Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby

"Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)

<< < (8/12) > >>

misan:
Отново много ценни и интересни данни.

pach:
Това е изключително подробно и явно с най-пълна информация.
Прави впечатление, че независимо от фабриките производителки,
или херцогствата за които са били изработвани, всичките
локомотиви носят означението Т3. Същото е и при размерите на сцепните
колела - там броя на размерите се оказа още по-голям. Съдейки по този размер и
горе/долу логично произлизащите години на производство след 1884) смятам,
че може би нашите български Т3 са производство на "Borsig ".
Тоест проучваниета и издирванията продължават в посока тази фабрика
и модела им Т3а...пък ако изскочат и фабрични номера ще е още по-добре.
Благодаря на Борис за ценната извадка от архивите му.
 :hi:

mitko0888:
Мисля че накрая доста изместихте Пруските Т3 с разни други триосин тендерни локомотиви. Пруският Т3 има някои характерни черти - конструкция, пароразпределяне, разположението на въглищата и водата и т.н., от където и да гледаш разните му варианти веднага си личи че е той. Дори размерите на парната машина на различните производства са еднакви, макар и с различни параметри на котела - скара, изпаряване.

В изброените по-горе 89.1, 89.3-4, 89.4 определено са доста по-различни от Пруския Т3. Макар и 89.3-4 да са правени на базата на колата от Т3, и те са с ясната идея да се смени пароразпределянето, водния запас, двата различни казана и т.н. доста го отличават. 

За сметка на това бих добавил 98.2 - олденбургския Т3, който си е чист Пруски Т3. Мекленбургските също са си типични "Пруски Т3" машини (както и да звучи това). Също и двата български, макар че на първия междуосието е доста различно, всички други черти и параметри са същите като Пруските Т3.

pach:
Първо не бил пруски. Според мен няма никакво изместване защото,
локомотива (поне по външен вид) е пруски доколкото на 95% прилича на пруския Т3.
Тъй като пруският е първи произведен, всички следващи носят неговото означение Т3, дори да са само „братовчеди“.
Тоест това означение е станало нарицателно както „ксерокс“ например.
Второ пък бил омешан с твърде различни локомотиви от една обща серия – BR-89 и нейните подсерии.
Ми така е прието да го правят и самите германци.
Да направим справка за друг много известен и разпространен техен локомотив  - Т13!!!
Таблиците са изведени от списание „Der Modelleisenbahner“ брой 4/1970г. което ми е под ръка.
Да видим как ги означават в цялата серия BR-92?

ред....№ в серията....................................провинция..............................................означен 1.92 401...404............Fldenburgische T13-1 2.    405...413 ............Preußische T13-1 3.    414...418............Saarbahnen T13-1 4.    421      ............Braunschweigische Landeseisenbahn T13 5.    501...584............Preußische T13 6.    585...588............Oldenburgische T13 7.    589...605............Preußische T13 8.    606...607............Oldenburgische T13 9.    608...909............Preußische T13 10.    910...913............Oldenburgische T13 11.    919...950............Saarbahnen T13 12.    951...990............Polnische Tkp1,ehemalige preußische T13 13.    991...995............Schipkau-Finsterwalder Eisenbahn T13 14.    996............Polnische Tkp1,ehemalige preußische T13 15.  1001...1072............Preußische T13 16.  1001...1112............Tschechische 415.0 T13 17.  6401............Gardelegen-Neuhaldensleben-Weferlinden, ehemalige preußische T13 18.  6501............Halberstadt-Blankenburger Eisenbahn, ehemalige preußische T13 19.  6502...6504............Brandenburger Städtebahn T13
Както се вижда в серията след „раздавенето“ на номерата са влезнали всички налични локомотиви,
 дори и тези от друга страна – Полша, чийто локомотиви са закупувани от Германия по някое време.
И всичките са означени и като Т13 – тоест това става нарицателно име за тях,
дори след получаването на номера в серията им. Тук също има конструктивни разлики,
които също са доста различни. Само два вида обаче, но въпреки това те са в една и съща серия.! :hi:


Да видим какви са техническите данни на Т131 и същите данни на Т13

…Baureiche…ред….Technische…..Daten92-492 5-111.Höchstgeschwindigkeit(km/h)...45...45макс.скорост2.Zylindurchmesser(mm)...530...500диаметър на цилиндрите3.Kolbenhub(mm)...600...600дължина на цилиндрите4.Kesseluberdruck(kp/cm2)...12...12котелно налягане5.Rostfläche(m2)...1.73...1.76скарна площ6.Verdampfungsheizfläche(m2)...74.8...113.2изпарителна площ7.Uberhitzerheizfläche(m2)...30.2...-...паропрегревател8.Lokomotiv-Leermasse( t )...65.4...59.9Локомотивна маса-празен9.Reinbungslast(Mp)...65.4...59.9крайно натоварване10.Mittlere Kuppelachslast(Mp)...16.4...15.0средно натоварване
Последните две графи не съм сигурен за правилното им превеждане,
още повече че явно има печатна грешка. Предполагам че става за сцепно тегло и теглителна сила (може би)
или тегло пълен и максимално котелно налягане. Но останалите графи стават за сравнение.
Не ми се играе да потърся дали има чертежи на локомотиви с различни диаметри на колоосите в тази серия,
които обаче да са включени в тази серия!? Все пак темата е за Т3(BR-89),
а данните за Т13 (BR-92) са само за илюстрация тук.

И тук скарните решетки са видимо с доста различна плош.
И тук нагревните  повърхности се различават доста по площ.
И все пак пустите му германци са г исъбрали всички в една серия BR-92,
а съгласно старото означение има само два вида – Т13 и Т13-1.
Просто при BR-89са малко повече видове, но в серията.

Така че, за момента (докато не се съберат повече данни) българските локомотиви „Надежда“ и „Успех“,
си остават български Т3 от пруски тип. Пък ако излезнат други данни, те сами ще говорят предполагам...
В подкрепата на една или друга теза. За мен по-важното е, че дори такава информация за BR-89
дава някаква надежда и най-вече насока за продължаване издирването на още факти.
 :hi:

pach:
Тъй като тук никой не изрази желание за детайлните чертежи в Н0,
 от старите списания, публикувам малко по различен напредък в този дух!


Това е вече точно един то нашите ... в общ план и детайли които могат да се виждат в Н0...струва ми се!


 :hi: :dirol:

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия