А водните бои достатъчно издържливи ли са после на пипане? Все пак кожата е мазна, отделя пот... Няма ли да се размажат? Или след състаряването има и някакво консервиране (с матов лак например)?
Това надолу са моите резултати и предпочитания, не претендирам че не става и по друг начин или с други материали.
За боички те съветвам да използваш само тези за моделизъм. От емайловите ползвам Humbrol, също и някои цветове на Revell. От две години мажа предимно с акрилни - Model Master, вагонът е с такива, както и горницата на дизелчето ми. За някои цветове и места продължавам с емайловите. За жп модели май най ми харесва сатен, въпреки че и мат става.
Състаряването е с различно разредена боя от основния цвят. Една капка боя в блистер от лекарства, след това от една до 4 капки вода. Мажеш смело с четката, предимно със стари четки, които отдавна са си загубили формата, но не бях изхвърлил. Разбира се размер около 0. Едновременно с това топваш и от оцветителите. За сега ползвам прахчета на MIG, ръжда, пръст, на вагона се вижда даже и Gun metal (това което блести на снимките, на живо не е така блестящо). Може и със суха четка, с влажна, полумокра, размазана с разредена боя и т.н. - резултатът е различен. Много е важно да не се напластява много боя, за да не се загуби текстурата (детайлите) по повърхността на модела. Да се обират всякакви капки и натрупвания - попиват се веднага със суха четка без мазане. За емайловите бои Ясен е писал по назад в темата.
С акрилните боички покривът отне около 30 минути (за да изсъхне основата - сиво). След това около час или два за състаряването. Това е с прекъсвания за съхнене на участъци, които са вече готови, като през това време си боядисвах други неща.
Много е важно какво ще има най-отгоре. Ако е използвана само боя, май е най-добре да се остави така. Тези боички са доста устойчиви и не им пречи вода или мазни пръсти. Лакирвал съм и върху боя, но за жп мисля че лакът само пречи и разваля външния вид.
Ако са използавни прахчета - след като изсъхне трябва задължително да се лакира. За сега признавам само покритието на Humbrol - Mat cote. Трябва да се нанесе много тънко, като тук е желателно да се пръска с аерограф. (въпреки че си нямам такъв и вагонът е лакиран с четка).
Разбира се ВСИЧКО трябва преди употреба много добре да се разбърка, и то не с разклащане, а с джуркане вътре в отвореното бурканче. Дървените шишчета са много удобни за целта.