Автор Тема: Piko BR 41 1147-2 модел 5/6326 модел 1981 година  (Прочетена 24083 пъти)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Напоследък доста се изписа за какво може да използваме старото Piko. Аз лично го използвам за приятна занимавка, свързана с хобито. Например тендерното задвижване на няколкото машинки може значително да се подобри. Задължително мотора се подменя - според мен само с такъв, който е неразглобяем, без възможност да се сменят четки (например на 1000 часа). За съжаление точно моторчето от снимката не е ясно колко ще изкара, но разни подобни китайски - японски - виетнамски произведения работят доста години безпроблемно на други места. Необслужваеми, с доста ниска консумация (около 20mA на празен ход за разлика от поне 100mA на Roco), достатъчен въртящ момент (буксуват колоосите, макар и с бандажи, но не спира въртенето на двигателя) и т.н.
Разбира се според желанието и възможностите се нарежда и съответната поредица от зъбни колелца. Резултатът -  показаната на снимката BR41 поддържа стабилно и устойчиво скорост от порядъка на 2 и над 2 секунди за оборот на сцепните колооси на локомотива, т.е. възможност за добри маневри и бавно придвижване. Естествено и липса на добре известния шум от движението (чуват се всякакви други звуци - от токоснемането, щангите, но не и "характерния" за Пико шум от двигателя). Всичко това при захранване с обикновен трансформатор, а не с ШИМ. При това максималната скорост съответства доста добре на оригинала.



« Последна редакция: 12 Юли 2012, 09:51:53 от mitko0888 »

Gervasii

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1733
  • Рейтинг: 40
  • НО DRG IIb епоха София
Re:Какво да правим със старото Piko
« Отговор #1 -: 06 Юли 2011, 08:01:40 »
Според мен на едно старо Пико, като му се вземе Фалхабер двигател и се подменят колоосите с походящи такива на Вайнерт и други окичвания от подобни фирми би станало прилично. Нова боя, ец табели и му се удари нов тампон печат за ревизиите и прочие би станало неузнаваемо. може би caprycorn би споделил повече!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Какво да правим със старото Piko
« Отговор #2 -: 06 Юли 2011, 08:23:33 »
Не разбрах - това горе дето го показваш изцяло ти ли го направи?
 :clapping: :clapping:
Ако е така - най-после някой да се престраши да покаже, че и така може. За което имаш мойте уважения.
А ако е подобрено фабрично - също мойте уважения, най-вече за свалянето шума от двигателя.
Но тогава това не е най-старото Пико, което се мъндъхерца из разните моделисти.
Гервасий също е прав, старото Пико, с подобренията които той им прави, си става в пъти по-добро,
та чак някой "специалисти" не могат да го разпознаят.
Така на майтап, с цел подобряване на уменията и технологиите, поне още двама моделисти,
върнаха старото си Пико за нов живот!
Все още издирвам недостатъците на Фалхабер моторите (за моя изненада имат и те такива),
но като цяло те си остават май най-доброто което моделизма ни ползва... :scratch_ones_head:
И издирвам материала, на за да оплюя този тип зодвижване, а защото много хора го смятат за върха...
Пък то такъв май няма за сега.
Впрочем сега се загледах в зъбните колелаи и ми се вижда "кощунство" да се ползват двойни в ед(инично
преводно задвижване - аз бих сложил от воден водомер - модула им е абсолютно същия но са по евтини.
Двойните зъбни колела аз ги ползвам, там където наистина свалям преводното отношение,
на един ..... място. :yes: :yes: :yes: За там си ги пазя!!! ;)
« Последна редакция: 06 Юли 2011, 08:29:19 от pach »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Какво да правим със старото Piko
« Отговор #3 -: 06 Юли 2011, 09:25:03 »
Терминът Фалхабер Faulhaber включва доста много продукти. Аз лично ползвам предимно Mabuchi (показаното на снимката не е такова). Само за пример - RK370CA и RE280 са абсолютно еднакви на външен вид, размери и т.н., с малка разлика в задната капачка. Всеки от тях се произвежда в широка гама от намотки - съответно характеристики. Първият, който посочих, може да се вземе от НР принтер, в напрежения до 12V е абсолютно безшумен, с ниски обороти (няма нужда от допълнителна намаляваща предавка освен червяка) и е перфектен за задвижване и според мен е "вечен" (или поне ще ме надживее). Вторият е с над 20000 оборота, над 5 волта е добре да сте на няколко метра от него, има страхотна консумация, става за лодка, самолетче или нещо подобно, но не и за ж.п.
С удоволствие бих пробвал някой от посочените Faulhaber. Много често под това име се разбира само безколекторно моторче, при което се върти един постоянен магнит. На това ако му сложите няколко полюсна намотка с един контролер - става чудесно задвижване.
Примерът, с който започнах темата, касае най-простата модернизация, моторчето от снимката може да си го купите - знаете двата магазина в София. А останалото - според мен е част от темата "ж.п. моделизъм". Резултатът наистина може да е поразителен, особено с някои от ранните модели на Сaprycorn, които имам удоволствието да притежавам.
« Последна редакция: 06 Юли 2011, 17:51:54 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Какво да правим със старото Piko
« Отговор #4 -: 06 Юли 2011, 09:30:36 »
Цитат на: pach link=topic=3264.msg62958#msg62958 date=1309929813
Впрочем сега се загледах в зъбните колелаи и ми се вижда "кощунство" да се ползват двойни в ед(инично
преводно задвижване - аз бих сложил от воден водомер - модула им е абсолютно същия но са по евтини.
Двойните зъбни колела аз ги ползвам, там където наистина свалям преводното отношение,
на един ..... място. :yes: :yes: :yes: За там си ги пазя!!! ;)

За съжаление последните водомери си смених преди доста години, а пък новите, "сухи" които си сложих, не се развалят ...
Май трябва да се заровя в някоя кофа за боклук, за да си намеря стар мокър водомер!
Имаше тук някъде едни такива оферти, аме не знам дали са активни?

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Какво да правим със старото Piko
« Отговор #5 -: 06 Юли 2011, 09:35:51 »
Оферти няма - просто аз показах от къде взимам зъбни колела.
(темата е "Материали за моделиране - от ....")
И един водомер (воден разбира се), дето го чакам да стигне по някакъв начин до мен,
че чеТТника на който бе предаден го заряза... :on_the_quiet:
Кофите не стават (ще се степаш с "индианците"), но в складовете на вторични суровини има (щото са от месинг  :spiteful: черупките). Но само единици не са придварително натрошени (тоест имат си зъбните колела).

topalov

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Какво да правим със старото Piko
« Отговор #6 -: 06 Юли 2011, 10:17:24 »
Цитат на: pach link=topic=3264.msg62971#msg62971 date=1309934151
И един водомер (воден разбира се), дето го чакам да стигне по някакъв начин до мен,
че чеТТника на който бе предаден го заряза... :on_the_quiet:

 :blush2: Ми... не ми беше до него тогава - кола, стъкла, париии....

Поздравления за темата - форумът трябва да се върне към живот все пак!

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
В отговор на някои от запитванията:
Моделът е отразен в заглавието на темата. Годината на производство не ми е точно известна, но е от първите за фирмата. Кталогът, за който се твърди че е от 1970, според мен е от 1979 1981, където моделът се сочи като NEW. Първоначално сглобката на двете половини на задвижването е с истински железни гайки М2 (както и в моята талига). В последващите години на производство прословутото ТНТМ дори и в ГДР спести гайките и същите болтчета с метрична резба М2 вече се завиват директно в пластмасата! В началото тендерът изглеждаше така:

« Последна редакция: 12 Юли 2012, 09:53:15 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Как да си модернизираме тендерчето?
Ако за начало не сте уверени във възможностите си, може да пробвата най-простото - само замяна на моторчето. Трябва да се изработи една нова пластмасичка за закрепване на задната страна, в предната страна интервенцията не е толкова страшна - леко коригиране на диаметъра на отвора чрез подлепване на парчета пластмаса, които се оформят с кръгла пила след изсъхване на лепилото. Ако сбъркате - не е страшно - всяка Людмила (BR130) има по една незадвижена талига, с която да си оборудвате тендера, а несполучливата преработка отива на Людмилката...
Естествено премествате и зъбното колело от оригиналния двигател на новия. Желателно е разширяването на отвора да се извърши на две стъпки - от първоначалните 1.5 мм на 1.7 (или 1.8 мм), след това и на нужните 2 мм. Директно разпробиване с 2 мм най-често води до "захапване" на свредлото в меката пластмаса и изместване на центъра на отвора, при което се появява едно биене и ... после си търсите ново зъбно колелце. Май забравих - трябва да се избие и оригиналния червяк от новото моторче.
Ако се справите успешно резултатът ще е нещо такова:

Резултатът:
+ Моторчето е доста по-ново и по-хубаво от оригиналното, необслужваемо, не му трябват четки и т.н.
+ Лееекичко намаляване на шума от двигателя. Макар и оригинално с наклонени зъбни колела, предавката си е доста шумна.
+ Доста лесно и плавно регулиране на скоростта, няма вече да "побутвате" или да потегляте с 8 - 10V.
- Шумът напрактика не се променя (освен ако предавките не са "чисто нови")
- Скоростта си остава мааалко височка.
Мисля че не е проблем и за начинаещи да опитат. А като ви хареса - очаквайте втора част, с която ще стигнем до първите снимки.
« Последна редакция: 12 Юли 2012, 09:53:02 от mitko0888 »

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4781
  • Рейтинг: 632
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Темата малко се промени,но ще споделя и аз нещо ;D
Относно това ,какво да правим със старото Пико,ми просто ми го подарявайте :spiteful:
А не като колегата widowmaker,който на друго място сподели ,че го е изхвърлил ;D

Относно смяната на моторчета,да ,добре е! :good:
Моите не съм ги сменял,но всичко каквото си правя,го правя с нови моторчета!
Старите са на доизживяване!
Специално за шума,той е 80% от зъбните колела!
Аз лично съм против да си обезшумявам подвижният състав,дори на новите ми вагони с железните талиги съм постигнал съвсем реален шум от преминаващ влак!Дизеловите ми машини също са шумни като за влак!
При електровози и парни е по-приемливо да са безшумни!

Относно зъбните колела на водомерите!
Не ги ползвам,при нас на вторичните,водомери стотици!Свалил съм един тон ;Dколелца-не стават.
Друг модул са.Или по-ситни,или по-едри!
Ако правиш нещо ,все с тях трябва да го правиш,пък те са еднотипни....няма голям избор.

slav37

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Поздравления за темата, една от много малкото напоследък теми за ж.п. моделизъм!

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Цитат на: toniemi link=topic=3264.msg63017#msg63017 date=1309964741
Темата малко се промени,но ще споделя и аз нещо ;D
Относно това ,какво да правим със старото Пико,ми просто ми го подарявайте :spiteful:
А не като колегата widowmaker,който на друго място сподели ,че го е изхвърлил ;D

Тонка, ами мисля за тебе бе - що трябва да те вкарвам в поредната бакелитова драма?
 ;D

Der Hetzer

  • Trade Count: (59)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1526
  • Рейтинг: 148
Еххх Тониеми, то като иска човек да ти подари нещо и ти веднага искаш и да те черпи за услугата че си го взел  :fie:
И аз така се изплаших, (понеже признавам си че съм дзифтар, скъперник и евреин), че бюгелкуплунзите дето мислех да ти подаря, като разбрах че трябва да черпя, ги подарих на Ицо "Ен" , който беше така добър да ги вземе съвсем безплатно, без да ми иска нищо в замяна  :drinks:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Въодушевен от огромния интерес към темата предлагам и нейното продължение. В предишния ми пост показах най-простото усъвършенстване - замяна на моторчето. Значително намаляване на шума от предавките може да се постигне с изработка на изцяло ново задвижване. При това допълнително се намалява още малко скоростта на движение - при оригиналния редуктор пред. отношение е 1:8.86, с новото задвижване с червяк - 1:13. При около 6000 об/минута си е тъкмо за подобен паровоз.

Използва се оригиналната талига, като се премахват "ненужните" уширения. В едната половинка се подлепва допълнителна планка, в която да се закрепят осите на зъбните колелца. НЕ използвайте меко PVC на това място (както и за другите крепежни елементи).



Започваме от едната колоос. Оригинално там има зъбно колело с наклонени зъби. Ако нямате зъбни колелца с наклонени зъби (както и в моя случай) просто внимателно премерете отстоянието и "плътността" на зацепване (т.е. колко да се захапват зъбните колела) с първото зъбно колелце. сбъркате с отвора - не е страшно. Отворът за осите е най-често 1.5 мм. Ако трябва оста да се премести леко в някаква посока - разпробивате отвора с по-голямо свредло, напр. 3мм. Залепвате един пластмасов чеп. След като изсъхне - дупчим наново. Вифжда се добре за някои от осичките как съм правил по няколко опита. Частите - както се вижда от снимката, една повредена Е11 ще ви е достатъчна - оси, зъбни колелце, винтчета и т.н., даже и ще останат.
За центриране се изработват дистанционни втулки. Използвал съм за целта клечка (или памук) за уши. Отрязва се едното памуче. След това се набожда (подпира) на върха на дървена клечка за зъби. Притискаме с макетно ножче при въртене върху гладка твърда повърхност (може и върху стъкло). Резултатът е идеално гладко отрязано цилиндърче. От едно клечка за уши може да се докарат доста кръгчета, а ако пак ви е скъпо - клечката може да е и употребявана.

При нареждането на всяко едно колелце се сглобява талигата, слагат се двете колооси и се проверява дали се въртят свободно, точно и без прескачане всички колелца. Разбира се колелцата трябва преди това да са идеално почистени и измити (но НЕ смазани). Като наредите петте, може да полеете и повозите талигата още малко. Най-добре е на този етап от модернизацията талигата да преспи, така става най-хубава. Не забравяйте да е полята колкото трябва преди това.
За сглобяването ще ви трябва и другата половинка.



На снимката се вижда и едно допълнително зъбно колелце, в което ще зацепи червяка. Както се вижда то е закрепено с помощта на допълнителна ламаринка. Използвам контакти от стари релета, защото лесно се обработват, запояват, пробиват и т.н. Не ми е ясно защо, но от няколкото практически опита най-безшумно задвижване се получи само когато има две колелца по пътя от червяка до първата колоос. Едното колелце е премерено за зацепване с червяка, другото - за зацепване с колоостта, двете колелца помежду си се напасват най-лесно. Поне така е с обикновените колелца с прави зъби и цилиндричен профил. Ясно е че ако имаме зъбно колелце на самата колоос с подходящия наклон на зъбите и с подходящ профил, на него може да сложим директно моторчето с червяка, но тогава се купува такова месингово задвижване, а не се прави ново от пластмаса.

От меко PVC е изработено леглото за двигателя. В задната си точка закрепването е описано в предишните постове. Там не е проблем известна неточност, дори и в рамките на милиметър.



В предната част трябва да се подходи по-внимателно - на следващата снимка се вижда Г профил (разбрахме се от хубава пластмаса) с точно премерено място и размер на отвора, в който плътно и точно да влезе предният лагер на моторчето. Поне този тип нямат отвори за завинтване и закрепване. Второто Г парче може да изработите с по-голям отвор. Във всички случаи целта е моторчето да е точно и здраво фиксирано от страната на червяка, като едновременно с това да е възможно бързо и лесно разглобяване и напасване. На сномката виждате че съм сменил и единия винт с по-дълъг - трябваха ми повече от 20мм, за съжалание той беше и по-дебел (2.5 мм вместо 2). Вижда се и предварителното закрепване на токоснемащите пластинки (за четвърта колоос) както и за механичен контакт с токопредаването от локомотива.



« Последна редакция: 12 Юли 2012, 09:56:40 от mitko0888 »

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Мите ,
ти трябва да получиш награда за 'най-проспериращ млад играч" !