Автор Тема: DCC управление по система "много единици" (consisting)  (Прочетена 11075 пъти)

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Поради липса на достатъчно информация до момента във форума отварям тази тема в полза на всички интересуващи се. Ще се постарая да опиша максимално добре вариантите за съчленяване на повече от един локомотив в състав по система "много единици".

Има някой особенности с които трябва да се запознаем преди да продължим напред. Това включва модела и възможностите на цифровата централа, както и възможностите на самите декодери. Термина който ще използвам от тук за напред ще бъде консист (eng. consist), тъй като така се казва и е обозначен по този начин във всички цифрови централи, който го поддържат, но вие ако искате го разбирайте като "тандем", "група" или "много единици".


Част първа, що е то тандем и има ли то почва у нас.

До момента съществуват три основни режима за каране в тандем. Четвъртия е комбинация от други два и ще го разгледам накрая на статията. Всеки един от тези режими  има значими разлики в логиката на управление на подвижния състав.

А. Стандартен/основен тандем (basic consisting) - това е най елементарния начин да съчленим два локомотива. Този метод е задължителен (или поне силно препоръчан) за двусекционни и трисекционни локомотиви, който имат задвижване във всяка една секция, но само в случайте когато всеки мотор има нужда от собствен декодер. Ако декодера е достатъчно мощен да захранва 2 мотора паралелно тогава това е частен случай и аз няма да го разглеждам тук. Въпреки че лично аз силно препоръчвам това да не се прави! Всички знаем че няма два еднакви мотора дори на един производител, който да работят напълно еднакво.
При избор на този режим не е необходим някакъв специален хардуер или декодери. Всяка централа може да управлява в този режим дори да не го пише в документацията. Естествено ако инвестираме в по-скъпи и добри декодери резултатите ще са още по-добри. В какво се състой това управление? Както казахме това е най елементарния начин и той се постига чрез програмиране на два или повече декодера с еднакъв адрес (ID). Много от вас биха казали че това не е нищо особенно, имало го е винаги. Да така е, но към настоящия момент това се казва "Basic consist". За единични локомотиви този метод не е много препоръчителен, но е напълно приложим.

+ предимства: Не изисква специална централа. Бързо, лесно и удобно за кратки проби при фино настройване на декодерите.
- недостатъци: Липса на достатъчно гъвкавост, всеки декодер трябва да бъде предварително настроен. При отделяне на локомотив от тандема той трябва да бъде препрограмиран отново. Функциите работят еднакво за всички локомотиви в групата, което води до усложняване ползването на функциите.


Б. Универсален тандем (universal consisting) - Това е осъвременен вариант на предния метод. Основната разлика тук е че централата трябва да поддържа този режим. Как работи това съчленяване? Тук всеки локомотив си има собствен адрес (ID) както нормално биха имали. В централата се добавя/дефинира нова "логическа" единица (логически локомотив) на който му се присвоява адрес (ID) от 1 до 127 (според стандартите на NMRA това са резервирани адреси за съчленени състави). Адреса (ID) на така създадения вече тандем трябва да бъде различно от реалните адреси на физическите локомотиви. Това се извършва върху главната релса респективно целия макет където са разположени локомотивите. Не се осъществява реално програмиране, тъй като цялата операция е логическа за централата. Добавянето в тандем става като всеки един локомотив се добави под адреса (ID) на тандема. Пример ако имаме три отделни локомотива с адреси 3, 5 и 8 ние дефинираме логически тандем с адрес 15 и под него добавяме адреси 3, 5 и 8. В този случай централата се ангажира изцяло с подаването на пакети до всички локомотиви участващи в тандема. Съчленяването по този метод е много лесно и изключително гъвкаво тъй като всичко става автоматично върху главната релса. Управлението по движението на тандема се извършва чрез който и да е адрес 3, 5, 8 или 15. Функциите на отделните локомотиви са достъпни само чрез индивидуалния адрес (ID) на съответния локомотив. Обикновенно се ползват свирките и звънците само на първия водещ локомотив. Двигателите на останалите се запускат по-отделно.

+ предимства: Бързо, лесно, изключително гъвкаво. Общо управление по движението, отделно управление на функциите.
- недостатъци: Оскъпяване. Изисква централата да поддържат тази функция. Предава паралелно данни до всички единици участващи в тандема. При карането на няколко тандема едновременно е възможно да се появи забавяне на командите особенно ако макета е голям и има лошо опроводяване или свръзки.


В. Съвременен/модерен тандем (advanced consisting) - Този метод е най новата разработка в цифровото управление. Предлага изключително висока гъвкавост като надгражда предните два метода и добавя още повече опции. Този метод е най модерен, но и в същото време може да се окаже доста труден за разбиране и объркващ. Тук вече вкарваме в играта по-скъпа централа както и скъпи декодери. Добавянето на локомотиви в тандема е аналогично както при предния метод. Дефинираме тандем който е тип "advanced" (<-- така излиза в менюто и изрично го указваме). Разликата тук е че при този метод централата изпраща един единствен пакет за всяка операция. Ключът към този вид съчленяване се намира в CV19 на декодерите. Чрез стойността записана там локомотивите знаят че се намират в тандем. По подразбиране стойността на CV19=0 което значи изключен (disabled). Всяка стойност различна от нула но не по-голяма от 127 отговаря на (ID) на тандема. Стойността остава запаметена в локомотива докато ние не я сменим. Самия адрес се съхранява в битове от 0 до 6 на CV-19, бит 7 има тежест от 128 и служи за обръщане на посоката на движение когато е в тандем. CV19 е още известно като вторичен адрес. Така нашите локомотиви имат два адреса едновременно. ВАЖНО! Има възможност ако локомотив бъде изкаран от тандема без да му се занули вторичния адрес, то той да не реагира на команди за движение чрез основния си адрес (било то къс или дълъг). Само функциите ще работят. Този ефект е нежелан и се проявава при някои декодери. По стандарт са предвидени още 4 CV-та, който са допълнителни, но не всеки производител ги ползва в техните декодери. Все пак ще ги опишем. CV21 и CV22 служат за активиране на функциите на локомотивите през адреса на тандема. CV21 отговаря за функции от F1 до F8, CV22 контролира светлините (FL) и F9 до F12 (бит 0 за предни светлини, бит 1 за задни и бит 2 до бит 5 за функции от F9 до F12.) CV23 и CV24 са аналогични на добре познатите ни CV3 и CV4 за контрол на ускорението и спирачния моментум. Това обаче са опционални CV-та и производителе не се задължават да ги ползват. Друга характерна особенност на модерния тандем е че можете да ползвате локомотивите си с друга система, тъй като информацията за тандема се пази в самите декодери на локомотивите. Просто извиквате адреса на тандема и всички локомотиви тръгват.

+ предимства: Висока гъвкавост, висока надежност, малък трафик от данни по DCC шината. Мобилност и междуплатформеност.
- недостатъци: Оскъпяване. Изисква централа която да поддържа този режим както и декодери поддържащи вторичен адрес и POM програмиране. *
Забележка: Декодери които поддържат CV19, но не поддържат POM режим трябва да бъдат отделно програмирани върху програмна релса.


Г. Смесен тандем (nesting consisting) - Това реално не представлява отделен режим. Състой се от комбинация на други тандеми. Пример, имаме два модерни тандема от по 2 и 3 локомотива съответно. Тандем 15 и тандем 16, обаче искаме да ги караме всичките 5 локомотива в един общ влак, но без да разваляме двата съществуващи тандема. Тук прилагаме следната схема. Дефинираме нов универсален тандем с адрес 17 като под него вкарваме адресите на двата модерни тандема 15 и 16.

Йерархията придобива следния вид:

UC        17
AC   15      16
      2-3   7-8-9

+ предимства: само [*цензурирано*] би ползвал подобна конфигурация в опит да види дали централата му е дуракоустойчива.
- недостатъци: не са регистрирани такива от нормални хора.

_______________________________________________________________________________________________________
* POM (Programming on Main) режим позволяващ на декодера да бъде програмиран в движение върху главната релса.


Надявам се да съм бил полезен :hi: Поздрави на всички и специално на Миро :hi:

Едит: внесени корекции.
« Последна редакция: 16 Октомври 2012, 13:18:40 от BaHkaTa »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:DCC управление по система "много единици" (consisting)
« Отговор #1 -: 02 Октомври 2012, 17:02:19 »
То от Миро май тръгна всичко (той някъде пита за това по-рано)!!!

Да попитам две неща:
1. Когато се програмира ...тандем (че консист ми звучи прекалено като чуждица...както и адванс и т.н.)
на макет, значи ли че всеки декодер на локомотив "знае"(нали е различен физически), от тандемния адрес (ИД)),
 че го програмират за тандем и как "разбира", че влиза в тандема при първоначално програмиране,
 ако е на релса с други локомотиви (на макет)?
Цитат
Б.
....
 Тук всеки локомотив си има собствен ИД както нормално биха имали. В централата се добавя/дефинира нова "логическа" единица (логически локомотив) на който му се присвоява ИД от 1 до 127 (според стандартите на NMRA това са резервирани адреси за консист). ИД-то на така създадения вече консист трябва да бъде различно от реалните адреси на физическите локомотиви. Програмирането се извършва върху главната релса респективно целия макет където са разположени локомотивите....

Тоест ако имаме други локомотиви на релсите, те как ще реагират при такова програмиране за тандем?

Втория въпрос може и да е риторичен, ама да го изясним за всеки случай
 (нали ще е "тема-ръководство за DCC управление по система "много единици"."),
таааа... "вторичен адрес" по какво се различава от досега познатите ни "къс" и "дълъг" адреси?
Цитат
ВАЖНО! Има възможност ако локомотив бъде изкаран от консиста без да му се занули вторичния адрес, то той няма да реагира на команди за движение чрез първичния си адрес.
:hi:

advanced - предлагам да ползваме "водещ" (от напреднал)
disabled - предлагам да ползваме "неактивен" (както и до сега сме го ползвали)
ИД - ??? (не всеки е в час и с това съкращение, моля ти се...)
 ;D ;D ;D :hi:

ПП. МДаааа, човек винаги има какво ново да научи...цели четири метода за тандем...!!! :scratch_ones_head:
 :hi: :good:
« Последна редакция: 02 Октомври 2012, 17:06:35 от pach »

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Re:DCC управление по система "много единици" (consisting)
« Отговор #2 -: 02 Октомври 2012, 17:53:27 »
Ще отговоря на втория ти въпрос тъй като по първия ще редактирам предния си пост. Има неточност за което благодаря, ще го коригирам малко по-късно. Програмиране реално не се извършва, всичко е чисто логически. Темата ще търпи развитие, планирам и част втора в която да опиша настройката на декорите за плавен ход, движение напред, назад, еднакви скорости, backemf функцията и прилежащите и под настройки и други.

Вторичен адрес е този който се съдържа в CV19. Той се ползва само и единствено когато локомотивите се карат в тандем (само advanced consist). Къс адрес и дълъг адрес спадат към основен адрес, тоест индивидуален адрес чрез който можеш да си караш локомотива самостоятелно. Идеята е когато се обръщаш към локомотив с ID3 той да отговаря като самостоятелен, но когато от централата се обърнеш да кажем към ID15 (тандема) то тогава всички локомотиви които имат вторичен адрес равен на този подаден от централата да почнат да отговарят на командите. Отностно ВАЖНО, това е страничен ефект, които се дължи на декодера. Някой реагират и на двата адреса, други реагират само на вторичния (когато е въведен) като игнорират основния.  :pardon:

Ще коригирам термините както е подходящо с адрес или ID. Думата advanced в технически превод е по-близка до модерен, напреднал, усъвършенстван. Може би "Модерен тандем" ?
« Последна редакция: 02 Октомври 2012, 23:16:33 от BaHkaTa »

nilfe

  • Trade Count: (75)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 955
  • Рейтинг: 15
  • H0 Епоха 1, 2, K.P.E.V. DRG - ВАРНА
Re:DCC управление по система "много единици" (consisting)
« Отговор #3 -: 02 Октомври 2012, 19:52:33 »
Кои централи поддържат тази възможност? Примерно мишката на Роко поддържа ли я?  :good:

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:DCC управление по система "много единици" (consisting)
« Отговор #4 -: 02 Октомври 2012, 20:03:09 »
Само по-скъпите централи го поддържат. Роковското не е от тях. Всъщност за да се ползва този метод, централата трябва да може да програмира машините ON THE FLY, т.е. на главна, а не на програмна релса, при това при наличие на още 10-20-30 локомотива на същата релса. С прости думи иска се хубава централа, но пък усилието си струва според личния ми опит.
Важна подробност е при едновременна работа на два и повече локомотива, включително и по средат на влака или в началато и вкрая, ЕМФ-а да се намали, за да не става така, че двете машини да работят една срещу друга и вагоните да дерайлират или пък декодерите да се претоварват, ако машините са събрани заедно отпред.
« Последна редакция: 03 Октомври 2012, 10:59:26 от lubomir »

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Re:DCC управление по система "много единици" (consisting)
« Отговор #5 -: 02 Октомври 2012, 23:40:33 »
Цитат на: nilfe link=topic=4003.msg82306#msg82306 date=1349196753
Кои централи поддържат тази възможност? Примерно мишката на Роко поддържа ли я?  :good:

Стандартен/основен тандем се поддържа от всички централи. То даже и поддръжка е силно казано в конкретния случай, но така е възприето към настоящия момент. Реално няма какво да попречи да се кара в стандартен тандем.

Централи поддържащи Универсален и Съвременен/модерен тандем известни ми до момента и с които съм имал допир.

Atlas Commander
Bachmann Dynamis/PRO
DigiTrax
ESU Ecos I/II
ESU Navigator
NCE PowerCab
MRC Prodigy Advanced

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:DCC управление по система "много единици" (consisting)
« Отговор #6 -: 03 Октомври 2012, 08:42:11 »
Цитат на: BaHkaTa link=topic=4003.msg82304#msg82304 date=1349189607
1.... Програмиране реално не се извършва, всичко е чисто логически.

2....Темата ще търпи развитие, планирам и част втора в която да опиша настройката на декорите за плавен ход, движение напред, назад, еднакви скорости, backemf функцията и прилежащите и под настройки и други.

3...Думата advanced в технически превод е по-близка до модерен, напреднал, усъвършенстван. Може би "Модерен тандем" ?


1. А...такааааа...това е много важна информация!
2. Ще стане супер тема (ще имам въпроси към теб и Любо) особено свързани с BEMF.
3. Е, именно де ...модерен <==> водещ ...въпроса е да е на български...
или поне позната дума, че то българският е вече такава каша ... :scratch_ones_head:

А сега на въпроса (който може би е офтоп):
Цитат
Всъщност за да се ползва този метод, централата трябва да може да програмира машните ON THE FLY,
 т.е. на главната, а не на програмна релса, при това при наличие на още 10-20-30 локомотива на същата релса.

Има ли нещо общо това с двата вида програмиране (нещо подобно на ROM и RAM) което гугъла  :sarcastic:
 понякога странно превежда като "режим пейджър"?
(впрочем май и мишката на ROCO може да програмира в двата режима за които питам)

ПП. Дали няма да стане много нахално... :blush2: но някой има ли списък на дешифраторите ползващи това СV-19??? :search:
« Последна редакция: 03 Октомври 2012, 08:44:13 от pach »

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:DCC управление по система "много единици" (consisting)
« Отговор #7 -: 03 Октомври 2012, 11:14:01 »
Не знам какво точно имаш в пред вид "двата вида" програмиране, но ON THE FLY програмирането става едва ли не по време на карането на влака по главна релса и не се налага да го слагаш на програмната отделно от целия макет, хубавото е че програмираш точно определения локомотив въпреки, че по същото време на същите релси може да има още N на брой други локомотиви с декодери. В този случай само машината която желаеш може да се програмира, без да оказва влияние на останалите и да променя параметрите им. Всъщност като се замисля, за да можеш да правиш обединение на локомотиви в една композиция и да ги управляваш като един(аз изобщо няма да говоря за метода с декодери с еднакви адреси, тъй като е прекалено опростен!), централата зъдължително трябва да може да прави точно такова програмиране по време на движение ON THE FLY. В противен случай не виждам как ще може да се променят параметри в декодерите(СV19 и ЕМФ-а) на определени локотиви в момента на скачване, освен ако не се препрограмират на отделна програмна релса. Всъщност при самото обединяване, централата знае, че управялва 2-3-4 или повече машини с различни адреси, като самото управление го прави едновременно и еднакво към всички адресирани машини в този блок от локомитиви.

BateYavko

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:DCC управление по система "много единици" (consisting)
« Отговор #8 -: 03 Октомври 2012, 17:21:45 »
Много интересна тема и очаквам втора част!

Това го правих с ECoS II. Дефинирането на "тандема" е лесно, но очаквах двата V200 да тръгнат с еднаква скорост. Да ама не. Все се настигат. Значи, или има допълнителни настройки по CV-тата или ...?!?

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:DCC управление по система "много единици" (consisting)
« Отговор #9 -: 04 Октомври 2012, 11:05:09 »
ВатеЯвко, ми ти си се отказал на една крачка от края....
Практически трябва да прецизираш скоростите на тандемните локомотиви по-отделно, чрез
настройки и тестване в овален коловоз (за единица време) или в два паралени коловоза,
с два локомотива. И така докато стигнеш до еднакво поведение и на двата локомотива.
Повече, както за методите в тандемното управление описани по-горе от Ванката,
така също и за въпросното индивидуално предварително настройване и тестване на такива локомотиви,
предназначени за тандем, можеш да прочетеш от опита на английското моделно общество тук (дръпни си този PDF):
http://www.tonystrains.com/download/ConsistingGuide.pdf
Знам, че с английския нямаш проблеми, така че ако и ти споделиш опита си тук, ще сме доволни!!!
 ;D ;D ;D
 

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Re:DCC управление по система "много единици" (consisting)
« Отговор #10 -: 15 Октомври 2012, 19:17:58 »
Поради ограничението от 20000 символа в пост, се налага част втора да бъде отделена (трябваше да си чукна 2 поста още в началото ама не се сетих) та така.

Част втора - настройване на декодерите

Ще развия темата в следните точки:

•   Потегляне и ускорение (start/acceleration)
•   Намаляване и спиране (deceleration/stopping)
•   Контрол на скоростта (speed control)
•   Ускорителна крива (acceleration curve/speed table)
•   Баланс на скоростта (trim control)
•   Обратна връзка (back emf control)
•   Динамична връзка (DDC dynamic drive control)

Потегляне

Както знаем плавното потегляне на модела е от изключително значение. Това е първото нещо което се набива на очи и често си казваме „егати каруцата“ когато някой локомотив придърпва без да има значение колко е скъп. Първото впечатление е важно както за вас така и за околните. Как да настройм декодерите си за плавно потегляне?  Препоръчвам това да се прави върху изолирана програмна релса, ако няма такава то тогава изолиран участък от макета или друг отделен овал ще свърши същата работа. Всъщност нужно е място по-малко от метър, тъй като ще настройваме само потеглянето на бавен ход. Допускаме че декодера е с фабрични настройки, ако не е, то желателно е да го ресетнете. Все пак ако не искате тогава ще трябва да изключите някой функции ръчно. В процеса на настройване ще манипулираме със следните CV-та:

•   CV2 – минимална скорост
•   CV3 - ускорение (всъщност това е закъснение на ускорението)
•   CV4 - спиране
•   CV5 - максимална скорост
•   CV6 - средна скорост ( при по евтините и стари декодери това може да липсва)
•   CV29 - конфигурация на декодера
•   CV65 - стартов волтаж (kick start)
•   CV66 - преден тример (forward trim)
•   CV67-CV94 - ускорителна крива (acceleration curve)
•   CV95 - заден тример (reverse trim)

ВАЖНО! Ако декодера поддържа обратна връзка (BackEMF) то тя трябва да бъде изключена тъй като ще оказва влияние. Ускорителната крива също трябва да бъде изключена (CV67-CV94).

ПРЕПОРЪЧВА СЕ! Преди да се пристъпи към работа локомотива трябва да бъде в идеално сервизно състояние, почистен от мръсотия, хубаво смазан, изправни токоснематели, здрави спойки. Всякакви механични фактори който имат влияние върху движението трябва да бъдат отстранени. Също така е хубаво да загреете машинката с около минутка каране ако декодера има обратна връзка (която за момента е изключена), ако ли не тогава без предварително загряване.

Първо изберете стъпките за контрол на скоростта (speed steps) 14/28/128  с която искате да управлявате локомотива си, това е ключов момент от който зависят и други неща за в бъдеще. Това става чрез бит 1 на CV29 или през програмните менюта на централата ви. Изберете стъпките и потвърдете, програмирането ще стане автоматично. Променяме бит 4 от CV29 за да изключим и ускорителната крива. Изключваме и обратната връзка ако има такава. Зануляваме стойностите в CV-та  2, 3, 4, 6 и 65 (някой декодери на възприемат стойност 0 в тези CV-та, тогава записваме 1-ца), а в 5 сложете максималната възможна 255. От това стартово положение започваме да увеличаваме стойността на CV65 през една стойност. Слагаме стойност 1 и подаваме от мишката/джойстика скорост но само с едно деление! Не ускорявайте повече от една стъпка! Локомотива ако тръгне сте късметлии. Вероятно е обаче да забръмчи и изобщо да не помръдне. Продължаваме да увеличаваме стойността на стартовия волтаж докато локомотива преодолее съпротивлението и започне да се движи бавно и плавно при подадена скорост от едно деление на управлението. При постигането на желан визуален ефект считаме че потеглянето е настроено и преминаваме напред. Сега настройваме минималната желана скорост от CV2 при подадена скорост на първа стъпка. Най добре е да се изчисли мащабно. Ако декодера ви не поддържа стартов волтаж тогава настройката се прави като заменим CV65 с CV2. Използваме директно минималната скорост. При задоволителен резултат преминаваме към следваща точка ускорение.


Ускорение

Вече можем да зададем стойност по-голяма от 0 в CV3, с което активираме ускорението. При стойност 0 декодера реагира директно на командата от централата. Колкото по-голяма е стойността толкова по-бавно се извършва самото ускоряване. Има обаче един подводен камък, който остава скрит за крайния потребител. Ще навлезна в дълбоки детайли за да ви стане ясно как всъщност работи CV3. На Английски темина е „time delayed acceleration“, но за краткост на всякъде го изписват просто „acceleration“ като пропускат останалите факти. На Български не звучи добре „време-закъснително ускорение“ или „забавено ускорение“. За нас ще бъде само „ускорение“, но все пак да кажем чисто теоретично как всъщност се контролира ускорението. Това става чрез вмъкване на времеви интервали между две съседни стъпките по скалата на ускорението. Точно заради това CV3 работи на реципрочен принцип. Увеличаваме стойността и ускорението пада, намаляваме стойността и ускорението се дига. Според официалната документация RP 9.2.2  „ускорението“ се изчислява по формула, която всъщност дава времевото закъснение между прехода от две съседни стъпки, но така или иначе това влияе и на ускорението. Формулата е следната стойността на CV3 се умножава по 0.896 и така получения резултат се дели на броя на стъпките. CV3 * 0.896/стъпки
Пример CV3=5 * 0.896 = 4,48 делено на 128 стъпки получаваме закъснение от 0.035 секунди на стъпка. От тук следва че ако дадем пълна газ от централата при 128 стъпки локомотива трябва да ускори от 0 до пълна скорост за 4,5 секунди.
Същия пример при 28 стъпки би имал закъснение от 0.16 секунди на стъпка.

ВНИМАНИЕ! Различните декодери възприемат различни стойности за CV3. При някой е максум 31, при други е 255. Виждате че максималното време за достигане на пълна скорост при 128 стъпки варира между 28 секунди  при едните и ще бъде 2 мин 18 секунди при другите. Също така въпреки ясните стандарти, много производители не спазват RP 9.2.2 и техните времеви закъснения са с други стойности. Консултирайте се с ръководството за екслоатация на вашия декодер. След като вече сте настройли желаното ускорение, можете да пристъпите към настройките за спирането.


Намаляване и спиране

Не по-малко важен елемент е и спирането на всеки влак. Никой не би се изкефил композицията му от вагони да се накачулат един върху друг при рязко спиране щото разбираш ли локомотива спира като верижен трактор. Намаляването на скоростта работи по абсолютно същия принцип както бе описано по-горе с тази разлика че движението е надолу по скалата. Стойностите на ускорението и на спирането обикновенно са равни, но не е задължително. Наличието на махавоци в повечето локомотиви е особенност с която се съобразяваме тъй като при спиране добавят още малко спирачен път въпреки че декодера не им подава захранване след достигане на стъпка 0 = стоп!  В тези случай просто експериментираме до постигане на желан визуален ефект. Колкото е по-голям маховика толкова повече кинетична енергия съдържа, която трябва да се трансформира в механична чрез редуктора преди да спре. Така че настройвате както ви харесва според типа на машината, теглото и и не на последно място самите вагони и бройката им. Аз лично ги правя с равни и дори по-големи стойности (в полза на CV4) защото не държа локомотива да спре за същото време за което е ускорил. Предпочитам локомотива да спира изключително бавно и измине още малко път преди да се установи в пълен стоп. Може би щото са ми по длъжки влакчетата и така ми харесва повече.


Контрол на скоростта

Искаме локомотивите да имат подходяща мащабна скорост, а не просто да прелитат на максимум с колкото сила им държат моторите. Вкарваме в играта CV5 и CV6 отговорни за средна и максимална скорост. Започваме да намаляваме стойността в CV5 с което ограничаваме тока от декодера към мотора така че да се движи с желаната от нас мащабна скорост. CV6 изчисляваме да бъде някъде около средата между минималната и максималната скорост.
Пример CV2=7 и CV5=196 тогава изваждаме минималната скорост от максималната и получаваме стойност 189. Получения резултат делим на 2 и получаваме 94,5. Записваме закръглената стойност в CV6. Може да бъде и по-ниска естествено, както и по-висока, но тогава ще се наблюдава друг ефект. CV6 играе ролята на праг като разделя ускорителната права на 2 части. Ако стойността е по-малка примерно 60 тогава ускорението в първата половина на скалата от 0 до 60 ще бъде по-плавно, а във втората от 61 до 196 ще е по-разко. Ако стойността е по-висока примерно 132 тогава ускорението ще е по осезаемо в първата половина на скалата от 0 до 132 и по-плавно от 133 до 196. Тук можете да експериментирате на воля и да разчупите ускорителната права.

ПРЕПОРЪЧВА СЕ! Водете си дневник за всеки локомотив кога и какви настройки сте променяли особенно ако не разполагате с четяща централа. Записвайте текущите стойности и пазете на сигурно място (най добре в кутията на самия локомотив). Ще ползваме тези данни в следващите точки.


Ускорителна крива

Това е доста осъвършенстван метод за плавно ускорение и забавяне. Аналогичен е на горния метод описан с CV6 с тази разлика че тук разполагаме с цели 27 точки чрез който можем да разчупим още повече ускорителната права и да я превърнем в ускорителна крива. За целта активираме тази функция от бит 4 на CV29. Добавяме тежест 16 към стойността записана там. Тоест от 6 я променяме на 22. С този наш избор казваме на декодера да се води от стойностите на CV-та 67 до 94, като игнорира напълно стойностите в CV-та 2, 5 и 6. Тъй като в предните стъпки сме отделили време за настройване на плавното тръгване, ускорение, скорост и спиране а сега искаме да игнорираме всичко това и за да не ни е бил труда на празно ще ползваме данните от дневника на локомотива. Стойността от CV2 копираме в CV67 а стойността от CV5 копираме в CV94. Така запазваме минималната и максималната скорост. Губим единствено средната точка CV6, но така или иначе тя вече не е от полза тъй като разполагаме с 25 такива. В CV-та 68 до 93 разпреляме равномерно скоростта от 7 до 196 според примера в предишната точка. Получаваме една наистина крива на ускорението.

ВНИМАНИЕ! Настройването на междинните стойности от CV68 до CV93 при някой централи става автоматично когато въведете начална и крайна скорост съответно в CV67 и CV94. Средните точки се интерполират автоматично от централата. При някой централи това не е така! Ако вашата е от тези то тогава въвеждате всички стойности ръчно.


Баланс на скоростта

Това рядко би ни се наложило да го правим когато караме влакове с един локомотив, но въпреки всичко ще го обясним. Има си свойте безспорни плюсове. Какво представлява трим контрола? Най общо казано фина настройка на движението в права посока и в обратна посока. Случвало ни се е многократно да виждаме как един локомотив има една скорост при движение напред и друга при движение назад. Повечето съвременни декодери разполагат с две CV-та, който ни дават контрол над този проблем. Ще манипулираме с CV66 (forward trim) и CV95 (reverse trim). Стойностите в тези две CV-та фабрично са зададени със абсолютна средна стойност от 128 което се приема за позиция нула в една перфектно балансирана система. Всяка стойност по-ниска или по-висока наклонява везната в съответната посока. Особенност тук е че тези CV-та имат по две крайни (изключващи) точки съответно стойност 0 и стойност 255 за разлика от всички останали CV-та където сме свикнали 0 да е изключено а 255 да е максималното разрешено. Трим контрола е изключително важен за ускорителната крива. Чрез него можем да променяме динамично минималната и максималната скорост без да се налага да пренастройваме всички стойности ръчно от CV67 до CV94. Слагайки ограничение в максималната скорост при движение напред декодера интерполира всички стойности автоматично, аналогично и при движение назад. Дори да не ползваме ускорителна крива, баланса на скростта е необходим при локомотиви, който се движат в тандем (консист) или пък са проектирани с чисто констурктивни разлики което оказва влияние върху скоростта в права и обратна посока както е при парните локомотиви. Всяка стойност по-малка от 128 води до намаляване на скоростта приблизително с 1%, съответно всяка стойност над 128 води до увеличение на скоростта с 1%.  CV66 контролира движението в права посока, а CV95 в обратна посока. Ако локомотива ни е по-бърз при движение напред, то тогава можем да намалим стойността в съответното CV. Обикновено обаче тези настройки се правят чрез манипулиране на трим контрола при движение назад. Предполага се че локомотива вече е настроен с желаната мащабна скорост при движение напред, затова приемаме за база тези стойности и ние не ги променяме. В този случай просто ще увеличим скоростта при движение назад променияйки стойността в CV95 с по-голяма от 128. До тук казаното важи за електрически и дизелови локомотиви тъй като при парните знаем че движението в обратна посока е по-бавно. В този случай се налага да понижим още движението в обртна посока до достигане на желаната мащабно-конструктивна скорост. Самото настройване се прави по метода проба-грешка като се търси максимален задоволителен резултат. Отнема доста време, ама наистина доста с хронометър в ръка за да засичате скоростта в права и в обратна посока. Има и по-съвременни методи чисто електронни джаджи с фотоклетки чрез които определяте мащабната скорост, но това е за отделна тема която имам намерение да пусна. А дотогава хващайте хронометъра и смятайте.

Ето и едно инструментче което направих за целта
калкулатор за мащабна скорост


Това е от мен за сега. Има още да допълвам където може и със снимки, но вероятно ще стане дните след националната среща. Надявам се информацията да е от полза. Приятно забавление  :locomotive:
« Последна редакция: 17 Октомври 2012, 23:21:28 от BaHkaTa »

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Re:DCC управление по система "много единици" (consisting)
« Отговор #11 -: 15 Октомври 2012, 19:20:38 »
future use  :sarcastic:

BateYavko

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:DCC управление по система "много единици" (consisting)
« Отговор #12 -: 15 Октомври 2012, 20:56:26 »
Бравос ВаНкаТа! Евала за труда!

Дано ти не оцапат хубавата тема със щуротии!

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Re:DCC управление по система "много единици" (consisting)
« Отговор #13 -: 17 Февруари 2013, 21:17:44 »
Каране в тандем : Конфигуриране на троен тандем с ESU v3.5 декодери

Наскоро пуснах клип в който демонстрирах възможностите на цифровото управление при управление на повече от един локомотив. Трите ДБ Шенкера бяха конфигурирани според това което съм писал по-нагоре в темата. Сега само ще го преговорим набързо и ще допълня и обогатя с още примери и снимки и понеже малко смених концепцията реших да направя и видео клип за да се вижда кое как се прави и защо.

Благодаря на Томислав Попов че ми предостави неговата централа с чисто научна цел, за да мога по-точно да опиша управлението на тандем с централа Роко 10810 въпреки че въпросната категорично не поддържа Универсален тандем, но пък има някакви наченки за управление на Разширен/Модерен тандем (advanced consist). Също благодарности и на Пламен (Pach) за превода на ръководството на централата.

CV-та с който ще манипулираме от тук надолу (ESU LokSound v3.5):
CV 1 - DCC адрес
CV 2 - стартов волтаж
CV 3 - ускорение
CV 4 - спиране
CV 19 - вторичен адрес
CV 21 - функции Ф1 до Ф8
CV 22 - функции FL и Ф9 до Ф12
CV 52 - положение на локомотива в тандема
CV 66 - тример за движение напред
CV 95 - тример за движение назад


Конфигурирането на трите Шенкера започна с пълен ресет и на трите локомотива (за по-лесно). Програмират се със собствени адреси различни от фабричния а именно 4,5 и 6. Тъй като са с еднакви мотори и декодери на един производител оставяме CV2 с фабричните настройки, разликите в стартовото напрежение са пренебрежимо малки. Ускорението и спирането го правим по-желание, но задължително трябва да е еднакво и за трите локомотива. В нашия случай CV3 = 50, CV4=40 за плавно потегляне и плавно спиране, все пак имаше 28 хопера и си беше тежък влак. Вторичните адреси бяха зададени CV19=44 за всички локомотиви. При това положение локомотивите спират да отговарят на команди за движение чрез техните адреси. Достъпни са единствено функциите. Доста неудобно по-моему ако трябва сам да си карам влака, тъй като ще трябва да работя с 2 мишки и да сменям адреси за да извиквам съответната функция. Дори с 3 мишки беше кошмарно тъй като реално вече трябва да управляваме четири отделни DCC адреса а именно 44 този на тандема върху който е делегирано управлението по движението на локомотивите и трите самостоятелни 4, 5 и 6, чрез който са достъпни функциите. Прехвърляме функциите на локомотивите към адреса на тандема така че да са достъпни през водещия локомотив. CV21 и CV22 ги правим равни на 255, тоест делегираме всички функции от светлини предни/задни и Ф1 до Ф12 към адрес 44. Това го правим САМО за водещия локомотив. За втория локомотив ще прехвърлим само свирката за да свири заедно с първия. Записваме CV21=4, CV22=0. За крайния локомотив програмираме CV21=0, CV22=3 за да прехвърлим само управлението на светлините към водещия. CV52 е допълнително и не е задължително да се ползва. Работи успоредно с CV21 и CV22. Чрез него определяме положението на локомотива в състава на тандема. При стойност 0 е изключено, при 1 локомотива е водещ, при 2 локомотива е среден а при 4 значи се намира в края. CV52 влияе на функциите така че ползвайте го само когато наистина има смисъл. В нашия случай би трябвало средния локомотив да го направим с CV52=2 за да изолираме изобщо светлините на машината, но не го направихме. Стойностите на тримерите за движение напред CV66 и назад CV95 не ги променяме, нямаше нужда в този случай (еднакви машини и разликите са пренебрежимо малки). И така може да се каже че сме готови със всичко. Избираме адрес 44 от роковската централа свиркаме с късата свирка от водещия/те локомотив/и, след което от третата мишка свиркваме с двойната къса свирка Ф13 даваме газ и се кефим като пичове.

Видеото отново http://www.youtube.com/watch?v=n6hFLXTatkI

Важно! Преди каране почистете колелата и токоснемателите тъй като видяхте какво се случва при евентуално разсинхронизиране.

Важно! За декодери различни от ESU v3.5 е възможно да има разлика в някой CV-та.

П.С. Видео клипа е станал цял филм неусетно съм заснел над 50 мин ;D  Ще го кача допълнително. За сега четете  :rtfm:

---------------
Ето и видеото разделено в 2 части за Roco 10810 и Dynamis 36505+36508. По-малко от това не можах да го изрежа.
http://www.youtube.com/watch?v=I3dyfiGaDO0&list=PLdHBZ5MF90rXodBwZBe-u8HZh9A2S3a4x
« Последна редакция: 18 Февруари 2013, 09:22:56 от BaHkaTa »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:DCC управление по система "много единици" (consisting)
« Отговор #14 -: 18 Февруари 2013, 15:35:26 »
Супееееерррр!!!
 :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi:
"Разпечатах" си го в PDF-че и двата клипа си "дръпнах"!
Благодаря! Мнооого полезно помагало!
 :clapping: :clapping: :clapping: