Правилник от 1903 г.Предохранителен семафор(предупредителен)
Наричан „предохранителен“, първият предупредителен семафор се появил през 1910 г., тъй като наклонът
пред единия външен семафор на гара Горна баня бил голям и влаковете трудно спирали пред него.
Той се състоял от стълб, висок около 4 метра, боядисан на ивици в бяло и зелено, и четвъртита табела,
боядисана в зелено, с бяла ивица по края, която се въртяла около хоризонтална ос. Имал две показания:
„Раздалечният семафор е затворен“ – табелата е перпендикулярна на земята и на железния път.
Нощем се осветява с една зелена светлина;
„Раздалечният семафор е отворен“ – табелата е успоредна на земята, но перпендикулярна на железния път
и се вижда само хоризонталния ѝ ръб. Нощем се осветява с една бяла светлина. Чак при този семафор за
първи път се появява бялата светлина за „път свободен“ при семафорите.
През 1916 г. се появяват и първите предсемафорни указатели за тези семафори, които не се виждат.
Те представлявали четвъртити бели табели с черни андреевски кръстове, които нощем се осветявали
от една бяла светлина. Поставяли се 400 метра пред семафора. Тези указатели не се утвърдили и скоро
били подменени с предохранителни семафори.
Следващият тип предупредителни семафори (с жълти табели) се появяват през 1932 г. при оборудването
на гарите по линията София – Мездра с механически централизации.
Те обаче са включени в правилника от 1947 г.
С всичките си изменения и допълнения, правилникът от 1903 г. действа в продължение на 44 години.
Когато раздалечният семафор е затворен Когато раздалечният семафор е отворен
Дневно показание Нощно показание Дневно показание Нощно показание
Видове семафори след 1947 г.Предупредителен семафорПоради високите скорости и големия спирачен път се наложило по-ранно известяване на машинистите,
че трябва да намалят или спрат. Ето защо се появили предупредителните семафори. Те показват
положението на входния семафор и са разположени на спирачно разстояние пред него. Предупредителните
семафори се състоят от метална, правоъгълна, емайлирана табела с размери 1000х800 мм, боядисана в жълто,
с бяла линия по краищата, за да се отличава от заобикалящата я среда. Табелата била поставена на стълб
с височина 6 – 8 метра, боядисан през 800 – 1000 мм в бяло и жълто. Пред предупредителния семафор,
през 100 метра се поставят между 3 и 5 предсемафорни указателя.
Предупредителният семафор давал две показания:
„Входният семафор е затворен. Готовност за спиране!“ – табелата е перпендикулярна
на земята и на железния път. Нощем се осветява с една жълта светлина;
„Входният семафор е отворен. Повишено внимание за намаление!“ – табелата е успоредна на земята,
но перпендикулярна на железния път и се вижда само хоризонталния ѝ ръб.
Нощем се осветява с една зелена светлина.
Когато:Входният семафор е затворен Входният семафор е отворен
Дневно показание Нощно показание Дневно показание Нощно показание

Любо...от линка дето сам си ни дал, по-горе в темата!
Семафорите в БългарияВпрочем много готин линк, в страхотна помощ на мераклиите от БДЖ в I до III/IV епохи!!!!
В графичен и исторически план, може още...но е страхотно все пак!!!
Източници
↑ Inginerul John Trevor Barkley. // Посетен на 21 юни 2012. стр. 18 (на румънски)
Информацията в статията е съобразена със следните учебници и наредби:
Правилник за знаците, 1902 г., обн. 15 май 1903 г.;
Влайков, Веселин Т. – „Железопътно дело“, том 4 – „Сигнализация и осигурителни инсталации“, 1950 г., изд. Сталин;
Наредба II-8145 за движението на влаковете, за сигнализацията и маневрите в гарите с осигурителни инсталации, от 12.08.1932 г.;
Наредба II-2115 за гарите с осигурителни инсталации, от 15.03.1942 г.;
„Инструкция по сигнализацията“, 1958 г.;
Наредба 58, 2002 г.
Взето от „https://bg.wikipedia.org/w/index.php?title=Семафор&oldid=10498410“.
