитурата на котела и други агрегати са еднакви с тез на доста други серии, тъй че такива части има. Вътрешен шатун и принадлежащите му шатунен и кръстоглавен лагер, хамут, клин, притискач, притискаща планка, хамутни болтове и др. са изработени по чертеж.