Автор Тема: Piko Е11 (5/6205) - ново задвижване, светлини и т.н.  (Прочетена 14004 пъти)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Моделът е от старото производство на Пико. Появява се в каталога през 1969, същата година печели златен медал на изложението в Лайпциг. С определена поддръжка (смяна на роторите на двигателите и четките, почистване и смазване) моделът върви приемливо добре за производство отпреди 40 години. Има тегло около 380 грама, четири задвижващи оси с два двигателя, тяга около 60-80 грама. Тъй като разполагам с втори такъв, реших да се пробвам с ръчно изработено чисто ново задвижване.

Оригиналният модел:



Крайният резултат (след всичко в тази тема):





Този път започвам от двигателя. Условието е да е колкото си може по-голям и хубав, и ако може - без пари. Кандидатите са двама:  Единият е кръгъл, диаметър 24мм, метална капачка, дължина 30мм, триполюсен, от типа Мабучи RK370. Вторият - пак кръгъл, 28мм, петполюсен, Мабучи RS365. И двата са доста бавноходни, което определя цялата конструкция. Тръгват при под 2 волта на празен ход, особено вторият върти доста здраво още при 2.5 V. Оказа се, че кошът има достатъчна ширина за този двигател, но не му достига височина! Затова за съжаление сметките ги правя с по-малкия.

Ето ги възможните в момента моторчета - горните два в дясно:



Двигателят си има втора къса опашчица, повече от достатъчна за захващане на кардан. Основната му ос май няма да се ползва, но някой ден на нея може да се появи маховик или втори кардан. За сега задвижваща ще е само едната талига. За по-лесно преработвам една по-нова талига - пластмасова:



Осите са от дърводелски пирончета. в момента това ми е най-удобно за работа. От подръчни материали се оформят местата за зъбните колелца, както и гнездото за кардана:



Колелцата са с дистанционни втулки за да не трият странично в пластмасовите страници. Червякът е двуходов, поради оборотите на двигателя, за съжаление имам само метален червяк. Опорният му лагер е със стоманена съчма. Лагерът откъм кардана е бронз с опорна шайба. Първото зъбно колело, зацепващо с червяка, е с наклонени зъби. Останалите са с прави. Колоосите са оригиналните - като правило доста криви, но ще вършат работа. Общо предавателно отношение 1:10. Очаквам скорост около 110 км/ч при 12V. Това е една идея по-малко от необходимото, но напълно ме удовлетворява, и без това на малки кръгчета и овалчета няма място за по-високи скорости.



Готовата задвижваща талига:

« Последна редакция: 17 Юли 2012, 21:03:44 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko Е11 (5/6205) - ново задвижване, светлини и т.н.
« Отговор #1 -: 23 Май 2012, 16:46:56 »
Готовата талига си ляга на място с оригиналните си крепежи. Ето я с кардана и моторчето:



Както писах по-горе, 24 мм се оказаха много във височина - страхотна конструкция! Поради това в средната пластина, с която се сглобява рамата на Е11, изрязах легло за моторчето. Така долният му край е около 3 мм под рамата, но корубата го скрива. Освен това тази пластина (за сглобяването) винаги ми е бягала из ръцете, и сега с кардана - трябват още няколко ръце. За това - две Г ъгълчета и две болтчета по диагонала. Стана страхотно - слагаш си я на спокойствие и си завинтваш винтчетата отдолу, има достатъчно място за отвертка. А за да се събере моторчето отгоре ще махна оригиналната платка на Пикото. И без това няма да трябва.

« Последна редакция: 12 Юли 2012, 09:45:28 от mitko0888 »

mgirginov

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (34)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1933
  • Рейтинг: 192
  • N Länderbahnen I еп. София
Re:Piko Е11 (5/6205) - ново задвижване, светлини и т.н.
« Отговор #2 -: 23 Май 2012, 18:01:48 »
Адмирации за хъса и уменията ти  :hi:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko Е11 (5/6205) - ново задвижване, светлини и т.н.
« Отговор #3 -: 25 Май 2012, 21:20:27 »
По случай празниците - малко четене и писане. Кратка история на оригинала и модела.

Редовното електрифицирано движение в ГДР започва на 1-ви Септември 1955 година. Това става в участък от трасето Лайпциг - Магдебург, като електрификацията започва между Halle и Koethen (37 км.). За три години е електрифициран целия участък от 120 км., в строеж са и други линии. Интересното е че на това място електрификацията започва още през 1922 година, а през 1934 цялото трасе е било електрифицирано. След войната всичко това е демонтирано и прибрано от СССР. Част от локомотивите Е44 са върнати обратно през 1952. С идеята за бъдеща електрическа тяга се подготвят около 50 локомотива серии Е04, Е44 и Е94. Планира се и нов електрически локомотив в LEW Hennigsdorf, бивша фабрика на Borsig. Заводът има опит в производството на електрически локомотиви, след войната прави и DC локомотив за Полша. Първоначално се правят опити за закупуване на лиценз за DB E10 - 140км/ч, 3700 kW часова мощност. Преговорите се провалят и започва собствена разработка - на базата на механичната конструкция от произвеждания за Полша EU04, взаимстват се технологии от Е18, разработват се нови тягови двигатели. Перз 1961 е готов локомотив за обслужване на бързи влакове с максимална скорост от 120 км/ч и 2920kW часова мощност. До 1976 са произведени 95 локомотива с означение Е11 и 211 (след 1970), в последствие (1992 г.) - серия 109  От 1962 е пуснат и вариант с изменено предавателно число на редуктори те - за 100 км/ч, със съответно повишена тяга за товарно и пътническо движение, означен като Е42 и 242, в последствие 142. Общо от него са произведени 292 броя.Паралелно с това се разработва и през 1965 се произвеждат 15 броя Е251 (след това означен като 251 и 171). Външният дизайн и някои от компонентите са същите, но този локомотив е шест осен, за 25kV/50Hz, поради което има и съвсем друга ел. част и механика. В темата за ел. локомотивите могат да се види и сайта посветен на тези модели.

Оригиналът на модела е Е11 022 в първоначалната си разцветка - без бялата лента. Ревизия 4.8.1967, спирачки – 4.8.1968, но и без да четем дребните цифри в този външен вид оригиналът е съществувал за кратко време. Моделът е в каталога на Пико от 1969 година. Задвижването е с два мотора - по един във всяка талига. Освен това има и доста "екстри" - гумени буфери, три бели/две червени светлини във всяка посока, добра моделна скорост от около 120 км/ч (макар и без 40-те процента от NEM), доста добра тяга, въпреки че си намалява скоростта при повече вагони, работещи пантографи (превключват се с едно винтче на покрива), доста елементи - дръжки, изолатори и т.н. са отделно прикачени детайли. Концепцията с напречно разположен двигател в талигата е масова и се използва дори и сега от някои големи производители. За съжаление в Пико слагат ротори с около два пъти по-малък диаметър, въпреки добрият си опит от Е69 и VT135. Освен че са малки, моторчетата са две, и след като се карат известно време се износват различно. След това трудно тръгват едновременно и като цяло липсва движението с ниска скорост. Светлините работят добре при 10 - 12 волта. Въпреки прозрачното остъкление (за разлика от Людмилата) кабините са запълнени с допълнителни тежести и крушките за светлините.

Така че подобренията ще продължт в трите посоки - задвижване, осветление, интериор.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko Е11 (5/6205) - ново задвижване, светлини и т.н.
« Отговор #4 -: 25 Май 2012, 22:21:41 »
И между другите приказки - малко работа по машината:

Основната тежест, изработена от разни парчета олово, след което свързани в едно с малкия поялник:



Получи се над 110 грама върху рамата над задвижващата талига. Има малко да се пили, но може и да се добави на някои места.
На снимките се вижда и тежестта за незадвижената талига. За по-добро токоснемане ще има 60 грама директно върху талигата. Ще има и ново токоснемане върху бандажите, оригиналното доста пречи при незадвижена колоос.

Общ вид на шасито до сега, готово за пътни изпитания:

« Последна редакция: 12 Юли 2012, 09:44:02 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko Е11 (5/6205) - ново задвижване, светлини и т.н.
« Отговор #5 -: 29 Май 2012, 15:01:18 »
Едно клипче със задвижената талига:

http://youtu.be/gEAJ9QPNYMo

след филмчето - вече и с преправено токоснемането на другата талига. Има и един малък маховик на свободната опашка на мотора (само такъв имам).

Резултата: с аналогово захранване - постоянен ток - мин. скорост 8 км/ч при 2.2 волта (два пъти по-бавно от два хубави различни модела на Роко!). При 12 волта - малко под 140 км/ч и около 20 см по инерция (само толкова - моторчето е ниско оборотно). При 14V - 160 км/ч. Ток - до 120 mA. Това е без вагони. По моите разбирания - като по книга, повече от очакваното! Общо тегло - 370 грама,  от тях около 240 на задвижената талига.

Тягата е малко по-зле от оригиналния модел, но успя да изтегли около 2 метра влак (40 отдавна непочиствани колооси) - мен ме устройва напълно и с механиката - до тук.

Следва - осветление и малко интериор. И "едно нещо" трябва да му изработя между талигите, че да прилича на истинско.
« Последна редакция: 29 Май 2012, 20:07:29 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko Е11 (5/6205) - ново задвижване, светлини и т.н.
« Отговор #6 -: 11 Юли 2012, 23:04:13 »
Малко раздвижване:

Първо трябва да се оправи буферната греда, оригиналната е доста дълбоко изрязана:



Спирачни маркучи, кука (оригинални, с допълнително добавени винкели за закачане).
Кабели - отопление и дистанционно управление - ръчна изработка.
Дръжчици под буферите - в темата за дизелчето писах как се правят.
Естествено пластмасови буфери. (метални с пружинки не му се полагат на този кош, въпреки че задвижването го заслужава).

Предната муцунка стана така:



Малко детайли в кабината (въпреки че със "стъкла" на 30 години не се вижда много ... Стъклата към машинното са вече тъмни, рамките на вратите - черни. (на снимката са от предварителните опити). Рамки на прозорците, черни чистачки и т.н.



Поглед отпред отвътре в коша, вижда се и машиниста. Осветлението е по познатата схема - с постоянна сила на светене при всякакво захранване. Кондензаторът е големичък защото ми останаха няколко бройки с по-големи размери, а тук място има много. Задните червени и кондензаторът могат да се изключват с двата джъмпера.



След довършване на механиката: движение с ниска скорост, аналогово захранване, стабилизирано (LMx17).

Кошът си има нови стъкла на машинното. Сигурно пантографите ще станат червени. Остана да му изработя компресора и охлаждането между талигите.
« Последна редакция: 12 Юли 2012, 09:41:34 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko Е11 (5/6205) - ново задвижване, светлини и т.н.
« Отговор #7 -: 14 Юли 2012, 10:53:46 »
Крайният резултат:


KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2728
  • Рейтинг: 238
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re:Piko Е11 (5/6205) - ново задвижване, светлини и т.н.
« Отговор #8 -: 14 Юли 2012, 11:01:09 »
Ако смениш и тия ужасни пантографи - ше стане доста симпатичен.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko Е11 (5/6205) - ново задвижване, светлини и т.н.
« Отговор #9 -: 14 Юли 2012, 11:47:35 »
В началото имах идея да сложа тези:



Гледал съм общия вид да е горе-долу на едно ниво - пластмаса, детайността на корубата, особено пък надписите - всичко си е като на много старо Пико, въобще не си пасват на хубав пантограф.

Пък и само сваленият е грозен! Във вдигнато положение си ми харесва.


JesusBlack14

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Piko Е11 (5/6205) - ново задвижване, светлини и т.н.
« Отговор #10 -: 14 Юли 2012, 13:38:02 »
 :clapping: :clapping: :clapping:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko Е11 (5/6205) - ново задвижване, светлини и т.н.
« Отговор #11 -: 15 Юли 2012, 10:14:33 »
Малка корекция на пантографите:


mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Piko Е11 (5/6205) - ново задвижване, светлини и т.н.
« Отговор #12 -: 28 Септември 2014, 15:31:59 »
Електровозът отдавна е с две задвижени талиги:



Освен това има и стандартна шахта, за сега без кинематика, но някой ден може и да му измисля:



Конструкцията стана 230 грама. Тъй като е без бандажи (както си преправям и всички останали локомотиви), може да работи с една малка, една голяма или с двете тежести:



При което тегли достатъчно вагончета (уредът показва 200 мА при макс. товар):

https://www.youtube.com/watch?v=QOOBlJl3gqo

Фаровете са по класическата схема, горният фар в гарата не свети (вижда се в началото):

https://www.youtube.com/watch?v=GAwT4AKhmA4