Автор Тема: Пътническа композиция БДЖ III-та епоха, мащаб TT  (Прочетена 4755 пъти)

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Историята е дълга, но ще ми достави удоволствие да я разкажа, пък дано се намери някой да му хареса да я прочете.

Всичко започна преди около три години, на първата национална конференция в Търново (2010 г). Тогава в разговор с госта ни от италианската фирма АКМЕ Алесандро Буонопане, многоуважавания от мен Ясен Герасимов, заяви категорично, че БДЖ е притежавала известно количество вагони тип Б на ОСЖД производство на ГДР. Също така "намекна", колко хубаво би било АКМЕ да произведе такива вагони за да има какво да търкаляме с току що излезлия модел на серия 46. Всъщност Ясен направо го изнуди да обещае, че ще произведе такива вагони, още повече че са били използвани и в други администрации от източния блок.

Такъв проект АКМЕ наистина имаха, но за съжаление не беше реализиран, къде поради липса на информация, а най-вероятно и по други конюнктурни съображения, за които няма как да знам. По-същото време се появи и една тема във форума, която се превърна в поредната "одисея". Който иска да я види в цялост може да направи това ТУК.

Аз ще разкажа как стояха нещата от моя гледна точка. Който познава Ясен знае, че помни феноменални подробности и никога не би стрелял във въздуха само за да вдигне шум. За съжаление в този случай освен, това че е имало такива вагони друго не знаехме. Нито кога са доставени, колко бройки и коя класа са били, нищо. Информацията която успявахме да изровим беше повече от противоречива. Хвърчащи номера на вагони, неясни години на доставки 15 бр. първа класа или 7 броя първа и 8 бр. втора. Големият зор беше да се установи със сигурност, че БДЖ е имало доставени от Германия второкласни вагони. Признавам аз бях по-голям скептик, но дори Ясен в един момент почти се беше отказал. И тогава почти едновременно се получи пробив едновременно от две страни. Ясен извади от ръкава информацията, че всъщност са били доставени 15 смесени вагона 1/2 класа с 9 купета. В рамките на няколко дни и аз най-сетне получих потвърждение от Бомбардие (настоящ собственик на заводите в Бауцен), че през 1963 г. за БДЖ са доставени 15 вагона точно от този вид.

Според информацията на Яско цялата загадка се разплиташе с това, че много бързо след доставката вагоните са били преустроени в 7 първа и 8 втора чрез разместване на седалките. Още няколко години по-късно всичките 15 са преустроени на изцяло първокласни вагони. Появи се и снимка на такъв вагон.

Цитат на: Сaprycorn link=topic=3009.msg76575#msg76575 date=1334535481

Цитат


За щастие успях да потвърдя всичко описано по-горе от още едно място. И така две години по-късно възникна идеята да се направи композиция от такива вагони точно в периода, когато е имало и от двата вида. АКМЕ отдавна се бяха отказали от този си проект.

Подходящи донори имаше само в мащаб ТТ, който по ред причини в този момент се беше превърнал в "последен писък на модата".

Големият въпрос беше как са били боядисани вагоните по това време. Въпреки голямото ровене, с Иво не успяхме да изкопаем подходяша снимка. Все пак мога да твърдя, че с доста ровене и консултации с хора в България и Германия успяхме да възстановим  ливреята на вагоните при доставката им.





Само че това беше най-вероятната ливрея на вагоните при доставката от 1963 г. Дали е била запазена след първото им преустройство остана неясно. Първоначално бяхме решили да приемем, че е останала непроменена по аналогия със спалните от 1962г., които въпреки пребоядисването запазват оригиналното разположение на надписите. Друг вариант беше вагоните да са били пребоядисани, както и останалите вагони в движение по същото време. В крайна сметка решихме да заложим на втория вариант. Дали сме били прави само бъдещето ще покаже. Работата по боядисването е изцяло на Иво.

В композицията е включен и фургон на БДЖ. За донор е ползван отново модел на Тилиг, с доста преправяния и допълнителни елементи от фотоец. Там заслугата е изцяло на Иво и Васко. Тампонният печат е на Таванарски и този път наистина е на много високо ниво.

В крайна сметка ето и малко снимки:







Цялата галерия

« Последна редакция: 08 Октомври 2013, 00:19:17 от zazo »

ogiegp

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Пътническа композиция БДЖ III-та епоха, мащаб TT
« Отговор #1 -: 08 Октомври 2013, 07:58:02 »
Добро утро момчета.Така като му започне денят на човек красиво и приятно,може само се надява така и да завърши.Нещата изглеждат наистина много добре.Историята е вълнуваща и увлекателна.Завършека е повече от приятен за окото.
Не искам да кажа нищо лошо,но при положение,че има и спален вагон,не би ли било логично след сън човек и едно кафе да има къде да посръбне  :spiteful:    :blush2: :lol: :haha:   Знаем много добре възможностите на екипа и традициите му в партньоството с тоталния лидер в бранша-"РСВ"  :victory: Хайде моля,ставам сутрин и да няма къде кафе да пия при това приятно и разкошно пътуване с Вас  :hi: :hi: :hi:
Успех и с останалите проекти за които вероятно просто не знаем нищо все още  :good: :yes:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12292
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Пътническа композиция БДЖ III-та епоха, мащаб TT
« Отговор #2 -: 08 Октомври 2013, 08:33:43 »
Поздравления за композицията!
Имаше една песен която перефразирана би звучала така:
"- А днес на мода е ТТ-тооооо!!!! ЕЕееее--ее......и замириса на ТТ....еееее --еее всичко е ТТ"
 :music: :music: :music:

Най-хубавото на тези вагони е освен, че са от изключително благодатния за моделиране период,
щото по едри номера БДЖ не е имало, никога вече и това че са ... ама то си езадължително при бутиково изпълнение де...
това че имат и различни номера. Много ме кефят.

Какво трябва да направи един чеТТник за да се сдобие с такава композиция?

ПП. А защо знам, че спалния вагон  се  слага на края на влака? Не е ли така? :scratch_ones_head:

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Пътническа композиция БДЖ III-та епоха, мащаб TT
« Отговор #3 -: 08 Октомври 2013, 09:19:21 »
Цитат на: pach link=topic=4402.msg91754#msg91754 date=1381210423
......
ПП. А защо знам, че спалния вагон  се  слага на края на влака? Не е ли така? :scratch_ones_head:

Точно това обсъждахме с Васко в събота. Първоначално са били отпред, но след една катастрофа започват да ги слагат на опашката. Обаче не можахме да се сетим коя е въпросната катастрофа и оттам да разберем годината на тази промяна.

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re: Пътническа композиция БДЖ III-та епоха, мащаб TT
« Отговор #4 -: 08 Октомври 2013, 09:30:07 »
Ехааа, страхотен влак се е получил! Ако ви хартисне некое вагончЕ след Унгария, имайте ме в предвид  :yes:

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5548
  • Рейтинг: 637
  • Красотата е в детайла!
Re: Пътническа композиция БДЖ III-та епоха, мащаб TT
« Отговор #5 -: 08 Октомври 2013, 09:36:42 »
Част от мнение на Чакала по отношение жп катастрофите в България:

Цитат на: TheJackal link=topic=3179.msg59417#msg59417 date=1305029328
Тук са изброени едни от най  - тежките железопътни катастрофи в България:
...
На 10 декември 1972 г. гара Венчан, Провадийско - бързият влак "Албена" се блъска в товарна композиция. Загиват 21 души, а няколко десетки са ранени. Овъглени са били спалните вагони, които са били прикачени в началото на влака. Според очевидци хората са горяли като факли и не е имало кой да им помогне. Голяма част от загиналите са били студенти, които се връщали по домовете си след студентския празник. Причината за смъртоносната катастрофа е бил пиян служител на БДЖ, който регулирал движението на влаковете. След инцидента спалните вагони вече са се закачвали в края на влака.
...

ivo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2006
  • Рейтинг: 558
  • HO - II-III, София
Re: Пътническа композиция БДЖ III-та епоха, мащаб TT
« Отговор #6 -: 08 Октомври 2013, 09:40:33 »
Прилагам и подробна галерия с целия процес на работа по БДЖ фургона. Поздравления за майстора  :hi: Васко :) невероятен си ...



http://www.flickr.com/photos/railwaypassion/sets/72157635035369405/detail/

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Пътническа композиция БДЖ III-та епоха, мащаб TT
« Отговор #7 -: 08 Октомври 2013, 13:58:49 »
Поздравления за композицията!
Точно преди 50 години БДЖ доставя въпросните 15 вагона 1/2 класа, които впоследствие задават образа на пътническия вагонен парк през следващите десетилетия. Какво имам предвид: В-вагоните са първообразът на произвеждания от 1965 година в Дряново безкупеен второкласен вагон, а от 1968 и купеен второкласен, който за 2-3 години "еволюира" до вида на серия 47- най-многобройната вагонна серия за всички времена в БДЖ.
Както писа Зазо, срещнахме изключително големи трудности в издирването на каквато и да било информация за тези вагони, което е по принцип много жалко! Но така, или иначе, моделната пътническа композиция БДЖ, епоха 3 е вече факт, а това е голяма крачка в развитието на българския ж.п. моделизъм!
Още веднъж поздравления!

mgirginov

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (34)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1930
  • Рейтинг: 192
  • N Länderbahnen I еп. София
Re: Пътническа композиция БДЖ III-та епоха, мащаб TT
« Отговор #8 -: 08 Октомври 2013, 16:45:11 »
Бях любезно помолен да не публикувам снимките преди презентацията на Кольо / :clapping: чудесна!!!/  :