Реших да пробвам да преправя един локомотив да може да върви и на 3, и на 2 релси. Тоест да се движи и в мерклинската система, и в правотоковата. След предварително обмисляне на възможностите реших, че няма да е особено сложно и напълно изпълнимо, още повече в цифров режим и заради универсализацията на частите на много модели за двете системи. Първото се налага и от факта, че всички съвременни локомотиви на мерклинската система задължително имат декодери, които изпълняват функцията на изправител и обръщане на посоката заради вече цялостното преминаване към правотокови моторчета.
За целта купих един локомотив втора ръка – PIKO BR 185E (AC) с кат. № 57441. Локомотивът е от серията “Hobby”.


1. Външен оглед на локомотива.
Той дойде с един леко счупен пантограф /така си беше обявен в ибея, забелязах и отчетох тази повреда/. Отчупена, но налична, е и една степенка в единия ъгъл, която ще бъде залепена накрая на мястото си. Други външни повреди няма. Кутия и ПВЦ амбалаж са в добро състояние.
2. Отваряне и вътрешно състояние.
Кожухът на модела се сваля след отвиване на едно винтче отдолу и издърпване нагоре. Извади се без особени грижи.

А. Механична част.
Моделът е с метално шаси, централно разположен мотор и две задвижени с кардани двуосни талиги. Установи се, че предишният собственик добре е наквасил лагерните елементи на колоосите и има нужда от почистване на излишното масло. Всяка талига има по една крайна колоос с по един бандаж /разположени по диагонал и зацепващи по една на релса/. Проблеми с движението няма – обичайният шум от плъзгач, няма стържене, щракане и запъване от повредени/счупени зъбни колела. Каретата на карданите са добре смазани с бяла грес.

Б. Електрическа част.
Моделът има токоснемане от всичките 8 колела, което е голям плюс. Пластините са в добро състояние, няма скъсани жички. Принципно на моделите в мерклинската система колоосите на локомотивите са неизолирани електрически, но за мой късмет и учудване този излезе с изолирани! Което ми намалява разходите по смяна на колоосите /необходимо за правотокова система/ и ще съкрати времето за изпълнение /няма да поръчвам и да чакам нови колела/. Моделът няма токоснемане от пантографите. Има по една крушка със световоди от двете страни. На този етап ще оставя двете крушки. Задни светлини в модела няма. На едната талига е монтиран по-къс плъзгач /не съм гледал много, но ми се струва, че не е пиковски, а мерклински/. Жичката от него преминава през талигата и през дросел е запоена за платка. Самата платка има място за 8-пинов куплунг, но самият женски куплунг липсва. Декодер има – от евтината серия на Уленброк 75394 /PIKO 56122/, който е нисък клас – само за Мерклин-Моторола, с малко настройки и възможности. Жичките му са запоени за платката без куплунг. Въпросният декодер ще трябва да се смени най-малкото защото няма DC/DCC режим. По всяка вероятност ще е с ESU LokPilot 4.0. Преди моторчето има два дросела и два кондензатора на LC-филтъра, които ще бъдат премахнати при смяна на декодера. Сегашният декодер 75394 работи нормално /според възможностите си/ и ще бъде продаден.
За преработката на модела ще ми е нужен превключвател на токоснемането. Ще търся малък двоен ЦК ключ с плъзгач. Освен това ще трябва да обмисля и демонтажа на плъзгача при използването на локомотива в DC/DCC – много е вероятно в стрелките и кръстачките той да се удря в езиците и да пречи, тъй като ще пада ниско. Иначе по прави и криви релси не вярвам да прави проблем.
Засега това…