Автор Тема: Ремонт на ROCO Lokmaus®2  (Прочетена 4693 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Ремонт на ROCO Lokmaus®2
« -: 06 Юни 2011, 16:10:24 »
Ремонт
на
ROCO Lokmaus®2

Вече на няколко пъти ми се налага да ремонтирам от по-старите модели на роковските мишки за управление.
В конкретния случай, става въпрос за ROCO " Lokmaus®2" ---> кат.№10760 която обикновенно
е комплектована с усилвател кат.№10761.



Ето от тук може да си изтеглите ръководството за работа с нея съответно на:
немски език,
на английски език,
и на руски език, но трябва сами да си я изтеглите в текстов файл (WORD),
 като тя е за по-старото поколение, дето още си ползва не само LokMaus-а но и си спомня руския език.
Проверена е за вируси и линка е коректен, така че теглете спокойно.
За български превод на това ръководство ли (?)  :scratch_ones_head: - нямам,
 тъй като прецених, че не е необходимо на повечето хобисти. :sarcastic:
Но от друга страна като се замисля, колко моделисти ползват тази за подчинена (slave) мишка,
 може би някога ще имаме и това ръковоство на български език. :fie:  :this:

И така ясно е, че за да се доберете до печатната платка на този мишок,
първо отлепяте внимателно четирите гумени крачета от към дъното му.
После при обратното им залепяне, ако не държат, използвайте двойно залепващо
тиксо а не някакво лепило, тъй като никога не се знае дали пак няма
да ви се наложи да ги махате.


Отвивате внимателно четирите рапидни, винта които се намират под въпроснети гумени крачета.
Готови сте - отваряте двете части на кутия та и изваждата платката съвсем спокойно.
(е все пак не е зле да я огледате преди това точно как и къде е монтирана...)

Гумените бутончета оставяте в капака на мишката, с презумцията, че колкото по-малко пипате,
толкова по малки ядове ще имате при сглобавянето.

А тожва вече е платката която поддържа на място всички електронни компоненти
 и осъществява електрическите връзки между тях.


Н а тази снимка се вижда съвсем ясно колко е просто устройството на същинскат станция за управление в DCC формат.
Съвсем точно това е СТАНЦИЯТА, която се явява единствения управляващ блок, като част
от най-простичката СИСТЕМА за управление по DCC-протокол. Останалите два "задължителни"
блока от такава система са УСИЛВАТЕЛЯ (когато е с малка мощност, например ROCO кат.№10764) и
основния енергоизточник - ТРАНСФОМАТОР (който може да е например ROCO кат.№ 10725 ).
Разбира се последните две могат да бъдат заменени и с по-мощен усилвател
известен още под жаргонното - БУСТЕР с кат.№10765 (ако е от ROCO) и вместо трансформатор,
появилите се на последък импулсни захранвания във формата на адаптери, които освен че са китайско производство,
 са и доста по-слаби като мощности от обикновенния стар и тежък трансформатор.

На снимката със станцията в зелено съм означил основните електронни компоненти, които
формират цифровия код излъчван от нея за управление на влаковете ни.
Най-ляво е кварцовия резонатор, който дава много добра стабилност на работните честоти на основния чип.
Наличието му е гаранция за по-доброто качество на сигнала от мишката, но това
означава, че не е желателно грубото блъскане, изпускане и всякакви (груби) сътресения на станцията,
защото кристала е чувствителен почти колкото старите ръчни (механични)
 часовници и лесно може да дефектира.

До него в средното зелено кръгче е основният чип - PIC16F73 на "Microchip Technology" Inc.
който се явява един обикновен микроконтролер (микрокомпютър  ;)) с възможност за
предварително програмиране на основни и допълнителни функции за изпълнение.
Както нееднократно съм казвал, този чип при програмирането му
от производителя се заключва еднократно и безвъзвратно, за да не може да му се "свали",
програмния код. Но пък мрежата е пълна със свободен такъв за доста по добри мишке - любителско изпълнение...
В дясното кръгче има още едно (по-малко) микроконтролерче, в което също е
записана програмата която осъществява превръщането на въртеливото движение на копчето,
 в електрически импулси, ползавни за управление както на
скоростта, така и посокота на движение от подвижния състав под DCC-управление.
Всъщност това копче не е потенциометър, както нозина вярват, а обикновен многопозиционен ключ,
реализиран на от към другата страна на печатната платка.

В горния край на платката се вижда кабелния съединител, който е буфериран с едно малко чипче,
ползвано често и в промишлеността, за буфериране на сигнални вериги по сериен интерфейс RS232
(или казано на човешки език - чипа помага на СОМ_входове/изходите от вашия компютър например).
това е неговото професионално предназначение - чипа е МАХ485, често ползван и в любителските
конструкции на тема DCC.


 А в червеното кръгче съм оградил елемента който е дал дефект в конкретно в
ремонтираната мишка - SMD транзистор с корпусен (SMD) код t09.

Симптомите както ми бяха обяснени по телефона:
"Кабела е сменен с друг, но мишката пак ми "пали" аварийния стоп на усилвателя.
Пробвахме с друг усилвател - ефекта е същия. ПРобвахме моят усилвател
с друга мишка, и всичко е наред.Остана самият LokMaus да е за ремонт...".


При направената елементарна проверка с най-обикновен мултицет, се оказа че въпросното транзисторче е закъсило. не ясно от какво, но имах спомен и във един френски форум да се бяха преборили с проблема , като подменили това транзисторче. Речено - сторено и ...готоФооо. :im_so_happy:
Всъщност това е най-обикновен р-н-р транзистор, който спокойно се заменя с по-распространен.
Например ВС 547. Наистина оригиналният е с по-малък корпус, но и новият (в корпус SOT-23) също лесно се монтира на негово място.
След проверка, мишката е напълно работоспособна и готова за по-нататъшна употреба.


А в събота бе предадена да бъде върната на гордия и собственик, който ша ма прощааа
ама го бех все забравил, та почака малко...ма нали каза че не бърза щото си имал и друга... :blush2:
Та така.
 :thank_you: :hi: ;D ;D ;D

Жоро

  • Trade Count: (67)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1651
  • Рейтинг: 143
  • HO DR IV епоха София
    • Хоби свят
Re:Ремонт на ROCO Lokmaus®2
« Отговор #1 -: 06 Юни 2011, 16:31:38 »
Нещо става, вече минаха 20 минути и няма коментар на niki :scratch_ones_head:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Ремонт на ROCO Lokmaus®2
« Отговор #2 -: 06 Юни 2011, 16:42:46 »
Ама той някъде си каза - имали тоци, мен не ме търсете ...или няма да ме намерите ...нещо такова... :scratch_ones_head:
Та така. :lol: :lol: :lol:
При това ни е най-новият (евентуално клубен член)!
Пресен, пресен както се казва!!!
 :drinks: :drinks: :drinks:

niki

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Ремонт на ROCO Lokmaus®2
« Отговор #3 -: 06 Юни 2011, 16:47:36 »
 :haha:КОМЕНТАР :lol: :lol: :lol: :lol:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Ремонт на ROCO Lokmaus®2
« Отговор #4 -: 06 Юни 2011, 16:49:30 »
Цитат на: pach link=topic=3233.msg61188#msg61188 date=1307365824
...Всъщност това копче не е потенциометър, както нозина вярват, а обикновен многопозиционен ключ,
реализиран на от към другата страна на печатната платка.

...

Етоа го въпросния "потенциометър":

Жоро

  • Trade Count: (67)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1651
  • Рейтинг: 143
  • HO DR IV епоха София
    • Хоби свят
Re:Ремонт на ROCO Lokmaus®2
« Отговор #5 -: 06 Юни 2011, 17:12:44 »
Цитат на: pach link=topic=3233.msg61191#msg61191 date=1307367766
При това ни е най-новият (евентуално клубен член)!
Пресен, пресен както се казва!!!
Паце, ма то си пише под ника му, беее :on_the_quiet:

niki

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Ремонт на ROCO Lokmaus®2
« Отговор #6 -: 06 Юни 2011, 19:51:19 »
Пишете и вие, така не мога , ще трябва сам да си отговарям, не че ми е пречка, ама все пак :lol: :lol: :lol: :lol: :drinks: