Сдружение "ЖП Моделисти" > Сбирки / Клубни мероприятия
Книга "Пътническите вагони в българските железници 1867 - 2012 г."
Der Hetzer:
Предполагам бъдещите нови турски спални вагони също ще бъдат включени, тоест да изчакаме да бъдат произведени, доставени, снимани и начертани, след което и няколко месеца редакторски труд...2013? :yahoo:
IKAR:
Тази статия мисля, че не е публикувана във форума:
Докато БДЖ затъва, ЖП моделизмът ни процъфтява
15 април 2012
Ден през ден ни засипват информации за дерайлирали или подпалили се локомотиви и вагони, а трагичното състояние на железниците ни взе и човешки жертви. И докато управниците ни са се омотали като патета в кълчища в железопътните проблеми, група ентусиасти само за две години направиха чудеса в областта на жп моделизма, получиха международно признание и си поставиха за цел да покажат, че българските железници са имали и своите славни времена.
"Локомотивът" на сдружението "ЖП моделисти" е Венелин Василев - амбициозен млад човек с две висши образования, който работи като юрист, но както сам признава, голямата му слабост от години е железопътният транспорт, и поточно - жп моделизмът. Неговата концепция е за макетиране с ландшафт, релеф и сгради, които да бъдат максимално близо до действителността, а подвижният състав, т.е. локомотивите и вагоните, да дава живот на самия макет. Той казва, че моделизмът не е занимание за деца и игра, а сериозно хоби за хора с познания и умения в много области.
Преди две години с приятели и съмишленици решават да създадат сдружение, което да обединява хора от различни професии с интереси в областта на железопътния транспорт и неговата история, да работят за запазване и реставрация на железопътното наследство, за изграждане на жп макети и стендов моделизъм.
Инициативата им е подкрепена от ректора на ВТУ "Тодор Каблешков" - проф. Петър Колев, който им предоставя за безвъзмездно ползване бившия учебно-демонстрационен комплекс на университета. Той е разположен на площ от 2200 кв.м и разполага с осем лабораторни зали, оборудвани с умалени системи за управление, които се използват в БДЖ. В отделни сектори са изградени пътнически и разпределителен район, различни типове гари и жп макет в мащаб 1:32 с трасе, дълго над 3 километра. То е оборудвано с повече от 500 разпределителни стрелки, а подвижният състав наброява 400 вагона и 17 локомотива от различен тип.
Тук ентусиастите започват реконструкция на трасетата и макетиране на реално съществуващи български гари в същия мащаб. Всяка от тях е разположена в отделно помещение, а жп трасето преминава през тунели в стените. Самите гари се изработват с най-големи подробности по оригиналните им проекти и така се превръщат в умален модел на железопътния транспорт в България. Членовете на сдружението са се заели и с реконструкция и обновяване на съществуващия тук музей на жп транспорта.
Неочаквано и за самите тях голяма помощ и съдействие им оказват много частни и държавни фирми и институции, свързани с железопътния транспорт. Активната им дейност е оценена по достойнство и зад граница. Само една година след създаването си сдружението е прието за член на FEDECRAIL - федерацията на железопътното музейно дело и атракционни пътувания, която е създадена преди 20 години с декрет на белгийския крал Албер Втори. Международното сдружение, което обединява националните организации от европейските страни, свързани с железопътното наследство, е със седалище в Брюксел.
От миналата година нашите жп моделисти са приети и в Световната организация за железопътно музейно дело и атракционни пътувания WATTRAIN със седалище в Лондон.
Сдружението има и сериозна издателска програма. През миналата година излиза първият брой на луксозно оформеното списание "ЖП моделизъм", което засяга не само теми от областта на моделизма, но и въпроси на историческото наследство в областта на жп транспорта. Това е първото издание от подобен род у нас.
Предстои издаването на поредица от книги, от които първите две ще разглеждат историята на пътническите вагони в БДЖ от 1887 г. до наши дни, третата ще бъде за трасетата и инфраструктурата, а четвъртата - за гаровите сгради. Техен автор е инж. Стефан Стоичков, който повече от 40 години е събирал материали в тази област. Томът ще бъде луксозен и богато илюстриран с над 1200 снимки, чертежи, фототипни копия и фак-симилета. От FEDECRAIL вече са проявили интерес към уникалното издание и искат да го преведат на английски и немски. То ще излезе от печат в края на годината.
В сдружението членуват около трийсет човека, сред които е и италианският посланик Стефано Бенацио. Негово Превъзходителство е запален жп моделист и притежава макет от 16 кв. м в резиденцията си. Там са му гостували нашите моделисти, а той не пропуска техните сбирки.
От миналата година сдружението провежда и кръжоци за деца и юноши, които се радват на много голям интерес. Тук младите хора придобиват нови практически умения и научават интересни неща за света на железниците. Вероятно някои от тях в едно по-далечно бъдеще ще управляват влакове-стрели по скоростни трасета и ще възродят славното минало на българските железници.
Така е било
Стефан Стоичков повече от 40 години събира материали за българските железници, а написването на бъдещата книга му е отнело още пет. Амбицията му е да направи нещо, което досега не е правено у нас в тази област. Това ще бъде енциклопедично издание за вагоните, използвани в българските железници от 1887 г. до наши дни, като технология, конструкция и естетика. Той увлекателно разказва как в онези далечни времена е бил изграден уникален подход към създаването на вагонния парк. Всички вагони, предназначени за БДЖ, са се изпълнявали по специална поръчка в реномирани европейски фирми. Тогавашните държавници разсъждавали така: "Ще го купя скъпо, но ще ми служи дълго", и не правели никакви компромиси в това отношение. Дори и в немските фабрики германските индустриални норми при изработването на вагони за България били заменяни с българските.
Във всеки завод присъствал нашенски представител, който наблюдавал работата от отливането на стоманата до сглобяването на вагона. Поставял свой личен щемпел на всеки детайл и ако при доставката му у нас такъв някъде липсвал, вагонът се връщал обратно. За всеки ден просрочване доставчиците плащали жестоки неустойки. Друг интересен момент от онези славни времена бил, че поръчките не се заплащали във валутата на страната доставчик, а със златни български левове. Къде сме били и къде сме сега, когато пътуваме в двайсетгодишни вагони втора употреба...
Der Hetzer:
Aко на това, което се случва в действителност (а не написано в поръчковата статия) му се вика "процъфтяване", то тогава БДЖ си е направо печеливша авиокомпания. :spiteful:
500 стрелки? ако приемеме че това са глухи линии това прави по над 1 коловоз на вагон, или ако са преходни коловози по над 1 коловоз на 2 вагона :yahoo:
17-те локомотива (в крайна сметка толкова ли са оцелели?) не са от особено различен тип, а май бяха само от 3 типа.
кои са "реално съществуващите български гари изработени с най-големи подробности по оригиналните им проекти"?
Истина ли е че единствената гара, поръчана и изработена в някаква архитектурна фирма (или както там се води) не е била заплатена, а архитектурното бюро завлечено с дължимата сума както и дарителите за книгите?
Истина ли е че един брой локомотив е бил изнесен и подарен?
Има още задачки-закачки, но за това по-натам...
Та, кога се очаква книгата? :lol:
Der Hetzer:
Който е пропуснал да направи "дарение" да не се притеснява. Също така и "дарителите", които нямат търпение и може и да не дочакат хартиения вариант, могат да изтеглят и четат онлайн , напълно безплатно електронно копие в *pdf формат на адрес:
www.kniga.NET
честито :lol:
Adrian:
Това линк към какво е ? :resent:
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия