Има обаче разлика между идеологическа забрана и
бюрократично натягане на мижитурки , поставени да следят
за идеологическата борба с врага.
Никой, никога официално не е налагал каквато и да е цензура,
но такава си имаше и то понякога на изненадващи места.
Как иначе например може да се обясни следното:
- пише се сценарий.
- сценария минава на първо четене в кинематографията.
- следва разглеждане от специална комисия и тя го позволява.
- следва финансиране на филма пак с комисия.
- следва заснемане на самия филм на терен.
- ако не е документален, участват и цял куп актьори.
- монтажен период на филма.
- премиера пред още една комисия.
- дори стига до екран за масово разпространение.
Ииииии...филма е свален от екран ( поне до 1991г)
Във всеки един момент от описаните по-горе процеса по
реализацията на този филм, той е можел да бъде спрян!!!
И често така е ставало за много наши филми.
Именно защото някой бюрократ с партийна книжка
се е самонатягал и е спирал процеса.
Но когато филма все пак се е промъквал, е спиран след
излизането му на екран, независимо колко пари вече са
похарчени за него...и колко съдби ще промени.
А доста от култовите филми успяха да се промъкнат и именно за това станаха култови ( въпреки явните реплики в тях).
"Топло", "От нищо нещо", "Двойникът", "Опасен чар" (роднина-мииционер, роднина-милиционер)......и т.н. всички ги знаем.
Но май не всички си спомнят защо ни станаха култови...или защо актрисата Пепа Николова стана известна 20 г след онзи си филм!?
ДА, ОФИЦИАЛНА ЦЕНЗУРА ЗА БДЖ-04 НЕ Е ИМАЛО.
Но обяснете тогава защо повече не сме и купили?
Или защо постепенно е закъсал с поддръжката?
Явно ще трябва да цитирам инж.Д.Деянов.
Цитата е от книгата му "Локомотиви на БДЖ" издадена
през 1998г. Страница 169, снимка на БДЖ-04.50 (скъсана на две).
Тази снимка има интересна история. Подарена е от WLF
на инж.Д.Деянов при доставката на последния локомотив
от серия 04. Когато снимката беше предоставена за илюстриране на една книга в издателство "Техника" през
1975г.,
служителят от "държавна тайна" ( имаше такива щатни представители) скъсва снимката на две,
за да не се публикува, тъй като от нея "врагът" щял да
узнае, че доставените от Австрия локомотиви са 50 броя.
Този нещастник така и не можа да разбере, въпреки
многократните обяснения, че тази снимка участва в рекламите
на SGP и целият свят знаеше отдавна, че фирмата е постигнала успех
с произведените 50 локомотива за БДЖ.
След това слепихме снимката, но следата от разкъсването си личи.
Впрочем спомням си от разговор с автора, че той е бил
свидетел ( не помня дали не и член на комисията) по изпитанията
на този локомотив, по нашата жп мрежа и начина му на приемане.
Иначе официална цензура не е имало...но дребни душици на власт колкото щете. ( Не че сега ги няма де...)
Впрочем дори в източно германското списание
"Der Modelleisenbahner" в два различни броя има
представяне на въпросния локомотив и покупката
му от БДЖ, с всички технически подробности!!!
(Мисля че бяха от 1966г...)
То и днес цензура няма...нито автоцензура...
и вестниците и телевизиите не са на "прасето"........................
Абе въобще....трябва да се знае как и защо, кога и къде..
За да няма после такива уточнения и изказвания като горното!
