Автор Тема: Интересни снимки на български подвижен състав  (Прочетена 665152 пъти)

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 355
  • Рейтинг: 110
И тук има двойна тяга с 04 на 3:43 минута
https://www.youtube.com/watch?v=NACy8IuNj_s

През 70те и 80те години на миналия век 04 бяха едни от най-сниманите локомотиви, много повече от 43р например. Можеха да се видят на корици на списания, във филми, като фон на песни (помня ги много добре в "Пътнико свиден, пътнико млад"), на календарчета и др. Не е имало някакви идеологически забрани спрямо тях.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Има обаче разлика между идеологическа забрана и
бюрократично натягане на мижитурки , поставени да следят
за идеологическата борба с врага.
Никой, никога официално не е налагал каквато и да е цензура,
 но такава си имаше и то понякога на изненадващи места.

Как иначе например може да се обясни следното:
- пише се сценарий.
- сценария минава на първо четене в кинематографията.
- следва разглеждане от специална комисия и тя го позволява.
- следва финансиране на филма пак с комисия.
- следва заснемане на самия филм на терен.
- ако не е документален, участват и цял куп актьори.
- монтажен период на филма.
- премиера пред още една комисия.
- дори стига до екран за масово разпространение.
Ииииии...филма е свален от екран ( поне до 1991г)
Във всеки един момент от описаните по-горе процеса по
реализацията на този филм, той е можел да бъде спрян!!!
И често така е ставало за много наши филми.
Именно защото някой бюрократ с партийна книжка
се е самонатягал и е спирал процеса.
Но когато филма все пак се е промъквал, е спиран след
излизането му на екран, независимо колко пари вече са
похарчени за него...и колко съдби ще промени.
А доста от култовите филми успяха да се промъкнат и именно за това станаха култови ( въпреки явните реплики в тях).
"Топло", "От нищо нещо", "Двойникът", "Опасен чар" (роднина-мииционер, роднина-милиционер)......и т.н. всички ги знаем.
Но май не всички си спомнят защо ни станаха култови...или защо актрисата Пепа Николова стана известна 20 г след онзи си филм!?

ДА, ОФИЦИАЛНА ЦЕНЗУРА ЗА БДЖ-04 НЕ Е ИМАЛО.
Но обяснете тогава защо повече не сме и купили?
Или защо постепенно е закъсал с поддръжката?

Явно ще трябва да цитирам инж.Д.Деянов.
Цитата е от книгата му "Локомотиви на БДЖ" издадена
през 1998г. Страница 169, снимка на БДЖ-04.50 (скъсана на две).
Цитат

Тази снимка има интересна история. Подарена е от WLF
на инж.Д.Деянов при доставката на последния локомотив
от серия 04. Когато снимката беше предоставена за илюстриране на една книга в издателство "Техника" през
1975г.,
служителят от "държавна тайна" ( имаше такива щатни представители) скъсва снимката на две,
за да не се публикува, тъй като от нея "врагът" щял да
узнае, че доставените от Австрия локомотиви са 50 броя.
Този нещастник така и не можа да разбере, въпреки
многократните обяснения, че тази снимка участва в рекламите
на SGP и целият свят знаеше отдавна, че фирмата е постигнала успех
с произведените 50 локомотива за БДЖ.
След това слепихме снимката, но следата от разкъсването си личи.
Впрочем спомням си от разговор с автора, че той е бил
свидетел ( не помня дали не и член на комисията) по изпитанията
на този локомотив, по нашата жп мрежа и начина му на приемане.

Иначе официална цензура не е имало...но дребни душици на власт колкото щете. ( Не че сега ги няма де...)

Впрочем дори в източно германското списание
"Der Modelleisenbahner" в два различни броя има
представяне на въпросния локомотив и покупката
му от БДЖ, с всички технически подробности!!!
(Мисля че бяха от 1966г...)

То и днес цензура няма...нито автоцензура...
и вестниците и телевизиите не са на "прасето"........................
Абе въобще....трябва да се знае как и защо, кога и къде..
За да няма после такива уточнения и изказвания като горното! :hi:

« Последна редакция: 14 Май 2017, 10:09:11 от pach »

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Колкото до поддръжката на серия 04,не бива да се забравя,че тя е нулева серия,с всички проблеми свързани с това. Много може да се спори на темата и относно избора на предавателна система-електрическа или хидравлична.
Лично за мене електрическата предавателна система,въпреки ,че е по тежка и по скъпа ,е много по сигурна в експлоатацията и с възможност за по плавно регулиране на теглителната сила.
Така,че според мен ,серия 06 ,а впоследствие и 07 са много по добра алтернатива от 04.
Но и при 06 и 07 серия е допусната огромната грешка да са без система за отопление на пътнически влак.

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Така , въпроса е : Какво е било първоначалното задание за покупка и внос на локомотиви след излизане на парната тяга от употреба и навлизане на дизелова и електрическа.В книгата на Д.ДЕЯНОВ - ЛОКОМОТИВНОТО СТОПАНСТВО НА БДЖ 1947-1990 г. са разгледани всички случаи относно тези изисквания,както и политическата намеса за тях.След множество проби БЪЛГАРИЯ се спира на 04 , 06 , 07 , 51 , 52 , 55 , 18 , 75 , 76.
Локомотиви за нашия труден и начупен релеф
ОГРОМЕН конгломерат , което води след себе си трудна и скъпа поддръжка.Нещо трудно осъществимо за малка и бедна БЪЛГАРИЯ.
Има и 1 учебник : ДИЗЕЛОВИ ЛИКОМОТИВИ - УСТРОЙСТВО И РЕМОНТ - 1970-1972 издание.Там също много подробно е описана историята на 04,както и другите локомотиви.Там по спомени пишеше за огъване на колоосите в следствие малък диаметър на оста,изключване на ходообръщачи и други подобни дефекти при употреба на 04.
И пак там си спомням че имаше и реплика относно фалита на SGP , които с нашите машини прекратяват производство на локомотиви / освен части / и продължават производство на тролеи и трамваи.
А ИМАШЕ И такива тролеи,които през 1982-1983 , пътуваха за кратко по линии №№ 2 и 9.Единия вариант ми направи впечатление - гърбаво ремарке / съчленен тролей / С мои съкурсанти от ПЖИ пътувахме като отпускари и табелките SGP  ни направиха впечатление.
Та относно 04 - конгломератна машина.Двигател T-12b , който най-вероятно не е австрийски,хидропредавателна кутия - ФОЙТ и парен котел -КЛАЙТОН / КЛЕЙТЪН /
Иначе красив излъчващ мощ и бързина локомотив,който всъщност и за това е бил внесен.

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Давайте мнения за това дали е имало фалит на SGP и спиране на производството.
И снимки на тези тролеи , ако някой има или ги помни.
П.П. -Никъде в нета няма клипове и влакове с 04 или 2020.01 , който е бил в Австрия. Само снимки и чертежи.
Интересно защо ?

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Струва ми се, че има(м) клип на 2020.1, но трябва да се уверя...
Иначе се сещам поне за един ( но се намира с/у заплащане) филм:
Цитат
"Тази снимка е част от документалния филм
"Историята на железницата в Австрия - дизеловите локомотиви"
('Die Geschichte der Eisenbahn in Österreich - Der Lokomotivbau - Dieseltriebfahrzeuge')"
От тук - http://bgtt.eu/forum/index.php/topic,55.msg888.html#msg888

 :hi:

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Интересно е да се прочете в книгата на инж. Деянов относно доставката на серия 77.
Първоначалното намерение е било да се продължи доставката на серия 75. Но германците са поискали почти двойно по висока цена,допълнително стремежът на правителството по това време е бил да се ограничи по възможност вносът на техника от капиталистическите държави.
Ако погледнем назад в историята,това има своето основание. Например САЩ е трябвало да доставят 500 локомотива серия Е на руските железници.  Но след Октомврийската революция,300 локомотива не са построени изобщо,а вече построените 200 са преустроени за междурелсие 1435 мм и остават да работят в САЩ. В случая САЩ не ощетяват финансово СССР,защото локомотивите са били предвидени като безплатна военна помощ за правителството на Керенски. Но като цяло фактът е достатъчно показателен,че при политическото разделение на света ,винаги може да има неприятни изненади ,например отказ на доставка на резервни части ,или доставка на свръхвисоки цени,по чисто политически причини.
« Последна редакция: 14 Май 2017, 16:10:38 от misan »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
МАШИНИСТ, така ме развеселяваш някой път ...

SGP била фалирала след производството на нашите 04 - че тя, фирмата, процъфтява и се развива дълги години след това. Чак когато австрийското правителство решава да продаде държавните си компании (SGP е одържавена сле ВСВ), тя е закупена от Сименс, но не и поради фалит.

SGP е основен производител на дизелови двигатели. Въпросният Т12 си е тяхно дело, от никого не са го взимали и никакъв сбирщайн (конгломерат) не са правили. Хидравличната предавка е също най-доброто в света, което е съществувало по това време. А и като цяло - дизелов локомотив с такива параметри - едва ли по това време е имало по-добър в познатите ни части на Европа. Немският V200 е непостижима мечта, най-молкото защото няма кой да ни го произведе - има си достатъчно пазар за него. А и моделът е поне 10 години назад във времето (което в зората на масовите дизелови локомотиви хич не е малко). Швеският Нохаб едва ли е по-подходящо решение - много по-тежък и с по-валка мощност. ГДР-ските V180 не стават за нищо.
И какво прави великото бг железничарско ръководство: Купува най-добрия за времето си наличен магистрален дизелов локомотив, който ни се предлага. Макс. скорост 120 км/ч. Предназначен за бързи влакове с прозорци. Започва експлоатация, включително на товарни влакове, или соло на много дълги бързи влакове. Да ама лока е напарвен за да поддържа неголяма тяга със 100 - 120, а не за да се тътри с 25 по 30 промили баир. И в момента у нас локомотивите се товарят по този начин, а не за да осигурят необходима търговска скорост (както е в други страни с подобен релеф - Австрия и Швейцария). Хидравликата е доказано че вирее само в страни с желязна дисциплина - Австрия и Германия (да не се бърка с ГДР). Вместо да се научим и ние на това, тъпо и упорито прилагаме челния съветски опит, както и натрупаните умения от поддръжката на парни локомотиви. Бой с големия чук, джуркана грес с дизел вместо масло, пък после - гнилите капиталисти ни пробутали лоши локомотиви. Ако беше поддържан както трябва, и ако беше използван както трябва, и досега щеше да е в движение.
За съжаление този подход продължава и след това. Търси се нов локомотив - V320, направен за скорост до 160 км/ч, и се тества в София-Перник, Сф-Пловдив или ГО-СтЗ с товарни влакове. Със същата хидравлика. Добре че не го поръчаха - и на него щяхме да намелим сто кусура.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
"Съгласно първия протокол за ленд-лийза (общо е имало 4 протокола), само 20% от доставки са били военната техника, а 80%  - промишлено производство и продоволствия. Съюзниците са доставили в СССР 1900 локомотива, а за същия период в страната е било произведено само 446 локомотива. Били са доставени 11 хиляди железопътни вагона, а в същото време в СССР са били произведени малко над  хиляда." 

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
При примера с доставката на локомотивите серия Е става дума за периода на Първата световна война.

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Колега mitko0888 , казах ,само ,че съм го чел и не съм сигурен за истината.Както знаеш по онова време имаше информационно пълно затъмнение или само дезинформация.
А , че 04 е използван като момче за всичко съм съгласен напълно с теб.И въпреки хамалската и каруцарска употреба - корава машина.Което пък е супер реклама за SGP . Когато бях стажант и механик в депо В.МАРКОВ локомотивите се поддържаха добре.Е имаше и побългаряване,но в границите на допустимото.Имам пред вид 1980 - 1984.За после не зная.Вероятно след 90-та всичко е смазано,както и всичко останало.Държава на самотек , кражби , далавери и лапане.
И наистина за времето си 04 е водещ в данни и възможности,макар че само американски локомотиви на са пробвани тук.
Всички решения са вземани от партийни другари без познания и опит.Професионалистите са чакали отгоре какво ще кажат като тяхното мнение не е било меродавно.Така е било,така и ще бъде.поне в БГ.
Какво имах пред вид за T-12b . МАЙСТОРА-БРИГАДИРА тогава човек пред пенсия,стар моторен механик,се съмняваше,че това е преработен самолетен бензинов мотор в дизелов.Само те бяха с по 4 клапана на цилиндър и имаше място за 2-ра дюза.Клапаните НЕ ПОМНЯ дали не бяха и кухи?С прах за по-добро охлаждане.Тъй като само в авиациата по онези времена,всичко е било по 2,за по сигурно.
Така и не е ясно каква точно конструкция е двигателя , защото и оборотите са много високи за машини от този клас.500 / 1500 мин.
T-12 c - същия , но по-мощен.
Все едно.Австриеца си е култова машина.
И все пак,остана ли поне 1 за музея или всичко на скрап?

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Aко е бил преработен от бензинов в дизелов двигател ( пълен абсурд), то нищо не е останало от авиационния...при общо сухо
тегло 5900 кг!!! .. и не е реактивен все пак :sarcastic:

Да, около две (и повече) десетилетия по-късно фирма SGP, се насочва и
към авиостроенето на малки самолети, но всичко приключва
след загубата на първия им прототип с катастрофата при поредното изпитание за летателни характеристики.

Всъщност загубването за света на SGP, започва със закупуването им от Сименс ( както каза Митко).

Колкото до огънати колооси, са им сменени само осите
 след инцидента на дерайлиране от БДЖ-04.15 в тунел "Зли дол" (изолиран).
Просто новите оси са с 20 мм по-дебели и вече нямат проблем.
По-добре е от сегашното счупване на ос, каквато имаше
наскоро у нас на "по-модерен" лок.

Ходообръщателите са им сменени зъбните колела на
входящия вал с  нов ъгъл на конусовидност, след като
наш локомотив го тестват по маршрут WIEN-GLOGGNITZ-
SEMMERING-MURZZUSCHLAG и проблема е решен.
Спира се самоволното им изключване в наклон.

Ха познайте, кой точно локомотив (BG BDZ-04.??) е ходил
(обратно?) официално до Австрия?
Жокер - единствения бракуван, в
последствие през 1996 възстановен и работил до 2000!!!

За нашите петдесет локомотива произведени в две серии,
30бр. (1963-1964) + 20 бр.(1965-1966) нулева серия се явява
прототипния локомотив OBB-2020.1!!!
 ;D





« Последна редакция: 14 Май 2017, 21:36:06 от pach »

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
ЛОКА е 4-25 или 04-25.
Историята познава доста преработки на бензинови машини в дизели като концепция и сигурност.Има една история за преработка на изостанали от масово производство двигатели на изтребител ЯК-9 за кометите,пътували по нашето ЧЕРНОМОРИЕ.
Преди много години.
Това е друга тема , която не е за този форум.
Иначе , ДА , всички тези ремонти вследствие на експлоатация австрийците корегират и машините работят.
До колкото си спомням над вратата за машинното , тази,която е зад машиниста имаше устройство против претоварване.Над тегло 600 тона на влака се изключваше ходообръщача.Което в последствие е шунтирано с цел да се товари яко добитъка.Унищожиха хубавите машини и това е.
За няколко години леш.
SGP и през войната са работили за Вермахта.Очевидно после има някакви игри и въртележки.
http://www.strassenbahnjournal.at/wiki/index.php?title=Type_E1 - и ето тези трамваи май се търкалят още по улиците на СОФИЯ

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Да, позна!
Локомотива е БДЖ-04.25 и не е ходил отново до Австрия.
Просто минавайки типовите изпитания и товарните проби
при приемането последователно са монтирали два
ходообръщателя пратени от България.
Горе малко съм заблудил с "конусовидност"-та.
Всъщност става въпрос за "усукани" зъби по входните зъбни
предавки в ходообръщателите. Били са завъртяни спрямо оста
на 6 градуса. При правени проби с 3 градуса отново е имало нестабилна работа и самоизключване.

А това за преработен двигател от самолетен са просто градски легенди. Може би породени от характерното "свирене" на определени
обороти, което е познато за дизеловите двигатели в локомотивното строене.
Бих искал да видя самолетен двигател с общи габарити от порядъка
на 3.3 х 2.1 х 1.4 метра!!!!... И сухо тегло около 5.9 тона.
А ако добавим работното масло само на двигателя - става вече 6.5 тона!!!

При кометите има такова нещо, но дори техните двигатели не са с такива габарити именно защото са самолетни. Но това е друга бира :drinks:

ПП. На кабините отзад не знам дали е имало такива ограничители.
Там в първа кабина са били шалтерите за външно зареждане и
подгряване на двигателя, както и нивомерното стъкло на двата
допълнителни резервоара с гориво (2х150л) монтирани в покрива над преградните стени. Мисля, че тези стъкла и брояча на изминатите илометри са били и на втора кабина в задната стена.
« Последна редакция: 15 Май 2017, 08:36:53 от pach »