Автор Тема: Музеен парен локомотив 05.01  (Прочетена 77570 пъти)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Музеен парен локомотив 05.01
« Отговор #165 -: 16 Ноември 2010, 12:16:01 »
То и Фулгурекс да го направят, ще струва майка си и баща си, тъй че сами ще трябва да се спасяваме. И в тоя ред на мисли смятам внимателно да проуча въпроса за направа на модел. Ще се допитам и до Vaskopf technology inc. и Yasko dampflok&co за даване на мъдри съвети и най-вече искрица надежда за положителен резултат. Пък "каквото сабя покаже и кръвта, майко, юнашка..."  :ok:

п.п. Спирам със словоизлиянията, че омазах темата.  :blush2:

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Музеен парен локомотив 05.01
« Отговор #166 -: 16 Ноември 2010, 12:58:51 »
05 е много специфична българска серия! На пръв поглед прилича на ЕINHEITS локомотивите, но има такива размери на основните части, че не пасват с нито една немска серия. Например колелата с диаметър 1850 мм са уникални. Най-близкия размер до тях при немските локомотиви е 1750 мм (от BR23) Тук е много важно да се има предвид, че 05 е ТРИЦИЛИНДРОВА, което значи, че противовесите на 1-ва и на втора двигателна колоос са обърнати различно от нормалните за двуцилиндрови локомотиви, т.е. колелата от BR23 не стават. Котелът не прилича на нито един немски, тендерът  също! Просто нямам идея за локомотиви-донори на части за БДЖ серия 05!

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
Музеен парен локомотив 05.01
« Отговор #167 -: 16 Ноември 2010, 13:12:50 »
Цитат на: Сaprycorn link=topic=1380.msg49343#msg49343 date=1289905131
05 е много специфична българска серия! На пръв поглед прилича на ЕINHEITS локомотивите, но има такива размери на основните части, че не пасват с нито една немска серия. Например колелата с диаметър 1850 мм са уникални. Най-близкия размер до тях при немските локомотиви е 1750 мм (от BR23) Тук е много важно да се има предвид, че 05 е ТРИЦИЛИНДРОВА, което значи, че противовесите на 1-ва и на втора двигателна колоос са обърнати различно от нормалните за двуцилиндрови локомотиви, т.е. колелата от BR23 не стават. Котелът не прилича на нито един немски, тендерът  също! Просто нямам идея за локомотиви-донори на части за БДЖ серия 05!


Току що уби всичко детско в мен!  :suicide_fool:  :pleasantry:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Музеен парен локомотив 05.01
« Отговор #168 -: 16 Ноември 2010, 14:24:59 »
Ами сега не казвай, че не съм те предупредил! :no:
Варианта е или с ...пари...или с много пари.
Има и един трети ...но за него ще говоря когато се уверя...че влиза в 1 % вероятност.
Но за сега останалите 99 % е ....нъцки. :( :( :(

Tramway

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Музеен парен локомотив 05.01
« Отговор #169 -: 16 Ноември 2010, 15:29:27 »
Цитат на: Сaprycorn link=topic=1380.msg49343#msg49343 date=1289905131
05 е много специфична българска серия! На пръв поглед прилича на ЕINHEITS локомотивите, но има такива размери на основните части, че не пасват с нито една немска серия. Например колелата с диаметър 1850 мм са уникални. Най-близкия размер до тях при немските локомотиви е 1750 мм (от BR23) Тук е много важно да се има предвид, че 05 е ТРИЦИЛИНДРОВА, което значи, че противовесите на 1-ва и на втора двигателна колоос са обърнати различно от нормалните за двуцилиндрови локомотиви, т.е. колелата от BR23 не стават. Котелът не прилича на нито един немски, тендерът  също! Просто нямам идея за локомотиви-донори на части за БДЖ серия 05!
Колега, не се обиждай, но туй, което си написал, не е много вярно.
1. ЕINHEITZ означава еднократно разширение на парата и туй не е отличителен белег. Такива са всички машини, които не са COMPOUND (с двойно разширение). На външен вид двуцилиндровите компаунди са познават само по диаметъра на левия цилиндър, който е нископарен и значително по-дебел от десния.
2. При трицилиндровите машини (Drilling) зацепването на трите машини е на 120° една от друга, като при движение напред първа е дясната, следва средната на 120°, и накрая лявата на 240°. Тъй че ако дясната машина са намира в ЗМТ (кривошипа хоризонтално назад), левият кривошип, погледнат отляво, заема положение 120° напред и нагоре. Противовесите, тъй като уравновесяват и други маси освен на шатуните, не лежат точно диаметрално на кривошипите.
При двуцилиндровите машини дясната машина бяга с 90° от лявата.
3. Немската 23-та серия също е трицилиндрова (в Холандия карам 23.023) и разликата е само в диаметрите на бандажите.
4. Котелът с малки разлики е подобен на тоз на серии 03 и 11, тендерът е абсолютно същия. За 05.01 изпратихме в Сф тендерът на 11.10, тъй като всичките 5 машини от серия 05 бяха преустроени на пълни мазутки и въглищните сандъци на тендерите бяха премахнати и заменени с мазутни резервоари. Сега обаче мазут няма откъде да са зарежда и минаваме пак на кюмюр. Същото правим и с 03.12, само че те бяха на смесено горене и мазутния резервоар беше само пъхнат в задната част на въглищния сандък без последния да са разрушава.
5. Арматурата, гарнитурата на котела и други агрегати са еднакви с тез на доста други серии, тъй че такива части има. Вътрешен шатун и принадлежащите му шатунен и кръстоглавен лагер, хамут, клин, притискач, притискаща планка, хамутни болтове и др. са изработени по чертеж.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Музеен парен локомотив 05.01
« Отговор #170 -: 16 Ноември 2010, 15:34:57 »
Ставаше дума за части и донорство от фабрични модели за изработване на модел на 05.01.
За 1:1 разбира се, че има части от вяскакви други серии.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Музеен парен локомотив 05.01
« Отговор #171 -: 16 Ноември 2010, 15:40:57 »
Цитат на: bdz43r link=topic=1380.msg49360#msg49360 date=1289914497
Ставаше дума за части и донорство от фабрични модели за изработване на модел на 05.01.
За 1:1 разбира се, че има части от вяскакви други серии.

Той бай Трамвай не е разбрал точно, но инфото му е все пак полезно. :hi:

То всъщност ставаше въпрос за донорство от немски локомотиви,
направени на модели, тъй като на практика български парен локомотив не е произведен още.

Не говоря за нашите "леки" конверсии на Фрица, (оооо Zazo -ти си бог)
 тоест от немската BR-58 в БДЖ-13.
Или пък немската BR-89.6 в БДЖ-47. (Zazoooooo - връх на сладоледа).
За тези машини е "лека" конверсия защото имат аналог в немската тракция,
докато БДЖ-05 си е поръчван и строен изцяло и само за българската тракция.
тоест дори "тежка" конверсия би звучало "леко" - тя трябвя да си се прави на практика от нулата... :yes:

Tramway

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Музеен парен локомотив 05.01
« Отговор #172 -: 16 Ноември 2010, 15:45:34 »
Цитат на: bdz43r link=topic=1380.msg49360#msg49360 date=1289914497
Ставаше дума за части и донорство от фабрични модели за изработване на модел на 05.01.
За 1:1 разбира се, че има части от вяскакви други серии.
АА, ясно! Ако ви потрябва нещо за модели 1:1 обадете са.
За малки моделчета тендер става всякакъв призматичен 2'2'T28 с букси Фридман и нитвана конструкция, само трябва малко тунинг на въглищния сандък.

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Музеен парен локомотив 05.01
« Отговор #173 -: 16 Ноември 2010, 16:49:19 »
Цитат на: Tramway link=topic=1380.msg49359#msg49359 date=1289914167
  ...
3. Немската 23-та серия също е трицилиндрова (в Холандия карам 23.023) и разликата е само в диаметрите на бандажите.
   ...

Както Ясен вече е обяснил в темите за парни локомотиви, 23-ките в Германия са 3 съвсем различни вида локомотиви:

1. BR 23 ЕINHEITs
2. BR 23 DB
3. BR 23.10 DR

и както разбирам от написаното - не си го разбрал правилно, той не говори за DB, нито за DR 23-ка, а за първия вид - ЕINHEITs, където обаче са произведени само 2 локомотива и до 23.023 не са стигнали, за съжаление!

Отделно от това и трите вида 23-ки са само 2-цилиндрови, т.ч. не ми е ясно каква е тая 3-цилиндрова 23-ка дето я караш, освен да е някоя холандска 23-ка с немски аналог друг номер серия, но не и 23.
« Последна редакция: 17 Ноември 2010, 09:40:44 от CaLLlo »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Музеен парен локомотив 05.01
« Отговор #174 -: 16 Ноември 2010, 17:20:51 »
Ами да, просто си се объркал, или забравил, това е чисто DB-йска машина музейната 23 023, ето я:

                 

>Lokomotive 23 023  Dampf  1952 (Arnold Jung Lokomotivfabr..)  1'C1'h2 2`2` :


http://www.nmld.nl/index.php?page=collection&id=17&lan=de

http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1100&lan=de

mgirginov

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (34)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1933
  • Рейтинг: 192
  • N Länderbahnen I еп. София
Музеен парен локомотив 05.01
« Отговор #175 -: 16 Ноември 2010, 17:59:14 »
И Емил и Сашо използват думата "Einheitz". Ясен има предвид "Einheitslokomotiven", т.е. серийни локомотиви. В случая се визира серийна 23-ка.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Музеен парен локомотив 05.01
« Отговор #176 -: 16 Ноември 2010, 18:06:32 »
Цитат на: Tramway link=topic=1380.msg49359#msg49359 date=1289914167
Цитат на: Сaprycorn link=topic=1380.msg49343#msg49343 date=1289905131
05 е много специфична българска серия! На пръв поглед прилича на ЕINHEITS локомотивите, но има такива размери на основните части, че не пасват с нито една немска серия. Например колелата с диаметър 1850 мм са уникални. Най-близкия размер до тях при немските локомотиви е 1750 мм (от BR23) Тук е много важно да се има предвид, че 05 е ТРИЦИЛИНДРОВА, което значи, че противовесите на 1-ва и на втора двигателна колоос са обърнати различно от нормалните за двуцилиндрови локомотиви, т.е. колелата от BR23 не стават. Котелът не прилича на нито един немски, тендерът  също! Просто нямам идея за локомотиви-донори на части за БДЖ серия 05!
Колега, не се обиждай, но туй, което си написал, не е много вярно.
1. ЕINHEITZ означава еднократно разширение на парата и туй не е отличителен белег. Такива са всички машини, които не са COMPOUND (с двойно разширение). На външен вид двуцилиндровите компаунди са познават само по диаметъра на левия цилиндър, който е нископарен и значително по-дебел от десния.
2. При трицилиндровите машини (Drilling) зацепването на трите машини е на 120° една от друга, като при движение напред първа е дясната, следва средната на 120°, и накрая лявата на 240°. Тъй че ако дясната машина са намира в ЗМТ (кривошипа хоризонтално назад), левият кривошип, погледнат отляво, заема положение 120° напред и нагоре. Противовесите, тъй като уравновесяват и други маси освен на шатуните, не лежат точно диаметрално на кривошипите.
При двуцилиндровите машини дясната машина бяга с 90° от лявата.
3. Немската 23-та серия също е трицилиндрова (в Холандия карам 23.023) и разликата е само в диаметрите на бандажите.
4. Котелът с малки разлики е подобен на тоз на серии 03 и 11, тендерът е абсолютно същия. За 05.01 изпратихме в Сф тендерът на 11.10, тъй като всичките 5 машини от серия 05 бяха преустроени на пълни мазутки и въглищните сандъци на тендерите бяха премахнати и заменени с мазутни резервоари. Сега обаче мазут няма откъде да са зарежда и минаваме пак на кюмюр. Същото правим и с 03.12, само че те бяха на смесено горене и мазутния резервоар беше само пъхнат в задната част на въглищния сандък без последния да са разрушава.
5. Арматурата, гарнитурата на котела и други агрегати са еднакви с тез на доста други серии, тъй че такива части има. Вътрешен шатун и принадлежащите му шатунен и кръстоглавен лагер, хамут, клин, притискач, притискаща планка, хамутни болтове и др. са изработени по чертеж.

Емо, с думичката EINHEITS обобщавам целият подвижен състав, произведен за немските железници между 1925 и 1941 година. http://de.wikipedia.org/wiki/Einheitsdampflokomotive Това са така наречените стандартизирани, унифицирани единици подвижен състав. В нашата железопътна литература за този подвижен състав се използва и израза НОВОТО КОНСТРУКТИВНО ОФОРМЛЕНИЕ, когато става дума за БДЖ сериите 01, 02, 03, 05, 10, 11, 36 и 46.
За немската 23 (и в трите и варианта) тя е ZWILING! http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_23   Противовесите на колоосите на цвилинговите машини са разположени съвсем различно, отколкото тези на дрилинговите.

Tramway

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Музеен парен локомотив 05.01
« Отговор #177 -: 16 Ноември 2010, 18:17:03 »
Цитат на: mgirginov link=topic=1380.msg49372#msg49372 date=1289923154
И Емил и Сашо използват думата "Einheitz". Ясен има предвид "Einheitslokomotiven", т.е. серийни локомотиви. В случая се визира серийна 23-ка.
Извинявайте, обърках са. Да не разберат в SSN, че ще ме скъсат от майтап. На таз машина, дето са вика, 2 комплекта бандажи съм й изял. Вече ги обърквам, то е от ЕГН-то. Пък и една ли машина ми минава през ръцете - туй са 01.1075, 44.1593 (и двете трицевки), 41.105, 65.018, 50.3564, 52.3879, 52.80хх (даже и номера не й помня), и още други...

Посипвам си главата с мусор от 16.01

ПП: не съм добре с немския - знам колкото да си изкарам бирата, е**нето и боя.

Tramway

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Музеен парен локомотив 05.01
« Отговор #178 -: 18 Ноември 2010, 15:35:31 »
Първата ми повезка с 23.023 - депо SSN, Ротердам, 08.10.2005г. Излизаме за увеселителен влак Ротердам Ц - Хауда - Ютрехт Ц - Брьокелен - Дайвендрехт - Амстердам Ц - Харлем - Лейден Ц - Хага  HS - Схидам - Ротердам Ц.
Разстояние около 320 км, тръгване 12:00, общ обход по разписание 8:20 ч, пристигане 20:40 (+20мин).
Състав: 9B, 1A, 1WR, 1D - 48 оси, маса 620 т, спирачен % 94.

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2728
  • Рейтинг: 238
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Музеен парен локомотив 05.01
« Отговор #179 -: 19 Ноември 2010, 19:03:13 »
Добавени са още доста фотоси към допълнителната галерия на 05.01  :yes: