Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
За радиусите в жп моделизма
pavlinbg:
Както е известно зависимостта между радиусът на кривата и съпротивлението при движението на модела е обратнопропорционална - т.е. колкото по-малък е радиусът, толкова по-голямо е съпротивлението. Това е резултат на страничното триене на ребордите в релсите. В книгата на Ю. Ботев и И. Недялков "Железопътен моделизъм" е посочено, че при наличие на крива и наклон, в конкретния случай S-образна крива с наклон, съпротивлението при движение може да нарасне с 250%, което безспорно си е проблем при движението.
LDimitrov:
Колеги, извинявам се, че с молбата ми за концентриране върху темата, допринесох за преместването на мнения. Нямах такива намерения.
R360 ми беше останал като смътен спомен от отдавнашно обикаляне из мрежата, сравняване на мнения по форуми и ровене из „хартиите‟ на NMRA и NEM. Тогава го приех като минимален, но при по-скорошни проверки, предлаганите сега готови минимални криви се оказаха R380. С простата логика че щом става за 360 ще го бъде и на 380, аз си продължих изчисленията с него.
Към настоящата тема, предполагам за принос може да се счете приложената схема. Тъй като най-голяма е зависимостта от радиуса на кривата, вмъквам информацията тук. Върши работа при проектиране на модели, а донякъде и на макети. Аз си сравнявах вписването на модела спрямо фабрични такива. Ето схемата и формулите:
За проверка на сметките, направих едно позициониране в реални (моделни) размери при R360:
Railjet допуснах че е правен мащабно (Roco) и такъв го изобразих. Впоследствие се оказа, че има пътнически вагони с по-дълга база и сходна конзолна част, и се успокоих съвсем. Разликата между схемата и изчисленията е няколко (<3) десети и я отдавам на закръгления и при двата подхода. Ще я преживея някак...
Та това е от мен, извинявайте ако натрапвам моя строеж и тук, но с това сравнение разполагам.
mitko0888:
--- Цитат на: LDimitrov link=topic=3412.msg114093#msg114093 date=1547188991 ---...
при по-скорошни проверки, предлаганите сега готови минимални криви се оказаха R380...
--- Край на цитат ---
Не мога да сдържа "неудържимия напън да пиша за история и развитие на крива R360", ама малко по-нагоре на тази страница съм дал какво са предлаганите криви (от порядъка на 360) в момента (не че има някакво значение):
Мерклин (К) и Пико (А) са 360 мм,
Роко (Line И Geoline) - 358,
Флайшман (profi) - 356.5,
Тилиг (Elite) - 366 мм.
При проектирането е важно какво е завъртанет она талигата, от там - колко се изнася колелото в страни, и дали някоя част от корубата пречи. В темата за БДЖ 14 съм дал примерни резултати от средношколската тригонометрия.
pavlinbg:
--- Цитат на: LDimitrov link=topic=3412.msg114093#msg114093 date=1547188991 ---
R360 ми беше останал като смътен спомен от отдавнашно обикаляне из мрежата, сравняване на мнения по форуми и ровене из „хартиите‟ на NMRA и NEM. Тогава го приех като минимален, но при по-скорошни проверки, предлаганите сега готови минимални криви се оказаха R380. С простата логика че щом става за 360 ще го бъде и на 380, аз си продължих изчисленията с него...
Railjet допуснах че е правен мащабно (Roco) и такъв го изобразих. Впоследствие се оказа, че има пътнически вагони с по-дълга база и сходна конзолна част, и се успокоих съвсем. Разликата между схемата и изчисленията е няколко (<3) десети и я отдавам на закръгления и при двата подхода. Ще я преживея някак...
--- Край на цитат ---
Всяка релсова система система си има свой минимален радиус на кривите, който се обуславя от определени геометрически зависимости. Геометричните зависимости (вкл. изчисления на отклонения, дължина на криви и пр. ) специално за релсовата система Roco geoline съм се опитал да ги посоча тук:
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,5107.0.html
Ако проявяваш интерес, можеш да хвърлиш един поглед. Тъй като изчисленията се базират само на средношколската тригонометрия, ако откриеш нещо неточно, да пишеш.
mite:
аз като падам под 867мм и се потя а на 360мм и N мащаб няма да сложа.....
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия