Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling

Релсови вериги - истински и моделни.

<< < (2/8) > >>

pach:

--- Цитат на: mitko0888 link=topic=4730.msg99988#msg99988 date=1435055575 ---С единствената забележка: с фотодатчиците можеш да контролираш наличие на подвижен състав в една точка,
 а не в един цял участък. Пък и ако махна с ръка отгоре (неволно или нарочно) сработването им е сигурно.

--- Край на цитат ---

ПРинципно си прав - ако нещо закрие излъчвателя или приемника, ще има погрешно задействане...
...или ако спре токът.. пан няма да им такова. Говориш все пак за екстремни ситуации от които нито
един датчик не е защитен (моделен). Например ако падне нещо метално на контактната вилка (може би сачмичка от тинол
 или лагер) то вилката ще контактува с релсата и пак ще имаме грешно задействане. Или няма да има съдействие ако дадена
 резистивна колоос в следствие на лош контакт (сребърната паста не е светая светих) и си вдигне съпротивлението
 в пъти повече от необходимото.

Колкото до участъци всичко е относително...
Зависи как ще си монтираш фотодвойката, спрямо нужният участък за контрол.
Ето един пример за контрол по дължината на правилни коловози, което си е и цял участък:
 

Лично аз обаче дори така бих предпочел в зависимост от дължината на коловоза да го разделя например на 4 участъка,
като монтирам 4 фотодвойки напречно (но не перпендикулярно щото ще ми броят вагоните например) по дължината му.

А ако се използват тъй наречените последователни датчици (поредица от фотоприемници в
серийна верига - един да не е затъмнен, не се задействат и останалите)  тогава пак добре биха се получили
контролните функции в коловоза.


Но лично аз бих предпочел нещо такова...


Ясно е че от информационите светодиоди в изхода на датчиците може да се вземе сигнал за
каквото искаме - например транзистори управляващи релета. Логично, че въпросният информационен сигнал
 може да се ползва не само за релета,  ами за каквото си поискаме в електрониката като го "прекараме"
през един формировател на нива удобни за употребата му, било то в логически блокове с микроконтролери (Тодор),
 било то в шина S88 (примера по-горе) или нещо подобно, даващо му достъп (на съответния сигнал) до компютърните
 входове за понататъшна обработка от съответната информационно-управляваща програма.
 ;D

ПП.Схемите са принципно от канадския сайт, но променени малко.

ПП2 .Темата май ще бъде "убита" още в зародиш - забелязва се активизация от "малкото гаднярче" (по делата му ще го познаете),
 което отдавна не е тролило из форума....май професоре въобще не трябваше да отваряме дума за това тук.... :scratch_ones_head:

TANO:
Нещо като гледам тая картинка виждам проблем
 
Да номерираме коловозите отдолу нагоре като 1, 2, 3 и 4.Представете се, че влака идва отляво и трябва да го вкараме на най горния четвърти коловоз. Завивайки наляво на първата стрелка влака закрива първия лазер. Съответно втори коловоз дава фалшива заетост. Това се повтаря и за трети и четвърти коловоз, след което започват да изчистват един по един след опашката на влака. Така сме далече от истината. Тия лазери май трябва да ги забравим, или да ги редим напряко в началото и края на всеки участък в ролята на броячки.
 По начало - мислех си структурата на темата да е следната - ако трябва да се разберем дори и на лична - някой подхваща дадена схема, разнищваме я докрай, описваме положителните и отрицателните и страни, след което минаваме на следващата. Така отделните схеми ще ги има описани, и ако някой някога реши да прави нещо такова може сам да си реши коя схема да ползва според както му изнася. Ще ми се освен вас двамата и Тошко и Ванката наново да опишат техните схеми, но малко по подробно. За да може и ние по тъпите да ги схванем, пък и да им намерим кусури ;D . И още - трябва да кача един пост с основните принципи как се секционира гара на отделни РВ, но май ще се забавя малко. Трябва да чертая едни картинки на ръка, а тия дни не се виждам свободен. Нищо де - не бързаме за никъде. Надявам се през това време някой да се прежали да попреведе това - онова от канадския сайт. Знам, че има хора, които са на ти с канадския.

bdz43r:
Понеже неизбежно споменахте моите опити, ще внеса малко яснота в развитието им. За съжаление работата по МКЦ върви много бавно по ред причини, но за сега се очертава да се получи - вече имам успешна серийна комуникация по шината между платките, отговарящи за обектите, както и действащ контрол на 2 стрелки.
След като си навих, че ще правя пълноценна заетост, обмислях всякакви варианти, включително споменатите лазери, релсови вериги и т. н. Понеже проекта включва контактна мрежа, така или иначе няма да е удобно подвижният състав да се поставя и вдига от пътя по коловозите, затова се насочих към броячи. Да се броят надеждно осите е сложна задача, но да се броят белите лепенки отдолу на вагоните съвсем не толкова. Първоначално успешните експерименти с TTL схеми обаче се провалиха в момента, когато по линията се появи и локомотив, създаващ смущения с тяговия си ток. Броенето стана напълно невъзможно и се наложи да търся ново решение за обработката на информацията, така че да бъде устойчива на смущенията.

Новото и действащо към момента решение е с един PIC микроконтролер, който проверява последователно всички сензори, отчита състоянието им, запомня го и при следващата проверка на даден сензор отчита дали има промяна. За да се възприеме информацията като валидна, е необходимо един сензор първо да даде един и същ резултат при две последователни проверки и второ състоянието му да се промени в определена последователност, от която се отчита и посоката на движение. При действащата система се получават по около 250 цикъла в секунда, достатъчно за безпроблемно броене при скорост, отговаряща на 200 км/ч за мащаб ТТ. Но в резултат вместо няколко прости схеми, се получи една сложна, която има нужда и от софтуер, за да работи.

Това не изключва релсовите вериги в моя макет, но те имат по-различни функции. На първо място пред всеки сигнал има изолиран спирачен участък, който при затворен сигнал се захранва асиметрично с цел автоматично спиране на приближаващия влак, оборудван със съответен декодер. Освен това на захранващото напрежение от релсите разчита методът за контрол на положението на стрелките - допреният език захранва контролно реле за съответното положение на стрелката.

mitko0888:

--- Цитат на: bdz43r link=topic=4730.msg99995#msg99995 date=1435090508 ---Освен това на захранващото напрежение от релсите разчита методът за контрол на положението на стрелките - допреният език захранва контролно реле за съответното положение на стрелката.

--- Край на цитат ---

Като следиш дали езикът да е допрян до ралсата - как подаваш захранване на езика?

ТАНО: Типовете схеми в канадския сайт горе-долу ги преразказх в няколко изречения. Пламен е показал и някои схеми (по негов вкус). Кажи кое те интересува по-подробно, ще го драсна на български, но едва ли ще седна да пиша 50 страници.

TANO:

--- Цитат на: mitko0888 link=topic=4730.msg99997#msg99997 date=1435122872 ---ТАНО: Типовете схеми в канадския сайт горе-долу ги преразказх в няколко изречения. Пламен е показал и някои схеми (по негов вкус). Кажи кое те интересува по-подробно, ще го драсна на български, но едва ли ще седна да пиша 50 страници.

--- Край на цитат ---

За съжаление тия дни ме е завъртяла шайбата, още не съм седнал да прочета и вникна кой какво е писал. Пък и след вчера си мисля дали да не изтрия темата и повече да не влизам в тоя форум. Или пък да влизам и да чета само когато се пише в теми като тия за ламБите, танковете и войните от шесто поколение. Щото като се пише за влакове и влакчета във форум за жп моделизъм някои се дразнят.
Все пак най близо до реална РВ ми се струва варианта фотодатчици през минимум 10 см. по цялата контролирана РВ с едно общо реле. Само един датчик от всички да има затъмнен релето да е долу(или горе - няма значение). Предимството на този вариант е, че дори и да сложиш вагон на ръка (или извадиш всичко от участъка) системата ще реагира като истинска РВ. При изключването на захранването с последващо включване не е нужно системата да помни оси/вагони. РВ просто ще си даде заето ако има возила в/у датчиците и толкоз. Недостатък - много датчици. Пък и дали могат да се скрият хубаво м/у траверсите. И дали има такива датчици при които да не се лепят лепенки на вагоните. Другия недостатък, че някой може да махне с ръка и РВ да даде заето не е проблем - като си махне ръката РВ ще изчисти. Все едно, че е минала коза със синджир и е дала накъсо релсите. И при истинските има такива случаи на кратковременна изкуствена заетост. И като изчисти иде че търси кво е било - казваме, че е минала коза със синджир.
 И при всички случаи търся система, която няма нищо общо със системата за управление на влаците - аналогова или цифрова. Тя трябва да работи независимо, за да може да се ползва и при двете.

П.С. Само за информация - наясно съм и с канадския, и с швейцарския, и с мексиканския език. И с умствената ограниченост и липсата на чувство за хумор.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия