Да, по въпроса за "Турист експреса" има из форума писано много от Пламен (pach), на който благодаря.
Ето и подробностите около влака:
Влака „Турист експрес” е създаден по поръчка на железничарите от германската комунистическа младеж (техният комсомол) през 1963 година, с цел по лесното и комфортно пътуване на немските туристи до българското черноморие. Състои се от вагони произвеждани на основата на добре познатият ни от онова време вагон тип "Y”, произведени във вагонната фабрика в Гьортлиц.
Били са общо 2 вагон-ресторанта, 3 кушет вагони, 7 спални вагона, 1 багажно/спален и една автомобилна платформа.Общата дължина на влака е била 336 метра.Всички вагони първоначално са били боядисани в светлосин цвят със сребристи надписи „Турист експрес”.В последствие вагон-ресторантите са били заменени със стандартните вишневи на Митропа , а след 1972 година автомобилният вече не е бил експлоатиран.
Пътувал е по маршрута Дрезден – Прага – Братислава – Будапеща – Букурещ – Варна.Общо в двете посоки – 4200 км. Влака е бил теглен от модернизираният във локомотивна фабрика „Карл Маркс” в Бабелсберг, локомотив BR 23.10 със тройна локомотивна бригада.
Интересно дали с този локомотив е влизал на българска земя ???
В сета локомотивът е BR-35 .Вагоните са 2 спални и 1 вагон-ресторант. Производство на „Берлинер–ТТ–Баанен” от 1991 г. Преди 2-3 години "TILLIG" от ново пуснаха на три пъти сетове от по три вагона:
01. Art-Nr. 01662 Tillig Reisezugwagenset DR, Typ B „Tourex 1“ (Wagen-Sets), Epoche IV:
02. Art-Nr. 01698 Tillig Reisezugwagenset DR, Typ B "Tourex 2" (Wagen-Sets), Epoche IV:
03. Art-Nr. 01723 Tillig Reisezugwagenset DR, Typ B "Tourex 3" (Wagen-Sets), Epoche IV:
И този вагон за превоз на леки автомобили - Art-Nr. 01764 Tillig Autotransportwagenset "Tourex" DR, Epoche IV; mit sechs PKW:
Подредбата на композицията (локомотив и вагони ) е била по следния начин:
ЛОКОМОТИВ от страната през която преминава влака
+ 2015-4 автоплатформата е там заради кражбите през Румъния
+ 137 спален
+ 139 спален
+ 140 спален
+ 119 ресторант
+ 001 служебен
+ 120 ресторант
+ 142 спален
+ 143 спален
+ 144 спален
+ Поща от съответната държава ако има такава за прикачване - откачане, но държавата се познава и по теглещият локомотив.
Ако начело си с ДР-ския локомотив, значи и пощата ти е ДР-ска.
За сега остава да излезнат и тези два вагона със следната номерация 138 и 901.
Самите спални вагони не е нужно да са по реда на номерата си, но двата ресторанта и служебния между тях са винаги в средата на влака.
Когато се е движил с 14 вагона ( в сезон пик през лятото) са прикачвали и два, до три спални вагона на "митропа" с червена ливрея.
Влака винаги е пътувал като Турист експрес в състав 11 или 14 вагона общо. В много редки случай има сведения, че при добавяне на двата спални вагона ( сини с номера 138 и 901, но не и червените на митропа) някъде е закачване и втори служебен вагон. Според
други автори той не е бил служебен, а обслужващ - киносалон - вагон, но това е още в процес на проучване.
Ето и снимки на част от влака:
Гара Варна през 1978 год.