Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
За радиусите в жп моделизма
Boris 2-12-4:
ПривеТ :hi:
Чудех се дали да продължа темата на Ясен във форума или да започна тази.Но при Ясен става въпрос за анкета, а ТУК просто ще препиша без никакъв срам казаното и написаното от НЕМ - Нормите на европейските жп модели и , както и ще цитирам много известен автора ,направо от книгите му. Откриването на ТОПЛАТА ВОДА ще оставя за друг път.
Става въпрос за
1.Минимум радиуси според НЕМ 103/11 и специалните норми предписани от производителите в мм:
Z - 175, N - 200, TT - 250, HOe - 135, HOm - 180,HO - 325, S - 450,O - 700,I - 1000,II- 2000, ROCOe - 261,8,Bemo HOm- 330,Ferro-Suisse HOm- 550,
ROCO Om -1100,LGB - 645.
Тези минимум радиуси е желателно да се употребяват само за СКРИТИТЕ (НЕВИДИМИ) МЕСТА :bad: в макета,10% в повече обаче са по-добре.
При модулите съвета е три пъти поне да се надвишават НЕМ нормите :angry:
Как се изчисляват: по НЕМ 103 респ. 111:
НЕМ 103 - вагоните се делят в три категории, според това какви са размерите им 1:1 :
Група А - до 20 метра дължина на коша и до 14 метра междуосие на талигите
Група В - до 24,2м 17,2м
Група С - до 27,2м 19,5м
Скъсените в НО вагони в мащаб 1 : 100, трябва да се възприемат за група В.
НЕМ 111- НАЙ-МАЛКИ РАДИУСИ.
Най- малките допустими радиуси се изчисляват по следната таблица, където буквата G е моделното междурелсие.Пример НО - 16,5 мм.
Нормални вагони теснолинейни вагони
Група А Група В Група С
Най- малък допустим радиус
22G 25G 30G 15G
Препоръчителни радиуси:
За второстепенни коловози в гара:
25G 30G 35G 20G
За първостепенни коловози на второстепенни железници:
30G 35G 40G 25G
За главни коловози в първостепенни железници:
35G 40G 45G 30G
Това тук са си норми, приети от Техническата комисия на Европейсксият съюз на ЖП моделистите и приятелите на железницата.
Закон за производители. Коментарите са излишни. :diablo: :angel:
Следва по-разширено изражение на казаното по-горе, вече не като норма, а като изпитани неща от практиката, цитатът е от книгата на главния редактор на списание "Eisenbahn Magazin" - Joachim M.Hill - Modellbahnanlageplanung.Йоахим М.Хил издателство АЛБА- 5 преработено издание 1999 -
120 стр.
Най-дълги карани вагони на макета Най-дълги локомотиви
( обозначението е според епохата)
1.Мащабно дълги 27м вагони за бързи влакове- 05, 45, ЕТ 403, 430, ICE
вагони от типа "коли във пътническите влакове"
2.скъсени ( в НО 1:100 ) 27м вагони, 01, 03, ETA 150, V 232
четириосни контейнерни вагони
MPw- Behelfspackwagen
3.Предвоенни(1945) вагони за бързи и ускорени 23
влакове(Schuerzenwagen,Hechtwagen)
SS Rungenwagen.Иранки, четириосни вагони за
пренасяне на релси
4.Пруски вагони за бързи влакове, 38(pr. P 8),C^C^ Loks,
4-yg - Umbauwagen,Bromberg -GGts V 220, TEE-VT 601
5.най-дългите двуосни вагони големи тендерни локомотиви
напр.Donnerbuechsen пр. 95(pr Т 20) V 215-218
( МИНИМУМ ЗА КОНТАКТНА
МРЕЖА :angry:)
6.Триосни пътнически вагони, 64, 86, V 210
3-yg-Umbauwagen,
обичайните следвоенни
товарни вагони
7.къси пътнически вагони от епоха 1, 89 ( Т 3 ) ( допустими,но
вагони за локални влакове, не препоръчвани за открити
предвоенни товарни вагони т.е. видими линии)
8. трамвайни линии
Оставил съм място за ЛЮБИМИТЕ МИ :give_heart: ТТ- джий да си нанесат своите размери :drinks:
Мой коментар - видно,е, че колкото по-стара е епохата, толкова по-малки могат да бъдат радиусите...
С това ще завърша.Проверени хиляди пъти неща са. :angel: :drinks: :give_heart:
П.П. Преди много години преведох на български всички тогава актуални НЕМ норми.
Направих и кратък речник - на старите термини в железниците.
Един ден се надявам да открия тези писмена някъде из архивите ми...
П.П.П.
Съжалявам момчета!
Снощи нещо съм сгафил, не знам къде, но таблицата се е самопреместила:Може би като редактирах?!?
Стана манджа с грозде. :diablo: :angry: :bad:Ще напиша отново числата.
Ако може някои да ги намести, както си бяха в първичен вид отдясно на таблицата.
Размерите са см за по-горната таблица.
N HO
1. 40 70
2. 36 75
3. 32 60
4. 29,5 55
5. 26,5 50
6. 23 43
7. 19,5 36
8. 28,5
Boris 2-12-4:
Гаф след Гаф!!! :diablo: :bad: :angry:
Моля прочетете ОТНОВО статията. Снощи като съм я редактирал, съм преместил числата и е станало съвсем неразрбано!!!
А си беше прегледна...
Сега ПАК отивам да лея бетон...
За оградата. Дините май са ми станали множко :diablo: :diablo: :diablo:
Борис
Nenchev:
Понеже стана въпрос за 360 криви, ето малко споделен опит от моята играчка:
Няма да коментирам снимките, освен, че 360 радиусови криви са в "спомагателен мащаб". До колкото ми е известно в реалността няма толкова остри завои. Извопдът, който правя за себе си е, че или завоите следва да са в реален мащаб, или моделът следва да бъде с компоненти с компромиси в "спомагателен мащаб"...
pach:
Честита Нова година!!!
На Майстора тук и на всички моделисти!!!
По въпроса за радиус 360мм - това не е спомагателен мащаб,
а нормален, проектиран от Пико, в едни доста отдалечени времена.
При Пико, както и всички сериозни фирми работещи в Н0,
малките радиуси се обуславят от три основни фактора.
Единият е стремеж да се даде възможността на всеки евентуален
клиент, да има вероятността да го ползва, в ограничените
пространства на дома си. Не всеки може да сглоби дори
малък макет в къщи, а масите (дори разтегателните) и подовете
по стаите, са също съобразени с интериора около тях.
Вторият е да могат моделите произвеждани от съответната фирма,
безпрепятствено да се движат в гореспоменатите ограничени
пространства. В светлината на съществуването на малките
стандартизирани радиуси вече повече от 50 години,
те са предназначени преди всичко за стартови сетове и
движение на къс подвижен състав. Дълъг и истински мащабен
подвижен състав се появи значително по-късно от малките радиуси.
Исторически погледнато това наложи въвеждането
от някои фирми спомагателен (вече) мащаб при четириосните
пътнически вагони като 1/100 за Н0. И още по-късно се въведе
каталожното описване на минимален радиус в който се вписва
всеки новопроизведени модел. При локомотивните модели
имаше всякакви технически решения, до момента в който
моделисти и производители откриха, че поради това и многото
компромиси, започнаха да се отдалечават доста от достоверността
на моделите. Всички (почти) помним техническото решение
показано от Пико (примерно) с техния BR-66, в Н0!!!
Третият фактор, който всъщност обуславя все още производството
на минималните радиуси, e продължанащото им ползване
в стартови сетове и дори от напреднали моделисти,
във второстепенни участъци както и маневрени райони.
В заключение ще спомена, че точно заради "немските наденички"
както жаргонно наричаме движението на дълги вагони, по малки радиуси което по презумпция се избягва поради чупене на буфери въпреки "курцкинаматиките") и дори липсата не само на "мащабност", но дори на всякаква естетика за окото и душата на моделистите са "измислени" огромните радиуси!!
Прилагани първо в клубните макети а след основаването на стандартите (FREMO, NMRI) и в модулите!
Накратко - карайте големите си модели на големи радиуси!!!
Пример: В стандарта BGTT, който е за мащаб 1/120,
минималния радиус е 1000 мм и дори композициите от
най-новите, дълги вагони се движат и изглеждат перфектно!!!
mitko0888:
Честита Нова Година на всички!
Разбира се че радиус от 360 мм никой не е отменил. С този радиус започват всички влакчета в Н0 (наричано в началото 00). Естествено че не започва от Пико. Всички производители си имат релси с такъв радиус: Мерклин и Пико са 360 мм, Роко - 358, Флайшман - 356.5, Тилиг - 366 мм.
В стартовите комплекти обикновено е следващия размер, за да изглежда прилично на масата. Но тези радиуси 360 се изполват много широко и могат да се видят в повечето от най-добрите макети, поне в Европа. Просто хората си правят добре обмислени гари, сред това участъци (paradestrecke) в които се движат влакчетата. Там има доста малко радиусни криви. Всичко се прави от флексове, с преходни криви, разбира се с големи радиуси. След това, обаче, влакчетата обикновено влизат в тунел, а в невидимите части се правят именно интересните моменти на един макет, включително и хеликсите за промяна на височината, обръщане на посоката, поява на следващото видимо парче и т.н. Та на тези скрити места всички моделисти използват радиуси от порядъка на 420мм, а при двупътно движение и 360.
Аналогично и производителите на модели масово поддържат мин. радиус 358 (360) мм. Много малко са моделите, които изискват поне 420 - погледнете който и да е нов каталог на масовите производители - мин. радиус 358 (360). Както и за всяко нещо, има и изключения, които искат минимум 600 или 1000 мм, но не знам това 0 и колко процента от моделите се отанся, и то предимно за бакърени парни машини на които отклонението от мащабността е доста сериозно ако трябва да се поддържа 420 мм.
Специално за двуосни модели, както и за такива с талиги, няма никаква причина да не се направят за 360 мм, особено когато се започва от нулата.
Гледайки електричката, не виждам абсолютно нищо, което да изисква компромис с модела, за да може да се движи по 360. Поне аз си мисля че такъв модел трябва да се мисли за минимален радиус от 360, а дали някой ще си прави змейки с него, или ще качва алпите в скрити хеликси - това си е съвсем отделен въпрос. Разбира се, който иска, може да си я кара и два - три пъти годишно на някоя модулна среща, а през останалото време да прашасва на някой рафт - това си е лично решение.
Задвижването на теория би могло да стане и с индивидуални мотори. Разбира се трябва да се използва друг редуктор, напр. с модул 0.3, или дву степенен, за да се постигне 1:10 - 1:20, а не както на снимките. Но пък 4 или 8 моторчета не могат да се управляват пълноценно от декодерите, което обезмисля (поне за мен) такъв вариант.
Според мен задвижването изисква определен компромис с интериора, но си мисля че може спокойно да се направи "класическата" схема с качествен мотор от типа Машима 1632 в един от междинните вагони, което ще е достатъчно невидимо.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия