Макетиране и техники на макетирането | All about layouts > Имам нужда от помощ при макетирането | Need help with layouts

Съвети за начинаещ в създаването на макет

<< < (2/10) > >>

Best Ripper:
Отново да повторя: силно нежелателно е да правиш модулите без оребряване отдолу! Още повече, че ще имаш и проблеми със свързването им /механично/ помежду им, както и монтиране на крака, електрическо свързване между модулите и прочие. Не е желателно макетът да бъде на пода, поради възможността от механично счупване на елементи /от настъпване, спъване и др./, така и от лесното му зацапване с прах, косми /особено при наличие на домашни животни или разни покривки за легла и маси тип "губер"/ и др.
Относно токове: Ако решиш да преминаваш след време на цифрово, с подвижния състав няма да имаш проблеми. Причината е, че всеки локомотив, вагон с осветление и пр. имат в себе си декодер, който ги управлява. От цифровата централа просто връзваш две жици на мястото на трафа към релсите. Обаче ще имаш проблеми със стрелки, светофари, семафори - за всяко устройство ще ти трябва също декодер, а вероятно и по-специално електромагнитно устройство за задвижването му. Това вече почти сигурно ще наложи преправяне на готовия макет - разбиване на ландшафта, баластрата около линиите и др. На практика обаче масово се ползват единични цифрови централи, които могат да управляват и локомотиви, и стрелки, но много от моделистите се изнервят от непрекъснатото щракане между режимите на централата и предпочитат да имат "полуцифрово управление" на макета. Тоест, ползват централата само за управление на подвижния състав, а запазват аналоговото управление на стрелки, семафори и прочие. При това спестяват и нуждата от разбиване на готовото трасе и преправянето му. Имай предвид, че в двурелсовите системи /каквато е твоята/ се използва прав ток 0-12/16/20 волта за подвижния състав и 16 волта променлив ток за допълнителните аксесоари. Така че ти си избираш варианта. Само не бързай - претегли спокойно плюсовете и минусите на различните решения, за да нямаш после ядове, разваляне на готови неща, "намиране отново на топлата вода" и т.н. Реди си пробни трасета, експериментирай с различни неща предварително - не се нахвърляй веднага да ковеш релсите...  :drinks:

Adrian:


здр и добредошъл !

Съветвам те да зарежеш идеята за макет в малък дом , който непрекъснато ще сглобяваш/разглабяш ; това хоби изисква време, пари и пространство - иначе не става ;
най-добре стани член на КЖМ и отиди да работиш по клубния макет .
Дори можеш съобразявайки се с нормите да изработваш модули у вас и да ги прикачваш към общото трасе .

Mixy:
OFFTOPIC

Адри, новата ти профилна снимка просто кърти! Първоначално помислих, че съм препил по празниците и ми се привижда, но после се сетих, че не пия друго освен сокчета и вода и явно очите не ме лъжат :haha:  :haha:  :haha:

А сега по темата: Добре дошъл на bouzanis и от мен. Ако е до старите релси с П-профил в ТТ - намират се, макар и трудно. Ако ти трябват, пиши и ще помагаме. Но и аз, като другите те съветвам да ги оставиш и да минеш на новия T-профил - освен, че е по-реалистичен, осигурява и по-добро движение и по-добър електрически контакт за токоснемането на локомотивите. Другото са ти го казали - не прави плотове без оребряване, защото ще си имаш ядове в последствие. Ползвай си трафа сега, а след време ще можеш лесно да минеш на DCC. И прегледай, почисти и смажи талигите и двигателите на локомотивите преди да ги пуснеш отново, защото ако не си ги карал дълго време, може да не вървят добре.

Весела Коледа  :)  и вечна дружба между народите (и моделистите)  ;D

bouzanis:
Благодаря на всички за отговорите!
Значи спирам се на 10мм шперплат с рамка от летви поне 30на 30. Рамка бях планирал така или иначе. Също така ще имат и някакви крака разбира се, няма да е на пода. Така или иначе времето ми е ограничено и няма да работя всекидневно по макета, така че не ми е проблем, че няма да е разпънат непрестанно.

Ще смажа локомотивите със сигурност, има време до тогава обаче :)

За релсите - днес нахвърлях набързо на един софтуер план за 400 на 60 см горе долу както го искам да бъде. След това преброих използваните релси и преброих наличните ми - оказа се , че имам почти всичко необходимо за този макет. Само 5-6 стрелки не ми достигат и няколко от най-късите елементи. Да изхвърля всички тези релси и да дам бая пари за нови не ми се струва добра идея :) за това ще обмисля вариант , в който да направя централната гара с новите профили и след това с адаптери за всичко останало да ползвам старите. Идеята ми е, че така гарата ще е с по-качествените , а там е по-вероятно да има проблеми с токовете (а и ще е по-трудно за подмяна в бъдеще ако се наложи).

Относно дигитално/аналогово - да разбирам , че мога да си го направя сега макета аналогов, а след време ако реша купувам дигитален траф и декодери за локомотивите и влаковете минават на дигитално, а останалите неща си остават със стария траф без проблем и така не се правят реално никакви промени по инсталацията? Това ми изглежда идеален вариант

emilchaushev:
Здравей,

Добре дошъл.

Съвета от мен ще е, амо ще правиш модули да ги правиш по стандарт. На сайта на БГТТ (BGTT.eu) са публикувани стандартите. Така освен у вас ще можеш да присъединяваш модулите към клубните трасета на БГТТ, КЖМ, както и ако в бъдеще се правят международни срещи по този стандарт.

За релсите бягай бързо кум профилни за да си спестиш ядове от самото начало.

Успех!

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия