Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby

"Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)

<< < (7/12) > >>

Boris 2-12-4:
В моят скромен архив пише следното:
Три вида пруски Т3 по отношение на диаметъра на сцепните колела, според пруските нормалии, като тези са били преработвани неведнъж. По други критерии видовете са повече, сега пиша само за диаметъра на колелата.
1. T 3 3/3 G.L.L. Bauart Hannover                                 1130mm
2. T 3 3/3 T.L. (5t) Normalbauart Hanomag                    1080mm
3. T 3 3/3 T.L. (6t) Normalbauart Henschel, Pielock-Dampftrockner Hanomag, Normalbauart Hagans                                                   1100мм

Трите вида официално се водят и са правени и поръчвани като пруски Т 3.  Други правени по аналог или заведени под графата на Т 3 , за да е по-лесно отчитането е имало; Но това са официалните Т 3 размери.

Източници:
1. Dampflok-Archiv Preußen 3 - Tenderlokomotiven; Transpress St. 47-64 , 222-223; 1991
2. Preußen-Report , Band 3, Eisenbahn Journal, Naßdampf-Tenderlokomotiven
T 0-T 7,T 9, T 11, T 13, T 15 ;   St.32-39 ;  1991 
Само давам информация, не коментирам. Цитирал съм и страниците на официалните източници.
П.П. Не ми е ясно защо като го пиша на черновата цифрите се подреждат по един начин, кото натисна предварителен преглед става друго. Опитах неведнъж...

misan:
 Мисля,че г-н Чакъров внесе максимална яснота в темата,за което много му благодаря.

 Нито една  от пруските разновидности  на Т3 няма диаметър на колелата 970 мм.

pach:
В горния пост предполагам защо локомотивите са с по-малки диаметри на колоосите,
но не съм казал да са ползвани за маневрена дейност на пристанището.
Ползвани са изключетилно при строежа му и както се вижда от снимката,
 най-вече за транспортиране на готовите каменни блокове.
Самите блокова са доста високи и  за тяхното "формиране"  или изработване, което ясно показва,
 че са съставни или сглобени, тоест са ползвани различни съоръжения, които може би са имали,
изискване за по-ниски локомотиви.

Но това е само предположение, а не указване, че са ползвани за маневрена дейност в пристанището, след построяването му.
Колкото до това кой и как е строил пристанище Варна, предстои да доуточня и публикувам в някой следващ пост.
 (Ще е хубаво и точното има на фирмата строител да намеря!!!) Но ето все пак някои данни.

Всъщност това е бил последния (за съжаление) проект на известните пивовари - братя Прошек.
Те са построили не само първия пивоварен завод у нас (1884), но се знаят и като дарителите-строители на
Лъвов мост (1889) и Орлов мост (1891) . А единия е бил първия стенограф на народното събрание.
Познавал се е лично и работил с Левски, още в годините преди освобождението.
Братята са предложили построяването на паметника на В.Левски.
Георги (Иржи) ПРошек е рабитил и пет години в железницата на барон Хирш.
Осъден на смър от султана, за демонтирането на 200 м релси,
за да не може да бъде подсилена турската войска с още оръдия.
награждаван с най-високите отличия от Царя (Освободител),

Първата електрифицирана сграда в София е била именно пивоварната.
Първата печатница е пак тяхно дело.
Въобще братята имат огромен дан за възраждането на България след освобождението.

За жалост пристанище Варна е последния им проект. Според историята, някои подизпълните са ги подвели,
и кейовата стена се е свлякла още преди завъшването на строежа.
Това поболява Иржи Прошек и той почива на 58 години.

Няколко месеца по-късно от мъка по брат си почива и Богдан Прошек (47).

Събирането на данни за строежа на пристанище Варна продължавам.
Може да изскочат още факти около ползваните съоръжения и локомотиви там.
както и на гара Гебедже (Белослав) където са се правели пристанищните блокове.


--- Цитат на: misan link=topic=4305.msg89648#msg89648 date=1370785421 --- ...
 Нито една  от пруските разновидности  на Т3 няма диаметър на колелата 970 мм.

--- Край на цитат ---

А ако искате и американски локомотиви ги наричайте...какъв е проблема - не е ясно?!?!?

Да, темата е наречена "Пруският Т3 в България.(Preußischen  T3 in Bulgarien)",
но още в първите изречения е казано че започва издирване и изследване:

--- Цитат на: pach link=topic=4305.msg89252#msg89252 date=1369056714 ---...
Както мнозина може би са се досетили, става въпрос за
малкия парен локомотив на германските железници
(като по общо обозначение) а именно пруския парен мъник  – Т3.
 Всъщност локомотива е ползван в много страни, между които вече със сигурност
може да се наредим и ние.
...

--- Край на цитат ---

Митко показа по-горе, че независимо от това къде е произведен или експлоатиран,
било то Олденбург или Мекленбург, локомотива се води Т3 - да видим немците какво точно пишат(?):

--- Цитат ---The Mecklenburg T 3 was a German, goods train, tank locomotive built for the Grand Duchy
 of Mecklenburg Friedrich-Franz Railway (Großherzoglich Mecklenburgische Friedrich-Franz-Eisenbahn)
from 1884. Originally designated as the Class XVII it had an 0-6-0 wheel
arrangement and was based on the Prussian T 3.
--- Край на цитат ---

Което преведено означава:

--- Цитат ---В Мекленбург T 3 е немски тендерен товарен локомотив,
  построен за Великото херцогство Мекленбург Friedrich-Franz ЖП
(Великото херцогство Мекленбург Friedrich-Franz ЖП) от през 1884.
 Първоначално е определен като клас XVII, с колосие 0-6-0  изработен на основа от пруския T 3.
--- Край на цитат ---

В добавка, настоящия собственик на снимките с българските локомотиви прави предположение
че те са изработени във вагоно-локомотивна фабрика "Güstrow".Може би заради сходство във вида им с други от там.
 А този град е буквално в центъра на  Великото херцогство Мекленбург:


Тоест нищо не пречи въпреки това да твърдят че "локомотива е Т3, изработен на основата на пруския"
и това е съвсем логично - все пак пруския е първият изработен прототип.
ПРи 1354 броя (официално преброени) и над 12 фирми производителки, всичките ги наричат Т3.
Първите са пруски, после следват олденбургски, мекленбургски, баварски (едва ли не) и т.н.
И всичките не само ги наричат Т3, но при организиратено на DRG, ги слагат в една серия.

Нашите локомотиви в 95% си приличат на пруския Т3, а когато един локомотив изглежда като локомотив,
движи се като локомотив и го ползват за локомотив, значи той просто си е ...локомотив.
Който иска може да го нарича "български Т3", макар ние да не сме неговите производители!!!!


За мен те си остават локомотиви Т3, движели се по българските земи.
 bg&flag

misan:
Няма никакви проблеми. Само си уточнете темата,да е примерно за подобни на Т3 локомотиви.

Но при единия локомотив има и разлика в скарната повърхнина от 0,4 квадратни метра,което за толкова малък локомотив е значителна разлика.

Boris 2-12-4:
Ще си позволя да допълня писанията за Т 3 на немска почва, пак по отношение на диаметъра на сцепните колела:

1.  pfälz.  T 3  Maffei      1889   -   DRG 89.1                            1245mm
     от лок. 13  до  285
2.  wü.     T 3  Krauss     1891  -    DRG 89.3                            1045mm
     от лок. 903 до 980 и от 989 до 995
3.  wü.     T 3  Esslingen 1896  -    DRG 89.3-4                         1045mm
     от лок. 981 до 988
4.  wü.     T 3L Esslingen 1896  -    DRG 89.4                            1045mm
     от лок. 996 до 998
5.  meck.  T 3a Borsig     1884  -    DRG 89.80                          1130mm
     от лок. 500  до 531 и от 536 до 549
     от лок. 532 до 535                                                            1030мм
     от локомотив № 550  до 594                                              980мм
6.  meck.  T 3b Linke       1901  -    DRG 89.80                          1100mm
     от лок. 595 и 596
7.  meck.  T 3b Henschel  1902  -   DRG 89.80                          1150mm
     от лок. 597 до 611

Легенда: първото е администрацията, следва номера според тази администрация,фабриката която е произвела прототипа, годината на първото производство, номера при Епоха ІІ (ДРГ) и накрая диаметъра на сцепните колела.

pfälz - пфалцки   -  Пфалц (Pfalz) е отделна част от Кралство Бавария (Königreich Bayern) и не граничи с него , има собствена номерация и оцветяване.
wü - вюртенмергски. Кралство Вюртенберг (Königreich Württemberg).
meck - мекленбургски.  Велико Херцогство Мекленбург - Шверин(Großherzogtum Mecklenburg - Schwerin). Да не се бърка с Велико Херцогство Мекленбург - Щрелиц ( Großherzogtum Mecklenburg - Strelitz). 

ФФФнимание!!! Тези данни се разминават донякъде с "Dampflok-Archiv 3" 1982 (246-250), ползвани са "Lokomotiv- Archiv Bayern" 1987 (388), "Lokomotiv-Archiv Württenberg" 1988 (164), "Lokomotiven mecklenburgischer und oldenburgischer Eisenbahnen" 1989 (170-171), които също са на издателство Транспрес, но доста по-късни издания и съответно по-меродавни.

Колкото до сегашния собственик на снимките, ще допълня, че фабриката в Güstrow е произвела всичко на всичко само два локомотива и то Т 3 а през 1895 година. Това е вагонна фабрика, не локомотивна - виж  стр. 29 от по- горе споменатия източник!!!

Пламене, махни "n" от "preußischeN", за чичо Гошо е важно!!!

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия