Сериозните конкурси за това си създават и имат точни правила.
Ясене, ако все пак има достатъчно модели, което не е изрично условие за даден конкурс,
четейки справките от вчера, оставам с впечатлението, че някои дори не са били допуснати
до участие в съответните категории. Причините не се обясняват
(поне в официалните публикации), но явно има и такива.
Прави ми впечатление от една статистика (май беше за 1989г), че е имало 163 участника,
но в конкурсните графи са вписани около 100 (при това със сигурност има хора
с по два или дори три модела, влезнали в категориите след първата "цедка".
Тоест може би има участници не преминали първата цедка за да влезнат в категория!?
А друго което се вижда от тези статистики е , че за дадена категория
въпреки над 15 модела включени в нея, често няма присъдено първо място
или дори има само 4 броя трети награди и нищо повече. Тоест от 15-4=11 модела са само
участвали в категорията, но явно не са събрали минимален брой точки (може би)
или просто не са се харесали достатъчно на съдиите и така са "останали" само в списъците.
Четвърто - бяха споменати специални награди и одобрителни такива - тоест макар да няма призови места,
и цялата категория да е "празна" от към тях, все пак се включват и тези два вида "награди", но също незадължително.
Предполагам, че ако в дадена категория има само три модела,
въобще не е и задължително да бъдат наградени,
пък дори и с малкото първо място както казва Митко,
особено ако не са събрали определен брой точки от съдиите.
Пък ако няма "кьорав" модел в дадена категория, ясно е че тя я "няма" в конкурса.
Може би именно за това е предварителната "цедка" която споменах по-горе?
Яско, наличието на един модел в дадена категория, е половин "беда" защото той участва
и бива оценяван чрез стандартизирани оценъчни правила. Ако комисията е международно призната
и спазва тези твърди правила, то модела получил опреден брой точки все пак макар и коствено,
на практика се "сравнява" със себеподобните си в Европа.
Не съм сигурен наградите за моделистите, дали въобще се свързани с някакво финансиране,
щото при такива "драстично" строги правила, може би само диплома на бял лист си е
сама по себе си най-хубавата награда - твоят модел се е явил, участвал и спечелил...
да кажем "Одобрение" от комисията (която явно е от най-добрите моделисти).
Нещо което впрочем в България на този етап, ми се вижда малко приложимо...за комисията говоря.
Това е по-голямата "беда" (от спомената - един модел в категория) защото...на "първо" четене
от моделистите които аз познавам, има само един...двама, които и сега са
заслужили всеобщото уважение и безапелационно са достойни за такава комисия.
И то че самите те не участват в конкурса с модел!!! А ми как ще сме с международното участие.
Тук може да се включи знаещия и правил го до сега човек от България,
но дали ще е по силите ...а и дали ще е достатъчно?
Тоест, само двама/трима ..."пролет не правят"...особено сред нас.
Да оставим настрани познатите ни дразги и крамоли тук...в "наше село".
В това отношение май става вече ясно, защо досегашните "конкурси" организирани от КЖМБ,
са всъщност с толкова отворен характер! И все пак бих препоръчал, така или иначе конкурси ще се правят и у нас,
защото всеки иска да се сравни и определи спрямо събратята си по хоби "къде се намира",
за напред да се прави някаква комисия от хора които поне знаят какво е ЖПмодел, а не "всички присъствали".
Все от някъде трябва да се почне, нали?!
Но това са само предположения, които лесно може да се изяснят тук,
ако темата не отиде (подкрепям Митко в изказването му горе) в "девета глуха".