Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby
За околовръстната линия
zazo:
Тука съм съгласен с Венци. Корените на упадъка на железницата, в частност и на околовръстната линия за заложени много преди "да избухне демокрацията :lol:". Много хора (включително и аз доскоро) не си дават сметка, че огромна част от жп мрежата ни е от преди заветния 9 септември. А голяма част от всичко, което се е случило след това е напълно неадекватно от стратегическа и икономическа гледна точка.
jopeto:
Имам предвид че трасето си седи и е още незаето, каквокато са изкормили линията!? Пак може да се използва.
pach:
Тук наистина се бърка епохата.
14-та линия се пъддържаше и работеше по време на социализма,
именно защото тогава все още имаше стратегическото значение,
с което е замислена и построена преди 9-ти септември.
Съвсем друг е въпроса, че тогава не се обновяваше, но пък работеше доста усилено.
Гарите за които съм сигурен, че се ползваха усилено бяха:
гара Слатина ----> нямам точни сведения за товарите там...
гара Пионер ----> строителни материали (впрочем до демонтажа и миналата година), хартия (сега "Полиграфснаб"),
дървен материал от и за завод "Фурнир" (по 10 композиции на седмица).
отклоненията в кв."хладилника"----> разтоварището за "Мототехника"
(тук идваха съветските коли които не се превозваха с шлепове до пристанище ЛОМ), завода за безалкохолни напитки - сега "Пепси/Агрима", хлебозавода, завод "Електра" и т.н.
гара Перловец до бул.Арсеналски----> музея "Земята и хората" е в бившо хале на голямият завод там
(май беше печатен комбинат след закриването на погребите там),
часта на южния парк зад басейна "Спартак" беше военно поделение(май транспортно),
а в съседство имаше огромен склад на "Топливо" за въглища и дървен материал.
завод 12 ----> Балканкар - тук съм виждал композиции от палтформи с повдигачи каквато Тано си е направил,
гара Сердика----> цимент, строителни и горивни материали "Топливо" ,плодове и зеленчуци на "Булгарплод",
гара Стан ----> ТЕЦ "Земляне" (нямаше газификацията), май имеше връзка с млекокомбинат "Сердика" (сега Данон) и др.
Всички тези гари поне един път седмично получаваха
по една средно 20/30 вагонна композиция, която я разменяха в съответната гара "пълно за празно".
И досега ако се разходите по гара Захарна фабрика, ще видите че тя не е била само пътническа,
щото още съществуват над 12 глухи коловоза в района за складове и разменни/отправни,
тъй като явно е била изходна гара за 14-та линия, в частта и до "Погребите".
За останалата част изходна гара си беше "Подуене".
Така че тук социализма наистина го набъркахте не на място.
Поддържаше се и работеше.Друг е въпроса, че сега съществуващия пътен възел
на бившия бул.Димитър Зехтинков и бул. 9-ти Септември - сега бул.акад. Александър Гешов и бул.Борис ІІІ
при срутения вече "завод 12"(поредния бизнес-център) го проектираха и показаха чрез скици
в списание "Автомобилен свят" още в мартенския му брой на 1972г.
Този пътен възел беше реализиран едва в "новото време" - при "демокрацията"...
...бих казал че 30 години по-късно изтупаха прахта от стария проект и "усвоиха" милиони за
проектирането му... и още милиони за изграждането му.
Всъщност "скъсването" на това място обрече 14-та линия на гибел, или поне даде началния тласък.
После вече всички знаете как се развиха нещата.
Best Ripper:
Кольо, нещата не опират само до социалистическото малоумие. Има и ред икономически предпоставки от глобален мащаб, които никой не е можел да предвиди преди 30-50-80-100 г. Проблемът на сегашната железница е повече от комплексен. За никого не е тайна, че товарните превози крепят една железница, а пътническите имат минимална печалба, тъй като имат и социална функция. А за какви индустриални зони става въпрос по-горе? Колко завода от преди работят или изобщо съществуват сега??? Те като не работят, за какви товарни превози и за каква железница ще говорим, а, jopeto? Да стои някакъв клон от гара Сердика до електрокарния завод на Красна поляна??? Че ти виждал ли си какво е останало от този завод, гордост на социализЪма, а? Една административна сграда и една метална ограда! НИЩО друго! Само бетонните фундаменти на складовете и халетата от едно време! И сега какво? Да се поддържа някакъв клон към небитието, а? Супер изгодно икономически! Или музей на ЖП транспорта на гара Сердика? И той какво ще показва на туристите? Бавно и методично разкостване на вагони и локомотиви от тумби мангали! Няма що - супер гордост ще е!
Дори и заводите да работят, за да оцелеят и съществуват, им се е наложило тотална смяна на производство, както и модернизирането му. Ако навремето примерно в завод Х са работели 2 смени по 5000 души, по сега работят 2 смени по 750 души примерно. Просто заводът се е осъвременил, сменил машини, въвел роботи и... нуждата от транспорт на работна ръка е намалял в пъти! За каква изгода говорим да се възстановя железница??? Тя кога ще си избие разходите??? Дори държави като Великобритания, които не са минали през социализЪма се принудиха да закрият хиляди километри жп линии, защото не са изгодни икономически. В Швейцария примерно е друго - там и държава стимулира използването на железницата, НО... Ако загледате филмите за швейцарските железници /така стоят май из склада и няма кой да ги гледа.../ и малко се замислите, ще видите, че както небрежно се разказват сладки приказки, така съобщават, че в град Х е заводът на еди коя си фирма, в град У е заводът на еди коя си фирма, в град Z - на еди коя си, в град... Тоест, карат се суровини и се извозва готова продукция. Тоест, икономиката РАБОТИ, ПРОИЗВЕЖДА! И железницата има и тя работа и печалба. А у нас???
Та затова викам, че си чешете клавиатурите с некви неясни носталгични фантазии...
pach:
Карта на София от 1924 година.
карта на София от 1972h
jope всъщност и Тодор знае какво стана с работещия до последно участък до гара Пионер!!!
Демонтиран толкова ударно (за три дни), че сега украинския собственик на "Полиграфснаб"
съди НКЖИ, БДЖ (значи и държавата) за това, че имайки пет (5) годишен договор за превоз на стоката му,
по релси (тоест с железопътен транспорт) всъщност релси вече няма. Мноооого му е изгодно икономически
в момента да прекарва чрез ТIR-ове по две/три огромни "рулца" хартия и картон от всякаква тежест (съответно качество)
когато на вагоните товареше по 7/10 такива дори и в най-лошите му времена на стагнация.
Заради малоумието на народ който стана по тъп от телефоните си и подобни мрънкащи и вечно песимистично/недоволни хора
всъщност се демонтира линия и дни по-късно Фъндъкова обяви "нов" проект за нея - скоростен трамвай, свързващ
Централна гара с зала "Арена-Армеец"(не "Арена-Арменец" :bad: ) .
Тоест унищожихме нещо, за да го строим отново :fool:!!!
<<<< ...така ще могат потоци от хора извън София, да пристигат с влакове и направо с трамвая да стигат
до залата за спортни събития или голями концерти..."- бисерче на бб.
Джопе, достатъчно си прав - трасето все още стои, ама до кога, щото апетитите към него вече валят от всякъде.
Като се почне от разни "еко организации" подобни на послушковците срещу шистовия газ (подлоги на руския петрол),
които искат вело и ...куче(!!!) алеи на негово място, премине се през различни бисерни проектчета за базари, пазари за зеленчуци и
мини-магазинчете тип "пътеката" в Младост, та се стигне до апетити от всички кметове, бизнесмени и притежатели на околни имоти,
с цел разширяването им като "закупят, чрез честни търгове" атрактивната земя на трасето.
Някога древния Рим за да мине с легионите си е строял трайни пътища и така е навлизал в нови земи,
които беспорно са се развивали в пъти повече, при наличието на тези пътни "магистрали"
(в Родопите все още има римски пътища с трайна настилка !!! - вече 2000 години от както са "павирани"),
но ние правим както винаги обратното - затриваме съществуващите пътища, за да може да ликвидираме и
последната фабрика или някаква индустрия, която ни държи настрани от крайния ефект на "Проект Ран-Ът"!!!
Докато има роби, ще има и робовладелци!
А като гледам наоколо - пълни се със мърморещи скептици, които са си готови роби!
А ето и карта на София от 1934 г- строителни зони и ...околовръстната линия е вече изградена:
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия