Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models > Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models
Ремонт на моторче Пико - старо производство
kossis:
А колко полюсно е това моторче ? 3 полюсно (колекторно) ???
При правоъгалните Пиковски моторчета капака отпред е ПВЦ и ми се струва че не може да се отвори, понеже отгоре и отдолу са металните капаци, а не от пред и отзад. Та отгоре и отдолу ли се отварят те ?
Измерих му съпротивление от 20 ома на полюсните пластинки.
Понеже го мъча да работи с декодер, но за сега не ми се получава и се чудя дали да не го отворя и почистя.
Импулсните 5 полюсни моторчета имат ли такова ниско съпротивление на входа си ???
Сега го погледнах по обстойно- майче като се отстранят контактните пластини и се вади капака от ПВЦ и ротора излиза, но при мене зъбната предавка е от другата страна. И е зъбна понеже минава през редукторни зъбни колела.
Този колектор е тип Чадър, като на Пасат бензиновата помпа. :yes:
Също се сетих че имам два Киндер лока с подобни на снимката моторчета- цилиндрични. Ще ги погледна и тях да видя какви бяха и как въртят на ръка.
widowmaker:
--- Цитат на: kossis link=topic=3240.msg103496#msg103496 date=1455696071 ---Импулсните 5 полюсни моторчета имат ли такова ниско съпротивление на входа си ???
--- Край на цитат ---
Това някакъв нов мотори ли са? Импулсни? Нещо като импуслно захранване?
Почти всички правотокови мотори, използвани в моделизма са колекторни,
с възбуждане от постоянни магнити (обикновено в статора) и това че са
три, пет или многополюсни не ги прави импулсни, просто многополюсните имат
по плавен ход и работят по добре при ниски обороти от тия с по малко полюси.
Всички работят на един и същи принцип, който обаче няма нищо общо с термина
"импулсен". Добре е човек да се поограмоти, четейки в нета, след като не си
спомня какво е учил (или проспал) в 8-ми клас, иначе рискува с незнанието си
да бръкне някъде и да го убие токът. Слава богу, че в моделизма се ползват
ниски напрежения :)
kossis:
По принцип работя в сфера където напрежеията са 110 до 400 кВолта. :yes: А иначе с контактите в нас се оправям сам, на Вилата даже и трифазното го обслужвам сам ! Едно време и ел. схеми сам правех. Брат ми се занимаваше с ремонт на GSM апарати и захранващи у-ва, а преди това той сам направи 4 х 100 канален усилвател със собствено изработени модули и всички екстри, а аз пък спонсорирах говорителите и изработката на колоните. Музиката свири в нас и доднес. Съседите знаят защо. :yes: Е вече остаряхме и рядко волумето е на мах. Та от него имам в шкафа серии от ел. елементи. Накрая аз купих и духалка за да има. Макар че и М-солдера на Сефафимов е добър и за това си купи и един за мене- да има. За измервателната техника и правотоковите ампер-клещи няма да говоря какви и защо ги купих.
Само едно знам за тока, че ако те удари което ми се е случвало, немога да му го върна ! :lol:
Та незнам къде намеша колега, ниските токове и мрежовите такива.
За четене четох и тук и в нета. Факт е че модерните безчеткови моторчета са импулсни и няма нищо ново в тях вече.
Тук не получих ясен отговор какво има в един 5 полюсен мотор до сега. Ти ми доизясни това.
Действително импулсните моторчета са с повече от 2 извода, какъвто не е нашият случай.
Та нашите моторчета са си явно четкови правотокови 3 или 5 намоткови на ротора. Ето това ме объркваше. Но в крайна сметка са с два захранващи извода. Това е същественото и ключовото.
Моето моторче както и другите две такива които измерих вчера по съпротивление са от 15 до 110 ома.
Две бяха правоъгълни Пиковски, а третото пак правоъгълно, но по малко и на друга фирма. И трите са 3 намоткови.
Та от тук си вадя извода, понеже в аналогов режим моторчето харчеше 100 милиампера има шанс да го подкарам.
Ще го отворя и почистя, след което ще увелича стартовото му напрежение от настройките на 2 СВ.
Шанса да тръгне не е малък, след като ми се изясни че моторчетата са четкови - колекторни с два захранващи извода.
Щом в аналогов режим харчи 100 милиампера, след почистване би следвало да намали още консумацията и декодера да се оправи с тока към него.
Той и в момента се опитва да го стартира, но след принудително ръчно превъртане на зъбните колела тръгва 5-10 сми и спира. Това ми говори за ниско напрежение и голям товар на изхода на декодера.
Мисля да измеря изходното напрежение на декодера при разкачени изводи от моторчето, защото в момента не успявам да измеря нищо. Би следвало да излива напрежение от 5- 12 волта ако не на постоянно то на променливо.
Амперклещите ми имат мерене на импулсни напрежения, та ще видя и тях какво ще покажат.
Щом 5 намотковите са по плавни от 3 намотковите, каква ще е правилната работна честота за 3 намотковите тогава ? По ниска или по висока ???
В момента настройките на декодера са на минимум и честотата е ниска, защото и моторчето не жужи и не грее. А и същият този декодер го слагах на Роковският Локо и лока движеше добре с тази разлика че максималната му скорост беше доста по никса от тази с оригиналният декодер в него и Лока спираше доста бавно и инерционно. Тоест настройките на декодера са на минимум.
Явно ще трябва да го ресетна и после да вдигна някой от параметрите. И работната честота на ШИМ-а ще я вдигна малко.
Без борба няма победа !
widowmaker:
Аз работя с напрежения само до 2.5kV :)
Може би под импулсни безчеткови визираш "стъпкови" мотори?
Това вече е съвсем друго нещо и то няма место в нашия случай!
Стъпковите мотори при подаване на напрежение на една от
намотките им правят една стъпка с определен градус, стойността
на който зависи от броя на намотките (в статора). Използват се
в принтери, плотери и т.н., защото не изискват енкодери за позиция,
т.е. винаги знаеш къде се намира главата на принтера примерно,
след като си подал n на брой импулси. Използват се също и при
задвижване на екваториални монтировки за телескопи (сетих се,
понеже имам такава). Просто е, защото няма енкодер за позиция.
При колекторните или безколекторните правотокови мотори,
използвани за задвижване на модели, сешоари и т.н., няма стъпки,
а оборотите се изменят плавно в зависимост от подаденото напрежение.
Т.е. при колекторните с постоянен магнит векторът на въртене нараства
в зависимост от тока, подаден в намотките (по голямо напрежение, по голям
ток), докато при безколекторните мотори въртящото магнитно поле се създава
не чисто механично, както е при колекторните мотори, а от подходяща
електроника, най често монтирана като малка кръгла платка в самия корпус
на мотора или външен контролер, както е при радиоуправляемите модели.
Предимствата се, че нямаш колектор с четки, които да се износват, липсват
радиочестотни смущения от искрите, създавани от тях, конструкцията
е опростена - просто постоянен магнит за ротор и намотки в статора.
Промяната на честотата на въртене става с промяната на честотата на
въртящото се магнитното поле на статора, обикновено от AC-DC конвертор,
който всъщност е електрониката на мотора. Ако се налага обратна връзка
да се следи позицията на ротора, се ползват датчици на хол, но при нашите
модели такива няма. Тук са описани и двата типа:
https://en.wikipedia.org/wiki/DC_motor
pach:
А дъртото пиковско моторче, може да не работи и заради отишли си магнити.
Нещо което се случва особено често със старите моторчета. Тогава консумацията ти няма да намалее
дори и след почистване на колекторните пластини (при изправни намотки).
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия