Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling

Eдрите мащаби - от 1:19 до 1:48

<< < (4/9) > >>

Boris 2-12-4:
Привет!!! :give_rose:

След известно прекъсване свързано със строителни работи(довърших си оградата, лях бетон,направих врата 3 метра - ха дано да мога да вкарам вагон 1:1 600мм - миечтииии :angel:) сядам за поредните едри мащаби.
Днешната статУя е посветена на типоразмера 0 - нула.

Предполагам, че ще излезе най-дълга, има много препратки към БЪЛГАРСКИТЕ УСЛОВИЯ :angry:които ще си позволя да отбележа специално, па ха дано нещо се поучим от чуждите грешки :drinks:

Малко история.След като Мерклин още в последната третина на 19 век пускат жп модели в типоразмерите
3,2,1 идва ред и на най-малкото им отроче в края на същия век - 0. Това е типоразмер в мащаб 1:45 и междурелсие 32 мм. Ламаринени модели, най-често задвижвани с пружина, но има и такива с
парни двигатели, обикновено подгрявани със спирт.Англичаните от Hornby и Bassett-Lowke също  започват да произвеждат този типоразмер.При немците това много повече прилича на играчки, при англичаните - на модели, дори и по съвременните критерии :clapping:
Преди първата световна война този типоразмер има второстепенно значение.Тогава Царят е 1(единица). През двадесетте години на миналия век има двуваластиие - 0 и 1.През тридесетте и четиридестте години Нулата е пълновластна, за да бъде изместена през педесетте от НО , респ. ОО.
Почти изчезва от евпейския пазар през средата на шестдесетте.В Америка продължават , да я произвеждат.
Ще спомена като производители от времената след Втората световна война, Fleischmann, които на панаира във Фракфурт1949 предлагат съвсем нови, за това време , модели в О, и най-вече за първи път,
двурелсова електрическа железница.До тогава всички са движили по трирелсова променливотокова
система и англичани и французи и американци и германци.(За предимствата на трирелсовата електрическа система,най-паче в дребните типоразмери на  прав и променлив ток, Best Ripper нагледно се опитва да каже, но глухото си е глухо :blind: :blind: :blind: и аз съм от тях :dirol:)
Още през 1945 година, берлинчанинът Zeuke иска да зарадва децата с нещо в тежката следвоенна Коледа, прави влакове във О, използва за свързващи щифтове на релсите крайчетата на оградните мрежи от
бодлива тел, по това време бол в Германия. :good: :good: :good:
По-късно  започва да прави локомотиви от бакелит, революционен материал за началото на 60-те...
Но в ГДР материалната оскъдица е голяма, и трябва да се концентрира само в едно производство.
Избира ТТ.(Добре, че го е направил :give_rose: :clapping: :good:) Нали знаете Zeuke&Wegwerth,по-късно Berliner- TT - Bahnen, понастоящем TILLIG...
В Швейцария, незасегната от войната, гладът за влакове в О е огромен, започват да правят обикновени реплики на Мерклин от тридесетте години, Buco,Hermannq Hag,Erno.
През шестдесетте започват да изгряват звездите на малкосерийните фирми Fulgurex, Lemaco.Тук вече
говорим, не за ламаринени изделия , а за АБСОЛЮТНИ МОДЕЛИ. Цените им също са подобаващи. Да не пропуснем и типичните за Швейцария модели на 1000 мм влакове - Ferro- Suisse.
1969 година, с ДЪРЖАВНИ ПАРИ,  италианците от Rivarossi, поставят началото на една успешна серия в
О. Тези модели могат да се сръвняват и със произведените след 2000 :give_rose: :give_rose: :give_rose:
Ривароси пряват немски и американски модели, както и италиански. Епохите са 2,3,4. За БЪЛГАРСКИТЕ  любители, немските модели са повече от приемливи... Приятна особеност на тази фирма е, че предлага прочти всички свои модели и като кит за сглобяване.Такива могат да бъдат намарени и купени и сега
по различни форуми. Достъпни са.
LIMA, от Италия, решава да не остане по-назад и тя започва да прави даже и същите модели, но с по-малко детайли и съответно по-евтини. Лимаджиите предлагат и английски модели.Големият модел на 26 метров вагон, който носих в Търново тази година, беше на Лима, и видяхте, че е съвсем ппприличен.Ами представете си такъв от Ривароси... :give_rose: :give_rose: :give_rose:
Италианската идилия продължава до към 90-те...По каталозите пише, че ще почнат отново да произвеждат...(Знаете, че сега собственикът на Лима и Ривароси е един, той е и на Arnold, и Joueff)
У Немачко, Мерклин спира с Нулата през 1956 година(според някои автори 1955).
Започва ходене по мъките: Ха да започнат някои от фирмите в Германия да правят 0 и все котка им
пресича пътя...
Известната и у нас фирма POLA, която прави чудесни макети на сгради, опита през 1969 година да започне своя линия наречена POLA-MAXI- определено готини неща, като BR 89(T 3), BR 55( G 8), E 44,
E 69, Ci Pr 86, Pw POsti Pr- Nebenbahnwagen, BCi Pr 86, V 20, V 100, V 211/212, швейцарските крокодили
Be 6/8, Ce 6/8. вагоните  G 10, G 20,  Gl nms 50, L, X 05, 0m 20, 0m 21, Rl mms 58.G 8.1.......Голяма част от тези
модели се предлагат и в комплект за сглобяване. Това са модели, от бяла сплав, месинг, пластмаса.
Обаче, радетелят за 0 - господин Рола, загива при катастрофа, формите са закупени от RAI-MO, след това от ЕМА и после им се губят следите...
 :diablo: :diablo: :diablo:ROCO се пробват да направят нещо в 0.
Правят голямо допитване, многогодишно, до ARGE Spur 0- обединението на моделистите в Германия
занимаващи се с 0. Какво да бъде?!? И започват препирни, че този модел, че онзи,  после пък да бъде
ли мащабът 1:45 или 1:43,5 :diablo: :angry: :bad: :pleasantry: :stop:
От Роко им писва, и след производството на чудесни релси и стрелки, обръщат гръб на незадружните
нуладжии :nono: :nono: :nono:

Момент за дълбоко замисляне приятели :blind: :blind: :blind: Ще повторим ли тази бъркотия у нас?!?

Роко опитват още въднъж - като започват да правят 0м -1000 мм теснолинейки по швейцарски тертип.
После продават и тези форми. Моделите са съвсем съвременни. Даже със зъбчата железница.
Но търсенето е малко...Сега с тези форми  произвежда  Fama-Utz.

Междувременно англичани, американци и французи,без да забравяме швейцарците, бълват много неща в 0. И то какви, със звуци, аналогови, дигиталнии, от всякаква ценова скала...

И отново се появява играч от Германия. Старият Ленц. Същият този, които направи революцията с дигиталните влаци - да този същият, признат от цял свят и въвел системата DCC. Старо куче, абсолютен професионалист.В Америка го боготворят. Цялата система NMRA почива на негови разработки.
Та господин Ленц, изобрети  такива куплунги в 0, дето еша си нямат :give_heart: :drinks: :clapping:
До радиус 750 мм, той куплира в завой, ой,ой,ой!!! Де ги други такива в крива да се закачват.
И всичките му влаци са бижу - скорост на маневриране 2 до 4 км в час. :give_rose: Супер откачване и закачване, дето си ще на макета, респ. модула.Изхождайки от позицията на карач, нещата що произвежда, са така направени, че да не заемат по- голямо място от един средно статистически макет в НО!!!Единственото му "прегрешение" . основно епоха 3, ДВ прави...Всичките му вагони, могат да се оборудват и с истински купли.Разкачването и закачването става на ръка с пинцета...
Сега са измислили и допълнение към влаковете му, правят фризура на автоматичния куплунг и започва да работи и с винтови спряговеееееееее :yahoo: :yahoo: :yahoo:
Влезнете си в You Tube -  V 36 Lenz - там ще видите истински маневри... 2 км в час...
Край част 3.1 Типоразмерът 0. Ще продължа с Нулата малко по-късно...


 

Boris 2-12-4:
Привет! :good:
Следва сухата част.
Мащаб          Норма           Обозначине             Моделно междурелси            Отговаря в оригинал

1:43,5           английска            0                     32мм/  1 1/4"                        Нормално междурелсие
1:43,5           английска            0-16,5              16,5 мм                               Теснолинейка
1:43,5           англ/френска       0-14                 14   мм                                Индустр. теснолинейка
 
Английската нула се нарича още и  7mm scale.

Тези норми са приети 1941 година от British Railway Modelling Standarts Bureau.Английската съответка
на европейската НЕМ и американската NMRA.

1: 45.2                                    0-(17)               31,8                                   Нормално
1: 45              НЕМ                   0                      32мм/ 1 1/4"                        Нормално
1: 45              Япония               OJ                    23,8 mm                    Теснолинейка 1067мм           
                                                                                                              Капшпур

1: 45              НЕМ                   0 м                   22,5мм(22,2)                        Теснолинейка 1000 мм
1: 45              NMRA                 0 n3                  19,1 мм                               914мм/ 3 фута
1: 45              НЕМ                   0 е                   16,5 мм                                тесн. 750/760мм
1: 45                                       0 f-13,3            13,3 мм                                индустриални тесн.
1: 45              NMRA                 O n2                 12,7 мм                                тесн.610мм/ 2 фута
1: 45              НЕМ                   0 f/i                  12 мм                                   600мм индустр.
1: 45                                       0 n30                16,5 мм                               американска съответка
                                                                                                               за теснолинейки по евро
                                                                                                                пейски стандарт



1: 48              NMRA                  0                      31,8/32 mm / 1 1/4"               norm
1: 48                                       0  27                 31,75  mm                            norm
1: 48                                       Q                      30,2                                    norm
1: 48              NMRA                  Proto 48             29,9                                   norm
1: 48              NMRA                  0n3                   19,1 mm                              914mm/3 фута тесн.
1: 48              NMRA                  0n2,5/On30         16,5 mm                              762mm/ 2,5 фута тесн.
1: 48              NMRA                  On2                   12,7 mm                               610mm/2 фута

Към по-горните главоблъсканици ще прибавя и , че освен нормалните жп модели си има такива fine scale


Предполагам, че всичко изглежда объркано, неподредено, джунгла и други подобни. :angry: :diablo: :bad:
Така е на пръв поглед.
Ще се постарая да внеса светлина:
Европейците си правят моделите в 1: 45 , както си е по НЕМ . нормите на Европейските жп модели.
Англичани и французи работят в 1: 43,5.
В Швейцария е разпространен 1: 45  и малко 1: 43,5.
В Америка царува 1: 48.
За теснолинейките е лесно - за тях ще пиша отделна статУя.
Най-важното е, че всички производители се съобразяват за какъв пазар произвеждат.
Американците например си правят за тях 1: 48, а за европейския пазар 1: 45 :pleasantry:

Междувпрочем, и в НО има безкрайно много действащи норми, че и в N...

Край част 3.2 Типоразмер 0.
Следва част 3.3. Типоразмер 0 - особености - кеф и капани...

Boris 2-12-4:
Привет! :good: :good: :good:

Продължаваме с особености - кеф и капани.

Кефът(удоволствието) :drinks: :give_rose: :good:
1.Ами има ПОВЕЧЕ железница. Усещането и при наблюдаване, активно и пасивно, и при каране е друго. Това вече
 съм го описал в точка 2.Доста по- различна е и разликата между 0  и тази между НО и N. Трябва се се опита, описанието малко струва.Мога да Ви опиша какъв беше концерта на White Snake на живо в Германия.Ама друго си е да бяхте и Вие там.
2.Функционални модели могат да бъдат много по-лесно  осъществени отколкото в по-дребните и по-се вижда :dance1: :yahoo:. Пример товарене и разтоварване с кранове, отваряне на врати на вагони(със серво, или електромагнити). Стрелките могат да се задвижват и по-механичен начин - с проволки...
Вагоноизсипвачни съоръжения много по -лесно се правят , осъществаването на капичването на вагона
настрани или нагоре, става видимо по-лесно и ПО-ЕФЕКТНО :pleasantry:.Има много РС - радиоуправляеми автомобили,камиони, военна техника, може и да си ги товариш направо на вагона по.рампата. Това в НО и по-малки става много трудно и не се предлага за продаване(с малки изключения. В 0 има много такива на пазара.В НО зависиш от водене на превозните средства под моделната улица или от магнити или от улей тип Фалер.Можеш да си джиткаш кораби в ИСТИНСКА ВОДА :yahoo: :clapping:
3.Фризури, преправания и чисто правене на модел от А до Я е много по-лесно.Не за всичко Ти трябва лупа :give_rose:
4.Можеш истински да маневрираш усещайки тежината на композицията...Това вече съм го писал...
5.Звуците по железния път са много по- истински...(ако си направиш като хората долното строене) :diablo:
6.Същото е и с високоговорителите в машините и вагоните. Резонансната кутия можеш сам да си я изчислиш и направиш.Иначе софтуерно няма разлика с по- дребните.Разликата е ВЪХЪЪЪ :drinks: :angel: :good: :lol:
7.В 0 има много повече модели на превозни средства. Мащабът 1: 43 е НАЙ-РАЗПРОСТРАНЕНИЯ колекционерски мащаб за коли, бусове и камиони... :dance1:
8.В 1: 50 има най-много строителни и селскостопански машини.Кранове,багери , булдозери, трактори и
т.н.
9.Военната техника в 1: 48 е в пъти повече от тази в 1: 87.За по-дребните и да не говорим.Има много радиоуправляеми модели.С някои от тях можеш да водиш битки :diablo:
10.Има много модели на кораби, действащи(т.е. плуващи) или такива от ватерлинията нагоре :drinks:
Можеш да товариш от кораб на влак и обратно ппри това има баржи и мауни с по-30 до 50 см дължина!!!
11.Можеш да си купиш и модел на ферибот и да си го качваш вагона на ферибота. После си теглиш ферибота с проволка да другия край(само на 1 метър) :give_heart: :give_heart: :give_heart:
12.Тук има много модели на трамваи...
13. :good: :haha:ЦЕНИ :give_rose: :dance1:- Постройки и всякакви принадлежности ако са произведени от САЩ, Канада и Великобритания ,говоря за фирмите майки, са нерядко доста по-евтине от тези в НО и компания...Ами локомотиви от МЕСИНГ - ДО КЪМ 500 ДОЛАРА :lol: ;D :yes:.Я ги сръвнете с 1500Евро за еврпейски модел в НО и N.

14.Много неща са 3 Д - т.е. триразмерни, както си е в действителност. Много неща които са гравирани
в по-дребните мащаби, в 0 и по-големи те са си истински - да вземем само пример с усилващите ленти
на пътническите вагони. В 0 и по-големи, те не са гравирани , а са добавени допълнително... :give_heart: :drinks: :music:
15.....Можете да си добавите що Ви дойде на ум :hi:
16.Теснолинейките в 0 дават страшно много възможности, на цени по-ниски от НО.За това отделна
статУя.
17.Повечето от предлаганите вагони са с триточково окачване или с пружиниращи ресори.Т.Е. както при Ситроена- поемат всички кривини на пътя(тези с триточковото окачване).
18.Производителите на детайли и части на вагони и локомотиви, предлагат почти всичко на цени, около тези на НО, при положение, че в 0 се майстори къдееее по-лесноооооо :yahoo: :yahoo: :yahoo: :clapping: :clapping: :clapping: :bb2: :bb2: :bb2:
 :angry: :bad: :diablo:Трудности :angry: :diablo: :bad:

Не всичко изброено, е непременно трудност, но е нещо по-различно от обичайните занимания с НО,ТТ,N
1. Не можеш да купиш Нули на всеки ъгъл. Трябва Ти време, приятели и форуми, докато се научиш къде
и как да ги намираш , респ. купуваш.
2.Кого да питаш, за нещо по- така?!?  :bad:СПОРЕД МАСТИТИ АВТОРИ, УМЕНИЯТА, МЕТОДИТЕ В ПО-ДРЕБНИТЕ МАЩАБИ МОГАТ ДО 50% ПО- РАЗЛИЧНИ. Това не значи по-трудно :good: :good: :good:
Просто трябва да усвоиш НОВИ НЕЩА :yahoo: :bb: :hi:
Някои са и доста по-лесни... :lol: :lol: :lol:
3.Радиусите в 0 - според НЕМ 111 минимум радиусът е 704 мм, в действителност много работят и с 600мм.УУУСПЕШНО :yes: :) ;D
4.Тези които са си свикнали с ПЛАСТМАСОВИ МОДЕЛИ НА СГРАДИ, могат да бъдат изненадани от моделите направени с други материали. Това е просто въпрос на свикване и възприемане.
Предлагам да се започне с Гара Краков(Bahnhof Krakow) , която си я има и от Аунаген(Auhagen) в
по-малките размери.199 Евро гарата. От английски и американски производители нещата са в ПЪТИ ПО-ЕВТИНИ. Има голееееми гари за по-40 долара.Пак от пластмаса.Най-готини са тези имитиращи истински камъни. ФАНТАСТИШЪЪЪ :) :yes: :lol:Използват се много естествени материали!!! :clapping:
5.Нулата изисква да се съсредоточиш в детайла. Не мож го прескочи. Всички си личи...
Това е обратната страна на медала... :pleasantry: :fool: :prankster:
6.За мястото вече говорих- виж все пак Гара Нулинген на Ленц.Там Ти отварят за много неща очите.
Има и видео клип. Моя милост има и специални издания на "0,1,2 експрес" За това по-късно.
www.spur0.de
7.Ако си свикнал да возиш и обслужваш вагони по НЕМ 314.Вагонни колооси с конусен край, то трябва да преминеш както си е по НЕМ 313. Вагонни колооси с шийково захващане.(Zapfengelagert).
Шииките на кооосите за 0 са макс. до 2 мм а техните легла 2,2 мм.ХОДОВИТЕ КАЧЕСТВА СА В ПЪТИ ПО ДОБРИ. Но изискват от време на време пъддръжка- смазване, ако са от обикнавени лагери, а ако лагерите са от материала DERLIN, НИКАКВА ПОДДРЪЖКА. Този материал е въведен от началото на 90 години.В най-старите модели- от 60 и 70 години. просто шийката си лежи в обикновени метални легла..Изхабяването на материала е по-малко отколкото при върхово-конусните модели(НО,ТТ).
8.Някои неща изглеждат по-дървени. Само изглеждат. Просто сме свикнали с по-финни работи.
Вземете и сръвнете миньонче 150 см и баскетболистка 190 см. С еднакви пропорции, цвят на очи т.н.
Каката ще ни изглежда доста по-груба. Същото е и с моделите :bb: :bb: :bb: Затова някои не могат да
приемат по-големи типоразмери от НО. Такъв е животът.
9.Наистина има доста дървени модели. Просто защото има матрици  на по-тридесет, четиридесет години-тук също може да се помогне МНОООГО- слагаш нови куплунги, пружиниращи буфери, и ЕВЕНТУАЛНО  ги пребоядисваш , и/или сложиш нови обозначения.  Ще дам пример, който всеки може да провери . Вземаме хубав вагон, на Флайшман, двуосен, епоха 2. както и същият в епоха 3.
В епоха 2 е по-красив(лично мнение) само защото усилващите ленти на пътническия вагон са черни, а във епоха 3 всичко е зелено. Добавяме и орелът на ДР и вагоните са съвсем различни(въпрос на вкус
казало кучето...)
10. :diablo: :diablo: :diablo:ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ НЕ КУПУВАЙТЕ FALLER TRAIN И E-TRAIN. Такива въобще не си ходят с никого.
Не са съвместими :diablo: :diablo: :diablo:
11.Куплунги. Има на Каде- www.kadee.com.В Германия се предлагат от weinert-modellbau.de.
Това са автоматични куплунги.Много са функционални. Но германците не ги харесват, защото приличат на автоматичния спряг в САЩ. Те си искат нещо по-към техните. Може и да не е функционално.Германска му работа. С англичаните е същото.Свикна ли са си с отколешни тежки
куплунги и си джугат така.
За куплунгите на Ленц писах вече.ВЪРХЪТ СА :good: :good: :good:10 броя струват 24,95. Шахта Ленц.
7.95 Евро за 10 броя.
12.При пружиниращи ресори, моделът трябва да има съответната тежина...За това отделна статУя за НЕМ нормите - На кой-колко му е тежък... :blind: :blind: :blind:
13.И още и още...
14.Карането с истински винтови спрягове.На някои може да му писне, да откачва и закачва с пинцета.
Тук Единицата е доста по-добра...Обаче много си карат само с такива впрягове...Не бързат за никъде...

КОЙ КАКВО ПРЕДЛАГА СЕГА В НУЛА:
Освен малкосерийните модели и английските и американските евтинийки, които ще коментирам по-късно, искам да спра вниманието Ви, на тези модели, които можем да си позволи за малко пари.Нерядко по -евтино от НО.Тези неща са лично проверени, по тази начин действат и
ДОСТА СЪСТОЯТЕЛТНИТЕ МОДЕЛИСТИ ОТ ШВЕЙЦАРИЯ,  Я , Я :lol: :lol: :lol:

1.Стари модели- могат да се намерят по аукциони, ебау, специализирани търговци, моделистки
форуми. Цените там на вагон от 15 до 60 Евро.
Това са фирмите LIMA,RIVAROSSI,OSM,RAI-MO,EMA,POLA.Писах за всички тях. Само за OSM искам да добавя, че моделите са от към средата на 90-те до къв 2005.Качеството е 6 плюс.Не се наложиха защото
маркетингът бе грешен.Носих такъв модел тази и миналата година.Ресорите са пружиниращи.Буферите
също.Епохите от 1,2,3.за OSM.При Лима и Ривароси епохите са 2,3,4. При останалите 1,2,3.
2.Съвсем съвременни модели на Ленц, Брава, Буш.(Spur0de, busch-model.com, brawa.de).
Ленц предлага пълен асортимент. Релсов материал, вагони, локомотиви, сгради , електроника.
BR 36 струва 475 Евро, ВR 64 725 Euro. Брава изкараха преди седмица 0мм52 за 77.90 евро.и нейната модификация за пренасяне на леки коли 0ff52 179 евро за двака вагони. Буш - принадлежности.
Добавяме и чудесните релси на Пеко от Великобритания.(peco.co.uk)
Тези изброени по-горе 10 фирми, са за нормалния джоб и за нашите, български и германски вкусове...

Кои са нуладжиите?!?Индувидуалисти...При все че са обединени в клубове. Европейската им организация обединава около 9000 члена и в пъти повече извън организацията...

Обичат тихите занимания и любовта към детайла.Участват и неучастват в съревнования и изложби...

В САЩ - стотици хиляди, в Европа - в Обединеното кралство, Ирландия, БеНеЛюкс,Франция, Швейцария, Австрия, Германия, Скандинавските страни, Чехия и Словакия. Унгария. Италия...между 50 - 60 000.

Следващи статУи:
3.3.2.Национални особености на нуладжиите
3.4. Теснолинейки в 0(нула)
3.5. АдреЗи в 0(нула) - производители, търговци, публикации, списания, организации, форуми

3.6. Борис 2-12-4 в 0.

Край част 3.3.1.




 

zazo:
Много зарибяващо го разказваш. Признавам, че заради ефекта на баскетболистката до момента не съм гледал по-нагоре от НО. Давай нататък.

anubis:
Чакам с нетърпение следващата серия...

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия