Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Релсови вериги - истински и моделни.
TANO:
Преди всичко се радвам, че се получава дискусия по темата, пък макар и само от двама-трима. Надявам се в бъдеще да се включат и повече.
Към Митко – ясно е, че когато описвам устройството и принципите на РВ умишлено пропускам много неща. Все пак си спомням, че учебника по ООТ беше някъде към 400 страници. Нямам го, пиша каквото знам от практиката си и се опитвам да съкращавам максимално. Та конкретно – 6 и 7 стр се налага да са в отделни вериги, защото ако се обединят с 2/4 и 1/3 се получават РВ с по 4 релейни края. Това силно и недопустимо би понижило шунтовата чувствителност на цялата РВ. При разклонените РВ има варианти с едно пътно реле от към клона с транспозиращите настави и дълъг обтекател в другия клон, или с 2 пътни релета в двата клона, има и комбинации при три клона. Обаче мисля да не задълбаваме толкова. За 10 и 11 стр. също има нюанси. Зависи инсталацията на гарата с маршрутизирани маневри ли е или не. В моя случай не е. Ако беше, щеше м/у 8 и 10 да има маневрен сигнал, респ. 8 и 10 щяха да са в отделни вериги, както казваш ти. Същото и от другата страна с 9 и 11 стр. Но зависи. Може и с една верига, ако има два маневрени зад 10 стр.(откъм глухите). Тогава пък няма да има маневрен м/у 8 и 10. Особено ако двете стрелки са една до друга, като при мен. При немаршрутизирани маневри пак зависи. Ако има голямо разстояние м/у 8 и 10 ще може маневра да тегли състав м/у двата глухи коловоза, като в случая това разстояние се явява и предучастък. Тогава е целесъобразно 8 и 10 да се отделят в 2 РВ, защото ако са заедно, когато 10 е заета от маневрата ще дава заето и 8 и маршрути на 4 коловоз няма да могат да се редят. Когато двете стрелки са една до друга, то 8 стр се явява като охранна за маневрата в двата клона. И по лесно е да дава заето( като е в една верига с 10 стр). Така през 4 кол. няма да можем да редим маршрути. Другия начин да се отдели 8 в отделна РВ, но със схемен контрол да се следи свободността на 10, когато се редят маршрути по 4 кол. Тия неща се решават с комисия още при проектирането. В моя случай комисията (в състав от мен и една бутилка бира)е седнала и е решила 8 и 10 да са в една РВ. Същото и от другата страна с 9 и 11.Та така.
Другият въпрос с ПУ и изключенията. Да, вярно е, че аз описвам нещата така, както са у нас, а не в немско и другаде. Ясно е, че в тия правила винаги ще се намерят и особени изключения. Но моята философия е, че когато се прави нещо на модел, е хубаво да се прави по общите правила. А изключенията да ги моделираме в краен случай когато няма друг начин. Защото и истинските изключения са се получили, защото е нямало друг начин или поради някакви уникални условия. В твоя случай – нямаш място – пропускаш нещо. Ние замижаваме с едното очо и пием по една бира. И аз съм правил компромиси в моя макет – и ги показвам (и тепърва ще ги показвам) в темата.
mitko0888:
Като писах да отделиш стрелка 10 в отделна релсова верига, не съм мислил какви маневри имаш или нямаш на макета си. Имах в предвид това от снимката ти (с моето надраскано в червено). Ако е в отделна РВ, ще можеш да използваш цялото това червено парче за да оставиш на него (маневрен) локомотив или нещо друго:
Я да светнеш по въпроса с четирите пътни релета? Толкова ли се бърка веригата дали захранва едно реле или 4 в паралел? Имам късмет да не съм учил тези 400 страници, не ми ги преразказвай, че ще стане много дълго, ама горе-долу от ток и реле си мисля че разбирам.
TANO:
--- Цитат на: mitko0888 link=topic=4730.msg100390#msg100390 date=1438178099 ---Толкова ли се бърка веригата дали захранва едно реле или 4 в паралел?
--- Край на цитат ---
Ако гледаш на релсите като на жици по които да се задействат релета, вероятно може да се задействат 400, а не 4. От тези обаче се иска сигурно и безотказно да ловят подвижен състав. И като така напрежението на захр. край е не повече от 2-3 волта, на рел. край отиват към 0,2 / 0,3 В. И най важното е, че трябва да ловят возилата с тяхното съпротивление, като най голямото такова при което релето сигурно трябва да отпусне е 0,06 ома, или така наречения нормативен шунт. Иначе казано при изчисляването на РВ трябва веригата да има необходимата шунтова чувствителност. А колкото по разклонена е веригата, толкова повече се влошава шунтовата чувствителност. Ако стрелките са къси нищо чудно теоретично да може да се мине и с 4 пътни релета в клоновете. Лично аз обаче не съм виждал РВ с повече от 3 пътни релета, и при това са рядкост. Сещам се за Елин Пелин с 4/6/10 стр. и на Искър 20/22 и още една от другата страна, ама забравих кои стрелки бяха. Ще ми се да не задълбаваме повече в теорията, щото ще трябва да го търся оня учебник, от който половината беше формули от обикновената и висшата математика. Аз и тогава не ги научих, камо ли пък сега да ги вадя оттам и да смятаме .
Да довършим за истинските РВ. Остава само да споменем за изолираните звена. Те всъщност не са РВ. Може да ги разглеждаме като един вид точкови датчици за регистриране на преминаването на подвижен състав. Представляват изолиран участък от пътя с дължина 20 метра, към който се включва реле по следната елементарна верига:
Когато преминава возило през колоосите му се създава верига за релето и то задейства. Дължината на звеното е 20 метра, за да може да хване и най дългия вагон, т.е. да не може и най дългото возило да „прекрачи” звеното. Така когато се движи „нещо” през у-ка, след задействането на релето и последващото му отпадане се счита, че „нещото” е преминало. Изолираните звена в една гърловина се разполагат едно в предучастъка, и по едно в началото на всеки приемно-отправен коловоз.
Схемата за регистриране и отключване на м-та е от три релета. Първото реле задейства от първото по хода на влака звено, второто реле от второто по хода звено и двете задействат третото, което въздейства в/у инсталацията, за отключване на м-та. Изолираните звена се използват в РУКЗ и ЕМЦ.
Rado:
И аз ще се включа с един лаишки въпрос.
При толкова много изолирани участъци, използвани за какво ли не, как се осъществява самото захранване на локомотива (в електрифицираните участъци на реалните железници)?
По-просто казано - как остава цяла веригата: подстанция-КМ-пантограф-локомотив-колооси-релси-подстанция, при положение, че релсите са разделени на N на брой изолирани участъци.
Имам едно предположение, ама... абе да не се излагам тука :)
TANO:
Що да се излагаш? Това показва, че четеш и се интересуваш от неща свързани с хобито ти. И питаш, за което не знаеш. Излагат се тия, които заявиха, че няма да четат тука, щото темата е локумена, и ги интересуват само неща, свързани с цифровите централи на Мерклин/Трикс.
Понеже ме мързи да пиша, качвам направо преснимано нещо от един учебник:
Ей това черното с трите извода, между двете сиви ТК е дросел-трансформатора. В случая е един, щото РВ е на отклонителен коловоз и ДТ може да се сложи само откъм захранващия край. На главните коловози винаги са по два, както е горе на пресниманото от учебника.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия