Автор Тема: Макетът на Станислав Загорчев в НО  (Прочетена 27401 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #60 -: 05 Юни 2020, 20:11:52 »
Само да вметна...ако не ви притеснявам.
Полезната дължина на коловозите се вижда от означенията на релсите,
тоест... справка по номера им и сбор на дължините, минус ~ 10-15 см,
за ограничението по габарит (има там едни  бяло боядисани греди след
сърцето на разклонението).

Фибрана е нож с две остриета. Ако е "гланциран"(то друг няма) става
като затворена кутия с резонансна честота близка до движението на
влаковите състави.

Добре е само над 4 мм корк, другото е залъгалка,
било то фибран, подложка за ламинат, тънък стиропор (също "гланциран"),
или подобни.

Ако трябва да градирам тишината и потракването по наставите в един макет,
 спрямо "първичната" настилка под релсите, ще предложа следното,
от лошо към супер ...или от 0 (лошо) към 10 (супер), то става това:
- гол "дървеняк" тип шперплат, талашит или МДФ и тем подобни.................... 0
- шперплат със звукоизолиращ слой от "гланциран" стрипор.......................... 2
- носеща конструкция от фибран.................................................................. 4

- шперлат с звукоизолиращ слой от подложка за ламинат.............................. 5
- "чам" дъски със звукоизолиращ слой от стиропора (но едър "сачмен").......... 6

- дебел (21 мм), "водоустойчив" шпеплат (кофражен) със звукоизолиращ слой
 с оценка в комбинация, поне над 5.............................................................. 7
- шперплат минимум 10 мм, със звукоизолиран слой корк............................... 8
- шперплат минимум 12-15 мм, със звукоизолиран слой корк/корк (баластра).. 9
- щхерплат минимум 10мм, съсзвукоизолиращ слой - пореста гума 5-8 мм
и корков грис за баластиране................................................................... >10

Та така...Лично мнение. :nyam:

И докато не съм забравил...
После зависи и с какво ще "баластираш" релсите !(?)
Ако е каменния пясък на някоя от фирмите, увеличаваш резонансната кутия
в коловоза и ...от горните предложени ти, градации, извади 3 единици надолу!!!
Ако баластрата ти "легне" в основата на насипа върху трева, сваляш само с 2 единици.
Ако баластираш, с корков "грис" можеш спокойно да запазиш класацията горе, на ...110 %!
 ;)
 :good: :hi:
« Последна редакция: 05 Юни 2020, 20:16:08 от pach »

Old Boris

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 360
  • Рейтинг: 165
Re: Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #61 -: 05 Юни 2020, 23:05:01 »
Пламене, поздравления за подробния теоретичен анализ на шума и материалите при макетите.  :hi:
Моят скромен практически опит с този проблем по моя макет, дострояван, надстрояван, с използуването на почти всички посочени от теб материали и разни комбинации от тях, показва, че е нужен особено прецизен шумомер (такъв нямам!) или слух на дългогодишен акордьор (такъв също нямам!) за да се усетят нюансите. Или може би годините си казват думата при мен :)
Но препоръките ти са полезни.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #62 -: 06 Юни 2020, 13:55:16 »
Боре, казваш "теоретичен"...какво имаш предвид?
Теорията е приложена в практиката на ...точно твоя макет!!!
Явно възрастта се отразява освен на слуха и на други фактори.
Разбирам, че не желаеш да влизаш в конфронтация с никой, но
все пак, ако публикуваш снимките и клиповете за звуково сравнение,
 без да те мързи, не само от "Юнгфрауйох", но и от етапите на работа по макета ти,
сам ще се увериш в разликата, особено по спирала!!!
Обясни на съфорумците, на спиралата от долна гара (диагоналната) към гара "Търново" (горната),
от етапите също имаш снимки, точно какво е сегашното положение и какво беше преди това!?
Както и началото на новата част от макета, и сегашното състояние и вид, на подложките и съответния звук!
Припомни си защо, бе сменена подложката в двата завоя на връзката между стария и новия макет, и
какъв компромис, бе допуснат на диагоналната гара (трябва да я кръстиш вече), защото там коловозите са прави
и не се получава оня "оглушителен" звук за моделизма, сякаш под макета минава истински влак?
 :hi:

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 473
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re: Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #63 -: 11 Юни 2020, 01:13:13 »
Здравейте,

Благодаря на отговорилите! Ще се опитам да дам малко допълнителни разяснения.
Цитат на: pavlinbg link=topic=753.msg119035#msg119035 date=1591358743
Относно коловозното развитие, бих ти дал съвет да използваш тройни стрелки в началото на гърловините на гарата. По този начин ще спестиш пространство, респ. коловозите ти ще са с по-голяма полезна дължина.
Напълно съм съгласен, но имам известно количество обикновени, които искам да употребя. А и имам някаква странна непоносимост към тройните, особено тези на Piko. Полезната дължина вероятно ще я удължа с по една права релса (общо около 70см), за да мога да събера 3 двуосни вагона (напр. Donnerbüchse), плюс малък локомотив. Ще се опитам да направя и така, че ако в бъдеще искам да карам по-дълги влакове, да мога да вмъкна един модул в средната част гарата, с цел удължаване на коловозите с още 50см да речем.
Цитат на: pavlinbg link=topic=753.msg119035#msg119035 date=1591358743
Планираш ли този модул (тази гара) да е част от по-голям макет? Ако отговорът е да, какво ще е коловозното му развитие (отворено,затворено, смесено)?
Каква е полезната дължина на коловозите, които си показал на снимката?
Колко ще е максималната дължина на влаковете, които смяташ на караш по макета? Както ти сам казваш, епохата тук е от основно значение.
Предварително се извинявам, ако в предходни публикации си дал отговор на тези въпроси.
Цялостната идея е макет на модулен принцип, който да изграждам "на парче". Заимствам от FREMO идеята, която е сравнително практична от гледна точка на подвижност и съхранение. Точно това е и причината гарата да я разделя на модули с дължина от порядъка на 70см и дори по-малко. Друг пример, от който заимствам е макетът на Caprycorn, който обикаля стаята покрай стените.
Някъде из неясното бъдеще може би ще има още една подобна гара, свързана с тази с еднопътно трасе, с отворено коловозно развитие. Засега тази гара ми стига. Останалото ще го мисля в движение и когато имам време. На този етап се фокусирам върху фундаменталните според мен практически занимания като сглобяване, баластиране, затревяване и подобни, но без да загърбвам напълно останалите важни елементи от проектирането.
Цитат на: pach link=topic=753.msg119036#msg119036 date=1591377112
Само да вметна...ако не ви притеснявам.
...
Благодаря, pach, за ценните насоки относно шумоизолацията! Корк под коловозите ще има със сигурност. Но шумоизолацията не ми е приоритет, тъй като не мисля да препускам с бясна скорост в гаровия район, още по-малко в глуха гара. Несъмнено ще има някакъв резонанс, но не ме притеснява. По евентуалните бъдещи еднопътни модули, където скоростите ще са от порядъка на 50км/ч (около 16см/сек в мащаб), вече ще мисля по-сериозно по този въпрос. Засега, според предложената градация, в гарата мога да достигна ниво 4-5, тъй като ще използвам естествен баласт, вероятно на Auhagen. Планът е отдолу да има коркова подложка 4-5мм и 6 или 9мм шперплат за "капак" на модулите, като баластовата призма ще ляга изцяло върху корка. Ниво 4 в гарата ме удовлетворява напълно. Ако е въз-шумно - ще го преживея накак. Въпросът ми за материалите беше от гледна точка на стабилността, но мисля, че вече съм направил окончателния избор.

В този ред на мисли, как е най-удачно да се закрепят релсите - пирончета/винтове или лепило? Ако е първото, не се ли почти обезсмислят коркът и останалата шумоизолаця, след като вибрациите се пренасят върху основата посредством винтовете? Ако пък е лепило, какво да е то?

Поздрави!

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #64 -: 11 Юни 2020, 13:16:00 »
Закрепяш временно с пирончета, баластираш и махаш пирончетата.