Автор Тема: Релсови вериги - истински и моделни.  (Прочетена 21167 пъти)

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re: Релсови вериги - истински и моделни.
« Отговор #15 -: 20 Юли 2015, 17:04:10 »
Ми нали ролята на автоматичното спиране е да спира влака преди червения сигнал. За кво му е да го спира след като го подмине? Каква е гаранцията, че има дистанция зад спрелия влак и задния ще се събере след него? Подобен автостоп има смисъл в Метрото, където между два сигнала има много релсови вериги и АЛС следи свободността на 2 РВ напред(около 200 метра), за да разреши движение с 20 км/ч. Тогава обаче проходния така или иначе е червен и е забранено подминаването му. За да се движат така влаковете проходните ще трябва да се загасят - нещо, което в момента не се ползва. А на тая картинка не виждаме нищо такова, пък и никъде не пише, че това е Метро.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re: Релсови вериги - истински и моделни.
« Отговор #16 -: 20 Юли 2015, 18:15:08 »
Ролята на АЛС е да спре влака, ако машиниста не реагира, но все пак не може да гарантира, че машинистът няма да го подмине дори с малка скорост.
Цитат на: TANO link=topic=4730.msg100297#msg100297 date=1437401050
Каква е гаранцията, че има дистанция зад спрелия влак и задния ще се събере след него?
Не винаги има гаранция. Но в Германия например задължително е осигурено прохлъзване поне 200 м зад всеки един затворен сигнал точно за такива случаи. В резултат там инцидентите след подминати сигнали са изключително редки за разлика от Швейцария, където редовно влаковете се целуват, защото единия е минал на червено и няма място да спре автоматично.
« Последна редакция: 20 Юли 2015, 18:17:00 от bdz43r »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Релсови вериги - истински и моделни.
« Отговор #17 -: 20 Юли 2015, 19:05:07 »
Цитат на: TANO link=topic=4730.msg100295#msg100295 date=1437394532
... защо на последния ред са нарисували двата влака един зад друг...

Така става с цифрово. Можеш да си ги цункаш колкото искаш.

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re: Релсови вериги - истински и моделни.
« Отговор #18 -: 21 Юли 2015, 09:22:55 »

Лека-полека да си продължим излишната тема.  За желаещите да научат нещо за железниците, които моделираме - днес ще правим разбивка на гара на релсови вериги. Като пример давам възможно най-простото коловозно развитие. Тая картинка ще я кръстя фиг.1.1 щото ще ми трябва и по нататък:
Фиг. 1.1

 Започва се от коловозите. Всеки от тях е със собствена РВ.  Границите и са на една линия с изходните сигнали в двата края на коловоза. Уточнение, което важи за всички РВ – няма значение колко возила има в границите на РВ, и къде точно са те. Дори и една колоос да има някъде цялата РВ е заета и толкоз. Още една особеност – у нас в повечето гари първи коловоз(откъм приемното здание) е неприемно-отправен, т.е. през него влакови маршрути не могат да се редят (респ. влакове не вървят)и като така същият няма РВ. На макет обаче е трудно да си позволим лукса да отделим цял коловоз само за украса, затова в горепоказаната схема първи коловоз е с РВ. Стрелките за сега ги прескачам и отиваме на участъка между входния сигнал и първата входна стрелка. Той се нарича предучастък и носи индекса на входния сигнал, след който е(ПУЧ, ПУН, ПУА, ПУБ и т.н.). Дължината му е минимум 250 м., но най често е и доста повече. Предполагам е ясно, че се отделя в самостоятелна РВ. Участъка между входният и предупредителния му сигнал е участък приближение. Индекса му е като на вх. с-л(УПЧ, УПН, УПА, УПБ). Дължина –минимум спирачното разстояние, т.е. повече от дължината на композициите, които караме на макета. Същото важи и за коловозите – един макетен влак трябва да може да се събира в тях. Значи,че като правим макет е хубаво да предвидим дължината на УП, ПУ, коловозите и междугарието да е по голяма от най дългата ни композиция. Не е чак толкова трудно – знам за поне един макет, в който това е спазено.Ето го с примери. Тук сме в УПЧ (показан със стрелки – т.е. м/у входния и предупредителния сигнал от четната страна на гарата):

Това е ПУЧ (от входния до първата стрелка). Вижда се, че е по дълъг от УПЧ, а трябва да е обратното.

Конкретно за този макет дължината на УПЧ и ПУЧ се получава такава заради изискването за видимостта на входния сигнал. По правилник  когато входният сигнал не се вижда, то той се измества напред към междугарието.  Т.е. тук  входният  е изместен напред  така, че да се вижда от мястото от което се управлява целия макет( всъщност това важи за всички сигнали -  всичките гледат към оператора):

Това пък е междугарието на горепосочения  макет. Стрелките показват предупредителните сигнали на двете съседни гари. Т.е. предупредителните сигнали на същата гара, но от другата страна. Иначе казано от другата страна на макета е същото – УПН, ПУН и т.н.

Уточнение №1 – междугарие е това м/у входните сигнали на две съседни гари, а не само м/у предупредителните.
Уточнение №2 – в повечето случаи има голямо разстояние м/у предупредителните сигнали на две съседни гари. Има и изключения при къси междугария – може ПС на следващата гара да е преди ПС на предишната гара. Има и изключителни изключения – изобщо да няма междугарие. Входните на две съседни гари да са на една линия. Но това май го има само на едно място.




pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Релсови вериги - истински и моделни.
« Отговор #19 -: 21 Юли 2015, 10:02:54 »
 :lol: :lol: :lol:

За шебеците като мен (що си ми сложил снимката на план-макета...) ,
може би ще е улеснение да уточним съкращенията:

- ПУЧ.......Пред Участък Четни
- ПУН.......Пред Участък Нечетни
- УПЧ.......Участък Приближение Четни.
- УПН.......Участък Приближение Нечетни.
или ако са с другото означение стават съответно:
- ПУА.......Пред Участък страна А
- ПУБ.......Пред Участък страна Б

- ПСЧ.......Предупредителен Сигнал Четни
- ВхЧ.......Входен сигнал Четни
- ПСН.......Предупредителен Сигнал Нечетни
- ВхН.......Входен сигнал Нечетни

Останалите съкращения май са ясни (че по-отдавна ги "виждаме"):
- РВ.........Релсова Верига
- УП ........Участък  Приближение
- ПУ ........Пред Участък
« Последна редакция: 21 Юли 2015, 11:05:41 от pach »

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re: Релсови вериги - истински и моделни.
« Отговор #20 -: 21 Юли 2015, 10:55:56 »
Аз леко се обърках  :blush2:  Защо през първи коловоз да не вървят влакове? Или просто не се ползва за транзитно преминаване?

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re: Релсови вериги - истински и моделни.
« Отговор #21 -: 21 Юли 2015, 11:09:33 »
Цитат на: Mixy link=topic=4730.msg100310#msg100310 date=1437465356
Аз леко се обърках  :blush2:  Защо през първи коловоз да не вървят влакове? Или просто не се ползва за транзитно преминаване?

Ми ей тъй на - не вървят. В повечето гари магазията е до приемното здание. Там стоят (по точно някога са стояли) вагони за товарене и коловоза се ползва само за маневра. От същия няма и изходни сигнали (може да има само маневрени, ако инсталацията на гарата е с маршрутизирани маневри). Демек - влак на такъв коловоз не може да се вкара. Вкарва се маневра. Уакаримас?

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Релсови вериги - истински и моделни.
« Отговор #22 -: 21 Юли 2015, 11:33:37 »
А от първи коловоз има ли стрелки към глухи коловози за товарно-разтоварни дейности?
Така тези глухи коловози имат пряка връзка (като магазиите) за клиентите на железницата.
Още магазии, подкранови коловози, разтоварища с пряк достъп на автомобили до вагоните, авторампи, саморазтоварища и т.н.
А от там започват и улиците (или пътищата) по които се движат камионите и другите превозни средства.

Също така май е авторампите почват от 1 коловоз (вярно или не) и освен за маневрена
дейност те задруго и не се ползват, щото най-малкото закриват видимостта от ПЗ. (мое "виждане")
Ако се композира или приеме влак на първи коловоз, хем закрива  видимостта, хем затруднява придвижването
на пътниците към следващите коловози (ако няма подлези или надлези).

Всъщност да уточним -  предполагам, че на големите гари 1-ви коловоз си се ползва като в София и Пловдив,
ако обаче тези до ПЗ се водят 1-ви коловоз. И тогова май и те имат РВ?
А как са обвързани РВ с блокировката на стрелките?
И обвързани ли са само със сигналите или и блокират стрелките?

Щото ако е само със сигналите и блок-участъци, дето казва Митко0888 - и в DCC ...
Цитат
Можеш да си ги цункаш колкото искаш.
А често  е така и за това си говорехме за различни датчици,
за да не се догонват влаковете въпреки червените сигнали май?
« Последна редакция: 21 Юли 2015, 11:35:36 от pach »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Релсови вериги - истински и моделни.
« Отговор #23 -: 23 Юли 2015, 18:53:06 »
Да разбутам темата с нещ оот мен, все пак заглавието е и за моделните железници, не само за истинските.

1. В моя "макет" съм разделил единия от коловозите (но може и всичките) на два отделни електрически участъка, съответно с токовите датчици ще ми се получат две отделни релсови вериги. За нуждите на сигнализацията коя да е от двете ще заема целия коловоз. Но като си карам влакчето мога да спра на коловоза, да откача локомотива и да закача друг от другата страна, или да изтегля вагоните с маневра и т.н. Щото все пак сме налогови и това не е толкова лесно да стане по друг начин. А пък за цифрово коловозът трябвада се раздели на три части.

2. Това със стрелките също не е толкова просто. Тано написа че ще е "после", ама дори и като истинските да ги прави, ще му трябват поне две или три релсови вериги отляво и четири (и повече за гаражите) в дясно. А пък за целите на моделизЪма, особено домашния, а не модулния в клубовете, е особено удобно да можеш да застъпваш някоя стрелка с влака, без това да пречи на останалите стрелки. Напр. на моите три проходни коловоза от по 80 - 90 см. мога да спирам и разминавам два влака от по 130 см, при това на третия може да чака влак с по-малка дължина. Съответно когато задавам "маршрут" се следят и задействат само стрелките, които е нужно, като съседните, които не участват в маршрута, не пречат на превключването им. Разбира се г-н професора няма такива проблеми, защото коловозите са му достатъчно дълги, но за други случаи от стрелките може да се спечели много.

3. В моделите мисля че спокойно може да се пропуснат тези ПУ-та. Нищо не пречи входните сигнали да са близко до първата стрелка. И в реалните железници това е възможно при определени условия, а пък в определени администрации е нормално да има входен светофор непосредствено преди стрелките, а не на един влак отстояние. Естествено Тано няма да си мести входните и ПС, защото много добре си е измислил и направил схемата, хем да отговаря на истинските гари, хем и да си вижда сигналите от мястото при пулта.

4. От написаното до тук (от мен) ) искам да кажа и че един изолиран участък трябва да си е една отделна релсова верига, а в някои случаи няколко такива отделни релсови вериги / участъци трябва да се обединяват логически за да дават един сигнал "заето". Не само при аналогово, но и ако се ползват разни автоматики за спиране с ДЦЦ.

Спирам до тук че да прочета нещо от другите теми.

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Релсови вериги - истински и моделни.
« Отговор #24 -: 24 Юли 2015, 23:50:45 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=4730.msg100327#msg100327 date=1437666786
А пък за целите на моделизЪма, особено домашния, а не модулния в клубовете, е особено удобно да можеш да застъпваш някоя стрелка с влака, без това да пречи на останалите стрелки.
Само леко пояснение от мащаб 1:1
При дългосъставни влакове,когато те спират в гарата и не се събират се постъпва по 2 начина в зависимост от вида на гарата.
1.Влака се изтегля напред като подминава изходния червен светофор за да разпадне блокировката от към опашката.След като се нормализира се набутва обратно и отсреща може да се приеме влак.
2.Веднага след пристигането му се прави маневра и една част от него се прегарира на друг коловоз.

За да не се случват точки 1и2 дългосъставният влак се спира на входния сигнал и след установяването на другият влак,дългосъставният се транзитира.

bazitov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 295
  • Рейтинг: 93
Re: Релсови вериги - истински и моделни.
« Отговор #25 -: 26 Юли 2015, 23:52:11 »
Цитат на: liro link=topic=4730.msg100330#msg100330 date=1437771045
...
За да не се случват точки 1и2 дългосъставният влак се спира на входния сигнал и след установяването на другият влак,дългосъставният се транзитира.

Изключително интересна тема  :hi:

Няколко уточняващи въпроса.
1. Как дългосъставният влак се транзитира, при положение, че ще спира? (допускам, че транзитира е минаване, без спиране)
2. Кой е другият влак, който се установява?

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re: Релсови вериги - истински и моделни.
« Отговор #26 -: 28 Юли 2015, 22:48:07 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=4730.msg100327#msg100327 date=1437666786
3. В моделите мисля че спокойно може да се пропуснат тези ПУ-та. Нищо не пречи входните сигнали да са близко до първата стрелка. И в реалните железници това е възможно при определени условия, а пък в определени администрации е нормално да има входен светофор непосредствено преди стрелките, а не на един влак отстояние.
Значи кой какво ще пропусне на макета си е негов личен избор. Аз само давам законните положения -нататък всеки си решава според мястото с което разполага и според това кое го вълнува какво да съкрати и да пропусне. Към Митко –една препоръка. Предучастъка се използва при маневра. Той е мястото където изтегляш маневрения състав от някой коловоз, за да го набуташ в друг коловоз. Като при това нямаш право да подминаваш входния сигнал. Т.е. ако забодеш входния до стрелките няма къде да изкараш и една машина, за да я дадеш на друг влак. Затова по добре пропусни УП-тата, или междугарието. Не знам какви сигнали си виждал до стрелки от страната на междугарието, но най вероятно са били маневрени.
Сега по темата. Разбивка на гърловините на РВ. В една РВ може да има най много 3 стрелки. По подразбиране първата входна стрелка като най-често използвана е в отделна верига. Но не е задължително. Например при коловозното развитие от фиг.1.1 няма никакъв смисъл вътрешните стрелки да са в отделни вериги, защото по тях така или иначе не може да има паралелно придвижване и друг маршрут. Затова двете стрелки са обединени в една верига и така за цялата гара трябват общо 9 РВ. Без да смятаме междугарието.
При есови съединения винаги двете стрелки са в отделни РВ.,за да може когато са обърнати за правите да има паралелно придвижване по тях. В противен случай ако едната стрелка е заета ще дава заето и втората и през нея няма да може да се нареди маршрут. Още варианти на дясната картинка – 2 и 4 стр. е ясно, че са в отделни вериги. По същата логика са и 6 и 8 стр. Така и по трите прави може да има паралелни придвижвания. Тук обаче е възможно паралелно придвижване и по минусите на 2/4 и 6/8. Затова и 2 стр. и 8 стр. също са раделени. Ако м/у две стрелки има голямо разстояние( тук м/у 4 и 10-та), у-ка може да се изолира в отделна РВ(безстрелкови маршрутен у-к БМС)

При разбивката на една гара на РВ се вземат предвид коловозното и развитие и каква маневрена дейност се очаква да се извършва там. Ако тя е по голяма ще има повече изолирани участъци. Ако гарата е малка и се ползва само за разминаване се търсят решения за по малко апаратура.
Ето и една примерна разбивка на цяла гара с вече добре известно ви коловозно развитие. Ще кръстя картинката фиг.1.2, защото и нея ще я цитирам по нататък.
Фиг1.2

Тук са общо 19 РВ. Едва ли някога ще направя РВ на този макет, но разбивката освен за моя си кеф ми служи и за друго. Така мога да си определя колко моделни трансформаторни кутии (ТК)ми трябват и къде да ги разположа. Снимки на ТК съм качвал, но ето ги пак:



В една ТК може да има 2 комплекта апаратура за 2 отделни, най често съседни РВ. Може да са 2 захранващи, 2 релейни или захранващ и релеен край. ТК се разполагат на границата м/у две съседни РВ. На фиг.1.2 са оградени с червено. Захранващ край се отбелязва с плътен кръг, релеен - с кръг с плюсче в него.  Ето една моделна ТК, но тук има малка измама.

 За тази гара ми трябват общо 24 кутии, а аз имам само две. Тези са от някакъв комплект разнокалибрени кутии и сандъци за товар на вагони. Вече 15 години се каня да си ги изработя от нещо и все не им идва ред. Това и още някои други табели и указатели са нещата, които ми остават, за да завърша макета поне в дизеловия му вариант.

AgileSamurai

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Релсови вериги - истински и моделни.
« Отговор #27 -: 28 Юли 2015, 22:51:25 »
Колега, в тази тема става въпрос за релсовите вериги, но все пак да обясня, дългосъставния влак се спира извън гарата, преди да е навлязъл в района на стрелките, след което се приема другия (по-късия) влак, след като по-късият влак се установи се подрежда транзитен маршрут на дългосъставния влак. Проблема е, че когато имаме дългосъставен влак в макетни условия, където междугарието е едно общо - овал за двете страни на гарата, се получава, така че дългосъставният влак трябва да върви постоянно транзит и всички останали да чакат.

А за колегата TANO, все още не съм започнал да тествам идеята, но намерих нещо много интересно, както колегата горе е споменал за оптоизолатор + фотодатчик, би следвало да се получи много добре, но се замислих, дали е възможно да се реализират броячи на оси с някакъв вид меки микроключета, чиито "бутони" да се подават съвсем леко над глава релса и при преминаването на ПЖС да може да се използва като броячна точка.

Честно казано ми е много интересна тази тема и силно се надявам да обменим някакъв опит, тъй като мисля някакъв вариант на РВ/брояч на оси, при който да не е нужна специфична модификация на вагони, оси и т.н.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Релсови вериги - истински и моделни.
« Отговор #28 -: 29 Юли 2015, 08:27:00 »
@TANO: Въобразявам си че се досетих, че тези ПУ ще се ползват за маневри в гарата, без да се заема междугарието. Дори и у нас е разрешено при определени условия да ги няма. Мисля че знаеш по-добре от мен кога, макар че не знам такава гара.

Въпросът е, че не всички правят макет на български гари. А пък в другите администрации си е напълно нормално да нямаш този ПУ. За да не съм голословен и да не развалям повече темата, ето и една снимчица. Около 40 метра между входния и първата стрелка. Тези, които ще познаят мястото, веднага ще ме зачукат че тук има друга причина да няма ПУ. Но в доста гари в немскоговорящите страни може да се види (и лично съм видял) същото. Просто хората са си въвели по-съвременна организация на движението. А забравих - и в английско съм го виждал!

По същество: в твоите гърловини бил си позволил да насоча вниманието ти към стрелки 10 и 11. Като гледам от снимките за какво използваш тези коловози, бих отделил тези стрелки в отделни релсови вериги.

Аналогично тази сутрин рано рано бих погледнал стрелки 6 и 7 - да не са в отделни вериги. Аз бих ги отделил, вече писах защо - за да си ги настъпвам с дълги моделни влакчета, а също и понеже така съм виждал в много филмчета, особено от Швейцария - там влаковете спокойно си спират върху някои стрелки, като оставят свободни стрелките за движение на влака, с който се разминаваш. Но, тъй като ти не предвиждаш такива отклонения от бг правилата, редно е тези стрелки да са заедно с РВ на 2,4 съответно на 1, 3.

Да не забравя снимчицата, за която писах:


bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re: Релсови вериги - истински и моделни.
« Отговор #29 -: 29 Юли 2015, 09:48:53 »
Гарата на снимката е Капъкуле и входния е толкова близо заради границата. Същата ситуация има и на нашата Калотина-запад.

ПУ има навсякъде, но не винаги са толкова дълги. И у нас се допуска и има гари с предучастък 50 метра при определени условия. Това съвсем не означава, че в тази гара не може да се правят маневри към междугарието, но се прилагат условията за маневра с излизане извън входния - свободно междугарие, уведомяване на съседната гара и т. н.

Що се отнася до другите администрации, обикновено коловозното развитие и организацията на работа са много по-развити и сложни, дотолкова, че често страничен наблюдател трудно може да определи кой сигнал е входен, кой изходен, съответно кое точно е предучастъка. В немскоговорящите страни пък по отношение на маневрата ограничението не е дори самият входен сигнал, а специален указател, който осигурява задължителните 200 метра прохлъзване, за което споменах по-горе в случай, че някоя блейка подмине входния сигнал докато маневрата е в предучастъка. В тази връзка самият входен сигнал трябва да е поне на 200 метра преди първата стрелка, като в този минимален случай изобщо не може да се прави маневра в този предучастък на общо основание. При нужда се прилагат процедури, подобни на нашите за маневра с излизане извън входния. Възможно е разбира се и да е по-близо входния, но когато е затворен, трябва да се осигурят 200-те метра по някой гаров или спасителен коловоз.

В Швейцария имат гари с групови изходни сигнали и толкова къси коловози, на които никой влак не може да се събере. Но си имат специални указатели къде се спира и релсовите вериги на стрелките естествено са разделени подходящо според това кои стрелки се застъпват от пристигащия влак. То и при нас има приемно-отправни коловози със стрелки по средата, които се застъпват от пристигащите влакове.

В английско пък цялата философия на железопътното движение е съвсем различна.
« Последна редакция: 29 Юли 2015, 09:58:48 от bdz43r »