Понеже в една друга тема стана въпрос за трафове, консумации, светодиоди и пр. искам да добавя нещо. В макета
всички светодиоди се захранват
от едно място. Това е един класически /почти низвергнат от някои тук/ трансформатор с мощност към 60VA /по спомени/. Беше на 24 волта изходно, но му отвих нужния брой намотки и го свалих докъм 11 волта. Това криво напрежение се изправя през един обикновен грец с 4 силициеви български диоди /от време оно/, които трябва да са за ток 2 или 3 ампера /не повече/. Диодите са без охлаждане. След тях има два електролитни кондензатора с капацитет няколко хиляди микрофарада /вече не помня колко точно/. От цялата таз "шашма" излиза прав, филтриран и нестабилизиран ток от около 15,5 волта. От него се захранват:
1. Всички светофари по макета от всички мащаби.
2. Всички контролни светодиоди по всички табла за управление.
3. Всички лампи за осветление по целия макет /от лицевата страна, осветлението на гаражните коловози отдолу е на отделни блокове с импулсни захранвания/.
Както се вижда добре от публикуваните снимки "светулките" са доста бройки - не сме ги броили колко са точно, ама на когото му се занимава - моля, нека брои. Тъй като светофарите и лампите на Фисман имат консумацията около 10 mA на бройка /по каталог/, в един момент и аз се зачудих, че би трябвало консумацията вече да е станала доволно голяма и да се налага охлаждане на греца. Затова лятото тази година, когато реално вече бяха поставени може би 95% от въпросните консуматори, решихме да направим замерване на консумацията. Още повече че всичко си работеше нормално, "светулките" се бяха увеличили значително като бройка, а диодите не грееха. И какво се установи ли?
При включени всички светофари в положение "жълто и зелено" /естествено тези които имат такива светлини, другите работеха с една светлина/, заедно с тях и контролните светодиоди "жълто и зелено" в таблата и
всички улични и промишлени лампи, беше измерена невероятната консумация от....... 0,85 ампера! Да, толкова! Няма и един ампер за всичкото! Или общо - напрежение по ток - има-няма 15 вата!!! Посред лято, след няколкочасова проба диодите на греца бяха едва-едва загрели, което навежда на мисълта, че измерването е било в общи линии правилно... А светенето е на пълна мощност, единствено регулатори има на ниските маневрени светофари, тъй като иначе светят ужасно силно /има по снимките как светят без регулатор/. В последствие консумацията да се е увеличила леко заради осветлението със парчета светодиоди ленти на гарата H0/H0e, но също с регулатор, както и добавени 7-8 улични лампи и няколко нови светодиоди в таблата. Консумацията примерно на сините светодиоди в момента се върти около 1 /един/ mA! На 5 mA ти бъркат в очите, нагоре да не говорим...
Стрелките са със серво машинки на Хофман и се захранват от отделен, повече от класически пиковски траф FZ1 с неговите 16 волта променлив ток. Тъй като управлението им е чисто аналогово и няма никаква синхронизация "стрелки-светофари" и блокировки, на практика няма как едновременно човек да щрака повече от 2 стрелки едновременно. Дори да има повече от 1 оператор /помощници в карането и по другите табла/, едва ли ще работят едновременно повече 3-4 машинки. Иначе не помня колко дават по каталог консумация на машинка и не е мерено колко е в действителност... Ама проблеми със зависване, забавяне и откази не е имало... Защитата на трафа е на 1,2 ампера консумация.
Та такива ми ти "яки" ватове...
За видеото е приготвена една мини камера за cab view, но това след 168-часовите алкохолни проби...

В момента има нужда от довършителни работи, както и основно почистване на трасетата преди каране. За да се сведат гафовете до минимум...
