Автор Тема: Интересни снимки на български подвижен състав  (Прочетена 670612 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Интересни снимки на български подвижен състав
« Отговор #930 -: 01 Февруари 2016, 13:41:33 »
...на този му има табелката...

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Интересни снимки на български подвижен състав
« Отговор #931 -: 01 Февруари 2016, 20:54:27 »
Това е локомотив 15.99 от района на София.

Беше зарязан в края на 1979 г. на централна гара София, а какво му се е случило после, не ми е известно.

Той е от групата на втората доставка, номера 15.(86-105), 20 броя от DR от 5.1956 г.
Особеното при него са наистина табелите. Локомотивите са пристигнали от ГДР с готови табели и те са правени по техните павила, а не по нашите. Това означава по стандартния тогава там "Шпиц" (остър) шрифт, влязъл като стандарт в DRG от 1937 г. и валиден в DB до към 1948, а в DR до 1965 г.

Това са единствените 20 локомотива у нас с такива табели. Ето и две снимки,
качени нагоре от Иво и Владо:



« Последна редакция: 04 Февруари 2016, 21:17:03 от CaLLlo »

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 355
  • Рейтинг: 110
Re: Интересни снимки на български подвижен състав
« Отговор #932 -: 01 Февруари 2016, 22:49:18 »
Цитат на: CaLLlo link=topic=3529.msg103225#msg103225 date=1454352867
Това е локомотив 15.99 от района на София.

Беше зарязан в края на 1979 г. на централна гара София, а какво му се е случило после, не ми е известно.

След това 15.99 беше в база Бодрово заедно с други "лодки". През 1982 или 1983 г беше запален и известно време обслужваше смесени влакове между Вакарел и Чукурово. Лично съм пътувал в такъв влак. През 1995 г беше нарязан в ж.п.завода.
Горното не е снимка, а картина и според мен не е вярна. Доколкото знам, 15.99 не е работила в мините, а си беше на БДЖ до края.

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: Интересни снимки на български подвижен състав
« Отговор #933 -: 02 Февруари 2016, 00:27:36 »
Това не е ли именно Чукурово?

Гледам въглищата - същинкски кафяви чукуровски плочи....

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Интересни снимки на български подвижен състав
« Отговор #934 -: 02 Февруари 2016, 08:21:48 »
Шрифта е значително различен - вижда се и на горната снимка с 35.24 и 15.93
Най-добре си личат разликите именно при изписването на "5"-ците и "9"-ките.
Табелката на 15.99 е изработена от алуминий. Вероятно така е била оригинална дошла от DR през 1956г.
Свалена е точно през 1979г. от самият локомотив. Според държавен архив, това е снимка направена в мина Перник.
« Последна редакция: 02 Февруари 2016, 08:25:05 от pach »

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 355
  • Рейтинг: 110
Re: Интересни снимки на български подвижен състав
« Отговор #935 -: 02 Февруари 2016, 08:23:20 »
Може и да е Чукурово. Там по принцип работеха EL2. Ако са работили парни локомотиви в мината, то е било инцидентно.
Като малък сме живяли две години в Чукурово, където баща ми беше на работа. Помня много добре електрическите EL2 в мината и "лодките", които караха влаковете към и от Вакарел. При необходимост обаче "лодките" са ходили да помагат и в мината и е възможно такъв случай да е отразен и на картината.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Интересни снимки на български подвижен състав
« Отговор #936 -: 02 Февруари 2016, 08:51:13 »
Това било снимано в Бургас. Не знам дали вече не е показвана снимката.



bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Re: Интересни снимки на български подвижен състав
« Отговор #937 -: 02 Февруари 2016, 09:28:09 »
Снимано е в депо София и това е последната Фиатка след възстановяването и за музейна през 1990 г и преди да бъде съсипана.
В дъното зад халето се вижда и една двуосна мотриса, която дълги години стоеше там с дупка в покрива.
« Последна редакция: 02 Февруари 2016, 09:29:43 от bdz43r »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Интересни снимки на български подвижен състав
« Отговор #938 -: 03 Февруари 2016, 15:51:55 »
 :yahoo: :yahoo: :yahoo:

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 355
  • Рейтинг: 110
Re: Интересни снимки на български подвижен състав
« Отговор #939 -: 03 Февруари 2016, 19:12:27 »
Цитат на: pach link=topic=3529.msg103230#msg103230 date=1454394108
Шрифта е значително различен - вижда се и на горната снимка с 35.24 и 15.93
Най-добре си личат разликите именно при изписването на "5"-ците и "9"-ките.
Табелката на 15.99 е изработена от алуминий. Вероятно така е била оригинална дошла от DR през 1956г.
Свалена е точно през 1979г. от самият локомотив. Според държавен архив, това е снимка направена в мина Перник.
Продължавам да твърдя, че това е снимка на картина, а не на действителна композиция, независимо какво пише в Държавен архив. Вижте и нереалната поза на човека в ляво върху багера.
В таблицата за серия 15 стр.374 на електронното издание на "Локомотивното стопанство на БДЖ" за 15.99 пише "Бракуван 1993 г". Локомотивът не е бил продаван на мините, както например 15.103 от същата доставка. Най -вероятно художникът на картината е рисувал по снимка на 15.99 и е сложил този номер на картината си.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Re: Интересни снимки на български подвижен състав
« Отговор #940 -: 03 Февруари 2016, 19:16:45 »
Багерът и човекът до него са нарисувани, но пък локомотива и първите 1-2 вагона са си снимка.
На мен ми прилича на част от снимка, а останалото е дорисувано върху заден план от друга снимка. Дори си личи границата между двете.
« Последна редакция: 03 Февруари 2016, 19:18:48 от bdz43r »

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 355
  • Рейтинг: 110
Re: Интересни снимки на български подвижен състав
« Отговор #941 -: 03 Февруари 2016, 21:33:37 »
Цитат на: bdz43r link=topic=3529.msg103266#msg103266 date=1454519805
Багерът и човекът до него са нарисувани, но пък локомотива и първите 1-2 вагона са си снимка.
На мен ми прилича на част от снимка, а останалото е дорисувано върху заден план от друга снимка. Дори си личи границата между двете.
Аз съм съгласен с това твърдение, въпреки, че срещам за пръв път такава комбинация "снимка-картина". Ако обаче влакът с 15.99 начело е снимка, мястото не е Перник, а Чукурово. 15.99 не е била продавана на мини Перник, което се потвърждава и от книгата на инж.Деянов. Според баща ми обаче понякога "лодките", които са пътували от Вакарел до Чукурово са помагали в мината при товаренето на вагоните. Вероятно тук имаме точно такъв случай.
« Последна редакция: 03 Февруари 2016, 21:35:22 от Petko Ivanov »

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Re: Интересни снимки на български подвижен състав
« Отговор #942 -: 04 Февруари 2016, 00:51:05 »
Все пак,най вероятно снимкатата е от мини Перник. Вероятно е ретуширана,но едва ли някой е правил толкова сериозен "фотошоп"
А багера товари откривка-скална и земна маса,намиращи се над въглищния пласт.
« Последна редакция: 04 Февруари 2016, 01:01:55 от misan »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Интересни снимки на български подвижен състав
« Отговор #943 -: 04 Февруари 2016, 08:29:18 »
Снимката е явно пропагандна, и както казва Тодор - сглобена от две.
Дясната половина си е БДЖ-15.99 заедно с вагоните и насипа.
Лявата половина е добавена от някъде, вероятно при експонацията върху фотохартията.
Не бих се учудил ако е сглобена дори от три части - насипа на преден план, закриващ багера също е неестествен.
От тук присъстващите май само аз и Сашо сме се занимавали с "аналогова" фотография и знаем как се прави това!
Най-добре се вижда, че е добавено, при частта с багера. Той всъщност дори да вдигне докрай кофата,
по елементарна геометрия и физика, не би могъл да товари върху тези вагони в дясно.
Заради добавката явно е и силно ретуширана, в следствие на което лицето на
"човека от работническата класа" (партията обичаше такива определения) е безлично - като на кукла.
Пък и самият насип по който влака минава според мен би се свлякъл от тежестта му - твърде близо е склона му до релсата.
Колко би тежал влак с така натоварени вагони? И какви са точно тези вагони - може би са и саморазтоварващи се?
За това смятам, че фотомонтажа е пропаганден, следователно може и най-вероятно не е в мините на Перник.
Аз не знам дали е имало открити мини за въглища там - запознатите да допълнят.

ПП. Впрочем поне според една снимка от книгите на инж.Деянов БДЖ-15 са пращани и като помощни машини
с БДЖ-46 до Перник и обратно. От там до изкарване на влак от мината има "една крачка" май. Така че, дори снимката да е
измислена, има вероятност все пак софийски БДЖ-15, да са влизали до мините...
« Последна редакция: 04 Февруари 2016, 09:52:08 от pach »

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Re: Интересни снимки на български подвижен състав
« Отговор #944 -: 04 Февруари 2016, 11:53:30 »
Мини Перник са единственото минно предприятие в България,където са използвали нормалнорелсови парни локомотиви  при самия добив, за отвозване на натоварените вагони и докарване на празни.
В Марица Изток също са използвани парни локомотиви,но само при полагане на нов и все още нелектрифициран  железен път. В Мини Перник експлоатацията на последните парни локомотиви приключва през 1988 година. Доколкото съм запознат,накрая работи само един локомотив,14 серия.
А снимката е много интересна  ,но не вярвам да е пропагандна.
Багер товари скална маса на влак,а работник си почива на къс скална маса- обикновена сцена от ежедневието.Напълно е възможно локомотив 15-99 да е даван в помощ на мини Перник,както и голям брой локомотиви от същата серия са работили в комбината Кремиковци,преди там да отидат 51 серия.