Та – понеже е втори макет, и понеже в N са само две композиции (е добре де, вече са три), и понеже в НОе са три композиции (и тука станаха четири), и няма изгледи колекцията да се разраства повече(да-да) е ясно, че ми трябва нещо простичко и малко. Една гаричка с три коловоза и толкоз. Няма депа, разтоварища, клонове и прочее. Фигурата обаче ще ме прощавате, ама е същата като на големия макет. Не, че е върха, но поне се е доказала с функционалността си. Ще ми върши работа, пък и нека да осведомя някои – изобщо не ми е омръзнала. Единственото, което вече ми е писнало е да чистя макета от прах. Сега ще си имам и втори такъв, но този през 95% от годината ще стои разглобен върху гардероба и увит с найлон. Така, че чистенето му ще е понякога. Ще го сглобявам в хола 1-2 пъти годишно за по седмица- две (или колкото ме изтърпят в къщи) и това е.
Сега малко тактико-технически данни. Два симетрични, но еднакви по размер дървени модула с обща дължина 3200 мм. , ширина 400 мм. и в двата края при завоите – 600 мм. Гара с три коловоза и дължина м/у първите входни стрелки от 1600 мм. Така излиза, че малкото макетче във всички размери е по голямо от големия макет с неговите 5200 мм дължина и гара 2900 мм. След съответното премащабиране, разбира се.
Във вариант N. Светофори по скоростната сигнализация и имитация на СОА-1. Управление със същия тип централизация – Н-68, но в опростен мини вариант. Комплект къщурки и перони, доста от които си направих сам. Знаете ги от темата за симоната. И започваме с компромисите – няма да има кабелни канали, разпределителни кутии, трансформаторни кутии, табели и прочее железничарски украшения покрай трасето. Някои от тия чучавки още ги няма и на големия макет, но там поне са с тенденция някога да ги проима. Тук -твърдо нье. Още – при това приемно здание с магазия, първи коловоз би трябвало да е неприемно-отправен. При мен ще е. И не на последно място – релси Тилиг НОе. Ето и две картинки на СКАРМ.


Вариант НО. Подвариант дековилки. Управлението пак е със същата инсталация, но няма светофори. Ще има само два еднокрилни входни семафора, топузи на стрелките и евентуално, ако успея да си ги направя – имитация на два ръчага за семафорите. И съответно - комплект НО къщурки. Сега компромисите. Двата еднокрилни входни семафора са първия. Баща ми не помни да е виждал семафори по дековилката, при мен ще има. Няма да го има и управлението им с теловете, стойките им, роляците и редуктивите. Самото коловозно развитие на гарата – според спомените на баща ми почти всички дековилни гари са били с по три коловоза, като главният (правият) коловоз е бил този до гарата (първи коловоз). При мен първи коловоз е отклонителен. И релсите продължават да са компромис. При този мащаб междурелсието би трябвало да е 7,5 мм. Минитрейнс са го направили 9 мм. за да се ползват N-НОе релси.


Подвариант истинско НОе. Тук вече двата входни семафора си идват на мястото. На място вече са и релсите. За разнообразие съм подготвил втори комплект НО сгради, почти идентични с тези във вариант N. Тук проблемът е подвижния състав. Купих си едно влакче на Роко в мащаб НОе, но то си е типично немско. Друго ще е по линията да забръмчи нещо нашенско, но …Кой знае, един ден може и това да доживея. Пък и да не доживея, нали все за нещо трябва да си мечтая. Иначе от скука ще вземе да ми скимне да правя трети макет.
Време е вече да разшифровам и заглавието на темата. Няма как да имам претенции за пълна достоверност при всичките тия компромиси, пък и макетчето ще функционира 15-20 дни в годината и не си заслужава да го изпипвам до крайност. Затова реших да е НПМ за МТУ.
Непретенциозно Прибираемо Макетче за Мимолетни Теснолинейни Удоволствия.