Автор Тема: Търся снимки на B вагон 2/2 класа купеен  (Прочетена 54574 пъти)

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Търся снимки на B вагон 2/2 класа купеен
« Отговор #45 -: 07 Ноември 2011, 10:27:20 »
 :good: Голямо, благодаря.  :good:

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 950
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re:Търся снимки на B вагон 2/2 класа купеен
« Отговор #46 -: 08 Ноември 2011, 17:06:42 »
Цитат на: Сaprycorn link=topic=3009.msg66891#msg66891 date=1320458613
Цитат на: zazo link=topic=3009.msg66871#msg66871 date=1320425096
Всъщност бъркам, но ми е такава каша във всичките записки които съм събрал, че е нормално. Има доставка на второкласни вагони от Германия през 1980 г. с номера 51 52 20 40 ???-? са. Надявам се да намеря и точните номера. Но трябва да се разбере дали са нови или втора ръка и кой тип точно са. По-всяка вероятност "typ Y", но ако са доставени нови през 1980-та, то може и да са Y/B70.

Като се замислия тия вагони може още да са в движение.
Сега вече ме обърка и мен напълно! През 1980 има доставка на вагон-ресторанти и спални вагони от ГДР, но за 2-ра класа чувам за първи път. Второлкaсни вагони тип Y съм виждал през 1986 на бързия влак за Кулата- целият влак се състоеше от такива вагони, изглеждаха като чисто нови, а такава гледка не се забравя!
 
Знам я въпросната композиция - тя си беше "зачислена" на един от бързите влакове за Кулата, които не возеха вагон за Гърция, плътно поне до лятото на 1989-та. Но аз лично съм имал и по-уникални случаи. До май 1988-а имаше еталонен бърз влак "Пирин Експрес", който се движеше само в събота и неделя. Помня, че тръгваше от София в 9.30, а обратно от Кулата в 17.20. Това беше единствения влак в това направление с вагон-ресторант. Вагоните бяха с килими....Та една събота някъде малко преди да го спрат, може би към първи май, пътувах с него - влакът го нямаше почти до последния момент преди да стане време за тръгване, дойде някакъв влак от Скъпарна, съставен от чистак нови вагони серия 74 плюс ресторант разбира се, набързо го заметоха, смениха му табелите и го засилиха към Кулата. След това такива вагони почнаха да отиват натам едва след цялостната електрификация в края на 2001-ва, защото могат да се отопляват само на ток, на пара не. Друг случай - отново същия влак в събота сутринта, пак някъде из ония години, случайно без ресторант, но съставен изцяло от зелени първокласни вагони Y-B70, току-що излезли от ревизия. Иначе тогава за Кулата почти винаги пътувахме с единствения вагон - другите ги откачваха за Петрич - гръцкия, полско производство, смесен първа/втора класа, който в почивните дни буквално пращеше по шевовете. Поне кондукторите пускаха да се сяда в първата класа, без да се заплаща добавка. Тогава за Гърция я имаше двама-трима пътуващи, я не.....Вагон 47-а серия на Кулата стъпваше много рядко.
« Последна редакция: 08 Ноември 2011, 17:09:04 от IKAR »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Търся снимки на B вагон 2/2 класа купеен
« Отговор #47 -: 02 Декември 2011, 23:14:52 »
Цитат на: zazo link=topic=3009.msg66869#msg66869 date=1320424023
Яско, информацията която аз имам е че от самото начало вагоните са доставени в изпълнение първа класа с номера 14061 - 14075. След преномерацията номерата са както казваш ти, което е още един довод против каквото и да е преработване. Досега от източниците, които намерих нямам информация за доставка на второкласни вагони от германия от който и да е от трите типа.


Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=3009.msg55045#msg55045 date=1298904399
Хайде една загадка - някой знае ли защо са тези квадратни "изрезки" отстрани на вагона ?  ;)

Това съм го изпуснал в суматохата. Отворите са предвидени за товарене на носилки с ранени във военно време. Май повечето вагони от тоя тип са били предвидени по време на война да могат да служат като санитарни вагони.
За мое най-голямо съжаление, точно това е истината- от вагоните тип "В" БДЖ е доставила само спални (1962 година) и първокласни (1963 година)! А второкласните, които приличат на тип "В" са произведени в Дряново през 1968/1969 година!
Разликите с оригиналния немски тип В са в покрива- липсват решетките и капаците, и имат дефлектори на всяко купе, и страничните врати са едноделни, отварящи се навътре, докато при немските вагони са двуделни, отварящи се навън. Снимката от първия пост е точно на дряновски вагон!
Мисля, че темата е за ключ!
« Последна редакция: 02 Декември 2011, 23:22:03 от Сaprycorn »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12375
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Търся снимки на B вагон 2/2 класа купеен
« Отговор #48 -: 03 Декември 2011, 09:49:40 »
Виж заглавието на темата - не е само за БДЖ!

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Търся снимки на B вагон 2/2 класа купеен
« Отговор #49 -: 07 Декември 2011, 18:35:32 »
Съвсем нова информация излезе на бял свят относно "В" вагоните в БДЖ!
През 1963 БДЖ доставя от WAGONBAU BAUTZEN 15 броя 1/2 класа (тип "В"), 9 купета, с експлоатационни номера
 14 517-14 531. През 1964 всички 15 вагона са преустроени чрез разместване на седалките. Така се получават 7 броя чиста първа класа с номера 14 061- 14 067 и 8 броя чиста 2-ра класа (но с 9 купета) с номера 24 128- 24 135! През 1967 се прави ново преустройство, при което 8-те второкласни вагона стават 1-ва класа с номера 14 068- 14 075. Така при въвеждането на новата номерация по UIC през 1968 година всичките "В" вагони са вече 1-ва класа с нови номера 51 52 19 45 001-9 до 51 52 19 45 015-9. Тези вагони са в активна експлоатация до 1982-1985 година!
Източника на тази засега най-достоверна информация се впуска и в някои любопитни подробности, като например че на вагони 011, 014 и 015 синият плюш на седалките е сменен с червен :)


CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:Търся снимки на B вагон 2/2 класа купеен
« Отговор #50 -: 07 Декември 2011, 21:19:25 »

   Ти си ми Ясен кой ти е източника ...

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1710
  • Рейтинг: 159
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re:Търся снимки на B вагон 2/2 класа купеен
« Отговор #51 -: 07 Декември 2011, 21:42:37 »
След всичко изписано до тук за въпросните вагони, това означава ли, че в една от последните серии на филма "На всеки километър", в която Велински отпътува от България за Германия и умира в коридора на вагона е точно от тези вагони?

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Търся снимки на B вагон 2/2 класа купеен
« Отговор #52 -: 07 Декември 2011, 21:55:44 »
По този повод цитирам дословно документа
...14 013 е сниман в пета серия на тв филм На всеки километър- превозване на съветска дипломатическа мисия Берлин-Виена-Белград-София-Истамбул. Снимане 1970г...

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Търся снимки на B вагон 2/2 класа купеен
« Отговор #53 -: 07 Декември 2011, 22:11:32 »
Цитат на: CaLLlo link=topic=3009.msg68506#msg68506 date=1323285565

   Ти си ми Ясен кой ти е източника ...
Аз съм Ясен :), а източникът е човека, по чиято инициатива са извършени тези преустройства по вагоните през годините (напълно безсмислени според мен).

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Търся снимки на B вагон 2/2 класа купеен
« Отговор #54 -: 09 Декември 2011, 00:05:45 »
Цитат на: TheJackal link=topic=3009.msg68507#msg68507 date=1323286957
След всичко изписано до тук за въпросните вагони, това означава ли, че в една от последните серии на филма "На всеки километър", в която Велински отпътува от България за Германия и умира в коридора на вагона е точно от тези вагони?
Току що изгледах "На всеки километър" сезон 2 епизод 12, в  който Велински умира. Вагонът е спален, точно от тези, които се скъсахме да коментираме в другата тема имали ли са жълти ливреи или не. Горещо препоръчвам да се гледа тази серия, има прекрасни моменти с двойна тракция серия 04, разминаване с ДМВ серия 18, унгарски вагони тип У, вагони серия 47 (чисто нови), както и по-стари пътнически вагони!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12375
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Търся снимки на B вагон 2/2 класа купеен
« Отговор #55 -: 09 Декември 2011, 00:59:59 »
 :hi::

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Търся снимки на B вагон 2/2 класа купеен
« Отговор #56 -: 12 Декември 2011, 16:21:28 »
Мога да потвърдя информацията на Ясен за това, че при доставката през 1963 г. 15-те "B" вагона са били с разпределение 1/2-ра класа. Информацията е директно от търговския архив на завода в Бауцен. Стискайте палци да се намери снимка. За реконструкциите след това аз нищо незнам.

Междувременно ето снимка на един друг интересен вагон. Адри беше пуснал линк преди време в другата тема и тоя вагон все ме чоплеше, ама чак сега го "дешифрирах". Като изключим спалните вагони това е вагон от единствената доставка на тип Y вагони за БДЖ. Това са 60 броя кушет вагони доставени през 1968 г. 10 от тях са реконстуирани във второкласни в началато на 80-те. Снимката е точно на един от тях.



IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 950
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re:Търся снимки на B вагон 2/2 класа купеен
« Отговор #57 -: 13 Декември 2011, 10:15:34 »
Кольо, моля за извинение, ама тука бъркаш. Сигурно е имало реконструкция от кушети във второкласни през 80-те, но този на снимката не е такъв. Това е ГДР-ски вагон, не мога да кажа дали е Бауцен или Гьорлиц, от последната официална, по линия на СИВ, доставка за България от ГДР през 1990-та. Тези вагони бяха второкласни с 10 купета и смесени първа-втора класа, с девет. Заводски бяха боядисани в тъмночервено и кремаво при прозорците, както експрес "Тракия", но без "крилата". Има из нета снимки с първоначалното оцветяване, даже и тука във форума, но сега не ми се рови. Вероятно неслучайно са поръчани така, защото с идването им с тях "стягат" една нова, хубава "Тракия", защото старата, от 47-а серия, вече за нищо не е ставала, а 74-ките, поради липса на парно отопление, не са пускани където няма електрификация. След преобразуването на експрес Тракия в обикновен бърз влак в началото на 90-те, ги разхвърлят навсякъде и почти винаги такива бяха българските вагони по международните влакове за Белград, Будапеща, Букурещ, Истанбул, Солун и т.н. Аз самият многократно съм пътувал за Кулата с такъв, като бяха още с оригиналната боя, и на фирмената табелка ясно пишеше годината на производство - 1990. Отличават се с много приятния салон, но не особено удобните седалки, както и с, забележете, липсата на осветление в коридора - има по две луминисцентни лампи само на входно-изходните платформи и това е - в коридора няма, осветява се само чрез купетата. Изпонакупените по-късно ГДР-ски вагони настаро не ги броим - те са от друг чешит, с по-голяма дължина.
Сега се сетих, че съм пътувал и във второкласен ГДР-ски вагон, който е бил кушет - в купетата си седяха елементите за закрепване на горните легла, освен това бяха облицовани с по-светъл фурнир, не от този с имитация на дърво.

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 950
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re:Търся снимки на B вагон 2/2 класа купеен
« Отговор #58 -: 13 Декември 2011, 11:36:22 »
Между другото, тази книга: не  я считайте за чиста монета и особено меродавен източник на информация. Бъкана е с грешки до козирката. На хоби панаира във Виена с жена ми я гледахме доста подробно, но в крайна сметка сам се отказах да я взема. Много фактически грешки, да не говорим, че дизайнът е като на вестник от соцвремето, а в добавка единствената цветна снимка е на корицата. Вътре нарочно оригиналните цветни снимки са ги "обезцветявали". Явно немска политика на "академизъм", доста широко разпространена и у нас за съжаление, при която определящо е професорското мнение, че всичко трябва да е на максимално високо "академично" ниво, демек казано по възможно най-сложния начин или напълно неразбираемо, а коментарът за цветните снимки и други изображения е "Това да не е детска градина?". От други немски издателства има къде-къде по-хубави неща...Както и да е, за да стане всичко ясно, нека изчакаме още малко Стефан-Стоичковата книга, сега освен да разказваме по спомени и да гадаем, друго нищо не ни остава.
« Последна редакция: 13 Декември 2011, 11:38:44 от IKAR »

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Търся снимки на B вагон 2/2 класа купеен
« Отговор #59 -: 13 Декември 2011, 11:40:52 »
Това което казваш е много интересно, информация за доставка на нови вагони от ГДР през 1990 г. нямам. Което не значи, че такава е нямало, но ако вагоните са били нови ми звучи направо невероятно да са били тип Y, какъвто е този на снимката. Като изключим спалните и тези 60 броя кушети от 68-ма, след това доставките на нови вагони от ГДР са само на тип Y/B 70. Признавам, че доставките на вагони втора ръка през 90-те все още не успявам да ги подредя съвсем, но пак ми се вижда малко вероятно да сме доставили тип Y, a не Y/B 70, каквито са повечето вагони от тези доставки, доколкото съм ги проследил до момента.

Не успявам да намеря снимките за които говориш. Пусни линк моля те, да видим дали не съм се оплел, яко.  ;).

П.С. Книгата я ползвам само за консултация и евентуално потвърждение на друга информация която намирам, иначе и аз открих грешки в нея, но снимковия материал си остава ценен.